سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 681

تاریخ خبر: 1398/12/06

تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی

تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: با شیوع ویروس کرونا در جهان و انتقال آن به ایران، و در پی آن جان باختن  و ابتلای جمعی از هموطنان مان به این ویروس، اخبار و اطلاعات گمراه کننده و جعلی در رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی شدت گرفته است. در این میان، سوء استفاده برخی افراد از شرایط بحرانی موجود از طریق تبلیغات فریبنده و نادرست، فضای جامعه را تحت تاثیر قرار داده است خصوصا وقتی پای سلبریتی ها و تبلیغ شربت ضد کرونا در میان باشد.

در حالی که پزشکان، ویروس شناسان و متخصصان حرفه پزشکی و سلامت، هنوز از ناشناخته بودن و جدید بودن ویروس کرونا سخن می گویند و اینکه هنوز روش درمان آن کشف نشده است، استوری تبلیغاتی جنجالی بهنوش بختیاری، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون درباره شربت گیاهی ضد کرونا، فضای شبکه های اجتماعی را ملتهب کرده و اعتراض کاربران را به دنبال داشته است.

این تبلیغ اغراق‌آمیز درفضای مجازی در حالی صورت می گیرد که تمام مردم به شدت نگران ابتلا به این ویروس و سلامت خود هستند و حتی استرس و دغدغه برخی افراد تا جایی است که تصور مرگ ذهن و روان آنها را پریشان کرده است. در این حالت، عده ای، با احتکار ماسک  و ژل های ضدعفونی و سایر اقلام بهداشتی، با روان مردم بازی می کنند و برخی دیگر با تبلیغات.

این در حالی است که اتفاقا از سلبریتی ها یا چهره های مشهور به ویژه هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که به دلایل مختلف، فالوور و دنبال کننده های متعددی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دارند، انتظار می رود در این زمینه، اطلاع رسانی و با استناد به مراجع رسمی انجام دهند و یا سکوت کنند.

در حالی که طی روزهای گذشته، به کرات عنوان شده که بهترین راه عدم ابتلا به کرونا، پیشگیری از آن است و فعلا درمانی ندارد، سوءاستفاده از اعتماد مخاطب است؛ آن هم در قالب تبلیغات که بسیاری از مردم در حالت عادی نیز به آن حساسیت دارند و آگهی های تبلیغاتی را فریبنده می دانند. از این رو برخی کاربران علاوه بر گلایه از بهنوش بختیاری، خواهان برخورد با وی به خاطر تبلیغات گمره کننده و دروغین شده اند.

برخی از پیام های کاربران در تصویر زیر قابل مشاهده است:

جنجال تبلیغ شربت ضدکرونا توسط بهنوش بختیاری

این کاربران ضمن انتقاد از پدیده‌ سلبریتی پروری در فضای مجازی نسبت به این اقدام غیراخلاقی خانم بازیگر برای دریافت پول حاصل از تبلیغات و بازی با جان مردم در این شرایط حساس کشور انتقاد کردند.

تبلیغ وقیحانه بهنوش بختیاری برای شربت ضدکرونا؟!! + عکس - 10

در همین رابطه، سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی امروز، سه شنبه، 6 اسفندماه 98، درباره ماجرای تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا در فضای مجازی توسط یکی از سلبریتی‌ها و احتکار ماسک و سایر اقلام بهداشتی و مرتبط با سلامت مردم توضیح داد. 

رایگانی گفت: در روز‌های گذشته یکی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا می‌کرد که به دستور دادستانی تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت، لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم‌که به این گونه تبلیغات توجه نکنند.

وی  با اشاره به کشف بیش از ۳ میلیون ماسک در تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با همکاری سازمان اطلاعات سپاه تهران از یک انبار ۳ میلیون ماسک کشف شد. وی افزود: از تعداد ماسک‌های کشف شده یک میلیون آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل و ۲ میلیون ماسک دیگر به هیأت امنای وزارت بهداشت تحویل داده شد.

رایگانی گفت: ۵۰۰ هزار ماسک دیگر کشف شده را در اختیار سازمان علوم پزشکی قرار دادیم که هم اکنون در حال توزیع این کالا هستند. وی افزود: در استان کرمانشاه ۲۵۰ کارتن بزرگ دستکش یکبار مصرف کشف شد.  به گفته وی، ظرفیت تولید ماسک در کشور بیش از ۲ میلیون مورد است، اجازه دهید ماسک‌های تولید داخل به دست افراد نیازمند برسد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین تصریح‌کرد: متاسفانه شاهد احتکار برنج، شکر و گوشت در کلانشهر‌ها بودیم و هم اکنون این موضوع به شهر‌های کوچک نیز رسیده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به قیمت ماسک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه وزارت بهداشت نرخ ماسک‌های فیلتردار و بدون فیلتر به ترتیب ۵۱۰ و ۴۱۰ تومان است که عرضه ماسک با قیمتی بیش از این گرانفروشی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با محتکران ماسک‌ها برخورد شدید خواهد کرد، تصریح کرد: اجازه واردات ماسک به‌ وارد کنندگان داده شده است.

شرم کن خانم کاسب کرونا!

همچنین کاوه معین فر در عصر ایران طی یادداشتی با انتقاد شدید از رفتار بهنوش بختیاری در مطلبی با عنوان: «شرم کن خانم سلبریتی! خانم کاسب کرونا!» نوشت:

 

" چند روزگذشته به دلیل خطر ابتلا به شیوع بیماری کرونا بسیاری از اقلام بهداشتی مانند ماسک، محلول ضد عفونی کننده و ... از سوی مردم خریداری شده و نایاب شده‌اند.

در این میان اتفاقات ناخوشایندی هم رخ داده است از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها ، احتکار ، گرانفروشی و ... همین وسائل بهداشتی، اما آنچه در این میان بسیار ناراحت‌کننده و تاسف آور است کاسبی و سواستفاده برخی افراد با بهره بردن از ترس و نگرانی مردم در شرایط خاص پیش آمده است.

انسان وقتی در موقعیت خطر و نا ایمن قرار می‌گیرد به هر حرفی که احساس کند شاید نجات دهنده باشد اعتماد می‌کند و اینجاست که اتفاقات ناخوشایند و فرصت طلبان دام خود را پهن می‌کنند.

ویدیوئی در صفحه اینستاگرام بهنوش بختیاری استوری شد که واقعا تعجب آور و یا بهتر است گفته شود شرم آور است.

خانم بازیگر یک محلول گیاهی در دست گرفته و از تاثیرات آن بر دستگاه تنفسی گفته و در لابلای این حرفها اشاره می‌کند به بیماری‌های ویروسی و مشخصا از ویروس کرونا هم اسم آورده و بعد محصول مورد نظر را تبلیغ می‌کند و ...

اگرچه سعی دارد با شلوغ بازی و در قالب پکیج‌هایی چون کبد چرب و بیماری‌های تنفسی این حرفها را بزند ولی مشخصا به بیماریهای ویروسی و ویروس کرونا اشاره می‌کند! 

پرسش این است که این محلول یا مایع درمانی چیست؟ آیا استانداردهای سلامت و بهداشت و درمان را دارد که ایشان در صفحه‌ای با چند میلیون فالوئر دارد آنرا تبلیغ می‌کند؟ آیا اساسا اجازه دارد در این زمانه پر از استرس و نگرانی بابت ویروس کرونا با چنین دستاویزی به فروش محصول بپردازد؟ آیا هیچ وزارتخانه‌ای، نهادی، سازمانی و ... نباید نظارتی حداقلی بر چنین رویه‌هایی داشته باشد؟

آیا هیچ کسی نباید به خانم سلبریتی بگوید بر چه اساسی چنین ادعایی را مطرح می‌سازی؟

شاید اساسا اون دارو هم هیچ مشکلی نداشته باشد و در راستای همون کبد چرب و تقویت سیستم تنفسی کارآمد باشد ولی مشکل این سواستفاده زمانی و واژگانی از ویروس کرونا و ارتباط دادن به آن است که ناامیدی را در دل آدم می‌کارد!

با توجه به اینکه چین به عنوان مبدا شروع این بیماری کرونا وکشورهای اول صنعتی جهان رسما اعلام کرده‌اند که هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونا 19 وجود ندارد دیدن چنین ویدیوهایی فقط نشان از فرصت‌طلبی آن افراد دارد.

این قبیل سلبریتی‌ها که از هر موقعیت و فرصتی فقط به فکر گرفتن آگهی و طبیعتا پول در آوردن هستند را واقعا با هیچ واژه‌ای نمی‌توان توصیف کرد؟ چگونه ؟ چرا؟ و به چه قیمتی؟ آیا هیچ خط قرمزی برای شما وجود ندارد؟

با خنده، شوخی و ظاهر موجه اصل غلط کاری که انجام می‌دهید را نمی‌توانید تغییر دهید. (در آخر ویدیو تعداد تپق‌هایش را با خنده رفع و رجوع می‌کند!)

امثال بهنوش بختیاری آزادند هرگونه که دوست دارند زندگی کنند و هر محصولی را تبلیغ کنند ولی ما هم باید هوشیار باشیم که بنابر موقعیت حساسی که برایمان پیش آمده است گول نخوریم.

گویا برخی دیگر هم به شکل‌های دیگر درحال تبلیغ پودر یا قرص و ... ضدکرونا هستند ولی واقعیت این است که تمامی این موارد هیچ پایه و اساس علمی و پزشکی ندارد و فقط جهت فروش بیشتر است.

در چنین موقعیتی تنها کاری که می‌شود کرد این است که خود مردم مراقب همدیگر باشند و توصیه‌های اصولی و بهداشتی را فقط از منابع معتبر پیگیری کنند.

یک متخصص بیماری‌های عفونی در تلویزیون اعلام کرد استرس می‌تواند سطح ایمنی بدن را کاهش دهد پس سعی کنید به هیچ عنوان حرص و جوش نخورید و از استرس گرفتن دوری کنید.

گول کاسبان مختلف را نخوریم و یادمان باشد که چنین مسائلی فراتر از یک نفع یا سود چند روزه است و شرم بر کسانی که از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا جیب خود را پرتر کنند."

با روند موجود و سوء استفاده از شرایط  بحرانی توسعه ویرس کرونا در کشور، افزایش سواد رسانه ای و سواد تبلیغاتی به شدت ضروری است تا در این وضعیت، بازار مکاره سوداگران کرونا رونق نگیرد.

نظرات کاربران