پنجشنبه, 30 فروردین ماه 1403

کد خبر: 257

تاریخ خبر: 1398/05/16

ماجرای واگذاری یک برند به بخش خصوصی: ارزش ایران ایرتور 500 میلیارد یا 34 میلیارد؟!

این روزها جنجال بر سر واگذاری شرکت ایران ایرتور به بخش خصوصی بالا گرفته است. از یک سو نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی است که در حالی شرکت ایران ایرتور 34 میلیارد تومان واگذار شده است که تنها برند آن 500 میلیارد تومان ارزش داشته و از سوی دیگر مالک ایران ایرتور گفته است در زمان واگذاری این شرکت 154 میلیارد تومان دارایی داشت و 540 میلیارد تومان هم بدهی داشت، این بدان معنا بود که ارزش این شرکت منفی 385 میلیارد تومان طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، خصوصی سازی کلیدواژه ای است که در این سال ها زیاد در مورد آن شنیده شده است. واگذاري هایی که به بخش خصوصي انجام می شود يکي از الزامات پيشرفت اقتصاد کشور می باشد اما برخی خصوصی سازی ها در چند سال اخیر بحث برانگيز بوده اند. از جمله این موارد که در چند ماه اخیر بسیار بر سر آن جنجال برپا شده، واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به بخش خصوصی بوده است. اما ماجرا چیست؟

شهریور 1394 ایران ایرتور به مالک فعلی آن واگذار شد

در 22 آبان ماه 1389 بود که واگذاری شرکت ایران ایرتور به بخش خصوصی در هیات واگذاری به تصویب رسید. این شرکت در تاریخ 25 بهمن ماه 1389 توسط شرکت های تعاونی چند منظوره هسایار و احیاء صنایع خراسان طی فرآیندی رقابتی خریداری گردید و در تاریخ 29 فروردین ماه 1390 به شرکت های مذکور واگذار شد.

به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار و همچنین معوق شدن چندین قسط، دوباره سازمان خصوصی سازی طی 4 نوبت در سال های 1393 و 1394 از طریق مزایده اقدام به واگذاری شرکت ایران ایرتور کرد. قیمت پایه ای که برای این مزایده ها در نظر گرفته شده بود 34 میلیاردتومان بود. در هر 4 نوبت مشتری برای شرکت ایران ایرتور پیدا نشد. نهایتاً در 23 شهریور ماه 1394 و در پنجمین مزایده ای که برگزار شد این شرکت به شخصی به نام مجید شکاری بیرق واگذار شد.

جنجال بر سر قیمت واگذاری ایران ایرتور به بخش خصوصی؛ قیمت واقعی ایران ایرتور ۳۴ میلیارد تومان بوده است؟

مجید شکاری بیرق پسرخاله رئیس سازمان خصوصی سازی است؟

مجید شکاری بیرق متولد سال 1361 و زاده تبریز می باشد. طبق اظهارات خود او، از دهه 80 در سطوح مختلف حمل‌ونقل هوایی فعالیت کرده‌ و نمایندگی یک شرکت هواپیمایی هلندی-ترکیه ای در ایران را برعهده داشته است. در سال 86 تصمیم گرفته که دفتر خدمات هوایی تأسیس کند و به گفته خودش این شرکت در مدت کوتاهی به یکی از برترین شرکت‌ها در منطقه شمال‌غرب کشور تبدیل شده است.

بررسی ها نشان می دهد که شرکت خدمات مسافرتی که مجید شکاری بیرق از آن در مصاحبه خود نام برده است به احتمال زیاد شرکت خدمات مسافرت هوایی آسمان پرواز ایرانیان می باشد که وی مدیرعامل آن است.

 

منبع: تابناک

نظرات کاربران