پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 214

تاریخ خبر: 1398/05/11

عجیب ولی واقعی: سقوط تبلیغات اینترنتی در سال های آینده؟/خداحافظی برندهای بزرگ با گوگل و فیس بوک

از زمان رونمایی از فناوری اینترنت توجه بسیاری از برندها به تولید و نمایش تبلیغات از طریق آن بوده است، با این حال اینترنت در آستانه از دست دادن تاثیرگذاری و رشد سریع اش در طول دو دهه اخیر قرار دارد. از آنجایی که برندها به دنبال یافتن حوزه ای کم‎خطرتر برای نمایش تبلیغات شان هستند، دنیای اینترنت به کمترین نرخ میزبانی از تبلیغات در عرصه های مختلف رسیده است. اکنون برندها بازگشتی به سوی شیوه های سنتی دارند. به این ترتیب بار دیگر سینما، بیلبوردها و پوسترهای مختلف در کانون توجه طراح های تبلیغات و برندها قرار گرفته است.

به گزارش تبلیغات نیوز، علی آل علی در فرصت امروز با انتشار مطلبی از گاردین نوشت: در سال آینده، بازار تبلیغات جهانی اینترنت که تحت سلطه گوگل و فیس‎بوک قرار دارد، تسلیم سایر رسانه های تبلیغاتی با رشد بیشتر خواهد شد. از سال 2001 تا به حال هیچ رسانه ای توانایی رقابت با اینترنت را نداشته است، با این حال همه چیز در حال تغییر است. شاید بدبین ترین کارشناس دنیا نیز پیش‎بینی افول سرعت رشد تبلیغات در اینترنت را نداشت.

براساس پژوهش های آژانس جهانی زنیت، تبلیغات اینترنتی در سال آینده 10 درصد رشد خواهد داشت. این نرخ پایین ترین میزان رشد آن از سال 2001 محسوب می شود. به راستی معنای کاهش رشد تبلیغات اینترنتی چیست؟ بدون تردید باید به دنبال رشد بیشتر سایر رسانه های تبلیغاتی باشیم. به این ترتیب افزایش رشد تبلیغات در صنعت سینما (با رشد 12درصدی) از تبلیغات اینترنتی پیشی خواهد گرفت. سرمایه‎گذاری برندها بر روی تبلیغات سینمایی به شدت از افزایش فروش فیلم های در مقیاس جهانی و افزایش تمایل مردم به مشاهده فیلم در سینما بستگی دارد.

امروزه بسیاری از موسسات پژوهشی و برندهای بزرگ نگرانی خود را از روند نامطلوب نمایش تبلیغات در اینترنت بیان می کنند. موسسه تحقیقاتی کمبریج رواج بیش از اندازه اخبار جعلی در اینترنت را دلیلی برای بی‎اعتمادی هرچه بیشتر کاربران نسبت به آن عنوان می کند. همچنین تجربه مشاهده تبلیغات نامناسب و ناهماهنگ با سلیقه شخصی کاربران در پلتفرم هایی نظیر یوتیوب نارضایتی کاربران را تشدید کرده است. در چنین فضایی برندها به سراغ میزبان مطمئن تری برای تبلیغات شان خواهند رفت. این امر فشارها را بر روی دنیای اینترنت بیش از هر زمان دیگری افزایش می دهد.

اکنون صنعت فیلم‎سازی و سینما دوران طلایی را تجربه می کند. افزایش فروش جهانی فیلم ها و درآمد سرشار سرمایه‎گذارهای پروژه های سینمایی توجه بسیاری از برندها را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال، سال گذشته رکورد دسته جمعی فروش فیلم ها در بازار سینمای انگلستان شکسته شد. نکته جالب اینکه رکورد قبلی از سال 1970 دست‎نخورده باقی مانده بود. همچنین در مقیاس جهانی نیز فروش گیشه ها به بالاترین رقم در طول تاریخ سینما رسید.

بدون تردید عوامل مهمی در زمینه افزایش جذابیت سینما برای تماشاچی ها وجود دارد. فقط در این صورت امکان توضیح افزایش سرسام‎آور فروش فیلم ها و سودآوری شرکت های ساخت فیلم در سراسر جهان قابل توضیح خواهد بود. بررسی تکنولوژی های جدید در عرصه فیلم‎سازی انتخاب مناسبی برای شروع است. افزایش چشمگیر کیفیت جلوه های بصری در فیلم ها، طراحی سه‎بعدی و انتقال احساس حضور در فیلم از طریق طراحی صندلی های مخصوص از جمله عوامل رشد درآمد صنعت سینما محسوب می شود. همچنین طراحی سالن های سینمایی در مجموعه های خرید بزرگ نیز دسترسی علاقه‎مندان را ساده تر کرده است. به هر حال مراکز خرید بزرگ در بهترین نقاط شهرها ساخته می شود. همچنین خدمات حمل و نقل عمومی نیز دسترسی به آنها را ساده می کند. از همه مهم تر، سرویس نمایش فیلم های سینمایی از سوی نت‎فلیکس گامی مهم برای ایجاد تجربه ای جدید در میان طرفدارهای سینما به حساب می آید. به این ترتیب افراد دیگر نیازی به حضور فیزیکی در سالن های سینما ندارند.

به بیان تیم ریچاردز، موسس سازمان جهانی سینما ویو، اکنون صنعت سینما دستخوش تغییر و تحولات عمده ای شده است: «از فیلم واندر وومن گرفته تا انتقام‎جویان، سریع و خشن و بسیاری دیگر از فیلم های مورد علاقه مخاطب، همگی فرصت فوق‎العاده ای برای برندها به منظور نمایش تاثیرگذار تبلیغات شان را فراهم کرده است. به این ترتیب طراح های تبلیغاتی با همکاری سازندگان فیلم ها فرصت انتقال پیام های موردنظرشان را به مخاطب خواهند داشت.»

به بیان تیم، یکی از دلایل اصلی نارضایتی برندهای بزرگ از سرمایه‎گذاری بر روی تبلیغات اینترنتی محدودیت های شخصی‏سازی نمایش تبلیغات است. به این ترتیب هیچ ساز و کار قطعی برای نمایش تبلیغ موردنظر یک برند به دامنه مشخصی از مخاطب ها وجود ندارد. شکایت های گسترده کاربران از مشاهده تبلیغات نامناسب نیز دقیقا به همین خاطر است: «امروزه مردم اعتماد بسیار بیشتری به صنعت سینما دارند. بدون تردید در اینجا نیز ما با تبلیغات برندها سر و کار داریم، با این حال هر فیلم براساس نمای کلی اش با برندهای مرتبط همکاری تبلیغاتی می کند. به همین دلیل دیگر خبری از نارضایتی گسترده مردم نخواهد بود.»

اگرچه هنوز هم نرخ رشد 10 درصدی تبلیغات اینترنتی درآمد قابل توجهی را شامل می شود، اما به مرور در سال های آینده این رشد کمتر نیز خواهد شد. در سال 2020 سهم پلتفرم اینترنت از دنیای 650 میلیارد دلاری تبلیغات 50درصد خواهد بود. شاید در نگاه نخست این سهم بسیار زیاد و غیر قابل رقابت به نظر برسد، با این حال باید آن را با دوران طلایی اینترنت نیز مقایسه کرد. در دوران اوج محبوبیت اینترنت در میان طراح های تبلیغاتی سهم آن از بازار کلی تبلیغات بیش از 70 درصد بود، بنابراین افول تاثیرگذاری تبلیغاتی اینترنتی امری کاملا واقعی و صحیح است.

بدون تردید برای باور بهتر رشد سایر الگوهای تبلیغاتی باید به یک مثال عینی توجه کرد. بازی Watch Dog یکی از محبوب ترین بازی های رایانه ای در سراسر دنیا محسوب می شود. اگرچه بیشتر کاربران به منظور استفاده از قابلیت بازی آنلاین چنین عنوانی را خریداری می کنند، با این حال سهم تبلیغات اینترنتی در بودجه تبلیغاتی این بازی بسیار اندک است. این امر زنگ خطر را برای برندهای فعال در زمینه پذیرش تبلیغات آنلاین به صدا در می‎آورد. در صورت ادامه این روند به زودی شاهد ورشکستگی شمار بالایی از آژانس های تبلیغاتی آنلاین خواهیم بود.

عرصه بازاریابی محیطی (شامل بیلبورد، تبلیغ بر روی اتوبوس و مترو، بزرگراه ها و همچنین تلویزیون های بزرگ مراکز خرید) در سال آینده رشد 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. بالاتر از عرصه تبلیغات محیطی، تبلیغات رسانه ای (شامل روزنامه و تلویزیون) قرار دارد. به این ترتیب باز هم شاهد رشد تبلیغات در رسانه های جمعی خواهیم بود. جالب اینکه رسانه های جمعی از پس ظهور اینترنت سهم خود را به تدریج از دنیای تبلیغات از دست داده بودند، با این حال اکنون دنیای تبلیغات در حال بازگشت به وضعیت قبلی اش است.

به بیان فیل هال، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت تبلیغات محیطی Ocean Outdoor، امروزه ماهیت تبلیغاتی محیطی دستخوش تغییرات عمده ای شده است: «اکنون تبلیغات محیطی بیشتر یک نوع تجربه دیجیتال محسوب می شود. دلیل این امر رواج استفاده از بیلبوردها و نمایشگرهای دیجیتالی در محیط های مختلف است. به این ترتیب در اینجا دیگر کیفیت چاپ تبلیغات مطرح نیست. اکنون همه چیز معطوف به کیفیت نمایشگرها و پیکسل آنها خواهد بود.» در این میان موفقیت موسسه های گوناگون در زمینه دریافت تبلیغات محیطی بستگی به کیفیت ابزارهای در دسترس شان دارد. به عنوان مثال، مراکز خرید بدون نصب نمایشگرهای بزرگ و باکیفیت در راهروهای مختلف شان امکان دریافت پیشنهادهای تبلیغاتی مختلف را نخواهند داشت. نکته جالب اینکه چنین امری فقط مخصوص کشورهای پیشرفته نیست. در کشورهای در حال توسعه نیز این روند با سرعت بسیار بالایی در حال پیگیری است. به این ترتیب تقریبا تمام فروشگاه های زنجیره ای مجبور به استفاده از این خدمات هستند. در غیر این صورت خبری از پییشنهادهای تبلیغاتی محیطی نخواهد بود.

به نظر فیل هال، یکی از دغدغه های اصلی برندها در زمینه تبلیغات محیطی امکان جلب اعتماد مخاطب است. به این ترتیب جست‎وجوی فروشگاه ها و به طور کل همکارهای خوشنام و معتبر از سوی برندهای مختلف شدت گرفته است. این امر امکان افزایش درآمدهای ناشی از همکاری تبلیغاتی برای شرکت های دارای محیط مناسب برای تبلیغات برندها را فراهم می کند. به هر حال تبلیغات محیطی در یک ساختمان با حضور برندهای معتبر تاثیرگذاری بسیار بیشتری در مقایسه با نمونه های آنلاین خواهد داشت. همین امر دلیلی برای نرخ بسیار گران تبلیغات در برخی از فروشگاه های بزرگ و مشهور محسوب می شود.

گزارش آژانس جهانی زنیت اطلاعات جالبی در مورد تفاوت سلیقه برندهای بزرگ و کوچک در زمینه انتخاب پلتفرم تبلیغاتی دارد. بر این اساس اغلب درآمد تبلیغاتی دنیای اینترنت از سوی برندهای کوچک، محلی و با بودجه اندک فراهم می شود. چنین برندهایی به طور معمول تمام بودجه تبلیغاتی خود را در بخش تبلیغات اینترنتی سرمایه‏ گذاری می کنند.

در میان گزینه های مختلف نیز درج تبلیغات در گوگل و فیس‏بوک اولویت برندهای کوچک محسوب می شود. در سوی دیگر، برندهای بزرگ همچنان شیوه های سنتی تبلیغات را بر نمونه آنلاین ترجیح می دهند. به این ترتیب الگوهایی نظیر تبلیغات محیطی، چاپی، رسانه ای و مانند اینها همچنان در میان برندهای بزرگ محبوبیت دارد. نکته مهم پژوهش آژانس زنیت تمایل روزافزون برندهای کوچک به فعالیت تبلیغاتی مشابه برندهای بزرگ است. با این حساب کاهش نرخ رشد تبلیغات اینترنتی در طول سال های آینده ادامه خواهد داشت.

 

منبع: فرصت امروز

نظرات کاربران