سه شنبه, 28 فروردین ماه 1403

کد خبر: 221

تاریخ خبر: 1398/05/12

تبلیغات ضعیف یک جشنواره بین المللی: اینجا خبری نیست!

همه جشنواره‌های ریشه‌دار، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، تبلیغات و فضاسازی‌های به‌موقع و مناسب هستند و ضرورت توجه جدی به این مؤلفه‌ها، برای جشنواره‌ای بین‌المللی، مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان که بنا به گفته شهردار اصفهان، قرار است در توسعه گردشگری این استان و حتی کشور، نقش بسزایی داشته باشد، بسیار احساس می‌شود اما مشاهدات خبرنگار ایسنا از مسیر پرتردد و منتهی به محور برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، کمتر از بیست روز مانده به برگزاری این رویداد بین‌المللی، نمایانگر این است که هنوز، آن‌طور که بایدوشاید توجهی به این مهم نشده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، ایستگاه اتوبوس سه‌راه ملک شهر نقطه شروع این بررسی است و در این ایستگاه شلوغ، به‌جز یک بنر پاره و کم‌رنگ که متعلق به سی و یکمین دوره جشنواره است، هیچ پوستر یا اطلاعیه‌ای که از برگزاری دوره جدید این جشنواره خبر بدهد به چشم نمی‌خورد. از تعدادی از عابران، مسئولان باجه بلیت‌فروشی و رانندگان اتوبوس درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان و تاریخ برگزاری آن می‌پرسم اما هیچ‌یک اطلاع ندارند که شهرشان به‌زودی و برای بیستمین بار قرار است میزبان این جشنواره بین‌المللی باشد.

در خط اتوبوس صفه-ملک شهر که بیشترین مسافت و مسافر را در روز، طی و جابه‌جا می‌کند، فقط چند پوستر از طرح‌های تابستانه و کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مؤسسات خصوصی دیده می‌شود و از سه‌راه ملک شهر تا میدان امام حسین (ع) هیچ نشانه‌ای از جشنواره نیست. دیوار متحرک ارگ جهان‌نما نیز هنوز مزین به تصاویری است که مربوط به میلاد امام رضا (ع)  است.در گذر فرهنگی چهارباغ که قرار است کمتر از بیست روز دیگر، محور اصلی برگزاری این جشنواره باشد نیز خبری نیست و تا چشم کار می‌کند، میز و صندلی فست فودهاست.

سینما ساحل و چهارباغ نیز که میزبانی آن‌ها از اکران فیلم‌های جشنواره قطعی شده، عاری از پروانه‌ها، به‌عنوان نماد شناخته‌شده این جشنواره هستند.پایگاه‌های الکترونیکی هتل‌هایی مثل پیروزی، عالی‌قاپو و هتل عباسی که گردشگران عمدتاً برای رزرو بلیت به آن مراجعه می‌کنند، به برگزاری این رویدادِ بین‌المللی اصفهان اشاره‌ای نکرده‌اند.

سعید هراتیان، مدیر داخلی هتل پیروزی دراین‌باره می‌گوید:  بحث اطلاع‌رسانی رویدادهای مهم در پایگاه‌های الکترونیکی هتل‌ها مهم است اما این زمانی میسر می‌شود که متولیان آن رویداد با ما تعامل داشته باشند و در بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی باب گفتگو را باز کنند. امسال، مثل سال گذشته هیچ صحبت رسمی‌ای در خصوص همکاری ما با جشنواره نشده و به همین دلیل اطلاع‌رسانی‌ای نیز انجام‌نشده است.

هراتیان تأکید می‌کند که تعرفه‌های این هتل بر اساس نرخ مصوب هتل داری در کشور است و هزینه بیشتری بابت میزبانی از مهمانان جشنواره فیلم کودک یا اطلاع‌رسانی درباره آن، از متولیان برگزاری این جشنواره مطالبه نشده است.

احسان عباسی، مدیر داخلی هتل عالی‌قاپو نیز می‌گوید که تا کنون هیچ صحبت رسمی‌ای با آن‌ها در خصوص میزبانی از مهمانان این جشنواره نشده. او هتل‌ها را یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری می‌داند و با گلایه  از اینکه چرا  تنها یک هتل، مورد توجه مسئولان برگزاری این جشنواره بین‌المللی است، اظهار می‌کند: نرخ هتل ما از نرخ هتلی که میزبانی از مهمان‌های جشنواره به آن سپرده می‌شود کمتر است و اگر قرار است توجهی به توسعه گردشگری از طریق این جشنواره شود، باید تمام هتل‌های با کیفیت و شاخص شهر مورد توجه متولیان برگزاری این جشنواره بین‌المللی باشد.

لابی، فضای داخلی و پایگاه الکترونیکی هتل عباسی اصفهان نیز نشانه‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را با خود حمل نمی‌کند. درست، روبروی هتل عباسی، ساختمان سوره قرارگرفته؛ ساختمانی که دارای گالری، سالن تئاتر، سینما و محل برگزاری کلاس‌های متعدد هنری و لاجرم محل رفت‌وآمد هنرجویان و هنرمندان است. 

در این ساختمان نیز رنگی از جشنواره دیده نمی‌شود و مهدی جبار زارع، مدیر این مرکز با بیان اینکه این مجتمع سالیانه 1300 تا 1400 مخاطب کودک و نوجوان دارد می‌گوید: مرکز اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان به ما نزدیک است اما تابه‌حال صحبتی درباره اطلاع‌رسانی و تبلیغات با ما نشده و ظرفیت این مکان فرهنگی نادیده گرفته‌شده است.

مسیر برگشت را با مترو طی می‌کنم. ایستگاه‌های مترو واقع در میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع)، میدان تختی و میدان شهدا فقط عکس‌هایی از سی‌وسه‌پل، میدان نقش‌جهان  و سایر بناهای تاریخی شهر را در معرض دید عموم قرار داده‌اند و از جشنواره‌ای که قرار است آن‌هم یک جاذبه باشد، اثری نیست.

نمایشگر مترو نیز به پخش کلیپ‌هایی درباره احترام به سالمندان و رعایت قوانین عبور و مرور بسنده کرده، درحالی‌که می‌تواند نقش بسیاری در جلب‌توجه همگان به این جشنواره داشته باشد.

بر اساس آنچه در گزارش مالی سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان آمده، سال گذشته مبلغی حدود 160 میلیون تومان در بخش مکان، تجهیز و فضاسازی و مبلغی  حدود 359 میلیون تومان برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات این جشنواره هزینه شده است.

اهمیت تبلیغات و فضاسازی بر هیچ‌ کس پوشیده نیست اما اینکه چنین مبلغی فقط چند روزمانده به برگزاری جشنواره و چند روز بعدازآن، اطلاع رسانی این رویداد را پوشش بدهد، شایسته نیست و بهتر است چند ماه قبل از برگزاری این جشنواره بین‌المللی درباره آن آگاهی‌رسانی شود تا هم اصفهانی‌ها، هم ایرانی‌ها و هم مردم کشورهای دیگر، از این رویداد و تاریخ برگزاری آن مطلع شوند و احیاناً بتوانند برای حضور در آن، برنامه‌ریزی کنند. 

نظرات کاربران