سعید میرشاهی - واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟! این پرسشی است که هنوز ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد و از آن مهم تر اینکه: واکسن ایرانی کرونا بزنیم یا نزنیم؟! دوقطبی سازی واکسن خارجی و داخلی کرونا، مدتی است که مطرح شده و ظاهرا هنوز موافقان و مخالفان خود را دارد. این در حالی است که تقریبا همزمان با برخی از کشورهای دنیا، در ایران نیز اولین تزریق واکسن کرونا، 9 دی ماه 99 انجام شد. همین موضوع، سوژه تبلیغ و ضدتبلیغ واکسن کرونا را به میان آورده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، سرانجام سهشنبه ۹ دیماه، نخستین تزریق انسانی مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی بدون عوارض اولیه انجام شد؛ با این حال یک رویکرد سیاسی که به نظر میرسد جان مردم برایش در اولویت نیست، پیگیر دوقطبیسازی بین واکسن ایرانی و خارجی است.
نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام «کُوو ایران برکت»، طی روزهای گذشته در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی داوطلبان انجام شد. در میان القائات مخرب علیه کیفیت واکسن ایرانی، « طیبه مخبر » فرزند محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، داوطلب نخستین آزمایش انسانی این واکسن شد و معاون این ستاد نیز دومین واکسن را دریافت کرد.
در همین حال، برخی رسانهها که بخشی از صداوسیما نیز با آن همراهی میکند، یک جریان دوقطبیسازی میان واکسن ایرانی و خارجی به راهانداختهاند؛ جریانی که به اصول علم پزشکی توجه چندانی ندارد و به نظر میرسد نتیجه شعارهای داغ وطنپرستانه آن، بیش از آنکه جامعه را به این سو سوق دهد، بهانه به دست جریان ضدانقلاب و کسانی بدهد که میخواهند القا کنند سلامت مردم برای برخی مسئولان اهمیت چندانی ندارد.
یکی از نمادهای این جریان، سخنان هفته گذشته سردار نقدی معاون هماهنگکننده سپاه بود؛ او با اذعان به این که «ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمیکنیم»، گفت: اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیکهای جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسنهای خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمیکنیم.
در حالی که هنوز تجربه موفق واکسیناسیون سراسری فلج اطفال توسط بسیج در دهه ۷۰ در خاطرها زنده است، سردار نقدی همچنین تاکید کرد که در امر واکسیناسیون عمومی واکسنهای وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد.
جان ۷۵ هزار ایرانی مهم نیست؟
اخبار ساعت ۸ رادیو ایران، نهم دی ماه به خبر رئیس جمعیت هلال احمر درباره ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر اهدایی خیّران ایرانی خارج از کشور واکنش نشان داد و به طرح این سوال پرداخت که وقتی آمریکاییها مدتهاست واردات دارو برای ایران را هم مشمول تحریم کردهاند، چطور ممکن است اجازه دهند واکسن ساخت خودشان وارد ایران شود؟
کارشناس رادیو سپس به نقل گزارشهایی از آثار منفی تزریق واکسن فایزر، از جمله بیهوش شدن یک پرستار و واکنشهای فضای مجازی و نقل سخنان فردی به نام دکتر کرمی پرداخت که گفته، وقتی کشور ایران ۸۳ میلیون جمعیت دارد، ۱۵۰ هزار دُز به چه درد مردم میخورد؟ باید در این مساله تردید کرد و با دید ظنآلود به آن نگریست.
این نگاههای تردیدآمیز که البته منشا آن سابقه بد دولت آمریکا در تعامل با مردم ایران است، در حالی مطرح شده که شرکت فایزر اقدام به ارسال این واکسنها نکرده، بلکه ایرانیان خارج از کشور در اقدامی انساندوستانه این واکسنها را خریده و به هلال احمر کشورمان اهدا کردهاند.
همچنین با احتساب لزوم تزریق ۲ دُز واکسن به هر نفر، این ۱۵۰هزار دُز میتواند در نجات جان ۷۵ هزار نفر موثر باشد. به ویژه در زمانی که طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۵ هزار تن از هموطنان بر اثر این بیماری جان باختهاند و چه بسا در آینده همین واکسنها بتواند تعدادی از هموطنان گروههای پرخطر را نجات دهد. البته باید تدبیری اندیشید که این واکسنها برخلاف بدگمانیهای ایجادشده در فضای مجازی، به پرخطرترین افراد اختصاص یابد و زندگی آنها را نجات دهد.
دوگانه تبلیغات پرحجم و تخطئه واکسن ایرانی
از سوی دیگر در حالی که تولید واکسن ایرانی یک فرایند علمی و پیچیده است و برای نتیجه بخش بودن آن، باید فضایی آرام در اختیار محققان و افراد مورد آزمایش قرار داد، رویکرد تبلیغاتی و شعاری برخی مسئولان و رسانهها، نه تنها کمکی به فرایند تولید داخلی واکسن ایرانی نمیکند، بلکه بهانه به دست برخی داده تا اعتبار واکسن ایرانی را زیرسوال ببرند.
تولید واکسن همانند دیگر پژوهشهای علمی، یک مسیر پیچیده و پر افت و خیز دارد و از همین رو باید در فضایی آرام و بیحاشیه انجام شود، اما ادعاهای گزاف، رویکرد تبلیغاتی و ایجاد مطالبه ارائه اخبار لحظه به لحظه، میتواند آسیبزا باشد. سکه این تبلیغات گسترده روی دیگری هم دارد و آن توفیق کامل نیافتن برخی از این واکسنها یا عوارض منفی برای برخی افراد مورد آزمایش بوده که امری کاملا طبیعی در فرایندهای تحقیقاتی است، اما خبری کردن آن میتواند بازخوردهای روانی منفی به جامعه دهد.
اظهارنظر برخی افراد غیرمرتبط، بهانه به دست گروه دیگری هم داده که تولید واکسن کرونا در داخل را «در حد یک شوخی» خواندهاند. این گروه که بدون ذکر نامشان، از آنها با عنوان ۱۶۷ داروساز یاد شده، از اینکه افراد با تخصصهای غیردارویی، نظر تخصصی دارویی میدهند انتقاد کرده و برخی موضوعهای مطرح شده در رسانههای داخل ایران درباره تولید واکسن داخلی کرونا را «توهین به شعور علمی داروسازان و صرفا بهانهای برای عدم تامین واکسن» توصیف کردهاند.
به نظر میرسد فعالیت تحقیقاتی و آزمایشهای بدون هیاهو و در نهایت اعلام نتایج بعد از کسب موفقیت، ضمن آنکه از آسیب حواشی به محققان کشور جلوگیری میکند، پاسخی عملی و موثر به کسانی است که توانمندی دانشمندان ایرانی را زیرسوال میبرند.
سلامت مردم، به جای ایجاد دوقطبی
برخلاف این دوقطبیسازی، در شرایطی که هیچ راهی کاملا اطمینان بخش نیست، دولت به دنبال همه راهها برای سلامت مردم است. به گفته رئیسجمهوری، اکنون سه مسیر تولید واکسن داخلی، ساخت واکسن با یک کشور دیگر و خرید واکسن از خارج به موازات هم دنبال میشود.
روحانی تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسنی از خارج خریداری کنیم، با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد. در واکسن داخلی هم زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان نهایی برسیم و همه مراحل را طی کند.
همه راهها برای شکست کرونا
راهبرد دولت در شرایطی دنبال میشود که واکسنهای تولیدی شرکتهای بینالمللی نیز افتوخیز دارند و علاوه بر این، به زودی امکان تولید واکسن برای کل مردم دنیا فراهم نیست و هر واکسنی تولید شود، ظرفیت تولید میلیاردی ندارد.
شرکت فایزر که پیش از این اعلام کرده بود در صورت موفقیتآمیز بودن مطالعه، برای سال ۲۰۲۰، حداکثر صد میلیون دوز واکسن آماده میکند، امسال فقط توانست ۵۰ میلیون تولید کند. تولید شرکت استرازنکا نیز بهدلیل یک اشتباه در کارآزمایی بالینی، یکی دو ماه عقب افتاد.
هر دو این شرکتها برای کل سال ۲۰۲۱ ظرفیتی یک میلیاردی یا کمی بیشتر را پیشبینی کردهاند و با این حساب، حتی اگر مشکلات تحریمی هم رخ ندهد و همه موارد مهیا باشد، تا اواسط سال بعد نمیتوانیم به اندازه کافی واکسن بخریم. از این رو ناگزیر به استفاده از واکسن ساخت داخل هم هستیم.
کارشناسان حوزه تولید واکسن قیمت تمامشده کمتر واکسن داخلی نسبت به خارجی را یکی از بخشهای مهم میدانند؛ به ویژه در زمانی که کل جمعیت ۸۰ میلیونی پذیرنده این واکسن هستند. همچنین، این آخرین بیماری نخواهد بود که مجبوریم به سرعت برای آن واکسن بسازیم و زیرساختی که این بار آماده میشود، به عنوان ظرفیتی استراتژیک برای آینده هموطنانمان خواهد ماند.
به گفته آنها، ما یک National Regulatory Authority قوی به نام «سازمان غذا و دارو» داریم که در بعضی سطوح بینالمللی نیز مجوزهایش قابل قبول است و در نتیجه کنترل مناسبی روی کیفیت واکسنهای تولیدی خواهد داشت.
این سازمان با توان بالای خود میتواند و باید همانند نقش FDA آمریکا یا دکتر آنتونی فاوچی در مقابل دولت ترامپ را ایفا کنند که نگذاشتند مجوز زودهنگام برای واکسنها صادر شود.
وقتی سازمان غذا و داروی کشوری قدرتمند بود و جامعه هم این قدرت را شناخت، مسئول یا دولتمردی نمیتواند برای ارائه مجوز بدون دلیل بر آن فشار وارد کند و این باعث اعتبار خروجی آن خواهد شد.
برای سلامت مردم، همه گزینهها روی میز
دکتر حسین وطنپور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، چندی پیش در وبینار ایرنا تاکید کرده بود: ما درباره واکسن، هم در تدارک وارداتیم و هم تولید داخل. ما به هر دلیلی در تولید واکسن داخلی دچار مشکل شویم، باید از قبل برای جامعه پرخطرمان فکر کنیم و برای واردات هم این پیشبینی را کردهایم.
«از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم ممکن است امکان استفاده از واکسن خارجی نداشته باشیم. از این رو با توجه به شرایط خودمان باید همه گزینهها را برای سلامت مردم روی میز داشته باشیم تا در موقعیتهای مختلف از هر کدام که به نفع سلامت مردم است، استفاده کنیم.»
دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان «هوم ایمن زیست فناور» که یکی از شرکتهای سازنده واکسن کروناست نیز در این نشست آنلاین گفت: من هم که تلاش میکنم واکسن بسازم، یک پزشکم و اگر ببینم از جای دیگری میتوان واکسنی را زیر قیمت، به موقع و ارزانتر و بهتر و به میزان کافی بخریم، توصیه میکنم آن واکسن را بخریم و الزامی ندارم به اینکه واکسن ساخت داخل را استفاده کنیم. از هر راهی بتوانیم مشکل کشور را حل کنیم، باید انجام دهیم.
منبع: ایرنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران