سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 650

تاریخ خبر: 1398/10/28

نقد تیزر "توی بورس باشیم": تراریخته بخوریم یا نخوریم؟!

تبلیغات نیوز / سرویس سلامت: در بین آگهی های مواد غذایی، این روزها یکی از تیزرهای تلویزیونی  که در آن به صراحت از اینکه این محصول «تراریخته نیست» نام می برد، جالب توجه است. دلیل اهمیت این موضوع، این است که بحث مضر یا مفید بودن محصولات تراریخته همچنان در بین جامعه علمی و حتی میاحث سیاسی دارای موافقان و مخالفان بسیاری است؛ موضوعی که البته سیاسی بودن آن بر علمی بودنش غالب شده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، در بخشی از تیزر محصولات این برند معروف که این روزها از صداوسیما با تکیه کلام معروف "توی بورس باشیم" در حال پخش است، خریدار می گوید: "روغن توی بورس چی دارید؟ شفاف، طبیعی، خوب، سبک؛ راستی از دونه های روغنی تراریخته هم نباشه" و فروشنده پاسخ می دهد: «تبرک بخر، تو بورسه».

مشاهده تیزر "توی بورس باشیم" 

تاکید بر غیرتراریخته بودن این محصولات در حالی است که محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی، آبان ماه سال گذشته، با بیان اینکه ممنوعیتی برای واردات محصولات تراریخته وجود ندارد، گفت که براساس قوانین و مقررات موجود نسبت به واردات این نوع محصولات نظارت می‌شود. وی در پاسخ به نمایندگان مجلس درباره علت عدم جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور گفته بود: در سال ۸۸ قانونی به نام قانون ملی ایمنی زیستی به تصویب مجلس رسید. طبق ماده ۲ این قانون کلیه امور مربوط به تولید، رهاسازی، ‌صادرات، عرضه، فروش و استفاده از موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی مجاز و دولت مکلف شد تمهیدات لازم را از طریق بخش خصوصی فراهم کند.

به گفته حجتی، طبق قانون برنامه ششم ماموریت هرگونه رهاسازی محصولات تراریخته در چارچوب قانون ایمنی زیستی و با رعایت مقررات بین‌المللی به تصویب رسید و دولت موظف است آزمایشات لازم را انجام دهد و اطلاع رسانی کند که چه محصولاتی تراریخته است. وی در عین حال با بیان اینکه در ایران تولید محصولات تراریخته نداریم، اظهار کرده در چارچوب قوانین و مقررات واردات این نوع محصولات را داریم و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد اما باید در فرایند واردات نظارت شود.

بر همین اساس، در اردیبهشت ماه سال گذشته، با توجه به نگرانی های ناشی از محصولات تراریخته، وحید مفید مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی طی نامه ای به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور درج لوگو (نشان) بر محصولات تراریخته را الزام کرد.

در متن این نامه از طرف وحید مفید خطاب به معاونان غذا و داروی سراسر کشور آمده: «احتراماً،پیرو نامه شماره 156648/675 مورخ ۹۵/۱۲/۱۶ و با توجه به بند چ ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه کشور(تصویر پیوست )، واردات محصولات تراریخته در چارچوب قانون ایمنی زیستی و با رعایت مقررات و موازین ملی و بین المللی مجاز است.»

در این راستا طبق ماده 4 قانون ملی ایمنی زیستی، مسئولیت صدور، تمدید، و لغو مجوز فعالیت در امور مرتبط با فن آوری زیستی جدید با رعایت قوانین مربوط به هر دستگاه و ضوابط ایمنی زیستی این قانون بر عهده دستگاه های اجرائی ذی صلاح بوده و وزارت بهداشت ،درمان ،آموزش پزشکی در امور مرتبط با ایمنی زیستی و سلامت مواد غذائی ،آرایشی و بهداشتی عهده دار مسئولیت است.

لذا با توجه به تدوین ضوابط و ابلاغ رسمی آن تحت عناوین دستورالعمل اجرائی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده های آن مرتبط با مواد غذائی و ضابطه برچسب گذاری محصولات غذایی تراریخته )، ضرورت دارد علاوه بر الزام رعایت مفاد دستورالعمل های مذکور اقدام لازم در خصوص درج لوگو (نشان) تراریخته به صورت دایره سفید رنگ و به قطر 1.5 سانتیمتر که واژه تراریخته در درون آن با فونت قابل رؤیت بر روی برچسب محصول در کنار آرم سازمان غذا و دارو معمول شود.

لازم است تا اتمام برچسب های باقی مانده ، در واحد های تولیدی عبارت تراریخته به وسیله جت پرینتر بر روی برچسب محصولات لحاظ شود و برای شرکت‌های وارداتی درج نشان تراریخته از تاریخ صدور نامه الزامی می باشد .

بدیهی است در صورت عدم اجرای اصلاح برچسب توسط مدیران عامل و مسئولین فنی نظر ان معاونت را به نامه شماره 1/100 مورخ ۹۷/۰۱/۱۵ وزارت بهداشت مجدد در خصوص لزوم برچسب گذاری محصولات مذکور جلب می کند.»

در همین زمینه طی یک سال گذشته هم در بسته بندی برخی محصولات خصوصا مواد غذایی مانند بیسکویت، روغن یا فرآورده هایی که در آن از ذرت استفاده می شود، عبارت «این محصول، تراریخته است» درج شده و نیز به ندرت در پیام های بازرگانی تلویزیونی از جمله همین تیزر مورداشاره بر تراریخته نبودن محصول اشاره شده است.

اینها در حالی است که هنوز بسیاری از مصرف کنندگان درباره مضرات یا فواید محصولات تراریخته آگاهی لازم را ندارند و این گونه تبلیغات، بدون هیچ توضیحی، مصوبات قانونی را مضر و ناسالم جلوه می دهد. قاعدتا وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و نهادهای صنفی حوزه مواد غذایی و سلامت باید به این حوزه ورود کنند تا در این فضای بلاتکلیف و دشوار اقتصادی، نگرانی های به حوزه بهداشت و سلامت تسری پیدا نکند.

 

نظرات کاربران