جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 695

تاریخ خبر: 1399/01/20

از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است

تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: با گسترش تیزرهای تلویزیونی محصولات طبیعت از ابتدای سال جاری، تبلیغ روغن این شرکت، در بین تبلیغ سایر محصولات و حتی سایر شرکت ها، تمایز ویژه ای دارد. تاکید این تیزر بر روی "غیرتراریخته بودن" محصول و اشاره تلویحی به اینکه محصولات تراریخته، طبیعی نیستند، خصوصا در عصر کرونا که حساسیت مصرف کنندگان نسبت به مواد غذایی بیشتر است، با واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی و موافقان تراریخته مواجه شده است.

به گزارش تبلیغات نیوز،  پس از تعیین مرجع ملی ایمنی زیستی کارتاهنا توسط وزیر جهاد کشاورزی در خرداد ماه سال ۱۳۹۳، این مرجع در عرصه‌های ملی و بین‌المللی فعالیت‌های خود را شدت بخشید و با فعالیت‌های خود سعی کرده تا مفاد قانون ملی ایمنی زیستی به نحو احسن در کشور رعایت شود و موجبات استفاده ایمن از فناوری زیستی را فراهم آورد. بر همین اساس، مرجع ملی ایمنی زیستی نسبت به پخش این تیزر از صداوسیما که به صراحت محصولات تراریخته را مضر سلامت معرفی می کند و مزیت خود را در غیرترایخته بودن اعلام کرده، به شدت واکنش نشان داده است. 

همچنین پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران که زیرنظر بهزاد قره یاضی از صاحبنظران بیوتکنولوژی و موافقان سرسخت تراریخته است، نسبت به این تیزر اعتراض کرده است.

دریادداشت انتقادی این پایگاه خبری خطاب به مدیران شرکت طبیعت با عنوان «دروغ سیزده، کرونا، عوام فریبی و تراریخته» آمده است: « ین شرکت از ابتدای سال جاری با سوء بهره ­برداری از شرایط پیش گفته آگهی‌های تبلیغاتی متنوع بی‌ سابقه‌ پرهزینه‌ ای را تهیه کرده و با اطلاع از اینکه مردم در خانه نشسته و به ناچار برنامه­ های تلویزیونی به ویژه برنامه‌ های پر مخاطب و محبوب مانند سریال پایتخت را تماشا می­ کنند ادعاهای کذب و گزافی را مطرح می کند که بی­ تردید مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و بلکه ایجاد اختلال اقتصادی و ایجاد خدشه­ در امنیت روانی عامه مردم است. با توجه به اینکه قطعا قریب به اتفاق مردم ده­ ها بار تبلیغات یاد شده را دیده­ اند نیازی به تشریح جزئیات این اکاذیب نیست.» همچنین در ادامه با ارائه مستنداتی درباره هزینه های تبلیغاتی این شرکت و تبلیغات قبلی آن، تیزر این شرکت را مصداق تشویش اذهان عمومی و خدشه در امنیت روانی مردم دانسته است.

در بیانیه مرجع ملی ایمنی زیستی آمده است: از ابتدای سال ۱۳۹۹ و در حالی که کشور با بحران بیماری همه گیر کووید ۱۹ (کرونا) درگیر بوده است، شاهد تبلیغات گسترده روغن نباتی “طبیعت” قبل و در میان برنامه های پرطرفدار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت پخش تیزر و زیرنویس هستیم. در این تبلیغات به مضر بودن محصولات تراریخته به ویژه برای سلامت کودکان تاکید می شود. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی محصولات تراریخته موجود در بازار را برای سلامت انسان مورد تایید قرار داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: علاوه بر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز کلیه محصولات تراریخته وارداتی به کشور را مورد بررسی های دقیق قرار داده و سپس مجوز مصرف صادر می کند. کلیه محصولات دارای مجوز مصرف در جمهوری اسلامی ایران دارای تاییدیه از اتحادیه اروپایی و سابقه مصرف در این اتحادیه و بسیاری از کشورهای دیگر هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر تقریبا صد در صد روغن های حاصل از ذرت، کلزا و سویا در بازار جهانی تراریخته هستند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بخشنامه شماره ۵۴۷۸۹/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۷ کلیه تولید کنندگان را مکلف کرده است در صورت استفاده از این محصولات یا فرآورده های آن ها به استناد تبصره بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه الزاما مردم را از محصولات تراریخته مصرفی آگاه کنند.

در این بیانیه تاکید شده: مسئولیت تشخیص سلامت یا ضرر یک محصول و حتی تراریختگی یا عدم تراریختگی آن و همچنین اعلام این موارد، با شرکت ها و تبلیغات پرهزینه تجاری نیست بلکه بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. این وزارت نیز طی نامه شماره ۴۰۷/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۹/۱/۶ مراتب اعتراض خود را از این رویکرد شرکت طبیعت گستر میهن اعلام کرده و آن را مصداق تشویش اذهان معرفی کرده است.

بر اساس مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی و ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور، تولید کنندگان ملزم به درج تراریختگی محصول در بخش ترکیبات آن هستند و درج هر گونه عبارت و علامت دیگر از جمله درج لوگوی “غیرتراریخته” مستلزم کسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است. تا کنون این شورا مجوزی جهت درج هیچگونه علامت یا لوگویی مبنی بر تراریختگی یا عدم تراریختگی محصولات را صادر نکرده است.

مرجع ملی ایمنی زیستی در این بیانیه با انتقاد از تبلیغات محصولات طبیعت و اینکه در برخی از محصولات این شرکت به تراریخته بودن آن اذغان شده است، تصریح کرده: شرکت طبیعت گستر میهن درحالی به مضر بودن محصولات و روغن های تراریخته تاکید دارد که برخی از روغن های تولیدی این شرکت که در زمان انجام تبلیغات یاد شده در بازار وجود داشته اند، در بخش ترکیبات خود به تراریخته بودن آن اذعان شده است. ضمن تاکید بر تراریخته بودن بسیاری از محصولات شرکت طبیعت و همه شرکت هایی که تولیداتشان از روغن های ذرت، کلزا، پنبه دانه و سویا استفاده می کنند، تبلیغات یاد شده غیرمسئولانه و مصداق تجارت غیرمنصفانه و تشویش اذهان عمومی ارزیابی می شود.

در انتهای این بیانیه آمده است: ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کادر شریف پرستاری که در اوج فداکاری در جهاد با بیماری کرونا، رسیدگی به این موضوع مهم را نیز بر عهده تعویق نینداخته و پیگیر موضوع بوده است، از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست رسیدگی به موضوع را داریم. در خاتمه به استحضار مردم شریف ایران می رساند که فارغ از تبلیغات تشویش آفرین “طبیعت”، کلیه روغن های غذایی و مواد خوراکی و آشامیدنی اعم از تراریخته و غیرتراریخته که دارای علامت استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو هستند سالم بوده و مردم می توانند با آسودگی خاطر از همه آن ها استفاده کنند و مراقب باشند که تبلیغات با هدف سودجویی بیشتر برخی شرکت ها در آن ها تاثیر نگذاشته و اطمینان خاطر خود در مورد سلامت محصولات غذایی موجود در بازار مصرف به شرح یاد شده را از دست ندهند. والسلام.

طبیعت بخوریم یا تراریخته؟!

موضوع مصرف وتبلیغ محصولات تراریخته علیرغم مصوبات قانونی در این زمینه، همواره طی سال های گذشته، محل بحث و چالش جدی بین موافقان و مخالفان این محصولات بوده است. جالب اینکه صداوسیما در سال گذشته طی بخش های مختلف خبری، لزوم داشتن برچسب تراریخته را بر روی این محصولات منتشر کرده است و اکنون به خاطر کسب درآمد از تبلیغات، آن را غیرطبیعی و مخالف سلامت معرفی می کند. این در حالی است که بارها و بارها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تبلیغات مضر سلامت توسط صداوسیما هشدار داده اند که غالبا با بی توجهی این رسانه مواجه شده است.

بدیهی است به دلیل انواع دیدگاه ها و نظرات متفاوت و حتی متناقض درباره تراریخته، نمی توان بدون شواهد و دلایل، به سلامت یا مضر بودن این محصولات گواهی داد لیکن از منظر قانونی، ضدسلامت نشان دادن آنها، اقدامی غیرقانونی است؛ هرچند به خاطر نظرات متناقض در این باره و نیز به دلیل رعایت عرف جامعه و عدم آگاهی عمومی درباره تراریخته، حساسیت ها باید لحاظ شود اما برچسب ناسالم بودن به محصولاتی که هنوز محققان و صاحبنظران درباره آن متفق القول نیستند، در تیزرهای تبلیغاتی، نباید موجب هراس در جامعه شود و نه تولیدکنندگان محصول و نه سازندگان تیزر و نه رسانه ها مجاز به اعمال سلیقه و توجه به نظرات تنها بخشی از کارشناسان و متخصصان در این حوزه نیستند. احتیاط، شرط عقل است اما ترویج هراس به بهانه اینکه ما طبیعی و سالم هستیم برای معرفی محصول، اقدام شایسته ای نیست. 

نظرات کاربران