سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 714

تاریخ خبر: 1399/06/30

تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: مصرف لبنیات برای رشد و استحکام استخوانها و پیشگیری از بیماری‌های اسکلتی ضروری است. مصرف آن در ایران حدود نصف میانگین جهانی است اما گرانی و تورم از یک طرف و حرف‌های غیر علمی برخی مدعیان طب سنتی باعث سیر نزولی مصرف این ماده غذایی ضروری شده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، در روزهای گذشته نایاب شدن و بعد از آن گرانی کره که به علت حذف ارز دولتی از واردات این ماده غذایی لبنی بود، در کشور خبرساز شد، این موضوع بهانه ای برای گفت وگوی با جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی شد، مساله نگران کننده ای که او نیز بر آن صحه گذشته و البته موارد متعدد دیگری نیز به آن افزود. او گفت: فقط گرانی نیست که خطر کاهش مصرف لبنیات را دامن زده است، تبلیغات رسانه ای و گفته های غیر کارشناسی برخی مدعیان طب سنتی و شایعه سازان تخریب صنایع غذایی نیز این خطر جدی سلامت مردم را تقویت می کند.

میرزای رزاز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه مصرف لبنیات در ایران حدود ۶۵ تا ۷۰ کیلو است که نسبت به متوسط سرانه ۱۲۰ کیلویی در کشورهای توسعه یافته و حتی ۲۰۰ کیلوگرمی در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار کم است.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی در مورد کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران گفت: در این مورد از دو جهت ضربه می خوریم یکی دخالت کسانی افراد غیر علمی از جمله افراد مدعی طب سنتی که در این زمینه دخالت های می کنند و حرف های غیر علمی و نادرستی می زنند و مردم را از مصرف لبنیات باز می دارند. برخی از این افراد دلایلی را بیان می کنند که پایه علمی ندارد و از مردم می خواهند که مصرف لبنیات را قطع کنند و مثلا می گویند انسان نباید شیر و ماست و محصولات لبنی حیوانات را مصرف کند که حرف کاملا نادرست و غیر علمی است.

وی افزود: متاسفانه این افراد با بیان اینکه شیر حیوانات را فقط حیوانات باید مصرف کنند این حرف های خرافی و غیر علمی را ترویج می کنند و برخی رسانه ها مانند صدا وسیما نیز این میدان را برای آنها فراهم می کنند.

میرزای رزاز گفت: مساله دیگر مداخلات غیر واقعی افرادی است که به مردم تلقین می کند، شیر و لبنیات مشکل دارند، در یک مقطعی بحث وجود روغن پالم را در لبنیات مطرح کردند، در یک زمان دیگر بحث وجود وایتکس را مطرح کردند و اخیرا بحث افلاتوکسین را مطرح کرده اند. اغلب این مسائل غیر واقعی و نادرست هستند و برای خارج کردن صنعت لبنیات از گردونه رقابت یا حذف برخی بخش های این صنعت مطرح می شود و باور مردم را به این سمت می برد که لبنیات مصرف نکنند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: اتفاق دیگری هم که در ماههای گذشته به وجود آمده، موضوع تورم اقتصادی، گرانی و افزایش قیمت هاست که کاملا بر کاهش مصرف لبنیات تاثیر می گذارد. این وضعیت مانع از دسترسی مردم به محصولات لبنی شده و باعث می شود مردمی که به اهمیت تغذیه با لبنیات آگاه هستند نیز به علت مشکلات مالی به این ماده ضروری دسترسی نداشته باشند.

وی افزود: آمار مستندی درباره میزان تاثیر گرانی شیر و لبنیات بر میزان مصرف آن منتشر نشده اما به طور طبیعی افزایش قیمت میزان مصرف محصولات لبنی را در کشور کاهش می دهد و نمودار مصرف را نزولی می کند.

میرزای رزاز در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا درست است که صنایع لبنی شیر پر چرب را صادر و به جای آن کره وارد می کنند و این عامل موجب گرانی کره به خصوص با توجه به گرانی ارز شده، گفت: در این مورد اطلاع دقیق نداریم اما می دانم تقریبا کل کره مصرفی کشور وارداتی است و با توجه به افزایش قیمت ارز، کره هم گران شده چون ارز دولتی که به آن تعلق می گرفته قطع شده و افزایش قیمت دو تا سه برابری پیدا کرده، اینکه در کشور این قدرت و توان بالقوه را داریم که از لبنیات داخلی کره مورد نیاز کشور را تامین کنیم اطلاع ندارم و انجمن صنایع لبنی باید در این مورد باید پاسخ دهند.

روغن پالم در کره نباتی

وی درباره استفاده از روغن پالم در کره نباتی توضیح داد: متاسفانه این موضوع درست است و بر اساس مطالعاتی که انجام شده، درصد روغن پالم در کره های نباتی موجود در بازار بالاست، البته با توجه به میزان متوسط مصرف متوسط کره ایرانیان که مقدار آن زیاد است، مشکلی نیست زیرا معمولا هر فرد مقدار مختصری کره را در صبحانه مصرف می کند یا برخی افراد مقداری کره را در غذا استفاده می کنند، در این حد مصرف وجود روغن پالم که آن هم نوعی روغن خوراکی است اشکالی ندارد.

میرزای رزاز تاکید کرد: تبلیغاتی که در مورد روغن پالم در سالهای اخیر انجام شده درست نیست زیرا این روغن انواع مختلفی دارد، برخی انواع آن کیفیت مناسبی برای مصرف خوراکی دارند و اگر روغن پالم مورد استفاده در کره های نباتی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد در حد مصرف صبحانه یا مصرف محدود آن در غذاهای خانگی اشکالی ندارد.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران