سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 617

تاریخ خبر: 1398/10/21

ورود عطاری ها به قرص‌های روان گردان و درمان ناباروری

امروز محل درآمد برخی از عطاری‌ها فروش دارو‌های گیاهی نیست و تنها در قالب سرپوشی، عرضه غیرقانونی مسکن‌های بسیاری که دست‌ساز هم هستند در قالب قرص ترک اعتیاد توسط مغازه داران تهیه و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، دارو‌هایی که بسیار خطرناک و مضر است.

به گزارش تبلیغات نیوز، در زمانی نه چندان دور، یک محله بود و یک عطارباشی که آوازه وی در شهر شهره بود، حتی دورترین نقطه آن شهر برای شفای دردشان به آنجا می‌آمدند تا با گیاهان دارویی عطاری که حکیم باشی هم خطابش می‌کردند دوای درد خود را پیدا کنند.

برای نسل من عطارباشی نماد، پیرمردانی بود که دارای مو و محاسن سفید بوده و مغازه‎شان آنقدر داروی گیاهی داشت که عطر و بوی آن را از سر بازارچه حس می‌کردیم.

پیرمردانی که پشت ترازوی کوچکشان پودر‌های رنگارنگ را وزن می‌کردند، اما چند سالی است که دیگر از آن عطاری‌ها خبری نیست.

حالا روال عوض شده و حکیم باشی‌ها جای خود را به همه چیزدان‌های و همه چیزدار‌های امروزی سپرده‌اند، گیاهان دارویی هم جای خود را به دارو‌های گیاهی داده است و در یک عطاری شکیل امروزی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

بعضی از این عطاری‌ها قرص‌های چاقی و لاغری، ترامادول و متادون، روانگردان و... را هم به مشتریان ثابت خود عرضه می‌کنند: تازه بعضی از این‌ها پا را فراتر نهاده و دارو تجویز می‌کنند و خلاصه برای خودشان یک پا دکتر شده‌اند.

درمان ناباروری تنها با چند داروی گیاهی ترکیبی، افزایش حافظه، درمان چین و چروک پوست و زیبایی صورت و... همه از تبلیغات و بخشی از فعالیت‌هایی است که عطاری‌ها دارند، موضوعی که به نظر می‌رسد نظارتی بر آن نیست.

فعالیت غیرمجاز و در لوای دارو‌های گیاهی عطاری‌ها تا بدان جا پیش رفته که به اذعان مسؤولان امر در بسیاری از این عطاری‌ها که بعضاً بدون مجوز هم فعالیت می‌کنند قرص‌های مخدر و یا الکل‌هایی با طعم‌های خوراکی توزیع می‌شود که خطرات بسیاری دارد.

امروز محل درآمد برخی از عطاری‌ها فروش دارو‌های گیاهی نیست و تنها در قالب سرپوشی، عرضه غیرقانونی مسکن‌های بسیاری که دست‌ساز هم هستند در قالب قرص ترک اعتیاد توسط مغازه داران تهیه و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، دارو‌هایی که بسیار خطرناک و مضر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و درخواست‌های مردمی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر طرح ساماندهی عطاری‌ها که اقدام به تهیه و توزیع مواد مخدر و قرص‌های روان گردان می‌کردند در استان زنجان به اجرا درآمد.

سعید بابایی گفت: به منظور ساماندهی واحد‌های عطاری و برخورد با تخلفات این صنوف ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از ۱۶ واحد عطاری در نقاط مختلف بازدید کردند.

وی افزود: در اجرای این طرح با هماهنگی مقام قضایی ۵ واحد عطاری به علت عدم رعایت ضوابط صنفی و تهیه و توزیع قرص‌های روان‌گردان پلمب و دو واحد صنفی دیگر نیز به علت نداشتن ضوابط لازم، اخطار پلمب صادر شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان ضمن تأکید بر ادامه طرح‎‌های نظارت بر اماکن و صنوف مختلف و قدردانی از همکاری خوب شهروندان با پلیس در اجرای این طرح‌ها، از مردم خواست در صورت مشاهده و یا برخورد با تخلفات صنفی، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

پلمب ۴ عطاری در زنجان

کیانوش کفشچی رئیس اداره طب سنتی و مکمل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با تأکید بر این نکته که عطار صرفا مجاز به فروش گیاهان دارویی سالم و بهداشتی است، اظهار کرد: عطاری حق ویزیت، مشاوره و معاینه، داروسازی، ترکیب کردن گیاهان و بسته بندی را ندارد.

کیانوش کفشچی گفت: همچنین فروش هرگونه داروی شیمیایی، ترکیب داروی شیمیایی و گیاهی، داروی دست‌ساز، دارو‌های فاقد برچسب و همچنین عرضه و فروش گیاهان دارویی پودر شده در عطاری‌ها غیر مجاز بوده و در صورت مشاهده برخورد مقتضی قانونی انجام خواهد شد.

مسؤول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم گفت: در راستای نظارت بر عطاری‌ها چهار واحد عطاری توسط تیم بازرسان اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اخذ حکم مستقیم از دادستانی و همچنین کمسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی استان پلمپ شد.

بهروز حسینی افزود: مداخله در امر درمان و انجام حجامت، زالو درمانی، مشاوره‌های درمانی، ویزیت بیماران و درمان آن‌ها و فروش دارو‌های غیر مجاز مانند ترامادول، متادون، بوپرنورفین و عدم رعایت موازین بهداشتی مبادرت به ایجاد موسسات غیرقانونی از تخلفات این واحد‌ها بود.

رئیس اتحادیه عطاران زنجان با بیان اینکه عرضه قرص‌های ترک اعتیاد و B۲ و ترامادول در عطاری‌ها ممنوع است، گفت: احتمالا پلمب‌های اخیر نیز به خاطر دارو‌هایی با عنوان ترک اعتیاد بوده است.

عزیزپور با اشاره به اینکه عطاری‌ها مجاز به فروش گیاهان دارویی، عرقیجات هستند، اضافه کرد: این کار نیز باید طبق استاندارد‌های وزارت بهداشت صورت گیرد و عطاری‌ها باید در داروخانه‌ها عرضه شود.

وی درباره عرضه قرص‌های چاقی و لاغری در واحد‌های عطاری نیز گفت: اکثریت این واحد‌ها مجوز ندارند و آن‌ها هم که دارند، قابلیت بحث و بررسی دارند.

عرضه قرص‌های چاقی و لاغری در عطاری‌ها ممنوع

رئیس اتحادیه عطاران زنجان با اشاره به اینکه اتحادیه یک تشکل صنفی است و از همین رو طبق وظیفه‌ای که دارد، اخطار لازم را می‌دهد، تصریح کرد: پس اگر واحدی تخلفی در این رابطه دارد، نهاد‌های ذیربط مجاز به برخورد با آن هستند.

وی همچنین در ارتباط با عرضه قرص‌های WIN UP نیز گفت: بنده روی قرص‌های اعلامی هیچ مجوز تولیدی ندیده‌ام و به همین خاطر واحد‌ها مجاز به فروش آن نیستند.

عزیزپور با اشاره به اینکه فروش هر نوع فرآورده شیمیایی با هر عنوان در عطاری‌ها ممنوع است، اضافه کرد: جرائمی که برای این موضوعات تعیین می‌شود، پلمب و تعطیلی و یا جرائم مالی است و اگر حکم قضایی به آن داده شود، اصناف می‌تواند نسبت به لغو جواز کسب اقدام کند.

رئیس اتحادیه عطاران زنجان در ادامه از تدوین یک شیوه‌نامه برای ارائه به عطاری‌های زنجان خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این شیوه‌نامه همه اجناسی که عطاری‌ها مجاز به فروش آن هستند یا مجاز به فروش آن نیستند، مشخص خواهد شد و در صورتی که این رویه رعایت نگیرد و کسی از قانون تخطی کند، مجازات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه و سازمان غذا و دارو به دنبال اجرای این طرح برای جلوگیری از تضییع حقوق عطاران است، افزود: همچنین این کار مرز بین افراد متخلف و افرادی که درست کار می‌کنند را مشخص خواهد کرد.

عزیزپور از فعالیت ۷۷ عطاری با مجوز خبر داد و تصریح کرد: همچنین ۳۰ عطاری نیز در دست اقدام است و مدارک آن‌ها در حال ثبت و بررسی و صدور جواز کسب است.

وی با اشاره به اینکه صنعت گیاهان دارویی در دنیا تراکنش مالی بسیاری دارد، گفت: وقتی تبدیل به فرآورده‌ها و فروش می‌شود؛ این ترنوول تبدیل به ۵۰ میلیارد دلار می‌شود.

منبع: تابناک

نظرات کاربران