تبلیغات نیوز - آسیه فروردین: در آشفته بازار زندگی صنعتی دو قرن اخیر، پدر و مادرها دیگر نه وقت قصه گویی و نه علاقه ای برای آن از خود نشان داده اند. در چنین فضایی، اسباب بازی جایگزین قصه ها شد، روز به روز گسترش پیدا کرد و برندهای مختلفی در این زمینه پا به عرصه ظهور گذاشت.
شاید اگر تمام این پهنه خاکی را سفر کنیم اسباب بازی هایی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال را پیدا نکنیم چرا که در گذشته کودکان از پایگاهی اجتماعی برخوردار نبوده اند. ظهور برندهای مختلف اسباب بازی خود نشان از تغییر پایگاه اجتماعی کودکانی دارد که تا یک قرن پیش تنها عصای پیری خانواده ها بودند و امروز عاملی برای گسترش دنیای اسباب بازی شده اند. در این زمینه، «لگو»، یادآور روزهای خوش کودکی است.
حدود ۸۰ سال است که کودکان، خانه آرزوهایشان را با یکی از معروف ترین برندهای اسباب بازی دنیا، یعنی «لگو» می سازند. با شنیدن نام موسس شرکت لگو، آل کریک کریستین سن، ناخودآگاه پدر ژپتو و عروسک چوبی او پینوکیو به ذهن خطور می کند. کریستین سن، نجار اهل بیلاند، در دانمارک، در سال ۱۹۱۶ یک کارگاه نجاری خرید تا برای کشاورزان محلی مبلمان بسازد. او به دلایل مختلفی دامنه تولید خود را در دهه ۱۹۳۰ به ساختن اسباببازیهای کودکان تغییر داد و در سال ۱۹۳۴ نیز نام «لگو» را انتخاب کرد.
خوب بازی کنید!
لگو (Lego) برگرفته از کلمات دانمارکی «leg» و «godt» و به معنای «خوب بازی کنید» است. این شرکت دانمارکی تلاش خود را برای استفاده از تمامی متخصصان جهت رشد خلاقیت کودکان انجام داده است تا علاوه بر این که از بازی کردن لذت می برند، خوب بازی کردن و مهارت های اجتماعی و حرفه ای را در حین بازی بیاموزند. محصولات اولیه شرکت لگو شامل ماشین، قلک و کامیون های چوبی با استقبال بی نظیری مواجه شدند.
از دهه ۱۹۴۰ این شرکت با تحولات چشمگیری روبرو شد، از این پس به جای چوب از پلاستیک استفاده شد تا اجزای آن قابل باز و بسته شدن باشد. تکه های خانه سازی این شرکت در آغاز به خاطر این که روی هم سوار نمی شدند، مورد استقبال قرار نگرفت. اما پس از مشورت با شرکت های معماری و استفاده از مواد سلولزی، امروزه تکه های خانه سازی لگو سمبل معرفی این شرکت است.
شهر فرنگ لگو
در سال ۱۹۶۸ شرکت لگو، پارکی ساخت که در آن شهری مینیاتوری با اسباب بازی های این شرکت قرار داشت و در اولین سال بازگشایی ۶۰۰ هزار بازدید کننده داشت. قدرت نوآوری معمارانه شرکت در تولید آجرهای اسباببازی با اندازه بزرگ (دوپلو) برای کودکان سنین پایین و چرخدندهها، لولاها، محولها و ابزارهای دیگر برای کودکان بزرگتر کاملا مشخص بود. البته همه این اسباببازیها با اصولی یکسان ساخته میشدند قابل تعویض بودند. علاوه بر بازی های فیزیکی، بخش قصه گویی هم بر اساس افسانه ای قدیمی و داستان های جدید در این پارک افزوده شد. بخش قصه گویی به طور روز افزون بخشهای مختلفی از بازار را در بر میگیرد. برای مثال «بل ویل» محصولی از شرکت لگو است که بازار هدف آن دختر بچهها هستند؛ در حالی که «بیونیکلز» محصول دیگر این شرکت، اسباببازیهای پیچیدهتری از لحاظ تکنیکی را برای پسرها ارائه میکند.
نیم قرن فراز و فرود
در طول دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، فروش و سود شرکت لگو با تمرکز بر روی مجموعههای سازهای با علامت تجاری لگو و تغییرات اندک شامل کاخها و اسباببازیها با موضوع فضا، به طور ثابت، اما نسبتا کم رشد کرد. اما در سال ۱۹۷۸، لگو بسیار فراگیر شد و در طول دهه ۱۹۸۰ درآمد آن هر ۵ سال، دو برابر شد. ترقی بسیار زیاد لگو در طول سالهای اوج ازدیاد جمعیت و همینطور برای فرزندان این نسل پرجمعیت بود. با این وجود در ۱۹۹۳، با توجه به اینکه چینیها شروع به ساخت کالاهای مشابه کردند و قیمتها را شکستند، فروش کاهش یافت. بعد از رکود بازار فروش در سال ۱۹۹۳، لگو عرضه خود را سه برابر کرد و در سال ۲۰۰۰ به سمت نوآوری افسارگسیخته رفت.
نوآوری های لگو در هزاره سوم
با ظهور بازیهای ویدئویی و کامپیوتری، پسرها در سنین پایینتر لگوها را به نفع اسباببازیهای پیچیدهتر و سطح بالاتر کنار گذاشتند و پتانسیل بازار برای لگو که عمدتا یک شرکت سازنده اسباببازی پسرانه بود، کاهش یافت. از این رو شرکت لگو، وسایل الکترونیکی، پارکهای تفریحی، بازیهای ویدئویی تعاملی، جواهرات و مراکز آموزشی با برند لگو را به محصولات خود افزود و همکاری تجاری را با دارندگان امتیاز هری پاتر و فیلمهای جنگ ستارگان آغاز کرد.
این اقدام در سالهایی که فیلمها یا کتابهای جدیدی از این مجموعهها منتشر میشد، صورت می گرفت اما در مجموع، اسباببازیها، مقبولیت لازم را کسب نمی کردند و فقط نزد مشتریان خاص محبوب بودند. در سال ۲۰۰۳ کمپانی خالی از نقدینگی شد و لگو، ۳۰۰ میلیون دلار از دست داد. پیشبینیها برای ضرر در سال بعد بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار بود. از این رو، نوآوری، با هدف تبدیل کردن لگو به قویترین برند دنیا در بین خانوادهها تا سال ۲۰۰۵، کانون تمرکز همه تلاشهای شرکت شد.
برای بازگرداندن شرکت به مسیر پیشرفت، لگو سازماندهی خود را تغییر داد و ۷۰ درصد سهام پارکهای تفریحی موفق خود، لگولند، را به مبلغ چهارصد و شصت میلیون دلار به گروه بلک استون فروخت. همچنین شرکت، ساختمان ستاد خود در دانمارک را تعطیل و بخش بسیار زیادی از تولیدات آجرهای سازهای پلاستیکی خود را به کارخانههای ارزانتر در مکزیک و جمهوری چک منتقل کرد.
سپس شرکت به رقابت با اسباببازیهای مشابه لگو در عرصه بازیهای سه بعدی و ویدئویی برخاست، فروشگاههای خرده فروشی تاسیس کرد و فیلمهای دی وی دی با موضوع لگو ساخت. در حال حاضر، شرکت لگو با دارا بودن حدود ده هزار کارمند جزء کمپانی های بزرگ تولید اسباببازی در دنیاست و تولیدات این شرکت در بیش از ۱۳۰ کشور قابل خریداری است.
لگو؛ پیروز رکود اقتصادی ۲۰۱۲
شرکت لگو اعلام کرده علیرغم رکود اقتصادی جهان، سود ناخالص لگو از ۳۴۲ میلیون دلار به ۴۸۵ میلیون دلار در شش ماهه اول سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. مدیر اجرایی شرکت لگو می گوید: ما برای هماهنگی با رشد سریع تقاضا در بازار، تا حد ممکن بر سرعت تولید می افزاییم. همان گونه که در هفت یا هشت سال گذشته چنین بوده است. در عین حال پول زیادی را صرف تاسیس واحد های تولیدی شرکت در آسیا و گسترش نیرو و اعتبار شرکت می کنیم. باید از فرصت های زمانی برای اعتلای شرکت استفاده کرد. شرکت لگو اکنون صاحب هشت درصد سهام بازار جهانی تولید و فروش اسباب بازی در دنیاست.
با این همه در دومین دهه هزاره سوم، جای این پرسش باقی است: کودکان دیروز که با ذهن خلاق خویش بادبادک، فرفره و مانند آن می ساختند و می فروختند، مردان آینده شدند یا کودکان امروز که خلاقیت شان با جیب والدین و ذهن سازندگان برندهای جدید اسباب بازی گره خورده است؟ قضاوت با شماست!
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران