تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: اگرچه روزهای 13 تا 19 دی ماه 98، به خاطر سه واقعه مهم یعنی ترور و شهادت سردار فاسم سلیمانی و همرزمانش توسط آمریکا در فرودگاه بغداد و تشییع میلیونی وی، حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا (عین الاسد) در بغداد و سقوط مرگبار هواپیمای مسافربری اوکراینی شامل 176 مسافر که اغلب آنها ایرانی بودند، بر اثر خطای انسانی غیرعمد، هفته فراموش نشدنی و متضاد از غم و شادی را برای مردم به همراه داشت، از نظر تبلیغات تجاری و آگهی های بازرگانی خصوصا در صداوسیما نیز رکورد ویژه ای رقم زد که می توان از آن به "هفته بدون تبلیغات" البته از منظر بازرگانی و تجاری و به نوعی "روزهای بدون عالیس" تعبیر کرد.
بدون تردید طی هفته ها و ماه های اخیر، مهم ترین سوژه تبلیغات تجاری ایران خصوصا آگهی های بازرگانی صداوسیما، همان واژه پنج حرفی است که احتمالا هرکدام از ما، حداقل یک بار بابت آن دست در جیب کرده ایم و آن را تا ته سر کشیده ایم؛ اگر هم نه خریدارش بوده ایم و نه نوشداروی مان بوده، حتما تیزر پرسروصدا و معروفش را که این روزها تبدیل به ضرب المثلی طنز در عالم سیاست و تجارت و ورزش و فرهنگ و هنر و اجتماع شده، دیده ایم: بله! باز هم سخن از «عالیس» است و "لیموشو بدم، هلوشو بدم»، «کدومشو بدم»! البته ماجرا تنها به عالیس ختم نمی شود.
به جز عالیس، آگهی های بازرگانی تلویزیون در هفته های اخیر درس های بزرگی به ما داد:
با "بیسکویت مادر" نه تنها خانواده ها، بلکه کودکان را هم برخلاف قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور، مشمول الطاف بیکران "مهر مادر" کرد تا خانواده ها در دورهمی، قربان صدقه مادر بروند!
با موسسات کنکوری که معلوم نیست چرا و چطور معاف از مالیات شده اند، تلاش کرد سبک زندگی ما و فرزندان مان را با تغییر "سبک درس خوندن" متحول کند!
با انواع چاشنی ها و دیگر مواد غذایی، زندگی ما را با محصولاتش "تبرک" فراوان بخشید و به مغزمان فرو کرد که همه آنچه درباره کیفیت نامناسب برخی محصولات خوراکی می گویند، واقعا «هیچ است، هیچ»!
با استندآپ "دلپذیر"ش آن قدر چیزهای با مزه به خوردمان داد که نفهمیدیم دورهمی می بینیم یا خندوانه و یا اینکه به نصایح اخلاقی یک کنسرو کشک بادمجان که در زندگی مان سرک کشیده، گوش می دهیم!
با «چیزهایی که نمی دانیم» و «آیین میزبانی» رسما نادانی مان را به رخ مان کشید و فهمیدیم که واقعا نه چیزی درباره فواید و اعجاز خوراکی ها می دانیم، چون نام فلان قابلمه و سرویس آشپزخانه را نمی دانیم! و نه رسم مهمان نوازی می دانیم، چون از فلان سرویس میوه خوری و آجیل خوری و... بی اطلاعیم و با این اطلاعات شگرف، چقدر بابت حماقت قبلی مان ناشی از ندانستن این همه اطلاعات دست اول، افسوس خوردیم!
و ده ها تیزر تلویزیونی دیگر که از «بامدادان تا شامگاهان» همانند زبل خان معروف، از این شبکه به آن شبکه سرک می کشند: اینجا، آنجا، همه جا!
سرآمد همه اینها البته عالیس است که هم تیزرهای جذابش سر زبان افتاده و جاذبه دارد و هم از تکرر مدامش، دیگر از دهان افتاده و دافعه اش بیشتر شده؛ به گونه ای که محاسبه سود سرشار چند هزار میلیاردی تلویزیون از عالیس و نیز مشارکت صداوسیما در سود محصولاتش، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای جامعه و شبکه های اجتماعی داشت.
موضوع دیگر، آشفتگی ذهنی و روحی - روانی مخاطبان تلویزیون ناشی از دفعات پخش متعدد تیزرهای عالیس و البته برخی دیگر از آگهی های بازرگانی تلویزیون بود که به مانند یک بمباران بر سر مردم آوار می شد.
در این اوضاع و احوال، اتفاق ناگوار ترور سردار قاسم سلیمانی و شهادت وی و همرزمانش در نزدیکی فرودگاه بغداد در صبح روز جمعه 13 دی ماه و به دنبال آن اعلام سه روز عزای عمومی، عملا به حکمرانی آگهی های بازرگانی در تلویزیون - ولو به طور موقت - پایان داد. پخش تیزر عالیس و سایر آگهی ها در بحبوحه اعلام حادثه ترور به سرعت قطع شد. با این حال در طول روزهای بعد از آن، تیزر «پارینه چرم» در قالب تبلیغ کفش، با بیان تنها عبارت: «این هنر، دیرینه است» پخش شد.
اگرچه طبق اعلام قبلی، سه روز عزای عمومی، در روز یکشنبه، 15 دی ماه 98، به پایان می رسید اما با توجه به تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش در روزهای دوشنبه و سه شنبه در مشهد، قم و کرمان، بازهم تبلیغات تلویزیونی پخش نشد و یا تنها به موارد معدودی مانند معرفی فیلم ها و سریال ها اختصاص یافت.
بعد از اتمام مراسم تدفین سردار سلیمانی در سحرگاه چهارشنبه، 18 دی ماه، که به خاطر ازدحام جمعیت در کرمان به تعویق افتاده بود و متاسفانه مراسم تشییع منجر به درگذشت حدود 60 نفر از هموطنان مان شد، قاعدتا آگهی های بازرگانی باید در کنداکتور پخش شبکه های مختلف قرار می گرفتند که ناگهان خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی ها در عین الاسد در استان الانبار عراق در رسانه ها منتشر شد.
بدیهی است این موضوع، به دلیل موفقیت در گرفتن انتقام سخت، خبر خوشحال کننده ای بود و می توانست بعد از چند روز حزن انگیز، پای آگهی های بازرگانی را به تلویزیون باز کند، اما هنوز چندی از اعلام این خبر، و شوک رسانه های جهان از این اقدام نگذشته بود که خبر سقوط هواپبمای اوکراینی (تهران - کیف) در نزدیکی فرودگاه امام (ره) چند دقیقه بعد از پرواز، در ساعت 6:12 صبح چهارشنبه، با 176 مسافر که بیش از 140 نفر آنها ایرانی بودند، شوک دیگری به جامعه وارد کرد.
این اتفاق، منجر به اعلام عزای عمومی در روز پنج شنبه، برای درگذشتگان حادثه سقوط هواپیما شد. در این حالت، عملا روز چهارشنبه، 18 دی ماه که زمان وقوع این سانحه هوایی بود، پخش تبلیغات بازرگانی بعد از پنج روز همچنان متوقف ماند و در روز پنج شنبه، نیز به خاطر همدردی با قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی، خبری از آگهی های تبلیغاتی نبود.
در حالی که جامعه همچنان در حال شادی ناشی از حمله هوایی به پایگاه های آمریکایی و عم ناشی از کشته شدن حدود 180 نفر در سانحه هواپیمای اوکراینی بود، از روز جمعه، بعد از یک هفته رکورد و رکود تبلیغات بازرگانی در صداوسیما، بار دیگر هجمه عالیس و دلپذیر و تبرک و... آغاز شد.
فیتیله تبلیغات تجاری خصوصا آگهی های بازرگانی و تیزرهای تلویزیونی در نیمه دی ماه 98، حدود یک هفته، پایین کشیده شد؛ هرچند پروپاگاندا که در ادبیات تبلیغ از آن به «تبلیغات سیاسی» تعبیر می شود، به شدت داغ بود.
هرچند مخاطبان تلویزیون، بابت عدم پخش آگهی های بازرگانی در روزهای 13 تا 19 دی ماه، چند روزی بدون تبلیغات نفس کشیدند اما با توجه به اتفاقات رخ داده در هفته ای که گذشت، حتما آنها هم ترجیح می دادند که به جای شنیدن اخبار حزن آلود و مرگ، همچنان عالیس و دوستانش را از ته دل سر بکشند و سبک زندگی شان را تغییر بدهند!
البته بعد از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در روز شنبه، 21 دی ماه 98، و اظهارات سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه، در نشست خبری درخصوص پذیرش شلیک اشتباه و غیرعمدی به هواپیمای مسافربری اوکراینی و آگاهی مردم درخصوص علت اصلی سانحه هوایی البته بعد از سه روز، که غم حادثه را غم انگیزتر کرد، این بار انتظار جامعه بر این بود که به احترام 176 مسافر هواپیمای اوکراینی که 142 نفرشان ایرانی بودند، صداوسیما از پخش آگهی های بازرگانی خصوصا تیزرهای شاد و موزیکال پرهیز کند و تسلی خاطر بازماندگان این حادثه را با ارزش تر از سود حاصل از انتشار تبلیغات و برخی برنامه های طنازانه به حساب آورد؛ همانند اقدامی که هفته قبل بعد از گذشت سه روز عزای عمومی، به خاطر سوگواری و مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد سلیمانی به درستی صورت گرفت و تبلیغات بازرگانی پخش نشد یا ملاحظات لازم در این خصوص صورت گرفت.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران