پنجشنبه, 30 فروردین ماه 1403

کد خبر: 137

تاریخ خبر: 1398/05/02

تبلیغ نوشیدنی های مالت مضر سلامت است/ صدا و سیما بهانه می آورد

مدیرکل امور غذایی بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو با انتقاد از تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت نظیر نوشیدنی‌های مالت در صدا و سیما، گفت: سعی کردیم توقف تبلیغات کالاهای مضر را پیگیری کنیم، اما بهانه‌هایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین می‌شود، باید این موضوع گفته شود.

به گزارش تبلیغات نیوز، دکتر وحید مفید در نشست بررسی چالش‌های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی‌نفعان که صبح چهارشنبه، 2 مردادماه 98 در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به این که معرفی محصولات برای هر تولیدکننده‌ای یک اصل است، گفت: این معرفی‌ محصولات باید در چارچوب و ضوابطی انجام گیرد. تبلیغات صداوسیما تقریبا از کانال اداره غذا و دارو نمی‌گذرد و در دو سالی که من در این جا سمت داشتم، اداره بازرگانی صداوسیما مجموعا سه یا چهار بار در خصوص  سلامت تبلیغات مواد غذایی از ما استعلام گرفتند.

وی با بیان این که شورای سلامت، نوشیدنی‌های مالت را به علت داشتن قند بالا جزو کالاهای آسیب‌رسان قرار داده، گفت: با وجود این، این نوشیدنی‌ها در طی روز بارها از صداوسیما تبلیغ می‌شوند. این باعث تهییج مصرف می‌شود. ما یکی دو بار سعی کردیم توقف تبلیغات کالاهای مضر را پیگیری کنیم، اما بهانه‌هایی مثل تامین بودجه از تبلیغات وجود دارد. اگر بودجه صداوسیما به قیمت به خطر انداختن سلامت مردم تامین می‌شود، باید این موضوع گفته شود.

مفید ادامه داد: صداوسیما ممکن است از راه تبلیغات، درآمد اندکی کسب کند، اما دولت باید چندین برابر درآمد صداوسیما را صرف کند تا سرانه مصرف یک ماده غذایی ناسالم را پایین آورد و سلامت جامعه به خطر نیفتد.

وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز  و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی گفت: با تصویب این قانون در سال گذشته و تایید آن از سوی شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رییس‌جمهوری می‌توان گفت که قوانین در رابطه با تبلیغات مواد غذایی تقریبا کامل است.

 

منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

نظرات کاربران