فیسبوک گزارش مالی فصل سوم سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که نشان از افزایش فروش و البته افزایش هزینههای غول شبکههای اجتماعی دارد.
به گزارش تبلیغات نیوز، فیسبوک در گزارش مالی فصل سوم سال ۲۰۱۹، از افزایش تعداد کاربران در بازارهای پردرآمد خبر داد. آمار جدید، نشاندهندهی سومین فصل رشد فروش برای غول شبکههای اجتماعی بود. زاکربرگ پس از انتشار گزارش مالی، صحبتهایی با تحلیلگران داشت که بهنوعی افزایش فروش شرکت را در سایهی تبلیغات سیاسی بحثبرانگیز قرار داد.
پس از انتشار گزارش مالی فیسبوک، ارزش سهام این شرکت با رشد ۴/۵ درصدی به ۱۹۶/۶۴ دلار رسید؛ عددی که رکورد قبلی شرکت در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و رسیدن به ارزش ۱۹۴/۳۲ دلار را شکست. افزایش هزینهها در سال گذشته باعث شد تا ارزش سهام پس از ماه ژوئن، کاهش پیدا کند. فیسبوک در سه سال گذشته هدف انتقادهای شدید از سوی کاربران و کارشناسان بود که دو موضوع مدیریت دادههای کاربران و ناتوانی آنها در حفظ یکپارچگی فید خبری را هدف قرار میدادند.
مارک زاکربرگ در سخنرانی پس از انتشار گزارش مالی، از انتشار تبلیغات سیاسی در پلتفرم شرکتش دفاع کرد. اخیرا انتقادهای زیادی بهخاطر انتشار تبلیغات سیاسی با وعدهها و ادعاهای دروغین به فیسبوک میشود. زاکربرگ میگوید شرکتش حاضر به ایجاد محدودیتهای سیاسی نیست، هرچند رقیب آنها، توییتر، اعلام کرد که تمامی تبلیغات سیاسی پلتفرمش را در سرتاسر جهان، متوقف میکند.
فیسبوک تأیید کرد که برخی از کارمندان، در نامهای داخلی نسبت به انتشار تبلیغات سیاسی انتقاد کردهاند. ازطرفی زاکربرگ تخمین میزند که این دسته از تبلیغات و درآمد از سوی سیاستمداران، سال آینده تنها ۰/۵ درصد از درآمد شرکت را تشکیل دهند. او در ادامه پیشبینی کرد که افزایش انتقادها به تبلیغات سیاسی، موجب بازرسیهایی از عملکرد شرکت شود. درنهایت مدیرعامل فیسبوک، چنین سبکی از انتقادها را باعث ایجاد بحران جدی و دشوار کردن سال آیندهی میلادی دانست.
مارک زاکربرگ هفتهی گذشته در جلسهی استماع کنگرهی آمریکا شرکت داشت و با سؤالهای تهاجمی از سوی قانونگذاران روبهرو شد. آنها پیرامون اقدامهای فیسبوک در جهت مقابله با اطلاعات غلط در پلتفرم، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آیندهی آمریکا، انتقادهای شدیدی را مطرح کردند. غول شبکههای اجتماعی درحال حاضر نیز بازرسیهای جدی را بهخاطر رویکردهای رقابتی تجربه میکند. وزارت دادگستری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار و ۴۷ دادستان، روندی قانونی را نسبت به رویکردهای رقابتی فیسبوک در پیش گرفتهاند.
مدیرعامل فیسبوک در بخش دیگری از صحبتهای خود به توضیح بازرسیها پیرامون رویکردهای رقابتی پرداخت و خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ را یکی از موضوعات اصلی مورد مناقشه دانست. او میگوید اگرچه فیسبوک یک رقیب را خریداری کرد، موفقیت نهایی آنها در آن زمان تضمینشده نبود.
مدیران اجرایی اجرایی فیسبوک که از نگاه تحلیلگران، عموما راهکارهایی محافظهکارانه ارائه میکنند، چالشهای خارجی را از دلایل احتمالی کاهش درآمد در آینده بیان کردند. آنها میگویند قابلیتهای جدید فیسبوک و مرورگرهای اینترنتی که امکان مسدودسازی ردگیری آنلاین را به کاربران میدهد، احتمالا خطراتی را برای وضعیت مالی بههمراه خواهد داشت. ردگیری آنلاین، بخشی حیاتی از الگوریتمهای تبلیغات هدفمند در فیسبوک محسوب میشود.
تحلیلگران با وجود پیشبینیها اعتقاد دارند فیسبوک هنوز محبوبیت بسیار بالایی نزد کاربران دارد؛ درنتیجه تبلیغدهندهها از خرید تبلیغات در این پلتفرم، غافل نخواهند شد. دبرا آهو، تحلیلگر ارشد eMarketer دربارهی درآمد تبلیغاتی فیسبوک میگوید:
قطعا فیسبوک با چالشهای بسیاری مواجه است، اما افزایش درآمد و تعداد کاربران، هیچگاه چالشی جدی برای آنها محسوب نمیشود.
کنترل هزینهها
مجموع هزینههای فیسبوک در فصل سوم سال جاری میلادی به ۱۰/۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۳۲ درصدی را نشان میدهد. البته حاشیهی سود عملیاتی ۴۱ درصد گزارش شد که کمتر از آمار ۴۲ درصدی سال گذشته بود.
فیسبوک مجموع هزینههای سال ۲۰۱۹ را ۴۶ تا ۴۸ میلیارد دلار پیشبینی میکند که رشد ۵۵ درصدی را نسبت به حداکثر هزینهها در سال ۲۰۱۸ نشان میدهد. بهعلاوه مجموع هزینهها برای سال ۲۰۲۰، ۵۴ تا ۵۹ میلیارد دلار پیشبینی شد که ۲۳ درصد بیشتر از سال جاری خواهد بود.
نگرانیها پیرامون حریم خصوصی، افزایش هزینهها را در تأمین نیروی انسانی مرتبط با حفظ حریم خصوصی و توسعهی قوانین اجرایی پلتفرمها بههمراه داشته است. فیسبوک، توییتر و گوگل همگی از سال ۲۰۱۶ و ادعای دخالت کشورهای خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فشارهای متعددی را با موضوع سیاستگذاریهای دقیقتر روی پلتفرمهایشان، متحمل شدهاند.
درآمد فیسبوک در فصل سوم سال ۲۰۱۹، رشد ۲۹ درصدی را نسبت به فصل مشابه سال گذشته نشان داد و به ۱۷/۶۵ میلیارد دلار رسید. تحلیلگران، طبق گزارش IBES و Refinitiv درآمد ۱۷/۳۷ میلیارد دلاری را برای غول شبکههای اجتماعی تخمین زده بودند که گزارش اخیر، رقمی بالاتر را ثبت کرد.
فیسبوک، دومین فروشندهی بزرگ تبلیغات آنلاین محسوب میشود. این شرکت پیشبینی افزایش کندتر فروش را برای فصل چهارم سال جاری بیان میکند که ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. بخشی از کاهش سرعت رشد، احتمالا به ایجاد محدودیت ردگیری آنلاین از سوی کاربران بازمیگردد. همانطور که گفته شد، ردگیری آنلاین نقش مهمی در ارائهی تبلیغات هدفمند در فیسبوک دارد.
گزارش مالی غول شبکههای اجتماعی، سود ۶/۰۹ میلیارد دلاری را نشان میدهد که بهمعنای ۲/۱۲ دلار سود برای هر سهم است. دراینمیان، تحلیلگران پیشبینی سود ۵/۴۷ میلیارد دلاری یا ۱/۹۱ دلار برای هر سهم را ارائه کرده بودند. فیسبوک در فصل سوم سال ۲۰۱۹، آمار۲/۸ میلیارد کاربر ماهانه را ثبت کرد. مجموع آمار کاربران ماهانه در فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام و واتساپ نیز به ۲.۲ میلیارد دلار رسید. هر دو آمار اخیر، رشدی پذیرفتنی را نسبت به فصل قبل نشان دادند.
پلتفرم فیسبوک، آمار روزانهی ۱/۶۲ میلیارد کاربر را ثبت کرد که تخمین ۱.۶۱ میلیارد نفری تحلیلگران را پشت سر گذاشت. آنها در فصلهای گذشته با رکود رشد کاربران در اروپا و ایالات متحده روبهرو بودند. فصل سوم، رشد کاربران را در تمام مناطق جهان نسبت به فصل دوم ثبت کرد که برای اولینبار در سال جاری بود.
ارزش سهام فیسبوک در سال جاری میلادی، رشد ۴۳/۶ درصدی را تجربه کرد. درآمد آنها در نیمهی اول سال، بیش از پیشبینی تحلیلگران بود که نقش مهمی در افزایش ارزش سهام شرکت داشت. البته غول شبکههای اجتماعی با جریمهی پنج میلیارد دلاری از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روبهرو شد که افزایش هزینهها را در بخشی از سال بههمراه داشت.
کسبوکار کنونی فیسبوک با سرعت چشمگیری رشد مییابد. البته با وجود فعالیتهای جدید همچون پیامرسانی متمرکز بر حریم خصوصی، توسعهی سرویسهای ارتباط و آشنایی، افزایش ظرفیتهای پیامرسانی گروهی و مرکز خرید شبیه eBay، توانایی آنها در حفظ سرعت رشد، در هالهای از ابهام قرار دارد.
فیسبوک، هفتهی گذشته بهصورت آزمایشی از سرویس Facebook News رونمایی کرد که بهعنوان بخشی اختصاصی و متمرکز بر «اخبار با کیفیت» معرفی شد. در این بخش، ناشران به ازای انتشار اخبار، هزینه دریافت میکنند. آنها ناشری از جناح راست ایالات متحده بهنام Breibart News را در سرویس جدید پذیرفتند که فعالان سیاسی، انتقادهایی جدی را نسبت به این تصمیم مطرح کردند. البته فیسبوک ادعا میکند که رسانهی مذکور، در دستهی رسانههای رایگان قرار خواهد گرفت.
در اخبار دیگر منتشرشده در حاشیهی گزارش مالی فیسبوک میتوان به خروج یکی از اعضای هیئتمدیره بهنام سوزان دزموند هلمن اشار کرد که مدیر اجرایی بنیاد بیل و ملیندا گیتس نیز محسوب میشود. جایگزین او در ماههای آتی انتخاب خواهد شد. زاکربرگ میگوید عضو سابق بهخاطر مشکلات شخصی و سلامتی، از هیئتمدیره خارج شد.
منبع: زومیت
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران