سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 655

تاریخ خبر: 1398/11/03

تبلیغ زودهنگام به سبک پشمک حاج عبدالله!

تبلیغات پیش از موعد در انتخابات خصوصا انتخابات مجلس یا شوراهای شهر، از جمله موضوعاتی است که حساسیت بسیاری از مردم را بر‌می‌انگیزد. این تبلیغات برای کاندیداهای احتمالی به شیوه‌های مختلف صورت می گیرد.

به گزارش تبلیغات نیوز، برخی از کاندیداها حتی چندین ماه قبل از نام نویسی برای انتخابات برنامه‌های تبلیغی خود را مدون کرده و با هزار و یک ترفند مختلف خود را به دیگران و مردم معرفی می‌کنند. برخی روستاها را یکی یکی می‌روند، برخی سخنران پیش یا پسِ نمازهای جماعتند، برخی دیگر فضاهای مجازی را قرق خود می‌کنند و با اقدامات تبلغی در فضای مجازی می‌درخشند و برخی دیگر به صورت زیرزمینی! ستادهای اجرایی خود را ساماندهی می‌کنند.

هرچند تبلیغات پیش از موعد در بسیاری از موارد، مانند آنچه در بالا گفته شد، غیر قابل پیگیری و طبق گفته مسئولین شورای نگهبان از مصادیق نقص قانون انتخابات است، اما به هرحال اتفاقی است که در بسیاری از انتخابات رخ داده و شاهدش هستیم و ظاهرا ادامه هم خواهد داشت.

همانطور که گفته شد تبلیغات کاندیداها قبل از شروع زمان تبلیغات به مسئله‌ای طبیعی و عادی تبدیل شده است. بسیاری از افراد در فضای مجازی یا مراسمات حضور دارند و یا به صورت چراغ خاموش در ساختمان‌ها و مغازه‌هایی که قرار است پس از تایید صلاحیت تبدیل به مرکز تبلیغاتشان شود، رفت و آمد می‌کنند اما کمتر دیده شده است که کاندیداها به صورت علنی و قبل از شروع زمان تبلیغات، اسم یا تصویر خود را سر در مغازه یا ساختمانی بزنند. 

در روزهای گذشته انتشار تصویر بنرهای یکی از کاندیداهای احتمالی تبریز در فضای مجازی خبرساز شده است. حمید شیرازی یکی از فعالین فضای مجازی استان بود که با انتشار تصویر ذیل در پست اینستاگرامی خود، نوشت:

        

«اگر شورای نگهبان نظرش برگردد، اتفاقات دیگری خواهد افتاد. این مغازه های امروز و ستادهای فردا در میادین پر تردد تبریز فقط یک پیام دارد. ظاهرا آقای سرمایه دار می گوید با تمام توان(مالی) به میدان آمده و البته از مخابره این پیام هم ابایی ندارد.

انتخابات این دوره پیچیدگی های خاص خودش را دارد. معدود انقلابی‌هایی که همچنان به برخی مهره های جریان ثروت چهره موجه می بخشند باید توضیح دهند جریان انقلاب چه سنخیتی با جریان ثروت و قدرت دارد.»

او اولین فردی نبود که به این تصویر واکنش نشان می‌داد، اما مطلب او و برخی دیگر از پیج‌های خبری و سیاسی تبریز کافی بود تا واکنش‌ها و حواشی فراوانی ایجاد کند. نظرات مثبت و منفی بسیاری در تایید یا رد این مطلب منتشر گردید و نشان داد، فضای سیاسی تبریز آنقدرها هم ساکت و راکد نیست.

هرچند این گفت‌وشنودها خاصیت فضای مجازی و محتوای آن است اما پس از ساعاتی از انتشار این خبر، هجمه بی سابقه‌ای علیه صاحب صفحه و در تخریب آن به وجود آمد. این نظرات در دیگر صفحات مجازی نیز خود را نشان داد و همین موضوع کافی بود تا تعجب بسیاری از کاربران را به خود اختصاص دهد.

نظراتی که در ابتدا در تایید یا ردِ نقدِ وارد شده منتشر گردیده بود اما در ساعاتی پس از انتشار متن، تبدیل به هرزنامه شده و الفاضی نامناسب در بخش نظرات منتشر گردید. هرچند بسیاری از این دست نظرات از صفحات غیرواقعی با به اصطلاح فیک نگارش و منتشر شده بود اما در نوبه خود، آنهم برای مطلبی درخصوص یکی از کاندیداهای احتمالی مجلس درخور توجه بود!

نکته جالب دیگر در خصوص حواشی انتشار تصویر بنر یکی از کاندیداهای احتمالی در تبریز، تغییر زاویه دید این بنر است به طوری که در روزهای گذشته این بنر بجای اینکه به خیابان دید داشته باشد اکنون داخل مغازه را پوشش می‌دهد و افرادی که به این مغازه وارد می‌شوند با نام کاندیدای مورد نظر در داخل مغازه آشنا می‌شوند.

        

در نمونه‌‌های دیگر، برخی از کاندیداها با انتشار دفترچه، توزیع کارت استخر!، توزیع خودکار، یا توزیع کارت شهر بازی برای کودکان، درصدد تبلیغ هستند. هرچند اگر هم نام این اعمال را تبلیغ بگذاریم در اصطلاح رسانه‌ای نام این قبیل کارها، آماده سازی و آشنایی اذهان برای زمان اصلی تبلیغات است.

در هرحال، با وجود اذعان بسیاری از صاحب نظران و فعالین سیاسی مبنی بر تبلیغات صریح و عریان انتخاباتی برخی از کاندیداها در سطح شهر و پیش از شروع قانونی آن، بسیاری از نهادهای نظارتی همچنان از نبود سازوکار نظارت سخن می گویند. سازوکاری که موجب ایجاد تغییرات احتمالی در فکر و رای برخی از مردم می‌کند.

لازمه برگزاری انتخاباتی سالم در همه شئون و ارکان آن و نه مختص به تایید صلاحیت، هفته تبلیغات، روز رای گیری یا اعلام نتایج، نظارت و دقت در بالاترین سطح است تا مبادا حقی از افراد زایل شود.

منبع: آناج

نظرات کاربران