رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: مصرف لبنیات برای رشد و استحکام استخوانها و پیشگیری از بیماریهای اسکلتی ضروری است. مصرف آن در ایران حدود نصف میانگین جهانی است اما گرانی و تورم از یک طرف و حرفهای غیر علمی برخی مدعیان طب سنتی باعث سیر نزولی مصرف این ماده غذایی ضروری شده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، در روزهای گذشته نایاب شدن و بعد از آن گرانی کره که به علت حذف ارز دولتی از واردات این ماده غذایی لبنی بود، در کشور خبرساز شد، این موضوع بهانه ای برای گفت وگوی با جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی شد، مساله نگران کننده ای که او نیز بر آن صحه گذشته و البته موارد متعدد دیگری نیز به آن افزود. او گفت: فقط گرانی نیست که خطر کاهش مصرف لبنیات را دامن زده است، تبلیغات رسانه ای و گفته های غیر کارشناسی برخی مدعیان طب سنتی و شایعه سازان تخریب صنایع غذایی نیز این خطر جدی سلامت مردم را تقویت می کند.
میرزای رزاز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرانه مصرف لبنیات در ایران حدود ۶۵ تا ۷۰ کیلو است که نسبت به متوسط سرانه ۱۲۰ کیلویی در کشورهای توسعه یافته و حتی ۲۰۰ کیلوگرمی در برخی کشورهای توسعه یافته بسیار کم است.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی در مورد کاهش سرانه مصرف لبنیات در ایران گفت: در این مورد از دو جهت ضربه می خوریم یکی دخالت کسانی افراد غیر علمی از جمله افراد مدعی طب سنتی که در این زمینه دخالت های می کنند و حرف های غیر علمی و نادرستی می زنند و مردم را از مصرف لبنیات باز می دارند. برخی از این افراد دلایلی را بیان می کنند که پایه علمی ندارد و از مردم می خواهند که مصرف لبنیات را قطع کنند و مثلا می گویند انسان نباید شیر و ماست و محصولات لبنی حیوانات را مصرف کند که حرف کاملا نادرست و غیر علمی است.
وی افزود: متاسفانه این افراد با بیان اینکه شیر حیوانات را فقط حیوانات باید مصرف کنند این حرف های خرافی و غیر علمی را ترویج می کنند و برخی رسانه ها مانند صدا وسیما نیز این میدان را برای آنها فراهم می کنند.
میرزای رزاز گفت: مساله دیگر مداخلات غیر واقعی افرادی است که به مردم تلقین می کند، شیر و لبنیات مشکل دارند، در یک مقطعی بحث وجود روغن پالم را در لبنیات مطرح کردند، در یک زمان دیگر بحث وجود وایتکس را مطرح کردند و اخیرا بحث افلاتوکسین را مطرح کرده اند. اغلب این مسائل غیر واقعی و نادرست هستند و برای خارج کردن صنعت لبنیات از گردونه رقابت یا حذف برخی بخش های این صنعت مطرح می شود و باور مردم را به این سمت می برد که لبنیات مصرف نکنند.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: اتفاق دیگری هم که در ماههای گذشته به وجود آمده، موضوع تورم اقتصادی، گرانی و افزایش قیمت هاست که کاملا بر کاهش مصرف لبنیات تاثیر می گذارد. این وضعیت مانع از دسترسی مردم به محصولات لبنی شده و باعث می شود مردمی که به اهمیت تغذیه با لبنیات آگاه هستند نیز به علت مشکلات مالی به این ماده ضروری دسترسی نداشته باشند.
وی افزود: آمار مستندی درباره میزان تاثیر گرانی شیر و لبنیات بر میزان مصرف آن منتشر نشده اما به طور طبیعی افزایش قیمت میزان مصرف محصولات لبنی را در کشور کاهش می دهد و نمودار مصرف را نزولی می کند.
میرزای رزاز در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا درست است که صنایع لبنی شیر پر چرب را صادر و به جای آن کره وارد می کنند و این عامل موجب گرانی کره به خصوص با توجه به گرانی ارز شده، گفت: در این مورد اطلاع دقیق نداریم اما می دانم تقریبا کل کره مصرفی کشور وارداتی است و با توجه به افزایش قیمت ارز، کره هم گران شده چون ارز دولتی که به آن تعلق می گرفته قطع شده و افزایش قیمت دو تا سه برابری پیدا کرده، اینکه در کشور این قدرت و توان بالقوه را داریم که از لبنیات داخلی کره مورد نیاز کشور را تامین کنیم اطلاع ندارم و انجمن صنایع لبنی باید در این مورد باید پاسخ دهند.
روغن پالم در کره نباتی
وی درباره استفاده از روغن پالم در کره نباتی توضیح داد: متاسفانه این موضوع درست است و بر اساس مطالعاتی که انجام شده، درصد روغن پالم در کره های نباتی موجود در بازار بالاست، البته با توجه به میزان متوسط مصرف متوسط کره ایرانیان که مقدار آن زیاد است، مشکلی نیست زیرا معمولا هر فرد مقدار مختصری کره را در صبحانه مصرف می کند یا برخی افراد مقداری کره را در غذا استفاده می کنند، در این حد مصرف وجود روغن پالم که آن هم نوعی روغن خوراکی است اشکالی ندارد.
میرزای رزاز تاکید کرد: تبلیغاتی که در مورد روغن پالم در سالهای اخیر انجام شده درست نیست زیرا این روغن انواع مختلفی دارد، برخی انواع آن کیفیت مناسبی برای مصرف خوراکی دارند و اگر روغن پالم مورد استفاده در کره های نباتی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد در حد مصرف صبحانه یا مصرف محدود آن در غذاهای خانگی اشکالی ندارد.
منبع: ایرنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران