سعید میرشاهی- تقاضای فزاینده برای کسب اطلاعات طی همه گیری کووید 19، با افزایش کافی منابع روزنامه نگاری همراه نبوده و در حقیقت، عکس این قضیه صادق بوده است. طبق گزارش موسسه پوینتر، که یک سازمان آموزش روزنامه نگاری در آمریکاست، فقط در ایالات متحده بیش از 33 هزار روزنامه نگار، بیکار شده اند یا به دلیل پیامد مستقیم ناشی از ویروس کرونا، حقوق شان کاهش یافته یا به مرخصی اجباری رفته اند. در نتیجه، پوشش موضوعات اساسی بهداشت عمومی با ظرفیت محدودتری صورت گرفته است. علیرغم وضعیت وخیم، این بحران، یک عارضه جانبی مثبت و ثانویه را نشان داده است: تسریع در سرعت نوآوری در روزنامه نگاری.
بر اساس گزارش نیولب (Newlab)، سایت سرویس محلی wire service Radar AI در انگلستان با سرمایه گذاری مشترک بین Press Association وRbs Media از یادگیری ماشینی برای تولید مستمر اخبار کووید 19 منطقه ای توزیع شده در رسانه های خبری محلی در انگلستان استفاده می کند. مسوولان این سرویس می گویند: فقط در ماه می سال گذشته، 17 هزار خبر محلی تهیه کردیم و دریافتیم که می توانیم نقش مهمی در کمک به مشترکان خود داشته باشیم تا رویدادها برای خوانندگان در سطح محلی بیان شود. استفاده از محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی توسط مشترکان رکورد زده و از آوریل، سیر صعودی داشته است.
• تاثیر کرونا بر درآمد آگهی ها
سرعت بخشیدن به پذیرش فناوری به منظور گردآوری اخبار که با کاهش مداوم درآمد تبلیغات تشدید شده، کافی نیست. طبق مشاوره FTI، درآمد آگهی روزنامه در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. به گفته مدیرعامل و مدیر سئو خبرگزاری ایتالیاییANSA ، چالش موجود این است که هیچ پاسخی در بازار به رشد اطلاعات دیجیتالی داده نشده است.
می توان گفت تبلیغات محلی در نتیجه بحران مالی در این بخش از بین رفته و یک بحران اقتصادی طولانی و جدی در انتظار ماست. در این رابطه، یک اکوسیستم خبری محلی ضعیف منجر به آگاهی پایین عموم مردم می شود. این موضوع، خصوصا هنگام شیوع یک بیماری همه گیر که تجزیه و تحلیل داده های بهداشت عمومی برای به روز نگه داشتن بسیاری از جوامع درخصوص تأثیر ویروس بر شهرها و سیستم مراقبت های بهداشتی محلی، ضروری است، مسئله ساز است.
• ویروس کرونا، ویروس روزنامه نگاری و هوش مصنوعی
در روی دیگر صنعت رسانه، سردمداران خبری می دانند ویروس کرونا، نوعی ویروس روزنامه نگاری است. در واقع همان طور که کریس کالینز، سردبیر ارشد اجرایی بلومبرگ در گفتگویی در دانشکده اقتصاد لندن تشریح می کند، این همه¬گیری «داستان داده نهایی» است. بلومبرگ یکی از سازمان هایی است که از سیستم های هشدار هوش مصنوعی برای نظارت بر رسانه های اجتماعی و سایر منابع داده برای دیدگاه های مربوط به ویروس کرونا استفاده می کند تا به محض ظهور روند یا ناهنجاری در داده ها، خبرنگاران را مطلع کند.
در اینجا، توصیف قابل تأمل فیلسوف انگلیسی، آلن دو باتن، از روزنامه نگاری به عنوان پیگیری مصمم برای ناهنجاری، معنای واقعی پیدا می کند زیرا سازمان های خبری برای اتخاذ شیوه های الگوریتمی رقابت می کنند. آمارها در داده ها به پیش بینی وقایع خبری کمک می کند و روزنامه نگاران را به داستان بعدی خود سوق می دهد مانند اینکه شیوع بعدی کووید 19، قرار است کجا باشد؟ آیا زیرساخت های مراقبت های بهداشتی برای مقابله با هجوم بیماران آماده می شود؟
• علم داده در خدمت سازمان های خبری
سازمان های خبری مدت زیادی است با تجزیه و تحلیل حرکت شاخص های سهام و استنباط تأثیر بالقوه آنها بر اقتصاد، به دنبال سیگنال در داده ها هستند. آنچه تغییر کرده این است که روزنامه نگاران اکنون تعداد زیادی از شاخص¬های داده و معیارهای حقیقی و ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی برای کسب بینش درباره موضوع را در اختیار دارند. در طول دوران کرونا، خبرنگاران از داده-های اقتصادی و معیارهای بهداشتی در سراسر کشورها، مناطق و شهرها استفاده کرده اند تا نتایج اصلی این داستان جاری را در مقاطع مختلف پیدا کنند.
به گفته دیوید لورنته، مدیرعامل خبرگزاری Narrativa که دفتر مرکزی آن در اسپانیاست: «این بحران، تجارت ما را تغییر داد. مناطق کلیدی که ما تمرکز خود را بر روی آنها قرار داده ایم مانند پوشش اخبار ورزشی، طی چند روز پس از بروز همه گیری، از رده خارج شد. ما مجبور شدیم تجارت خود را بازتعریف کنیم و بر خلق ارزش برای مشتریان خود یعنی تولید محتوا درباره کووید 19، تمرکز نماییم.»
• ابزارهای داده در اتاق های خبر
نشریه برجسته اخبار سلامت STAT News که برخی از گزارش¬های خود را در مورد ابزارهای داده از جمله ردیاب کووید 19 و موارد مشابه، منتشر می کند، تأثیر همه گیری را در سیستم مراقبت های بهداشتی با استفاده از داده های عمومی و مدل های آماری پایه ریزی کرده است. این اندازه¬گیری جدید که از طریق دانش داده تهیه شده توسط Applied XL و داده های مرکز نوآوری روستایی به¬دست آمده، نه تنها زمینه گزارش STAT را فراهم می کند، بلکه توسط موسسات خبری همچون US News & World Report و فاکس نیوز، به عنوان رسانه های مهم آمریکا، برای تعیین کمیت تأثیر بر زیرساخت های بهداشتی در مناطق روستایی استفاده شده است.
جذابیت استفاده از داده ها این است که گویا هستند و اساسا فیلتر نشده اند، بنابراین خوانندگان می توانند اطلاعات را در زمان واقعی کشف و تجزیه و تحلیل کنند. همان طور که در دوران کووید 19، اخبار و رویدادهای مهم می نویسیم ردیاب ما در کمک به خوانندگان برای درک عظیم بحران بهداشت عمومی که دامنه و مقیاس آن گاهی فراتر از درک ماست، بسیار حیاتی بوده است.
اتاق های خبر به سرعت روش های جدیدی را برای متنی سازی اطلاعات فراتر از سنجه¬های سنتی شناسایی می کند. مثلا نشریه دیجیتالی Axios از داده های نوشیدنی هایی که در مکان های آزاد یافت می شود، برای جلب اعتماد مصرف کنندگان درباره بازگشایی شهرها در میان همه گیری کرونا استفاده می کند. این فرم گزارش دهی به کمک شاخص های جایگزین پس از پایان همه گیری، به سایر بخش های سازمان های خبری حمل و نقل، مسکن، اقتصاد محلی، اجرای قانون، آموزش و سایر موارد گسترش می یابد.
• هوش مصنوعی، اخبار محلی و تولید محتوای خودکار
سازمان های خبری محلی می توانند با بهره گیری از ابزارهای تحلیل منبع باز و دوره های آنلاین رایگان برای روزنامه نگاران، از کتابخانه های یادگیری ماشین برای تهیه گزارش استفاده کنند. همکاری با اتاق های خبر دیگر و مشارکت با موسسات دانشگاهی برای اشتراک گذاری دانش و منابع نیز می تواند سرعت تصویب و نهایی سازی گزارش را تسریع کند. به عنوان مثال اندیشکده رسانه ای دانشکده اقتصاد لندن، اخیرا از همکاری بیش از 20 سازمان خبری بین المللی برای نمونه سازی اولیه از راه حل های روزنامه نگاری مجهز به هوش مصنوعی و بحث درباره تاثیر هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری در دوران کرونا خبر داد.
به گفته نیک دیاکوپولوس، استاد روزنامه نگاری رایانه ای از دانشگاه نورث وسترن، با توجه به اهمیت داده ها در روایت داستان کووید 19، در سطح ملی و محلی، روش های جالبی برای استفاده از تولید محتوای خودکار برای تقویت اخبار محلی درباره بحران وجود دارد. یک نمونه مناسب در این زمینه،Big Local News Case Mapper است که یک نقشه و نمودار قابل جاسازی را ارائه می دهد تا رسانه های محلی بتوانند از آن استفاده کنند. در اینجا نیز ممکن است فرصت های استفاده نشده ای برای استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته مانند اینکه خبرنگاران را در مورد مکان هایی که روند نگران کننده ای دارد، آگاه می کند.
• شیوه جذب مخاطب و کسب درآمد
با بهره گیری از علم داده و هوش مصنوعی، سازمان¬های خبری قادرند داده¬های بلادرنگ رویدادها و اطلاعات تهیه شده در شهر یا محله خاص را به شیوه موثرتر، به خوانندگان ارائه دهند. در صنعتی که با کاهش درآمد همراه است، اخبار محلی در مورد بهداشت عمومی می تواند به عنوان یک نقطه ورود مهم برای جذب مخاطب و درآمد در آینده تبدیل شود.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران