سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 636

تاریخ خبر: 1398/10/23

و باز هم "مهناز" تبلیغات ایران!

سلبریتی (celebrity) در لغت به معنای فردی مشهور است، اشخاصی پرطرفدار که شهرت خود را مدیون رسانه‌ها هستند و از این شهرت به دست آمده برای خود موقعیت اجتماعی و ثروت قابل توجهی رقم می‌زنند.

به گزارش تبلیغات نیوز، خبرگزاری آنا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در مطلبی با تیتر: "«مهناز»ی که دوست دارد درباره همه چیز حرف بزند / از تبلیغات شیرخشک فاسد تا نظریه‌پردازی در موضوعات امنیت ملی!" با اشاره به نظرات و فعالیت های مهناز افشار درباره مسایل مختلف از تبلیغات تا سیاست  نوشت: مهناز افشار یکی از سلبریتی‌های خانواده سینماست که نظراتش در دنیای مجازی به تحریک اراذل و اوباش و در نهایت منجر به ریخته شدن خون بیگناهانی شده است و حالا در توهینی آشکار به مردم ایران، خونخواهان سردار سلیمانی را «تشنه خون» نامید.

سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش، سیاست و امروزه دنیای مجازی همگی ابزاری هستند که می‌تواند به شهرت رسیدن فرد کمک کند اما نکته قابل توجه در مورد سلبریتی‌ها این است که هر فرد زمانی که شهرتی برای خود دست و پا کرد باید جهت حفظ محبوبیت فقط در حوزه تخصص خود اظهار نظر کند. متاسفانه این مهم در ایران خیلی مورد توجه نیست و سلبریتی‌های ایرانی در هر موضوعی به خود جرات دخالت می‌دهند، فارغ از اینکه آن اظهار نظر چه خساراتی برای کشور به بار خواهد آورد یا نه!

گروه فرهنگ و هنر قصد دارد ضمن پرداختن به زندگی برخی سلبریتی‌ها در ایران، حاشیه‌های ایجاد شده از سوی آنها در خلال فعالیت‌های حقیقی و مجازی‌شان را بازخوانی کند. نخستین شماره این پرونده سراغ مهناز افشار اختصاص دارد، یکی از سلبریتی‌های خانواده سینما که نظراتش در دنیای مجازی به تحریک اراذل و اوباش و در نهایت منجر به ریخته شدن خون بی‌گناهانی شده است.

مهناز افشار متولد ۱۳۵۶ در تهران که با شرکت در کلاس‌های حمید سمندریان و با بازی در فیلم تلویزیونی گمشده در سال ۷۷ وارد عرصه بازیگری شد و به دلیل شباهت چهره به یکی از خوانندگان پیش از انقلاب خیلی زود به شهرت رسید.

افشار با گرفتن دیپلم تجربی و مدرک تدوین از یک موسسه غیرانتفاعی از آن دسته بازیگرانی‌ست که بدون تحصیلات آکادمیک  وارد عرصه سینما و تلویزیون شد و با ایفای نقش‌هایی در کنار محمدرضا گلزار به شهرت خود افزود.

با وجود پیگیری‌های اهالی رسانه هیچگاه مدرکی دال بر تحصیلات دانشگاهی مهناز افشار منتشر نشد.

یاسین رامین شروعی برای حاشیه‌ها

مهناز افشار تا پیش از ازدواج با یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت احمدی‌نژاد که به جرم واردات شیر خشکِ فاسد محکوم شد، بازیگر بی‌حاشیه‌ای بود. اتفاقا توانسته بود با توانایی و استعدادش در بازیگری، هنر خود را به منتقدان اثبات کند و اتفاقا دهه دوم حضور او در سینمای ایران به همکاری او با کارگردان‌های نام آشنا و متفاوتی از ابراهیم حاتمی‌کیا تا محسن تنابنده و فریدون جیرانی هم همراه بود.

 اما دفاع وی از همسرش که با واردات شیرخشک فاسد جان هزاران کودک بی‌گناه را به خطر انداخت و حتی برخی مدعی کور شدن تعدادی نوزاد به دلیل استفاده از این شیرخشک‌ها شدند، ابتدای ورود مهناز افشار به دنیای جنجال‌ها بود. شیرخشکی که با شکایت  جمعیت هلال احمر از یاسین رامین در سال ۹۳ موجب بازداشت وی و در نهایت حکم ۱۷ سال زندان و رد مال بین یک تا ۲میلیون یورو در سال ۹۷ به سرانجام رسید.

           

محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران که هم‌اکنون به جرم قتل میترا استاد همسر دومش در زندان است؛ در سال ۹۵ و در قامت مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور همزمان با مطرح شدن پرونده موسوم به «شیرخشک‌های فاسد» گفته بود: «موردی نیز اخیراً مطرح شد که پسر یکی از مسئولان دولت قبل، شرکتی ایجاد کرده و واردات بخش خاص، مهم و گران‌قیمتی از داروها را به‌صورت انحصاری در دست گرفته و داروهایی تقلبی یا با کیفیتی پایین وارد می‌کرده و سال‌ها مردم از آن استفاده می‌کردند. امروز مشخص شده که چندین میلیارد دلار از این طریق عاید جوانی شده که با یکی از خانم‌های هنرپیشه ازدواج کرده و یکی از املاکش را که چند ده میلیارد تومان ارزش داشته به‌عنوان مهریه تقدیم خانم کرده است.»

افشار نیز در مواجهه با این سخنان واکنش نشان داد و گفت که همسرش از آنچه او «شایعه پراکنی» دربارهٔ پرونده شیر خشک و مهریه میلیاردی افشار می‌داند، از رسانه‌ها شکایت می‌کند.

یاسین رامین از بدو شکایت هلال احمر به مدت ۷ماه و به دلیل عجز در ارائه وثیقه ۲۹ میلیارد تومانی راهی زندان شد که پس از هفت ماه با قید وثیق آزاد گردید، اما ممنوع الخروج شد که این مورد نیز حواشی زیادی برای افشار به دنبال داشت. 

حب الایران یجمعنا ولی فی الآلمان ولادت اولادنا!

تولد دختر مهناز افشار در آلمان نیز جنجال‌های زیادی آفرید. از سویی عدم توانایی همسر وی برای تودیع وثیقه اما توانایی در خرج و مخارج زایمان در آلمان و از سویی دیگر شعارها و صحبت‌های وطن‌پرستی افشار و برعکس عمل کردن وی نسبت به صحبت‌هایش در راستای تلاش جهت گرفتن ویزای آلمان باعث گردید از طرفداران این سلبریتی کاسته شود.

حضور و فعالیت افشار در فضای مجازی بخصوص توئیتر و مواضع ضدایرانی وی در قبال مردم و همچنین پوشیدن ردای یک اپوزوسیون سینمایی جنجال‌های زیادی به همراه داشته است. حمایت مهناز افشار از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که حالا با کابینه‌ای پیر و خسته کشور را به حال خود رها کرده و همه حامیان وی از طیف‌های مختلف سیاسی، هنری و ورزشی در حمایت خود از دولت تدبیر و امید پشیمان هستند تا حمایت وی از لیست امید مجلس که هم اکنون دیگر در راس امور نیست از جمله مواضعی‌ست که افشار باید بابت آن پاسخگو باشد. اما همیشه در پاسخگویی به این موارد دست پیش را گرفته است تا از مسئولیت کارش در برابر مردم شانه خالی کند.

تبلیغ آمپول و استناد به آماری غیر مستند

از سوی دیگر تبلیغ بدون ضابطه آمپول «نالوکسان» و استناد به آماری غیر مستند در غالب یه پیام ویدئویی از جمله موارد دیگری‌ست که مهناز افشار بدون هیچگونه دانش، تخصص و نه حتی اطلاعاتی به آن دست زد و بدون توجه به خطرات و عوارض این دارو که باید صددرصد با دستور پزشک تجویز گردد جان بسیاری از مردم را به خطر انداخت.

اما گویا قرار نیست حواشی و اقدامات ضدانسانی مهناز افشار تمام شود. این بازیگر که حالا نه چندان خوشنام است و دقیقا مشخص نیست با چه هدفی به حوزه‌هایی که هیچگونه علمی در آن ندارد ورود می‌کند بار دیگر جان انسانی را به خطر انداخت و متاسفانه جانفشانی خونین فردی را رقم زد.

                                         

مشارکت در قتل؟!

مصطفی قاسمی روحانی ۴۶ ساله‌ همدانی در مقابل مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی به ضرب گلوله‌ی بهروز حاجیلو، یکی از نوچه‌های وحید مرادی به شهادت رسید که قاتل روز بعد، در یک عملیات تعقیب و گریز ۲۰ دقیقه‌ای، شناسایی و در درگیری مسلحانه با پلیس کشته شد.

اما روز بعد ماجرای این قتل مشخص شد و باز هم پای مهناز افشار در میان بود. چندی پیش از این حادثه، مهناز افشار توئیتی از یک روحانی به نام «سید مصطفی حجازی» را بازنشر کرده بود؛ که در آن توئیت خواسته شده بود تا زنان و دختران ایرانی به صیغه برادران حشدالشعبی دربیایند. افشار ضمن بازنشر این توئیت نوشته بود: «افسوس به حال اونایی که وقتی از غیرت برادر خوزستانی گفتم یقه دریدن و به من و امثال من برچسب و تهمت نژادپرستی زدن. اما حالا در مقابل چنین حقارتی ساکت موندن».

جالب اینکه کمی بعد مشخص شد توئیتی که افشار آن را بازنشر کرده بود، از اساس جعلی و ساختگی بوده و کسی که به اسم سید‌مصطفی حجازی و به نام او توئیت منتشر شده بود، ویدئویی منتشر کرد و گفت که اصلا حسابی در توئیتر ندارد.  این طلبه گفت: «بنده سید‌غفار دریابری هستم. فرزند سید‌جعفر دریابری. اهل استان مازندران، شهرستان آمل. عکسی از بنده با متنی بسیار غیراخلاقی و اسم مستعار که مصطفی حجازی است در فضای مجازی منتشر شد که اساسا دروغ محض است و ربطی به بنده ندارد. بنده اصلا توئیتر ندارم».بعد از مشخص شدن جعلی بودن این توئیت، مهناز افشار هم توئیت خود را پاک کرد.

در ادامه این ماجرا و ریخته شدن خون طلبه‌ای بی‌گناه، سیدغفار دریاباری طلبه مازندرانی از مهناز افشار به اتهام نشر اکاذیب و انتشار بدون اجازه تصویر افراد، حسب مواد ۱۷ و ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای شکایت کرد.

ورود بی‌محابا و بدون حتی ذره‌ای اطلاعات توسط این به اصطلاح سلبریتی تاکنون جان افراد بسیار زیادی را به خطر انداخته که در مواردی باعث مرگ شده و متاسفانه در برابر هیچ یک از آنان پاسخگو نبوده است. افشار با وجود همه صحبت‌های غیر مسئولانه‌اش همیشه در قامت طلبکار از نظام در برابر دوربین‌ها ظاهر شده است.

دختری که بعد از مرگش زیر آوار بی آبرویی افشار مدفون شد

از جنجال‌های دیگر این سلبریتی حاشیه‌ساز داستان مرگ «دنیا ویسی» بود که با اظهارنظر دروغین در این مورد، آبرو و حیثیت پدر و مادر این کودک خردسال را به سخره گرفت و با انتشار مطلبی کاذب در توئیتر به این موضوع دامن زد.

کودکی ۷ساله‌ای که بر اثر ریزش دیوار مدرسه ظفر روستای گرماش سنندج جان باخت اما مهناز افشار مرگ این کودک خردسال را تجاوز جنسی دانست و بدون اینکه مشخص باشد وی با اتکا به چه سند و مدرکی چنین موضوعی را عنوان کرده، هیچگونه عذرخواهی از خانواده این کودک نکرد.

ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است. والسلام!

مهناز افشار به عنوان یک سلبریتی پرحاشیه اینبار در خصوص ورود زنان به ورزشگاه موضع خود را نشان داد. موضعی که به عنوان یکی از خط قرمزهای جمهوری اسلامی او را به یک شخصیت هنجارشکن تبدیل کرده و نشان می‌دهد سلایق شخصی‌اش را به قوانین جاری کشور ترجیح می‌دهد.

وی همچنین سر این مساله با سحر قریشی وارد چالش شد. قریشی که از عدم علاقه‌اش برای رفتن به ورزشگاه سخن گفته بود با واکنش تند افشار مواجه شد. مهناز افشار در توئیتی درباره ورود زنان به ورزشگاه نوشت: «نمیشه خیلی راحت حق نیمی از جامعه رو انکار کرد چون یک نفر وقتی در کنار مردان قرار می‌گیره «منقلب» میشه! ورود به ورزشگاه‌ها حق زنان است. والسلام»

سقوط بعدی، هم پیاله شدن با سعودی‌ها

حالا اگر از همه حواشی که مهناز افشار پیرامون خود درست کرده و از یک بازیگر خوشنام مردمی به یک وطن فروش غربزده تبدیلش کرده تا از هر آب گل‌آلودی برای منحرف کردن اذهان عموم ماهی بگیرد هم بگذریم؛ همکاری وی با برنامه استعدادیابی «پرشیا گات تلنت» شبکه سعودی ام‌بی‌سی پرشیا به عنوان یکی از چهار داور این برنامه در کنار «آرش» و «ابی» قابل توجیه نیست.

وی که در مقابله با هشتگ حب الحسین الیجمعنا در روزهای منتهی به اربعین حسینی هشتگ حب الایران الیجمعنا را راه اندازی کرد در گفتگو با فریدون جیرانی گفته بود: «من به وطنم به یک دلیل بزرگ برمی‌گردم. مادر من آن‌جا نفس می‌کشد، پدر من آن‌جا خاک است، از همه مهم‌تر ریشه من آن‌جاست!» در ظاهر نشان از عشق به وطن بودن را عنوان کرد اما در عمل به شبکه‌های تحت حمایت عربستان سعودی پیوست و تا اینطور به ذهن مخاطب خطور کند که به هیچ چیز ارزشی پایبند نیست و نه تنها دغدغه مردم بلکه حتی دغدغه کشورش را در سر نداشته و تنها موردی که برای وی دارای اهمیت است فقط پول‌ و دینارهای سعودی است. دریافت دستمزد یک میلیون یورویی برای داوری در این مسابقه سعودی خود گویای این امر است.

از سخنرانی برای اغتشاشات بنزینی تا سکوت برای ترور سردار

حالا یکی از تازه‌ترین واکنش‌های مهناز افشار حمایت از کشته‌های اغتشاشات بنزینی است که مورد حمایت شبکه‌های معاند قرار گرفته و ایران اینترنشنال و رویترز و... بدان دامن زدند. درست در شبی که رسانه‌های غربی_عبری_عربی سازِ جریان پنجم دی را کوک می‌کردند تا شاید بتوانند از عواطف مردم سواستفاده کنند و ناامنی را به خیابان‌های کشور بکشانند مهناز افشار در صفحه توئیتر خود با انتشار فیلمی در حاشیه کنسرت گوگوش گفت: «کشتن هیچ انسانی که دغدغه نان دارد عادلانه نیست.» این جمله مهناز افشار در حالی بیان شد که وی بخاطر واردات شیرخشک فاسد توسط شوهرش، تبلیغ آمپول نالوکسان و مواضع دروغین در برابر حشدالشعبی دستش به خون افراد بیگناه زیادی آلوده شده است.

چندی پیش از این واکنش، مهناز افشار در توئیتی اعلام کرده بود که فیلم آشفته‌گی آخرین کار وی با سینمای ایران نخواهد بود. این صحبت وی حکایت از این دارد که گویا افشار با وجود همه رفتارهای ضد و نقیضش و همچنین همکاری با رسانه‌های عربستان سعودی، امیدی برای برگشت به میهن دارد و همچنین وی که در صفحه توئیترش مواضع ضدارزشی در خصوص حجاب اجباری داشت حالا با وجود آزادی عملی که در رسانه‌های معاند دارد اما همچنان حجاب خود را نصفه و نیمه حفظ کرده که این موضوع خود نشانه‌ای از امید برگشت این سلبریتی به ایران است. به طور دیگر اینگونه می‌توان معنی کرد که افشار همه پل‌های پشت سر خود را خراب نکرده و راهی برای برگشت خود گذاشته است.

همچنین افشار در گفتگویی کوتاه با دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا اعلام کرده بود که با سینمای ایران خداحافظی نکرده است. این صحبت وی نشان از هدف ایران برای بازگشت به کشور را دارد.

اما خروج افشار از ایران و همکاری وی با شبکه سعودی ام‌بی‌سی پرشیا علاوه بر خشم مردم نیز واکنش‌های متفاوتی از سوی سایر سلبریتی‌ها و حتی دوستان سینمایی وی به همراه داشت.

نیوشا ضیغمی بازیگر بی‌حاشیه سینما در پشت صحنه رادیو تهران در واکنش به همکاری افشار با شبکه‌های سعودی گفت: «درباره کاری که خانم افشار انجام داده است، در حال حاضر من هیچ اطلاعی ندارم. اعتقاد شخصی من این است که اینجا بوده‌ام، اینجا مانده‌ام و در اینجا خواهم ماند. ترجیح می‌دهم و دوست دارم اینجا باشم. من اینجا جوانی‌ام را گذاشتم و با تلاش به این جایگاه رسیده‌ام و ترجیح می‌دهم که همین جا بمانم.»

رضا صادقی خواننده محبوب کشورمان نیز گفت: «من جای خانم افشار نیستم و نمی‌دانم ایشان در چه شرایطی این انتخاب را کرده‌اند. به نظرم قشنگ هم نیست که وقتی ما از کسی شرایطش را نمی‌شنویم، داوری کنیم. من شخصاً شدیداً‌ و‌ قویاً بر این باورم که اگر جایی برای من جایگاه داشته باشد، سرزمین خودم است.»

فاطمه گودرزی از بازیگران شناخته شده تلویزیون نیز اینگونه واکنش نشان داد: «من خودم علاقه‌ای به مهاجرت ندارم جوان‌ها شاید این قدرت را داشته باشند بروند آن طرف و از صفر شروع کنند، اما شغل من به‌ نحوی نیست که جای دیگر پذیرایش باشد.  منم و این آب‌و‌خاک، زبان و گویش.»

این خانم بازیگر که نسبت به کوچکترین مسائل واکنش نشان می‌داد و جنجالی درست میکرد و خود را حامی مردم نشان میداد، نسبت به ترور خصمانه قهرمان ملی ایران سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که خون تمام ایرانیان و غیر ایرانیان آزاده دنیا را به جوش آورده هیچ واکنشی نشان نداده و در توئیتی به مردم ایران توهین کرده و خواسته ۸۰میلیون ایرانی برای انتقام سردار دلها را «تشنگان خون» معرفی کرده است.

وی همچنین در جدیترین توئیت‌های خود بدون هیچگونه تسلیتی خطاب به دختر شهید سپهبد سلیمانی، چنین نوشته است:

        

در ادامه سیر نزولی افشار از محبوبیت تا منفوریت حالا باید منتظر ماند و دید این بازیگر دیپلمه که در همه امورات تخصصی کشور خود را عقل کل میداند چه جنجال جدیدی برای خود دست و پا کرده تا آنچه را که نتوانسته در دنیای سینما برای خود حفظ کند با سیاسی‌کاری و حاشیه‌سازی برای خود رقم بزند.

نظرات کاربران