سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 689

تاریخ خبر: 1398/12/14

تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران

این روزها با وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از سایت‌های اینترنتی با تبلیغات گسترده و رنگارنگ سایت‌های پیش‌بینی روبه‌رو می‌شویم، تبلیغاتی که ممکن است هرکسی، به‌خصوص جوانان را وسوسه ‌کند تا ره صدساله را یک‌شبه بروند.

به گزارش تبلیغات نیوز، این سایت‌ها طوری ساخته و طراحی‌شده‌اند که به کاربران امید و انگیزه زیادی می‌دهد، درحالی‌که کسی از این سایت‌های پیش‌بینی یا همان قمار برنده بیرون نیامده و صرف زمان و پول بیشتر، اعتیادی است که دامن‌گیر کاربران می‌شود.

یکی از کاربران که تجربه تلخی از این سایت های پیش بینی دارد، می گوید: وقتی با این سایت ها آشنا شدم به فکر بیزینس و افزایش سرمایه افتادم و از یکی از آشنایانم خواستم مبلغی به من بدهند تا پولش را چند برابر کنم. بدون آنکه متوجه شوند چه فکری دارم این پول را به من دادند، اما متاسفانه نه تنها این پول چند برابر نشد بلکه کل پولی که گرفته بودم در این سایت ها به باد رفت. حالا من مانده ام و یک دنیا پشیمانی و بدهی، بدون اینکه امیدی به آینده داشته باشد.

جوان ۲۵ساله دیگری که راننده یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی است هم درباره تجربه خود از این سایت ها می گوید: مدتی بود راننده تاکسی اینترنتی بودم و درآمدم آنقدر نبود که پیشرفت داشته باشم، تا اینکه با این سایت ها آشنا شدم. حقیقتش را بخواهید وسوسه شدم و هر روزی مقداری پول قمار می کردم. البته اوایل برنده هم می شدم، اما بعد از مدتی فقط پولم می رفت و من بسیار عصبی و ناراحت شده بودم، طوری که برای جبران خسارت بازی می کردم و تا جایی پیش رفتم که ماشینم را فروختم و در این سایت ها قمار کردم، اما متاسفانه پول ماشینم که تنها سرمایه و دارایی من بود تباه شد!

حس انتقام‌جویی، انگیزه اصلی در شرط‌بندی

سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه بحث قمار در فضای مجازی بیشتر در موضوع پیش‌بینی فوتبال است، اظهار کرد: گرایش به بازی و سود مالی دو جنبه این سایت‌ها است که جوانان را ترغیب می‌کند با بازی در این سایت‌ها، اوقات فراغت خود را پر کنند.

وی بابیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای هم به‌نوعی در قمار و شرط‌بندی نقش دارند، افزود: مانند بازی پوکر و تخته‌نرد یا سایر بازی‌های دیگر، جوانانی که به دنبال پر کردن اوقات فراغت هستند معمولاً به این بازی‌ها رو می‌آورند، و البته مباحث مالی هم انگیزه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه باوجود آمدن حس انتقام‌جویی و انگیزه مالی، کاربر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: معمولاً فردی که شروع به بازی کردن می‌کند در ابتدای کار چند مرحله برد دارد که این بردها توسط مدیر آن سایت برنامه‌ریزی‌شده و با این کار انگیزه فرد را بالا می‌برند. درواقع طمع مالی ایجاد می‌شود، اما باگذشت زمان، تعداد بردوباخت‌ها افزایش می‌یابد و انگیزه جبران خسارت بیشتر می‌شود. متأسفانه کاربران اینترنتی بازی در این سایت‌ها را ادامه می‌دهند و ممکن است فرد هر رقمی را در این سایت‌ها شرط‌بندی کند.

 رئیس پلیس فتا استان اصفهان با اشاره به اینکه همه‌چیز در این سایت‌ها تحت کنترل مدیریت سایت است، خاطرنشان کرد: بازی در این سایت‌ها ممکن است زندگی مالی فرد را به اتمام برساند، چراکه در برخی پرونده‌ها دیده‌شده که فرد برای جبران خسارت با قرض گرفتن از اطراف خود این پول را به امید برد شرط‌بندی می‌کند و با باخت در این سایت‌ها درواقع مال و زمان خود را می‌بازد.

 سرهنگ مرتضوی بابیان اینکه نفس شرط‌بندی، پر کردن اوقات فراغت، انگیزه‌های مالی، فریب مدیران سایت‌های قمار و جبران خسارت است، تصریح کرد: بحث مالی و  بازی در این سایت‌ها جذابیتی دارد که کاربر مثل باتلاقی در آن فرو می‌رود.

وی با اشاره به اینکه شکایت‌ها در این زمینه در استان دامنه‌دار نیست، گفت: با این‌وجود رصدهای پلیس فتا نشان‌دهنده این است که این موضوع در فضای مجازی بسیار شایع است.

شناسایی ۹۰ وب‌سایت قمار و شرط‌بندی

رئیس پلیس فتا استان اصفهان خاطرنشان کرد: طبق رصد پلیس فتا در استان اصفهان، حداقل حدود ۹۰ وب‌سایت قمار و شرط‌بندی شناسایی‌شده است.

سرهنگ مرتضوی بابیان اینکه حیثیت در شکایات برای کاربران بسیار مهم است، ادامه داد: در این زمینه شکایت‌های زیاد مطرح نیست، اما اگر فردی خسارت زیادی ببیند ممکن است برای جبران خسارت به پلیس مراجعه کند و هرچند خود متقاضی مقصر است، ولی پلیس با توجه به نفس کار پاسخگو است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قانون‌گذار، بحث درآمد نامشروع را تعقیب می‌کند و ما هم از این طریق موضوع را دنبال می‌کنیم تا فرد به اموال خود برسد.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با اشاره به خلأ قانونی در بحث شرط‌بندی در فضای مجازی، گفت: هرچند که طرح‌های عملیاتی اجرا می‌شود و سایت‌های مختلف را شناسایی می‌کنیم، اما به دلیل خلأ قانونی که وجود دارد، دست قانون‌گذار بسته است.

خلأ قانونی در برخورد با جرائم یارانه‌ای

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: در قانون به‌صورت صریح در مورد جرائم رایانه‌ای اشاره نشده، هرچند که اخیراً یکسری ابلاغیه قضایی وجود دارد و می‌تواند به مدیریت این موضوع کمک کند و پلیس فتا می‌تواند تمام عواملی که در این سایت‌ها همکاری می‌کنند ازجمله، مبدأ، مباشرین و... را مورد تعقیب قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا با همکاری دفتر قضایی به‌صورت مداوم این‌گونه فعالیت‌ها را رصد، پیشگیری و محدود می‌کند، افزود: فضای مجازی محیط کوچکی نیست و بین‌المللی است، در عین حال که مدیریت سایت‌های شرط‌بندی عمدتاً در خارج از مرزهای کشور هستند و گستردگی تبلیغات و بارگذاری این سایت‌ها بسیار زیاد است.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان بابیان اینکه باید ضمن رصد، پایش و پیشگیری پلیس فتا، شهروندان نیز در صورت مشاهده از طریق راه‌های ارتباطی به پلیس فتا منعکس کنند، گفت: شهروندان اگر اطلاعات، فعالیتی و تبلیغاتی را درزمینهٔ سایت‌های شرط‌بندی مشاهده می‌کنند می‌توانند از طریق وب‌سایت اینترنتی www.cyberpolice.ir که سامانه گزارش‌گیری، چت آنلاین و گزارش‌های آنلاین است و یا از طریق خطوط ۱۱۰ هم گزارش‌های خود را به پلیس فتا اعلام کنند. 

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: والدین برای جوانان، ماهیت بازی‌های شرط‌بندی را بیان کنند و به‌صورت محترمانه و عاطفی بر فعالیت‌های فرزندان خود در اینترنت نظارت کنند تا از وقوع این کلاه‌برداری‌ها جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران