بدون تردید یکی از پرتکرارترین و پربحث ترین سوژه های تبلیغاتی صداوسیما، طی ماه های اخیر، موضوع تبلیغات پرسروصدا و پرحجم محصولات عالیس است؛ به گونه ای که مفهوم انحصار تبلیغاتی و بمباران تیزرهای این شرکت بر سر مخاطب تلویزیونی، از جمله مباحث مکرر منتقدان و صاحبنظران رسانه، روان شناسان، جامعه شناسان و حتی اقتصاددانان است. از سوی دیگر، در پاسخ به این اعتراضات مدیرعامل عالیس نیز با انتشار یادداشتی کوتاه این انتقادات را «هجمه» به تولید داخلی دانسته است. نگاهی به نقد و بررسی تبلیغات عالیس از منظر رابطه صداوسیما و شرکت چشمه نوشان خراسان و واکنش مدیرعامل این شرکت به این اتفاقات خالی از لطف نیست.
به گزارش تبلیغات نیوز، گستردگی تبلیغات شرکت چشمه نوشان خراسان یا عالیس در صدا و سیما در شبکه های مختلف نشان می دهد که این شرکت علاوه بر جنبه تبلیغات و اطلاع رسانی برای محصولات خود هدف دیگری را نیز دنبال می کند. اخیرا در گزارشی که از میزان درآمد صدا و سیما منتشر شده نشان می دهد که این سازمان از محل تبلیغات این شرکت درآمد 6 هزار میلیارد تومانی را کسب کرده است. همواره در صدا و سیما صحبت از شفافیت و شفاف سازی می شود اما این در حالی است که وقتی نوبت به خود سازمان می رسد از هر نوع شفافیت دوری می کند.
تلویزیون قبل هر چیز باید تکلیف قراردادهای خودش را با شرکتی مثل عالیس مشخص کند و نشان دهد بابت مدت زمانی که به این شرکت واگذار کرده چه سهمی دریافت می کند و آیا در آمد بالای ۶ هزار میلیارد تومانی اش از این شرکت صحت دارد یا نه؟ آیا صداوسیما در مدل جدید تبلیغات به سوی «سهم از فروش» رفته است؟
دریافت «سهم از فروش» از تبلیغات برندهای داخلی به جای تخفیف تبلیغات
در واقع این حجم خارج از عرف تبلیغات برندهای مختلف به دلیل مدل تجاری جدید در رسانه ملی است که طی آن صداوسیما به جای گرفتن مستقیم هزینه تبلیغات از شرکتها، با برندها در «سهم از فروش» محصولاتشان شریک میشود. مشارکتی که باعث میشود رسانه ملی از تمام ظرفیت تبلیغاتی خود برای فروش هرچه بیشتر آن محصولات استفاده کند. این در حالی است که صدا و سیما موظف است برای تبلیغات تولیدات داخلی تخفیفات ویژه ای به آنها بدهد. یک منبع آگاه در این مورد گفت که تیزرهای تبلیغاتی شرکت عالیس توسط یک شرکت تبلیغاتی در مشهد آماده شده و این شرکت پول ناچیزی بابت ساخت این تیزرها پرداخت کرده است. به گفته این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پخش تبلیغات شرکت عالیس توسط صدا و سیما، آژانس های تبلیغاتی حضور ندارند و شرکت عالیس به صورت مستقیم با اداره کل بازرگانی صداوسیما قرارداد امضاء کرده است.
کسب و کار خانوادگی
کارخانجات تولیدی «عالیس»، یک مجموعه کاملا خصوصی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در سطح کشور است که اهداف و سیاستهای خود را در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با زیربنایی معادل ۴۵۰۰۰ مترمربع واقع در شهرک صنعتی چناران دنبال میکند. محمدتقی فیاض، مدیرعامل کارخانه چشمه نوشان خراسان، محمدرضا فیاض به سمت نایب رئیس هیئت مدیره و محمد تقی فیاض به سمت رییس هیئت مدیره این شرکت هستند که شرکت نیک گستر ستاره شرق و شرکت رزین فرم چناران، شرکت بیمارستان فیروزه فیاض و شرکت توسن پخش ستاره کیش هم متعلق به این خانواده می باشد. در قطر، امارات، سوریه، عراق، کردستان عراق، قزاقستان، ترکمنستان، لبنان، افغانستان، پاکستان و… نیز نمایندگی این شرکت ایجاد شده است.
انحصار تبلیغاتی عالیس در صدا و سیما و تبلیغات پرفشار
درآمد صداوسیما از محل تبلیغات عالیس، تنها در پنج شبکه تلویزیونی، «ماهانه یک هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان» است. بزرگ ترین قرارداد تبلیغاتی صداوسیما در سال جاری با این هلدینگ ایرانی است که این هلدینگ حدود ۱۷ برند مختلف دارد.
برخی فعالان صنعت صنایع غذایی بر این باورند که این شرکت زیادی رشد کرده است و این اتفاق را بسیار عجیب عنوان کرده اند. هم چنین برخی بر این باورند که تبلیغات گسترده عالیس در صداو سیما درست است که صدای مخاطبان را درآورده اما درآمدزایی بسیار زیادی برای صدا و سیما بدست آورده است.
بر این اساس کارشناسان معتقدند که جدا از این که تلویزیون نمی تواند وارد فعالیت های تولیدی شود بزرگ ترین ایرادی که می توان به این نوع قرارداد که تلویزیون در سود فروش شرکت تبلیغ دهنده شریک می شود، گرفت ایجاد شائبه انحصار تبلیغاتی است چون تلویزیون به جای پول تبلیغ درصدی از درآمد حاصل از فروش را دریافت می کند پس هر چه فروش شرکت تبلیغ دهنده بیشتر شود، درآمد تلویزیون هم بیشتر خواهد شد. در این مورد خاص، انحصار تبلیغاتی عالیس در صداوسیما و تبلیغات پرفشار این شرکت ممکن است باعث شود تا فروش شرکتهای رقیب عالیس، به نحو قابل توجهی کاهش یابد.
آگهی تلویزیون؛ حداقل ساعتی ۱٫۳ میلیارد
طبق قانون ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهیهای رادیویی و تلویزیونی که در بهمن ماه سال گذشته توسط اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما ابلاغ شد و از اول فروردینماه امسال قابل اجرا بود، میزان هزینه آگهیهای تلویزیونی در ۳۵ طبقه تعریف میشود که حداقل هر ثانیه ۷۵ هزار تومان تا حداکثر هر ثانیه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اگر نرخ هر ثانیه ۷۵ هزار تومان را تنها برای پنج شبکه تلویزیونی در نظر بگیریم یعنی تلویزیون حداقل ثانیهای ۳۷۵ هزار تومان و ساعتی ۱٫۳ میلیارد تومان به واسطه تبلیغاتش از این پنج شبکه درآمد دارد. آن وقت اگر قرار باشد تنها پنج ساعت در روز هم این شبکهها آگهی داشته باشند تلویزیون، روزانه بیش از ۶٫۷ میلیارد تومان درآمد دارد. این رقم حاکی از درآمد حدود ۲٫۵ هزار میلیارد تومان در سال (معادل ۳۶۵ روز) است.
در مورد طبقات این تعرفههای آگهیها هم در ماده ۱۵ این قانون این توضیح ارائه شده است: «چنانچه براساس عرضه و تقاضا یک بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از ۶۰، ۷۵ یا ۹۰ درصد از حجم آن بسته آگهی باشد به ترتیب یک، دو و سه طبقه افزایش خواهد یافت و همچنین چنانچه به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد حجم را اشغال کند به ترتیب یک، دو و سه طبقه کاهش داده خواهد شد.
پاسخ به شبهه ها: تبلیغات عالیس از نگاه محمد تقی فیاض، مدیرعامل عالیس
با توجه به حجم گسترده انتقادات نسبت به تبلیغات محصولات عالیس در صداوسیما، مدیرعامل این شرکت طی یادداشتی که در روزنامه کسب و کار و پایگاه خبری کسب و کار نیوز، منتشر شده، به این انتقادات پاسخ داده است. این اعتراضات را نامیده است. متن یادداشت محمدتقی فیاض مدیرعامل عالیس را با عنوان «هجمه بر تولید داخلی موفق» در زیر بخوانید:
«در حال حاضر با احتساب نمایندگی های سراسر کشور بیش از ۴ هزار نفر اشتغالزایی در این شرکت وجود دارد که می تواند در آینده ای نزدیک به رقمی نامحدود نیز برسد. وضعیت تبلیغات ما با صدا و سیما قرارداد پنهانی نیست که بخواهیم در رابطه با شفاف سازی آن مشکلی داشته باشیم.
در حالی که تمام شرکت ها و سازمان ها در صدا و سیما اقدام به تبلیغات گسترده می کنند اتفاقی که افتاده هجمه ای است که تنها برای شرکت عالیس به راه افتاده است. چرا باید در میان تمام این شرکت ها تنها انگشت اشاره به سمت ما باشد. افرادی که در این باره اظهار نظر می کنند حتما دارای نیت خاصی هستند چراکه حمایت از تولید داخل و تولیدکننده داخلی بر اساس شعاری که سالهاست بر آن تاکید می شود وظیفه هر سازمانی است. مبلغ قرارداد ما نیز کف تعرفه است و مانند شرکت های دیگر هستیم. ما هم مانند سایر تولیدکنندگان داخلی سهمی را برای تبلیغات از صدا و سیما درسافت کرده ایم. در این قرارداد هم ما به صدا و سیما کمک می کنیم و هم آنها به شرکت ما. بنابراین قراردادی مانند تمام شرکت های دیگر وجود دارد.
شاید تنها مشکل ما برای اینگونه افراد این است که در تلاش برای توسعه تولید داخل هستیم. مشکل آنها شاید با کیفیت بالای محصولات ما است و در حال حاضر که در بازار مواد غذایی مشکلات بسیاری وجود دارد شرکتی که در راستای ارتقای تنوع و کیفیت مواد غذایی گام برداشته مورد هجمه قرار گرفته است.
ما تولیدکننده هستیم و باید وظیفه اطلاع رسانی خود را انجام دهیم. این همه صحبت از حمایت از تولید داخلی می شود بک نفر یک جا باید نشان دهد که این حمایت وجود دارد. ایده وخواسته تولیدکننده باید در مسیر توسعه و خدمت به اقتصاد کشور باشد. باید تمام شرکت ها در همین راه قدم بردارند. چیز پنهانی نداریم که از آن فرار کنیم. طبیعی است کار خوب و استثنایی مورد هجمه قرار می گیرد. منافع برخی نیز در این میان تهدید می شود که دست از این هجمه ها برنمی دارند.»
منبع: کسب و کار نیوز
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران