سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 701

تاریخ خبر: 1399/01/20

از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد

روزنامه خراسان مدعی شد با توجه به «اظهارنظر» مطرح شده در «فضای مجازی» صداوسیما بابت پخش هر قسمت از سریال پایتخت مبلغی در حدود ۱۹ میلیارد تومان درآمد داشته است.

روزنامه خراسان در بخشی از گزارش انتقادی خود به سریال پایتخت مدعی شد:‌ پخش آگهی بین سریال هم حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

طبق اظهارنظری که در فضای مجازی منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای سریال پرمخاطبی مانند «پایتخت» در سال ۹۸، ثانیه‌ای ۱۱ میلیون تومان اعلام شد، با فرض ۵۰ درصد بیشتر این تعرفه در سال جدید، مبلغ هر ثانیه آگهی ۱۵ میلیون خواهد بود، میزان ۱۲۵۱ ثانیه آگهی در یکی از قسمت‌های سریال ضرب در این تعرفه نشان می‌دهد که صداوسیما از آگهی یک قسمت از این مجموعه تقریبا ۱۹ میلیارد درآمد داشته است! پخش دوبار آگهی در طول سریال مورد اعتراض شدید مخاطبان قرار گرفت.

همه این‌ها به علاوه هزینه سریال که گفته شد برای این فصل، ۲۳ میلیارد تومان بوده، انتقادها را از فصل ششم «پایتخت» بیشتر کرد.

با توجه به پخش 15 قسمتی این سریال، و با احتساب هر قسمت 19 میلیارد درآمد، مجموع درآمد صداوسیما از تبلیغات این سریال، حدود 285 میلیارد تومان برآورد می شود.

خراسان و درآمد 300 میلیاردی پایتخت

در همین رابطه، مصطفی قاسمیان در روزنامه خراسان طی مطلبی با عنوان "درآمد300 میلیاردی که کار دست «پایتخت» داد" نوشت:

 حواشی سریال «پایتخت» که جمعه‌شب روی آنتن رفت، هنوز به پایان نرسیده است. در حالی که انتقادات از این مجموعه تا پیش از قسمت آخر، تنها معطوف بود به آن چه «بدآموزی‌های سریال» خوانده می‌شد، اما در قسمت پانزدهم، تنها چند سکانس از ماه‌عسل «رحمت» و «عاطفه»، همه بحث‌ها را به حاشیه برد. جنجال اشارات سریال به دو فیلم محصول سینمای موسوم به «فیلمفارسی»، تا حدی پیش رفت که یکشنبه عصر، علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما، در دستوری خطاب به معاون سیما، خواهان بررسی مسئله شد تا مشخص شود «حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن».
خارج از روال معمول
در همین روزها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره چگونگی پخش این بخش از سریال، مطرح شده است؛ عده‌ای در فضای مجازی این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید گروه فیلم و سریال شبکه یک، متوجه شباهت و اشاره «پایتخت» به دو فیلمفارسی نشده‌اند. با این حال روزنامه خراسان به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد فصل ششم سریال «پایتخت» خارج از روال عادی تولید سریال‌های تلویزیونی ساخته شده است. می‌دانید دو مسیر معمول تصویب و تولید سریال‌های تلویزیون، گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف سیما و همچنین سیمافیلم است. در حالی که در ابتدای تیتراژ «پایتخت»، عبارت «گروه فیلم و سریال شبکه یک تقدیم می‌کند» آمده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه فیلم و سریال شبکه یک در تولید این سریال نقشی نداشته است.
ورود بازرگانی صداوسیما
از آن جا که بیم آن می‌رفته که فیلمنامه سریال «پایتخت 6» به دلیل برخی اشارات سیاسی، مورد ممیزی شدید قرار بگیرد یا حتی به طور کلی تصویب نشود، به اصرار مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما ، روندی که برای تصویب فیلمنامه این مجموعه طی شده، خارج از روال عادی سازمان بوده است. ظرفیت فراوان سریال برای جذب آگهی، مدیران سازمان را مجاب کرد که به این درخواست تن دهند و با نگاه به درآمدی که حدود 300 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، مجوز تولید «پایتخت 6» را بدون آن که فیلمنامه آن در شورای فیلمنامه سیمافیلم یا گروه فیلم و سریال شبکه یک به تصویب برسد، صادر کنند. فیلمنامه پیش از تولید، تنها به رؤیت مرتضی میرباقری معاون سیما می‌رسد و از فیلترهای معمول نظارتی سازمان عبور نمی‌کند. برای پیگیری این موضوع با عباس مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی صداوسیما تماس گرفتیم، ولی وی حاضر به گفت‌وگو نشد. تلاش خراسان برای ارتباط با روابط عمومی این اداره کل نیز بی‌نتیجه ماند. همچنین خراسان این مسئله را با روابط عمومی معاونت سیما در میان گذاشت؛اما پاسخی دریافت نشد.
بدعت شورای چهارنفره
ماجرای تولید و پخش «پایتخت 6» به همین جا ختم نشده است. این سریال بعد از سپری کردن مراحل تولید، یک بار دیگر بدون آن که طبق روال معمول، توسط بازبین شبکه یک سیما، بازبینی شود، توسط شورای چهار نفره‌ای از مدیران ارشد سازمان بررسی و مجوز پخش آن صادر شده است. این شورا شامل مرتضی میرباقری معاون سیما، جواد رمضان‌نژاد مدیر سیمافیلم، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک و مهدی فرجی مشاور پروژه «پایتخت» و مدیر سابق شبکه یک بوده است. این موضوع را هم از غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک که پروژه به نام مجموعه وی روی آنتن رفته، پیگیری کردیم، اما الماسی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. جالب این که همه افراد این شورا، چندین سال است که به عنوان مدیران ارشد سازمان صداوسیما مشغول به کار هستند. به نظر می‌رسد آن چه بیش از هرچیز جنجال‌های «پایتخت» را ساخته، ولع شدید برای جذب آگهی‌های گران‌تر برای محصولات برند سازمان است که در برخی برنامه‌های دیگر نیز نمود یافته است. همچنان که «عصر جدید»، «دورهمی» و حتی «فرمول یک» نیز با توجیه درآمدزایی، می‌توانند بخش‌هایی را روی آنتن ببرند که پیشتر در صداوسیما سابقه نداشته است.»

نظرات کاربران