جمعه, 31 فروردین ماه 1403

کد خبر: 248

تاریخ خبر: 1398/05/15

خودانتقادی مسئولان نمایشگاه کتاب: ۸۵ درصد مردم شعار ما را نمی‌دانند! / زمان را برای تبلیغ از دست داده ایم

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی گفت: ۸۵ درصد مردم شعار نمایشگاه بین‌المللی را نمی‌دانند به این دلیل که در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب، زمان را برای تبلیغ از دست داده‌ایم.

به گزارش تبلیغات نیوز، برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ» با موضوع کارکرد و ماهیت موسسه نمایشگاه‌های ایران با حضور قادر آشنا مدیرعامل این موسسه از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

آشنا در این برنامه گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ۱۸ ماموریت دارد و مهم ترینِ آن، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در داخل و خارج کشور است. برپایی هفته‌های فرهنگ و هنر در سایر کشور‌ها در کنار جشنواره‌های خارج از ایران، از دیگر ماموریت‌های این موسسه هستند. همچنین امسال معاونت قرآنی در حیدرآباد هند حضور یافتند و هفته قرآنی ایران و هند را برپا کردند.

وی افزود: سال گذشته با تمام کتاب‌فروشان مطرح کشور و تشکل‌های فرهنگی مکاتبه کردیم و ۳۱ مدیرکل و معاونین فرهنگی آن‌ها نسبت به برپایی نمایشگاه کتاب اصرار داشتند اما در خصوص نظرخواهی درباره چگونگی برپایی نمایشگاه، هیچ‌یک از مدیران به نکته خاصی اشاره نکردند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با انتقاد از نبود فعالیت کتابفروشی‌های قوی در برخی مراکز استان گفت: نمایشگاه کتاب یا ۴۰۰ ناشر را نمی‌توان به دو یا سه کتابفروشی واگذار کرد. هفته گذشته با معاون وزیر کشور پیرامون حمایت استانداران از نمایشگاه کتاب استانی تشکیل جلسه دادیم؛ از طرفی کتابفروشان نیز نباید آسیب ببینند. این در حالی است که برپایی نمایشگاه کتاب به کتابفروشان، ناشران و خریداران کمک و بازار فروش را احیا می‌کند. امسال کتابفروشان نیز در کنار حضور در نمایشگاه، بن کارت را نیز در محل فروش خود خواهند داشت به شرط آن‌که از ناشران غیر استفاده نکنند.

آشنا با اعلام اینکه تا امروز هیچ درخواستی از هیچ استانی برای برپایی نمایشگاه کتاب ارائه نشده، گفت: امسال در برنامه‌ریزی از پیش‌تعیین‌شده قصد داریم در دو استان نمایشگاه برگزار کنیم و هر دو استانی که قبلا اعلام آمادگی کردند، وارد میدان شوند تا نمایشگاه را برپا کنیم. موسسه نمایشگاه‌ها، تجربه ۳۲ سال برپایی نمایشگاه دارد؛ برای نمایشگاه امسال ۲۰ استان اعلام کردند که نمایشگاه را در چه تاریخی برپا می‌کنند؛ همچنین امکانات و سالن‌ها و توان کارشناسان را بررسی کرده‌ایم. امکانات استان‌ها برای فصول گرم پاسخگوی نیاز مردم نیست و حتی بخشی از این گرما را التیام نمی‌بخشد.

وی ادامه داد: در شهریور امسال نسبت به برخی استان‌ها امتیازاتی خاص در نظر گرفته‌ایم. همچنین باید هزینه‌ها را تا حدی تقبل کنیم، ولی با این وجود هیچ استانی تاکنون نپذیرفته در شهریور ماه نمایشگاه برپا کند. وقتی ۸۵ درصد مردم شعار نمایشگاه بین‌المللی را نمی‌دانند؛ به این دلیل است که در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب، زمان را از دست داده‌ایم. ما در سال جاری در ۱۷ نمایشگاه بزرگ دنیا حضور خواهیم یافت ولی تاریخ برپایی نمایشگاه خود را تعیین نکرده ایم.

مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: در هیچ کشوری شعار نمایشگاه در روز نهایی تعیین نمی‌شود؛ ولی خوشبختانه با دستور وزیر باید بتوانیم طی هفته‌های آینده در شورای سیاست گذاری نمایشگاه به جمع بندی برسیم و دو دستور نخست، یعنی زمان برپایی و شعار این رویداد فرهنگی تعیین شود. تلاش داریم در بخش بین الملل بیش از سال گذشته تلاش کنیم. راه‌هایی پیش رو داریم که تا کنون جواب داده و ان شاء الله امسال نیز در برپایی نمایشگاه کتاب تهران جوابگو خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات کاربران