سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 603

تاریخ خبر: 1398/10/11

"بیدود"، آمد، رفت یا دود شد هوا؟!/ غیبت مصلحتی برای اخذ امتیاز تبلیغاتی؟

"بیدود" به یک باره غیب شد. برخی گفتند علت این غیبت تقاضای این شرکت خصوصی از شهرداری برای دادن امتیاز از جمله تبلیغات بود.

آخرین ماه برگ ریزان سال گذشته بود که ارابه های نارنجی پا به شهر گذاشتند تا دودهای سیاه را از تهران دور کنند. ارابه هایی که قصدداشتند با ورودشان آسمان آبی را به مردم هدیه دهند و آلودگی را از شهر بیرون کنند.

در گوشه و کنار خیابان افرادی را می دیدیم که سوار بر دوچرخه ها نارنجی در شهر رفت و آمد می کردند ابتدا تعدادشان کم بود وهمه با تعجب به آنها نگاه می کردند.

کم کم شهروندان دیگر هم دل را به دریا زده و با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی های موبایلشان تصمیم گرفتند ارابه چهار چرخ را کنار گذاشته و وبا این ارابه دو چرخ رفت و آمد کنند.

روز به روز تعداشان اضافه می شد مردی میانسال که کاسب بازار هم بود ظرف غذایش را داخل سبد دوچرخه گذاشته می‌گوید با 1500 به سرکار می روم ودیگر نیاز نیست دنبال جای پارک بگردم هر جا هم خواستم دوچرخه را می گذارم و می روم.

مادر و دختری دو ترک سوار دوچرخه شده ودخترک خوشحال به مادر می گفت مامان تند تر رکاب بزن.

مردی که موبایل فروش است اول لباس هایش را مرتب می کند و می گوید قرار است اینحرف های من کجا پخش شود می گویم در خبرگزاری.

مرد دستی به موهایش می کشد و می گوید: ابتدا کسانی را که سوار دوچرخه می شدند مسخره می کردم اما هر وقت چشمم به این دوچرخه های رنگی می افتاد وسوسه می شد تا اینکه بالاخره تصمیم گرفتم از آن استفاده کنم و حال راضی هستم.

وی که صاحب 2 فرزند است می گوید به خانواده هم گفتم آنها هم استفاده کنند اما تا آنها خواستند دوچرخه سواری کنند دوچرخه ها غیب شدند. جالب است باید با گرانی بنزین دوچرخه ها بیشتر می شد اما بر عکس بود یک شبه رخت بر بسته و رفتند. مرد جوانی که کارمند است می گوید می خواستند ناز کنند و قیمت را بالا ببرند.

بی‌دود، دود شد!

بر اساس این گزارش، دوچرخه ها همراه تهرانی شده بود و تقریبا جزیی از شهر شده و دیگر چیز غیرعادی نبودند  تا اینکه در روزهای ابتدایی آبان به یکباره دوچرخه‌های اشتراکی بدون هیچ  اطلاع‌رسانی غیب شدند. شهروندان برای دریافت این دوچرخه‌ها به ایستگاه‌ها مراجعه می‌کردند و خبری از دوچرخه‌ها نبود. 

برخی از مدیران ابتدا گفتند که شرایط جوی تغییر کرده و چند روزی دوچرخه‌ها به شهر نمی‌آیند و برخی غیب شدند. دوچرخه ها را به اغتشاشات ربط دادند و عده ای هم گفتند مدیران این شرکت خصوصی تقاضای حمایت های کرده که در صورت تایید از سوی شهرداری برایش پول ساز خواهد شد.

یک ماه گذشت و روز گذشته یعقوب آزاده‌دل مدیر واحد حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران از بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرایند واگذاری دوچرخه‌های بی‌دود قدری تغییر کرده و مقرر شده در قالب ویدیوها این فرایند آموزش داده شود.

وی ادامه داد: متولیان دوچرخه‌های بی‌دود ابتدا گفتند که نیازی به حمایت از سوی شهرداری ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی و توانی که دارند کار را پیش ببرند.

مدیر واحد حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران ادامه داد: رفته رفته مسؤولان این شرکت دریافتند که این مدل تجارت جوابگوی آنها نیست به طوری که نهایتاً بعد از جمع‌آوری دوچرخه‌ها، تقاضای حمایت از شهرداری کردند. 

به گفته آزاده‌دل، نه تنها سیستم دوچرخه‌های اشتراکی بلکه همه مدل‌های حمل‌ونقل در اغلب کلانشهرهای دنیا نیازمند حمایت و ارائه یارانه هستند و سیستم حمل‌ونقل پاک از این موضوع مستثنی نیست. 

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده‌ایم، گفت: ما صرفاً از بی‌دود حمایت نمی‌کنیم بلکه شهرداری از همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی حمایت خواهد کرد و در این زمینه نیز حمایت‌ها قانونی، شفاف و در قالب قرارداد مشخص خواهد بود.

مدیر واحد حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران تأکید کرد: ما به دنبال سازوکاری هستیم که هر شرکتی که بتواند خدمات قابل قبولی در حوزه دوچرخه اشتراکی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارائه کند حمایت کنیم و باید سازوکاری فراهم کنیم که هم شهروندان سود برده و به دغدغه‌های بخش خصوصی هم پاسخ دهیم. 

ایده خوب اما شرکت کوچک

بعد از اینکه بیدود یک شبه دوچرخه‌های نارنجی را از تهران همزمان با سهمیه بندی بنزین جمع کردند. برخی کارشناسان گفتند که این شرکت ایده خوبی داشت ولی شرکت کوچکی برای این کار بزرگ بود به همین دلیل در ابتدای کار بازماند.

یکی از مسؤولان مرتبط در این زمینه گفت: بی‌دود طرح بسیار خوبی است ولی این شرکت کوچک‌تر از آن بود که بتواند طرح به این بزرگی را اجرا کند و خیلی زود دچار مشکل داخلی شد.

شهرداری با بی‌دود قرارداد نداشت

این مقام مسؤول با تأکید بر این موضوع که شهرداری با بی‌دود قرارداد ندارد، گفت: بی‌دود یک شرکت خصوصی بود و از شهرداری اجازه گرفت که این دوچرخه‌ها را وارد شهر کند. شهرداری متولی مجوز حمل‌ونقل است. 

وی ادامه داد: این شرکت ابتدا اجازه گرفت چند ماه با سرمایه‌گذاری خودش این کار را انجام دهد و اگر ضوابط و مقررات ایمنی را رعایت کرد این مجوز چند ساله شود.

این مقام مسؤول با تأکید بر این موضوع که طرف قرارداد شرکت بی‌دود شهرداری تهران نیست، گفت: البته شرکت بی‌دود برای پارکینگ‌های خود از شهرداری اجازه گرفته است که دوچرخه‌های خود را در این مکان‌ها قرار دهد.

وی در خصوص علت توقف بی‌دود گفت: اینکه آنها دچار مشکل شدند، مشکل عدم محاسبات درست از سرمایه‌گذاری بود، آنها فکر می‌کردند 6 ماهه به سودآوری می‌رسند اما نشد البته چنین طرح‌هایی باید 3 یا 4 سال سرمایه‌گذاری مدام در آن صورت گیرد تا به سطح بالای تراکنش برسد. 

وی با بیان اینکه این شرکت این توانایی را نداشت، گفت: فقط ایده خوبی داشتند.

بی دود می خواست در محل پارکینگ‌ها تبلیغات کند

به گفته این مقام مسؤول، شرکت بی‌دود تقاضا کرده بود که از محل پارکینگ‌ دوچرخه ها برای تبلیغات استفاده کند تا بتواند قدری از مشکلات خود را برطرف کند البته این موضوع به نفع شهرداری نیست و اگر قرار شود شرکت بی‌دود از ایستگاه‌های خود برای تبلیغات به نفع خود استفاده کند باید این طرح به مزایده گذاشته شود و تمام کسانی که می‌خواهند طرح ارائه کنند و نمی‌توان فقط به یکسری از افراد امتیاز داد.

امروز بی‌دود به تهران بازگشت اما دوچرخه‌های اشتراکی از ساعت‌های ابتدایی صبح فعالیت نمی‌کردند، خانمی که کوله‌پشتی‌ مشکی بر دوش داشت وارد ایستگاه بی‌دود در میدان انقلاب شد اما هر چقدر تلاش کرد نتوانست از دوچرخه استفاده کند. وی گفت: همه دوچرخه‌ها خارج از سرویس نشان می‌دهند.

به ایستگاه بعد در بلوار کشاورز رفتم. مسافران بیدود وارد ایستگاه شده و دست خالی باز می گشتند. پسر نوجوانی که کتاب در دست داشت گفت: می خواهم برم امتحان بدم گفتم با دوچرخه برم اما امدم ایستگاه دیدم همه  دوچرخه‌ها خارج از سرویس هستند.

آقای میانسالی وارد ایستگاه شد، تمام صندلی‌ها خاکی بود با یک نگاه به صندلی‌ها گفت ای کاش حداقل به خاطر کسانی که یک ماه منتظر بازگشت شما بودند دستمالی روی صندلی‌ها می‌کشیدید.

آن طرف‌تر خانمی را دیدم که با شرکت بی‌دود تماس گرفت و گفت: آقا ببخشید اینجا از دوچرخه‌ها نمی‌توان استفاده کرد، صدایی در گوشی تلفن پیچید و گفت خانم سرویس‌دهی‌ها از ساعت 10 آغاز می‌شود، خانم پس ما باید چه کار کنیم،‌ اصولاً سر صبح مردم به سر کار می‌روند نه ساعت 10، آقا خنده‌ای کرد و گفت ببخشید قرار است سرویس‌دهی از ساعت 10 آغاز شود.

مرد دیگری وارد ایستگاه بلوار کشاورز شد، غرغرکنان گفت: کلی از دیروز تبلیغ می‌کنند به شهر برگشته‌ایم، بی‌دود بازگشت، سفر رایگان می‌دهیم، پس چه شد، این دوچرخه‌ها که کار نمی‌کنند.

10 هدیه نخواستیم درست سرویس بدهید

به میدان هفت‌تیر رفتیم؛ آقایی که برای دریافت دوچرخه آمده بود با عصبانیت گفت: می‌بینید دوچرخه‌ها برگشته اما اپلیکیشن ندارد. جالب است برای ما اس‌ام‌اس داده‌اند ما از سه‌شنبه در کنار شما هستیم، دوباره می‌توانید از دوچرخه‌های بی دود استفاده کنید، هدیه بی‌دود 10 سفر رایگان به پاس صبوری شماست و مهلت استفاده از این هدیه تا 15 بهمن است، آقا ما هدیه نخواستیم شما سر صبح کارتان را درست انجام دهید.

کلانشهر تهران سال هاست که با مشکل آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند، مدیران شهری در  دو سال گذشته معتقد هستند باید راهکارهای جدیدی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تهران در نظر گرفت، یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده استفاده از سیستم حمل‌ونقل پاک (دوچرخه) بود.

دوچرخه‌های نارنجی ابتدا به منطقه 2، 6، 3 و 12 آمد و شرط استفاده از این دوچرخه‌ها این بود که افراد بالای 13 سال می‌توانند برای تردد از آن استفاده کنند و فقط کافی است که شهروندان اپلیکیشن بی‌دود را روی سیستم خود نصب کرده و حساب خود را شارژ کنند و از نزدیک‌ترین پارکینگ محل زندگی خود این دوچرخه‌ها را تهیه کنند و بعد از اینکه سفرشان به اتمام رسید هر جا که دوست داشتند دوچرخه را رها کنند اما اگر دوچرخه‌ها را به پارکینگ بازگردانند شرکت به آنها جایزه می‌دهد. 

وقتی که سال گذشته بی‌دود فعالیت خود را آغاز کرد 159 هزار تومان ودیعه و 30 هزار تومان بیمه از شهروندان دریافت کرد و هزینه برای هر ساعت رکاب‌زنی 3 هزار تومان در نظر گرفته شد.

نحوه پرداخت به این صورت بود که شهروندان باید حساب خود را شارژ کنند البته عده‌ای از شهروندان معتقدند که این موضوع برای آنها صرف نمی‌کند و تردد با اتوبوس از دوچرخه ارزان‌تر است. 

البته یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک در این باره گفته است که حق عضویت برای مشترکان بی‌دود 49 هزار تومان در سال است و خود شرکت موظف به پرداخت بیمه مسافران است در حالی که قبلاً باید مسافران 30 هزار تومان هم حق بیمه پرداخت می‌کردند و یک ودیعه 160 هزار تومانی نیز می‌دادند و با بازگشت بی‌دود این تغییرات صورت گرفته است.

یکی از مسافران همیشگی بی‌دود که خانمی میانسال است می‌گوید: ما پارسال 160 هزار تومان ودیعه دادیم پس تکلیف آن چه می‌شود در حال حاضر که قیمت را کم کرده‌اند آیا مابه‌التفاوت پول ما پرداخت می‌شود؟

حمید کارمند بانک است؛ صبح‌ها با کت و شلوار سوار دوچرخه شده و به محل کار خود می‌رود، حمید می‌گوید: ما 30 هزار تومان هم حق بیمه داده بودیم تکلیف آن چه می‌شود؟ بهتر است شهرداری قبل از اینکه برای مردم مشکلی ایجاد کند ابتدا خوب فکر کرده بعد برنامه‌ریزی کند.

راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل پاک اقدام خوبی است اما باید قبل از آن مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری در تهران ایجاد می شود. این در حالی است که هنوز در تهران زیرساخت‌های لازم برای این امر اختصاص نیافته است و بسیاری از دوچرخه‌سواران برای تردد وارد خیابان می‌شوند.مدیران شهری بدون زیرساخت تصمیم به توسعه حمل‌ونقل پاک گرفتند.

پیروز حناچی شهردار تهران هم هرازچندگاهی در روزهای سه‌شنبه با دوچرخه به محل کار خود می‌رفت البته بعد از بیماری که داشت کمتر از دوچرخه استفاده می‌کند و در روزهای سه‌شنبه از سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند.

سهم دوچرخه سواری در تهران خیلی کم است

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص دوچرخه سواری در تهران می گوید: که سهم دوچرخه سواری در تهران کمتر از یک درصد است با این وجود باید بدانیم که اضافه شدن هر دوچرخه‌سوار به شهر به معنای کم شدن یک خودروی شخصی از چرخه آلودگی تهران است.

به گفته شهردار تهران، آمارها نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری و تقاضای آن در تهران رو به افزایش است. 

مسیرهای دوچرخه در اشغال موتورسواران

در تهران چند مسیر ویژه برای عبور دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شد اما این مسیرها پاسخگو نبود و جالب است که بیشتر در اشغال موتورسواران است تا دوچرخه‌سواران و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد. 

یکی از مشکلات کلانشهر تهران داشتن شیب و موانع غیرطبیعی است و باید قبل از هر اقدامی مشکلات را برطرف کرد.

از جزییات قرارداد بی دود بی اطلاعم

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره گفت: اطلاعی از جزئیات توافق شهرداری با شرکت بی‌دود نداریم البته در آن زمان ارتباط معاونت حمل‌ونقل با کمیسیون تقریباً قطع بود و ما اطلاعی از کارهای آنها نداشتیم و شهرداری موضوعات خود را برای کمیسیون حمل‌ونقل ارسال نمی‌کرد لذا اعتراضات و تذکراتی در این رابطه دادیم که کارها بدون بررسی و نظر مشورتی شورا انجام می‌شود.

طرح پایلوت دوچرخه‌سواری در تهران چندین بار اجرا شد اما به دلیل شرایط تهران این کار با موفقیت صورت نگرفت و بیشتر دوچرخه‌ها در داخل کیوسک‌ها ماندند و خاک خوردند. از جمله آن می‌توان به موضوع دوچرخه‌سواری در خیابان کریم‌خان اشاره کرد که بیشتر به پارکینگ موتورسواران تبدیل شده است. باید ابتدا فرهنگ‌سازی‌های لازم در تهران صورت گیرد تا بتوان این وسیله حمل‌ونقل عمومی پاک را رواج داد. 

بر اساس این گزارش، یک ماه پیش بی‌دود، بی‌صدا دوچرخه‌هایش را از پایتخت جمع کرد و رفت  این امر باعث گلایه‌مندی شدید شهروندان شد البته شهرداری تهران تأکید کرد که شرکت بی‌دود پاسخگوی تعهداتش خواهد بود. بی‌دود بازگشت اما هنوز مشخص نیست که ودیعه‌هایی که در گذشته از شهروندان گرفته را چگونه قرار است پرداخت کند چرا که در حال حاضر شهرداری تهران گفته که ودیعه نسبت به دور قبل کمتر خواهد بود البته بی‌دود از شهرداری تقاضا کرده بود که از پارکینگ‌های دوچرخه برای تبلیغاتش استفاده کند هنوز مسؤولان شهری پاسخ ندادند که آیا این امتیاز خاص را به این شرکت داده‌اند تا دوباره بازگشته یا خیر.

منبع: فارس

نظرات کاربران