سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 677

تاریخ خبر: 1398/11/26

تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟

تبلیغات میدانی کاندیداهای ورود به مجلس یازدهم در حالی انجام می شود که " تبلیغات پاک" همچنان روش دلخواه برخی از طرفداران نیست و با بکاربردن " تبلیغات کثیف" و عکسباران شهر میراث ناخوشایند و دردسرسازی برای استقبال از نوروز ۹۹ به جای می گذارند.

به گزارش تبلیغات نیوز، متاسفانه به کار بردن تبلیغات سنتی  و چسباندن عکس و پوستر بر هر جای ممکن موجب می شود چهره شهر تا حدودی استرس زا شود و از طرفی عده ای از سکوت قانون استفاده کرده و دیوارهای سخنگوی انتخاباتی را یکی پس از دیگری خلق می کنند.

دیوارهایی که همچنان با دست نوشته های نازیبا و درشت، بار سنگین تبلیغات کثیف را به دوش می گیرند و در برخی مکان ها نیز انواع پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی راه تنفس را بر دیوارهای شهر بسته است.

 برخی طرفداران کاندیداها از اموال دولتی و مردمی گرفته تا بناهای تاریخی و مجسمه ها پوستر می چسبانند و انگار که چسباندن پوستر و یافتن مکان های دست نیافتنی تر برای الصاق عکس کاندیدا یک پیروزی تبلیغاتی را رقم می زند که گمان می کنند همین منجر به پیروزی انتخاباتی خواهد شد.

تحریک بصری مردم و ایجاد جلوه های متعدد انتخاباتی در زمان تبلیغات میدانی از اصلی ترین روش های جلب رای و ترقیب رای دهندگان برای کاندیداها به شمار می رفته که امروزه با بکار بردن تبلیغات پاک تا حدودی در برخی استان ها کمرنگ شده اما همچنان طرفداران خود را در انتخابات دارد.

این نوع تبلیغ میدانی در حالی انجام می شود که پس از برگزاری انتخابات کمتر از یک ماه به عید سال نو وقت خواهد بود و بی تردید این زمان برای کارهای آماده سازی و زیباسازی سال نو در حالت عادی اندک است چه رسد به اینکه کار مضاعف پاک سازی تبلیغات محیطی و محوپوسترها هم بر این حجم کار افزوده شود.

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد گفت:‌ متاسفانه در دوره های گذشته با انواع تبلیغات میدانی مواجه بوده ایم که برخی از آنها با توجه به فصل تبلیغات قانون انتخابات، غیرمجاز هستند.

سعید رازانی افزود: در ماده ۵۶ قانون انتخابات باید ها و نبایدهایی ذکر شده که ما به برخی نبایدها از جمله نصب پوستر و عکس به مکان های غیرمجاز و دیوارنویسی مبتلا هستین در حالیکه به صراحت در این ماده قانونی گفته شده تبلیغات وشیوه های تبلیغی مجاز منحصر به موارد این قانون است و نیروهای انتظامی،  قضایی و فرمانداری موظف به برخورد با موارد غیرمجاز هستند.

وی تصریح کرد: موردی که به طور معمول با آن مواجه هستیم این است که با شروع زمان تبلیغات، چسباندن پوستر بر هر مکانی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا زیرگذرها، جداول کنار خیابان و اطراف میدان های شهر انجام می شود.

وی با بیان اینکه الصاق عکس و پوستر به تاسیسات عمومی، اموال شهرداری و تابلوها ممنوع است ادامه داد: در یک مورد از این تبلیغات، طرفداران با وسیله ای همچون پارو تصاویر کاندیدای خود را به تابلوی یک دبیرستان چسبانده بودند به نحوی که تابلو قابل خواندن نبود.

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد همچنین دیوارنویسی بر موسسات آموزشی و ادارات دولتی و عمومی را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: تبلیغات تصویری باید در محل هایی که شهرداری مشخص کرده انجام شود اما متاسفانه عده ای حتی به تابلوهای کوچک وسط بلوار که متعلق به راهنمایی و رانندگی و برای حفظ جان مردم است پوسترنصب می کنند که ماموران نیروی انتظامی وشهرداری ها باید این موارد را برابر ماده ۵۶ معدوم کنند.

بارسنگین تبلیغات غیرمجاز بر دوش دیوارهای شهر

وی همچنین از دیوارنویسی طرفداران کاندیداها به شدت انتقاد کرد و گفت: در حالیکه یک ماه به سال جدید و ورود مسافران و گردشگران فرصت باقی است اما برخی هواداران به بدترین شیوه که دیوار نویسی است روی می آورند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این روش دیوارهای مناطق و مکان های پربازدید مورد تهاجم تبلیغات غیرمجاز واقع شده و حتی برخی در پایه و دیواره پل های شهر نیز تبلیغ می کنند در حالیکه قانون به صراحت مشخص کرده  هرگونه دیوار نویسی ممنوع است.

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد گفت: برخی از کاندیداها اعلام می کنند دیوارنویسی ها اقدام رقبا است که قصد تخریب آنها را از نظر قانونی دارند اما باید گفت به طور معمول مخالفان در این مدت کم تبلیغات، وقت آنچنانی برای این امر ندارند و از طرفی کمتر راضی می شوند نام رقیب را  ذهن مردم شهر تداعی کنند.

رازانی تاکید کرد: با توجه به کمبود امکانات و اعتبار شهرداری ها نباید منظر شهری را خراب کنیم چراکه در آستانه سال نو، پاکسازی این حجم از تبلیغات محیطی، کار ساده ای نیست و نیازمند هزینه و افزایش حجم کاری نیروهای این نهاد است.

وی یادآور شد:‌ دیوارنویسی علاوه بر ممنوعیت در قانون انتخابات، طبق قانون مجازات اسلامی جرم و در صورت شکایت مردم و شهرداری قابل تعقیب است چراکه آسیب رساندن به اموال عمومی محسوب می شود.

وی افزود: امروزه آگاهی مردم افزایش یافته و دیگر با این تبلیغات جذب نمی شوند بنابراین کاندیداها و طرفداران آنان باید با استفاده درست از فضای مجازی، کارت ویزیت و معرفی سوابق و برنامه های خود در قالب بروشور نسبت به جلب آرای مردم تلاش کنند چراکه تجربه ثابت کرده افرادی دیوار نویسی نداشتند و رای آنها بهتر بود.

رازانی تاکید کرد: شهرداری از تلویزیون های شهری و تابلوهای گردان استفاده کند و به کاندیداها اجازه دهد درزمان های معین از این موقعیت استفاده کنند نه اینکه هر کاندیدایی که مبلغ بیشتری داد این امکان تنها به او اختصاص یابد.

وی ادامه داد: باید استفاده از تبلیغات پاک را در دستور کار قرار دهیم تا مبلمان شهری از مشکلات پس از تبلیغات محیطی غیرمجاز در امان بماند.

 رازانی تاکید کرد : همچنین کاندیداها و طرفداران آنها مجاز به تبلیغ علیه دیگری نبوده و تنها باید شایستگی های خود را بیان کنند و همچنین راه انداختن کاروان تبلیغاتی بنابر ماده ۶۵  ممنوع است.

 تبیلغات محیطی غیرمجاز و تحمیل هزینه های مازاد به شهرداری

شهردار خرم آباد نیز گفت: تبلیغات تلویزیون های شهری سال های گذشته به بخش خصوصی  واگذار می شد اما امسال به دستور فرماندار، این امر توسط شهرداری صورت می گیرد.

محمد شریفی مقدم افزود: تا ۲۳ بهمن ماه، ۱۹ نفر برای تبلیغات شهری به سازمان میادین مراجعه کرده اند و مابقی کاندیداها نیز باید برای استفاده از این امکان به این سازمان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همچنین در سه منطقه شهری ۹ مکان انتخاب شده و در اختیار نامزدها قرار گرفته تا نسبت به تبلیغات محیطی مجاز اقدام نمایند چراکه با توجه به ایام نوروز و نبود  اعتبارات دولتی در شهرداری ها، منابع داخلی برای پاکسازی شهر کافی نیست.

وی گفت: از کاندیداها و طرفداران انان درخواست می شود در تبلیغات خود به فضای سبز و مبلمان شهری آسیب نرسانند تا هزینه های سرسام آور به شهرداری تحمیل نشود.

ماده ۶۵ قانون انتخابات کدام اقدامات را در تبلیغات جرم می داند؟

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات مصادیق زیر در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند:                                      

1- اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی.

2- دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها.

3- هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی.

4- نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده است.

5- دیوارنویسی.

6- تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد.

7- نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و فاقد نام و هویت تهیه‌کننده.

8- استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع.

9- اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها.

10- استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی.

11- استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران