سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 683

تاریخ خبر: 1398/12/14

از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا

تبلیغات استارتاپ شناخته شده حوزه حمل و نقل یعنی اسنپ در ال کلاسیکوی مشهور دنیا بین رئال مادرید و بارسلونا، موج تبلیغاتی و خبری ویژه ای را برای این شرکت ایجاد کرده و بسیاری از رسانه ها با پوشش رسانه ای گسترده، از آن به عنوان یک اتفاق مهم در عرصه بین المللی کردن برندهای ایرانی یاد کردند. با همه اینها تبلیغات برندهای ایرانی در فوتبال های معروف دنیا، برای اولین بار صورت نمی گیرد و چندین سال قبل نیز تبلیغ شرکت پارس آنلاین، در بازی دو تیم آتلتیکو مادرید و رنال مادرید، بازتاب وسیعی پیدا کرده بود.

به گزارش تبلیغات نیوز، زمانی که هم وطنان ما در کشور نام «اسنپ» در بازی ال کلاسیکو را در تبلیغات دور زمین با چشمان خود دیدند، علامت سوالی بالای سر آنها نقش بست که «تبلیغ یک برند ایرانی چگونه در محبوب ترین بازی اروپایی انجام شده است؟»

اگر شما هم مانند ما تماشاگر بازی شب یکشنبه رقابت دو تیم بارسلونا و رئال‌مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بوده باشید قطعا چشم هایتان زمان تماشای بازی با دیدن نام «اسنپ» گرد شده است.

چنین تبلیغی زمانی جذاب تر می شود که بدانیم تنها ما در داخل مرزهای کشور این تبلیغ را می دیدیم و ساکنان کشورهای دیگر تبلیغات مربوط به برندهای خود را. برای تماشاگرانی که از ایران ال‌کلاسیکو را دنبال می‌کردند، این بازی یک تفاوت مهم با بازی‌های قبل داشت. در تبلیغات دور زمین لوگوی اسنپ به چشم می‌آمد. در چنین عصری که عصر تبلیغات هوشمند و هدفمند است، چنین تبلیغاتی هنوز به تعداد انگشتان درست می رسد ولی برای شرکت های ایرانی که نیاز به حضور بین المللی دارند شاید راهکار جدیدی به نظر برسد. این تبلیغات مجازی کار شرکت «ISG» است که حق تبلیغ دور زمین بازی های لالیگا را خریده و برای هر کشوری که تصویر را می فرستد متناسب با آن، تبلیغات دور زمین را تغییر می دهد. برای اطلاع بیشتر از چنین تبلیغاتی پای صحبت های مدیر ارشد بازاریابی «اسنپ» نشستیم. گفتگوی «کسب و کار» با میثم ملاشریفی را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه چنین تبلیغاتی برای مخاطبان جدید و جذاب است، چه شد به فکر شما رسید که چنین تبلیغی را انجام دهید؟

واقعیت این است که ماهیت برند «اسنپ» اساسا خلق اتفاقات تازه است و همواره تلاش می‌کند در هر حوزه‌ای اولین و خلاق‌ترین باشد. این موضوع نه تنها در مورد محور اصلی فعالیت «اسنپ» یعنی همان حمل‌ونقل هوشمند صدق می‌کند بلکه در راه‌اندازی سوپراپلیکیشن و ارائه دیگر خدمات هم کاملا به چشم می‌آید. در مورد تبلیغ ال‌کلاسیکو هم دقیقا به همین صورت بود. ما می‌خواستیم از تبلیغات خلاقانه‌ای استفاده کنیم که همسو با ماهیت برند «اسنپ» باشد. این شد که تصمیم گرفتیم در یکی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال دنیا که برای تماشاگران ایرانی هم محبوبیت زیادی دارد، حضور داشته باشیم.

در مورد هزینه و مالیاتی که بابت چنین تبلیغی باید پرداخت شود، توضیح دهید.
اساسا هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با میزان بازخوردی که از مخاطب گرفته می‌شود و همچنین تاثیری که در ذهن آن‌ها می‌گذارد، منطقی است؛ چراکه فوتبال یکی از ورزش‌های مورد علاقه ایرانی‌هاست و مخصوصا ال‌کلاسیکو هم که تماشاگران زیادی دارد، بنابراین هزینه چنین تبلیغی در مقیاس جامعه هدفش همخوانی دارد.

با توجه به اینکه «اسنپ» همیشه پیشتاز تبلیغات و راهکارهای جدید است این تبلیغ با چه هدفی انجام شد و آیا در برندینگ شما هم تاثیر خواهد داشت؟
این تبلیغ در راستای ماهیت برند «اسنپ» انجام شد؛ یعنی همان خلاقیت و تلاش برای ارائه خدمات به تازه‌ترین شیوه ممکن. این اولین باری نیست که «اسنپ» در یک رویداد ورزشی و به خصوص فوتبالی دور زمین تبلیغ داشته است. پیش از این سال ۹۶ در بازی منچستریونایتد و لسترسیتی و همچنین چند ماه پیش در بازی رئال‌مادرید و سویا در لالیگا تبلیغ «اسنپ» دور زمین بوده است. ما علاوه بر ال‌کلاسیکو، در لیگ برتر استقلال و پرسپولیس هم دور زمین تبلیغ داریم و به این ترتیب می‌توانیم مقایسه کنیم که کدام مدل تبلیغاتی تاثیرگذاری بهتری دارد.

برای چنین تبلیغی چه ارتباطاتی لازم بود صورت بگیرد؟ با چه شرکتی ارتباط گرفتید و آیا با توجه به تحریم ها با مشکلی مواجه نشدید؟
سازوکار تبلیغات دور زمین در هر باشگاهی معمولا متفاوت است و سیاست‌های تصمیم‌گیری آن به آژانس تبلیغاتی برمی‌گردد که مسئولیت آن را بر عهده دارد. ما هم برای تبلیغ در این بازی به آژانسی که مسئول تصمیم‌گیری بود ایمیل زدیم و درخواست همکاری‌مان را ارسال کردیم. بعد از این‌که مذاکرات‌مان به نتیجه رسید هم راهی برای پرداخت هزینه پیدا کردیم و توانستیم این کار را انجام دهیم.

در مورد اینکه این تبلیغات در چه کشوری پخش شد توضیح دهید.
تبلیغاتی که ما در ال‌کلاسیکو داشتیم Digital replacement technology بود که ویژگی مهم این مدل تبلیغات این است که می‌توان آن را به صورت هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. مثلا در همین بازی ال‌کلاسیکو تبلیغات «اسنپ» دور زمین را تنها مخاطبانی که از ایران بازی را دنبال می‌کردند، می‌دیدند و تماشاچی‌های ساکن بقیه کشورها، هر کدام تبلیغ دیگری را می‌دیدند.

پنج سال قبل و یک برند ایرانی دیگر 

به گزارش تبلیغات نیوز، دی ماه 93 نیز در جریان پخش بازی دو تیم اتلتیکو مادرید و رئال مادرید،‌ تبلیغات شرکت پارس آنلاین دور زمین بازی توجه مخاطبان ایرانی برنامه تلویزیونی را برانگیخت. شرکت آوی‌سی فوتبال ابتکار جدیدی برای تبلیغات دور زمین به کار برده که تبلیغات را هدفمند می‌کند و برای هر نقطه تبلیغات مرتبط را نشان می‌دهد. این نکته‌ای است که از نگاه مخاطبان تلویزیونی دور مانده است.

به نظر می‌رسد ترفند هدفمندسازی تبلیغات در بهترین حالت به اینجا می‌رسد که شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند برای بازی‌های مهمی نظیر آرژانتین و برزیل تبلیغات دهند و از مجری پخش تبلیغات بخواهند که آن را تنها برای منطقه خاورمیانه به نمایش درآورد.

"آوی‌سی فوتبال" در معرفی خود آورده است که یکی از معدود آژانس‌های تبلیغاتی هستیم که قادر به انجام چنین کاری بوده و می‌توانیم تبلیغات دیجیتال را جایگزین یکدیگر کنیم.

این شرکت قادر است به عنوان مثال پخش تبلیغات کنار زمین بازی بارسلونا و رئال مادرید در لالیگا را برای کشورهای مختلف، به شکلی متفاوت نمایش دهد.

این شرکت روش خود را نوعی ساختارشکنی در ارائه تبلیغات دانسته که هزینه انجام تبلیغات را نیز نسبت کمپین‌ها بسیار کاهش داده و به هیچ عنوان قابل قیاس با تعرفه تبلیغات تلویزیون‌های سراسری نیست.

Image result for تبلیغ اسنپ در ال کلاسیکو

نظرات کاربران