تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: با گسترش تیزرهای تلویزیونی محصولات طبیعت از ابتدای سال جاری، تبلیغ روغن این شرکت، در بین تبلیغ سایر محصولات و حتی سایر شرکت ها، تمایز ویژه ای دارد. تاکید این تیزر بر روی "غیرتراریخته بودن" محصول و اشاره تلویحی به اینکه محصولات تراریخته، طبیعی نیستند، خصوصا در عصر کرونا که حساسیت مصرف کنندگان نسبت به مواد غذایی بیشتر است، با واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی و موافقان تراریخته مواجه شده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، پس از تعیین مرجع ملی ایمنی زیستی کارتاهنا توسط وزیر جهاد کشاورزی در خرداد ماه سال ۱۳۹۳، این مرجع در عرصههای ملی و بینالمللی فعالیتهای خود را شدت بخشید و با فعالیتهای خود سعی کرده تا مفاد قانون ملی ایمنی زیستی به نحو احسن در کشور رعایت شود و موجبات استفاده ایمن از فناوری زیستی را فراهم آورد. بر همین اساس، مرجع ملی ایمنی زیستی نسبت به پخش این تیزر از صداوسیما که به صراحت محصولات تراریخته را مضر سلامت معرفی می کند و مزیت خود را در غیرترایخته بودن اعلام کرده، به شدت واکنش نشان داده است.
همچنین پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران که زیرنظر بهزاد قره یاضی از صاحبنظران بیوتکنولوژی و موافقان سرسخت تراریخته است، نسبت به این تیزر اعتراض کرده است.
دریادداشت انتقادی این پایگاه خبری خطاب به مدیران شرکت طبیعت با عنوان «دروغ سیزده، کرونا، عوام فریبی و تراریخته» آمده است: « ین شرکت از ابتدای سال جاری با سوء بهره برداری از شرایط پیش گفته آگهیهای تبلیغاتی متنوع بی سابقه پرهزینه ای را تهیه کرده و با اطلاع از اینکه مردم در خانه نشسته و به ناچار برنامه های تلویزیونی به ویژه برنامه های پر مخاطب و محبوب مانند سریال پایتخت را تماشا می کنند ادعاهای کذب و گزافی را مطرح می کند که بی تردید مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و بلکه ایجاد اختلال اقتصادی و ایجاد خدشه در امنیت روانی عامه مردم است. با توجه به اینکه قطعا قریب به اتفاق مردم ده ها بار تبلیغات یاد شده را دیده اند نیازی به تشریح جزئیات این اکاذیب نیست.» همچنین در ادامه با ارائه مستنداتی درباره هزینه های تبلیغاتی این شرکت و تبلیغات قبلی آن، تیزر این شرکت را مصداق تشویش اذهان عمومی و خدشه در امنیت روانی مردم دانسته است.
در بیانیه مرجع ملی ایمنی زیستی آمده است: از ابتدای سال ۱۳۹۹ و در حالی که کشور با بحران بیماری همه گیر کووید ۱۹ (کرونا) درگیر بوده است، شاهد تبلیغات گسترده روغن نباتی “طبیعت” قبل و در میان برنامه های پرطرفدار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت پخش تیزر و زیرنویس هستیم. در این تبلیغات به مضر بودن محصولات تراریخته به ویژه برای سلامت کودکان تاکید می شود. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی محصولات تراریخته موجود در بازار را برای سلامت انسان مورد تایید قرار داده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: علاوه بر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیز کلیه محصولات تراریخته وارداتی به کشور را مورد بررسی های دقیق قرار داده و سپس مجوز مصرف صادر می کند. کلیه محصولات دارای مجوز مصرف در جمهوری اسلامی ایران دارای تاییدیه از اتحادیه اروپایی و سابقه مصرف در این اتحادیه و بسیاری از کشورهای دیگر هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر تقریبا صد در صد روغن های حاصل از ذرت، کلزا و سویا در بازار جهانی تراریخته هستند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بخشنامه شماره ۵۴۷۸۹/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۷ کلیه تولید کنندگان را مکلف کرده است در صورت استفاده از این محصولات یا فرآورده های آن ها به استناد تبصره بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه الزاما مردم را از محصولات تراریخته مصرفی آگاه کنند.
در این بیانیه تاکید شده: مسئولیت تشخیص سلامت یا ضرر یک محصول و حتی تراریختگی یا عدم تراریختگی آن و همچنین اعلام این موارد، با شرکت ها و تبلیغات پرهزینه تجاری نیست بلکه بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. این وزارت نیز طی نامه شماره ۴۰۷/۶۷۵ مورخ ۱۳۹۹/۱/۶ مراتب اعتراض خود را از این رویکرد شرکت طبیعت گستر میهن اعلام کرده و آن را مصداق تشویش اذهان معرفی کرده است.
بر اساس مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی و ابلاغ معاون اول محترم رئیس جمهور، تولید کنندگان ملزم به درج تراریختگی محصول در بخش ترکیبات آن هستند و درج هر گونه عبارت و علامت دیگر از جمله درج لوگوی “غیرتراریخته” مستلزم کسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی است. تا کنون این شورا مجوزی جهت درج هیچگونه علامت یا لوگویی مبنی بر تراریختگی یا عدم تراریختگی محصولات را صادر نکرده است.
مرجع ملی ایمنی زیستی در این بیانیه با انتقاد از تبلیغات محصولات طبیعت و اینکه در برخی از محصولات این شرکت به تراریخته بودن آن اذغان شده است، تصریح کرده: شرکت طبیعت گستر میهن درحالی به مضر بودن محصولات و روغن های تراریخته تاکید دارد که برخی از روغن های تولیدی این شرکت که در زمان انجام تبلیغات یاد شده در بازار وجود داشته اند، در بخش ترکیبات خود به تراریخته بودن آن اذعان شده است. ضمن تاکید بر تراریخته بودن بسیاری از محصولات شرکت طبیعت و همه شرکت هایی که تولیداتشان از روغن های ذرت، کلزا، پنبه دانه و سویا استفاده می کنند، تبلیغات یاد شده غیرمسئولانه و مصداق تجارت غیرمنصفانه و تشویش اذهان عمومی ارزیابی می شود.
در انتهای این بیانیه آمده است: ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کادر شریف پرستاری که در اوج فداکاری در جهاد با بیماری کرونا، رسیدگی به این موضوع مهم را نیز بر عهده تعویق نینداخته و پیگیر موضوع بوده است، از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست رسیدگی به موضوع را داریم. در خاتمه به استحضار مردم شریف ایران می رساند که فارغ از تبلیغات تشویش آفرین “طبیعت”، کلیه روغن های غذایی و مواد خوراکی و آشامیدنی اعم از تراریخته و غیرتراریخته که دارای علامت استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو هستند سالم بوده و مردم می توانند با آسودگی خاطر از همه آن ها استفاده کنند و مراقب باشند که تبلیغات با هدف سودجویی بیشتر برخی شرکت ها در آن ها تاثیر نگذاشته و اطمینان خاطر خود در مورد سلامت محصولات غذایی موجود در بازار مصرف به شرح یاد شده را از دست ندهند. والسلام.
طبیعت بخوریم یا تراریخته؟!
موضوع مصرف وتبلیغ محصولات تراریخته علیرغم مصوبات قانونی در این زمینه، همواره طی سال های گذشته، محل بحث و چالش جدی بین موافقان و مخالفان این محصولات بوده است. جالب اینکه صداوسیما در سال گذشته طی بخش های مختلف خبری، لزوم داشتن برچسب تراریخته را بر روی این محصولات منتشر کرده است و اکنون به خاطر کسب درآمد از تبلیغات، آن را غیرطبیعی و مخالف سلامت معرفی می کند. این در حالی است که بارها و بارها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تبلیغات مضر سلامت توسط صداوسیما هشدار داده اند که غالبا با بی توجهی این رسانه مواجه شده است.
بدیهی است به دلیل انواع دیدگاه ها و نظرات متفاوت و حتی متناقض درباره تراریخته، نمی توان بدون شواهد و دلایل، به سلامت یا مضر بودن این محصولات گواهی داد لیکن از منظر قانونی، ضدسلامت نشان دادن آنها، اقدامی غیرقانونی است؛ هرچند به خاطر نظرات متناقض در این باره و نیز به دلیل رعایت عرف جامعه و عدم آگاهی عمومی درباره تراریخته، حساسیت ها باید لحاظ شود اما برچسب ناسالم بودن به محصولاتی که هنوز محققان و صاحبنظران درباره آن متفق القول نیستند، در تیزرهای تبلیغاتی، نباید موجب هراس در جامعه شود و نه تولیدکنندگان محصول و نه سازندگان تیزر و نه رسانه ها مجاز به اعمال سلیقه و توجه به نظرات تنها بخشی از کارشناسان و متخصصان در این حوزه نیستند. احتیاط، شرط عقل است اما ترویج هراس به بهانه اینکه ما طبیعی و سالم هستیم برای معرفی محصول، اقدام شایسته ای نیست.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران