سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 673

تاریخ خبر: 1398/11/26

تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!

قیمت کاغذ در هفته گذشته از بندی ۲۷۰ هزار تومان به بندی ۳۲۵ هزار تومان رسیده است. کارشناسان بازار معتقدند که انتخابات مجلس و تبلیغات کاندیداها یکی از دلایل گرانی است.

به گزارش تبلیغات نیوز،‌ بازار کاغذ در حالی در دو ماه گذشته ثبات قیمت و آرامش نسبی را سپری کرد که کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار موجب رفع حباب موجود شد و خرید از بازار آزاد رونق دوچندان گرفته بود. اما از هفته گذشته تاکنون روند افزایشی قیمت کتاب دوباره آغاز شده و کاغذ از بندی 270 هزار تومان به بندی 325 هزار تومان رسیده است.

امروز، 26 بهمن ماه 98، قیمت هر بند کاغذ تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی 325 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 60 در 90  با گرماژ 70 گرمی 245 هزار تومان است.

اما علت این افزایش قیمت ناگهانی در بازار کاغذ چه بوده است؟

سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردگنندگان کاغذ و مقوا گفت: طی دو ماه گذشته که کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار را شاهد بودیم، کاغذ به قیمت کمتری از قیمت تمام شده برای واردکننده فروخته می‌شد. به گونه‌ای که با توجه به هزینه‌های انبارداری کاغذ،‌ واردکننده برای متحمل نشدن ضرر و زیان بیشتر حاضر شده بود کاغذ را بدون سود بفروش برساند تا تعهدات مالی خود را پاسخ دهد. اکنون هم که کاغذ به بندی 325 هزار تومان رسیده است،‌ باز هم قیمت واقعی نیست.

میرباقری با اشاره به دلایل این افزایش قیمت یادآور شد:‌ عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تعیین می‌کند. در دو هفته اخیر تقاضا برای خرید افزایش یافته است،‌ امکان دارد بخشی از این تقاضا به انتخابات مجلس و تبلیغات کاندیداها مرتبط باشد. بخش دیگر هم به افزایش قیمت ارز نیمایی مرتبط است.

وزارت ارشاد در 9 دی ماه: کاغذ ارشاد، گران نیست

پیش از این مشاور معاون فرهنگی وزارت ارشاد در تاریخ 9 دی ماه، در نشست خبری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره شائبه‌های گرانی کاغذ ارشاد گفت:‌ کاغذ توزیع شده در وزارت ارشاد به هیچ وجه گران نیست و اساساً ارشاد دخالتی در تعیین قیمت ندارد.

ایوب دهقانکار در این خصوص گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری کاغذ ندارد،‌ قیمت‌گذاری در اختیار ما نیست.

وی ادامه داد:‌ اما می بینیم برخی سودجوها در این حوزه مغلطه می‌کنند. تعیین قیمت کاغذ در کارگروه ما با حضور نمایندگان تعزیرات، سازمان حمایت، صنف نشر و دستگاه‌های دخیل در قیمت‌گذاری انجام می‌شود و با قیمت جهانی کاغذ منطبق است. ملاک ما در کارگروه قیمت ارز در زمان تأیید پرونده است نه قیمت ارز در زمان واردات کالا؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی قیمت کاغذ توزیعی بالا نیست.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران