جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 492

تاریخ خبر: 1398/08/16

تبلیغات در مدارس ممنوع: لغو قرارداد واگذاری فضای مدارس به موسسات تبلیغاتی/ ماجرای کلیپ تبلیغاتی زنگ بلوغ در مدارس دخترانه/ کدام آژانس مدعی تبلیغات انحصاری شده بود؟

وزیر آموزش و پرورش در پیامی توییتری، از لغو قرارداد واگذاری فضای مدارس به موسسات تبلیغاتی خبر داد و گفت: اجازه تجاری سازی فضای مدرسه را نمی دهم.

به گزارش تبلیغات نیوز، محسن حاجی‌ میرزایی در صفحه خود در توئیتر در واکنش به ورود برخی برندهای تبلیغاتی به مدارس اظهار کرد: "نقد خیرخواهانه خبرنگاران و فعالان فضای مجازی درباره تبلیغات شرکت‌های تجاری در مدارس را دیدم؛ پنجشنبه دستور بررسی فوری دادم.

متأسفانه مشخص شد قرارداد واگذاری فضای مدارس به مؤسسات تبلیغاتی در گذشته امضا شده بود، امروز آن قرارداد را لغو کردم.

اجازه تجاری‌سازی فضای مدرسه را نمی‌دهم. لغو قرارداد واگذاری فضای مدارس به موسسات تبلیغاتی."  

اخیراً یک شرکت تجاری تولیدکننده مصولات بهداشتی ویژه بانوان(م.ل) متولی آموزش بلوغ به دختران دانش‌آموز با عنوان زنگ بلوغ در مدارس شده بود!

برخی رسانه ها چندی پیش از حضور موسسات تبلیغاتی در مدارس و تبلیغ برخی آژانس های تبلیغاتی مبنی بر حضور  در 16 هزار مدرسه خبر داده بودند. 

                             

حضور بدون مجوز ممنوع!

وزارت آموزش‌وپرورش در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: مدارس به دلیل داشتن فضای فیزیکی منحصربه‌فرد و حضور جمعیت فراوان کودکان و نوجوانان همواره موردتوجه بوده است و افراد یا دستگاه‌های مختلف با اهدافی متنوع قصد استفاده از ظرفیت‌های مدارس، مانند استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، تبلیغات یا فروش کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری موردنیاز دانش‌آموزان و خانواده‌ها واستفاده از فضاهای مدارس مانند دیوارها و سایر امکانات موجود را دارند.

ضرورت توجه به امنیت و سلامت دانش‌آموزان و نیز اقتضائات و مصالح نظام تعلیم و تربیت، آموزش‌و پرورش را ملزم می‌کند تا ورود هر فرد، دستگاه، سازمان، مؤسسه و شرکت به‌غیر از اولیای مدرسه را به مدرسه منوط به اخذ مجوز از آموزش‌وپرورش کند.

در همین راستا ماده 101 آیین‌نامه اجرایی مدارس، مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش مقرر داشته است: "ورود بازرسان و افراد اعزامی که مورد شناخت مدیر هستند بلامانع است. ورود افراد متفرقه و کسانی که از طرف سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای انجام امری خاص به مدرسه مراجعه می‌کنند، پس از هماهنگی با اداره آموزش‌وپرورش مربوط مجاز است." بنابراین حضور افراد، مؤسسات، شرکت‌ها و سازمان‌ها در مدارس نیاز به اخذ مجوز از آموزش‌وپرورش و کسب تأییدیه‌های لازم بر اساس بخشنامه‌های ارسالی دارد، در غیر این صورت مدیران مدارس اجازه ورود به فضای مدارس را نخواهند داد.

براین اساس هرگونه ورود غیرمجاز به مدرسه تخلف محسوب می‌شود و آموزش‌وپرورش با متخلفان برابر موازین قانونی و از طریق مراجع ذیصلاح برخورد خواهد کرد.

ماجرای کلیپ تبلیغاتی زنگ بلوغ در مدارس دخترانه

قبل از توئیت وزیر آموزش و پرورش، خبرگزاری شبستان با اشاره به این موضوع نوشت: ماجرا از پخش یک کلیپ در فضای مجازی آغاز شد، کلیپی با عنوان «زنگ بلوغ در مدارس دخترانه» که قرار است در قالب آن طرح «آموزش بهداشت بلوغ  به دختران» در مدارس اجرا شود.

البته تا این جای کار مشکلی ندارد و آغاز طرح «آموزش بهداشت بلوغ به دختران» با توجه به اینکه می تواند افزایش آگاهی را رقم بزند آن هم در شرایطی که در تمام این سال ها نسبت به این موضوع بی توجهی بودیم، اقدام قابل تأییدی است.

اما مشکل دقیقاً آنجاست که یک برند تجاری، مأموریت افزایش آگاهی دختران  دانش آموز در بحث بلوغ را عهده دار می شود.این کلیپ کاملا تبلیغاتی است و توسط این برند تجاری ساخته شده است؛ برندی که قطعاً تحت  تأثیر نگاه سودجویانه بازار، در درجه نخست بازار فروش برایش در اولویت است! و فضای مدرسه و دانش آموزان هم ابزار مناسبی برای بازاریابی و فروش بیشتر محصولات این برند تجاری.

برای بررسی قرارداد میان آموزش وپرورش با این برند تجاری که عهده دار آموزش بهداشت بلوغ به دختران دانش آموز شده است با بخش های مختلف آموزش وپرورش تماس گرفتیم اما آنها از ورود این برند تجاری به موضوع آموزش دختران بی خبر بودند و آموزش وپرورش شهر تهران و دفتر امور زنان وزارتخانه معتقدند که مجوزی از سوی آنها صادر نشده است البته تلاش ما برای کسب اطلاع درباره این موضوع از دفتر سلامت  وزارت آموزش وپرورش با وجود بارها تماس راه به جایی نبرد.

اما در بررسی بیشتر این موضوع برای کسب اطلاع از نحوه قرارداد آموزش وپرورش با این برند تجاری و عهده دار شدن مسئولیت آموزش بلوغ به دختران دانش آموز به موضوع مهمتر دیگری درباره فعالیت یک آژانس تبلیغاتی در مدارس رسیدیم.

ادعای یک آژانس تبلیغاتی برای داشتن مجوز تبلیغات در مدرسه

این آژانس تبلیغاتی در معرفی خود گفته است:  آژانس رسانه ای ... آژانسی برای خلق، مدیریت و فروش رسانه است که طیف وسیعی از خدمات رسانه را ارائه می دهد. این آژانس همکار آژانس تبلیغاتی "ب" بوده و مجوز انحصاری تبلیغات در 16 هزار مدرسه در سرتاسر ایران و همچنین حق امتیاز 150 استرابورد در شهر تهران را در اختیار دارد.

این آژانس تبلیغاتی  از مدرسه به عنوان یکی از رسانه های جدید و مدرن برای تبلیغات و معرفی محصولات یاد می کند و نقطه قوت این رسانه را تعداد بالای مخاطبان آن یعنی دانش آموزان و خانوده های آنها می داند و در اینباره گفته است:  مدرسه رسانه ای جدید و بکر است که به شما فضای متفاوتی برای انتقال پیام موردنظرتان می دهد. مدرسه نقطه اتصال برندینگ کسب و کارها، وفاداری به مقوله ی مسئولیت اجتماعی و ارتقای سطح درآمدی کسب و کارهاست. چراکه آموزش مهم ترین رکن برنامه ریزی جامعه است و کلیدی ترین عنصر در توسعه یک جامعه یعنی مردم آن را هدف قرار می دهد.

از نظر آنها ویژگی های مهم مدرسه به عنوان یک رسانه شامل این موارد است: هزینه کم اما اثربخشی بالا، مواجهه با تعداد وسیعی از مخاطبان، برخورداری از فضاهای مناسب برای ترویج فرهنگی و تجاری برند، تنوع بسیار بالا و خلاقانه در راه های انتقال پیام، انتقال مستقیم و موثر پیام به خانواده و جامعه،  تمرکز بالای ارسال پیام در مدرسه، وجود یک محیط پرنشاط در مدرسه، اهمیت سنی گیرنده پیام، اعتبار بالای پیام در مدرسه و دانش آموزان می توانند در بزرگ سالی مخاطبان آتی شما باشند.

تبلیغات نیوز در راستای شفافیت اطلاع رسانی، تصویر وب سایت آژانس تبلیغاتی که به گفته رسانه ها، مدعی در اختیار داشتن تبلیغات انحصاری در مدارس بوده است (رویای طلایی شهر)  منتشر می کند و حق پاسخگویی درخصوص این ادعا و سایر توضیحات لازم در این زمینه را محترم می شمرد.

                    

 

                    

 

 

نظرات کاربران