رفتن کیروش برای هر کسی بد شد، برای مسئولان آلاشپرت و افرادی که در فدراسیون اصرار داشتند این برند، شایسته تیم ملی است، بد نشد.
بالاخره بعد از تقریبا یک سال کشمکش، فدراسیون فوتبال ایران به تازگی خبر داد با برند آلاشپرت به توافق رسیده و تمام تیمهای ملی از این بهبعد با این برند «آلمانی» در میادین حاضر خواهند شد. این برند در شرایطی جایگزین برند آدیداس، دیگر برند سرشناس آلمانی، میشود که پیشتر اختلافنظری طولانی با اعضای تیم ملی فوتبال ایران داشت و کار در برههای به «آبروریزی» هم کشیده شد. بههرروی، آلاشپرت بعد از وقفهای تقریبا پنجساله، دوباره قرار است لباسهای تیم ملی ایران را تهیه و تولید کند و دوباره اسپانسر پوشاک تیم اول آسیا شود.
آلاشپرت، کیروش و جام جهانی
در چندسال اخیر هربار که اسم آلاشپرت به میان آمده است، بهناگاه نام کارلوس کیروش، سرمربی سابق تیم ملی ایران، هم کنارش آمده است؛ ماجرا اما مربوط به ماههای منتهی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است؛ جایی که کیروش و بازیکنان تیم ملی از کیفیت لباسهای آلاشپرت گلایه و هر روز نقد و اعتراضی به پیراهنهای تیم ملی داشتند. این اعتراضها آنقدر گسترده شد که بالاخره پای رئیس اصلی این کمپانی هم به میان آمد و او هم در بررسی نمونه لباسهایی که به دست ایرانیها رسیده متوجه شد که کیفیت آن لباسها از زمین تا آسمان با کیفیت لباسهای اصلی که تحت لیسانس آلمان تولید میشود فاصله دارد! اینطور شد که با دستور و پیگیری همان رئیس، ایران بالاخره در فاصله چند روز مانده به شروع جام جهانی با لباسهای باکیفیتتری از این برند آلمانی پا به رقابت گذاشت؛ موضوعی که نهتنها در رسانههای ایرانی، بلکه در رسانههای خارجی هم سروصدای زیادی بهپا کرد؛ بخش تلخ داستان این بود که در آن برهه، چند رسانه خارجی خبری منتشر کردند مبنیبر اینکه بازیکنان ایرانی در طول جام جهانی نمیتوانند پیراهنهایشان را با بازیکنان خارجی معاوضه کنند، چون آنها فقط یکی، دو دست لباس دارند و به آنها هم نیاز دارند! این موضوع اگرچه کمی بعد تکذیب شد، ولی اثری مخرب روی چهره تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل داشت.
داستان آلاشپرت و کیروش اما به آن سادگیها حل نشد؛ کیروش که از کیفیت لباسهای مذکور حسابی شاکی شده بود، به رئیس فدراسیون فوتبال تاخت که باید هرطور شده توافق تیم ملی با این اسپانسر فسخ شود و ایران لباسهای باکیفیتتری بپوشد. در نهایت اما آلاشپرت قراردادی هم با کیروش منعقد کرد که باعث شد این سرمربی پرتغالی بالاخره رضایت دهد لباسهای این برند برای تیم ملی مناسب است! اگرچه حرفوحدیث درباره این قرارداد دوطرفه هم وجود داشت، بههرروی ایران با این برند راهی جام جهانی شد تا آلاشپرت بالاخره در جام جهانی دیده شود.
بعد از آلاشپرت و قبل از آدیداس
انتخاب لباس برای تیم ملی ایران بهجز در بازهای که فدراسیون دادکان با پوما به توافق رسید، همیشه چالشبرانگیز بوده؛ چالشی که البته دلیل اصلیاش سوءمدیریت رئیس فدراسیونهای مربوطه و سایر همکارانش بوده است. ایران به درخواست مکرر کیروش و البته کیفیت پایین برند آلاشپرت به همکاریاش با آلمانیها پایان داد تا اینبار به سراغ «لگیا» برود؛ برندی که حتی اصول اولیه در تولید لباس را هم نمیدانست و حتی لوگوی خودش را در استانداردهای موجود نزده بود. کیفیت لگیا از آلاشپرت هم بدتر از آب درآمد، ولی عجیب اینکه در برههای از زمان، مسئولان فدراسیون فوتبال اصرار داشتند این لباسها خوب است؛ «خوببودن» البته تا زمانی بود که دوباره کیروش سروکلهاش پیدا شود و از آنها ایراد بگیرد؛ اینطور شد که دوباره رئیسِ «حرفگوشکن» فدراسیون فوتبال به دنبال راه چاره رفت تا اینبار برندی آبرومند برای ایران پیدا کند. مذاکرات خیلی سریع با دو کمپانی آلمانی آدیداس و پوما پیش رفت؛ البته نه با نمایندگان اصلی آنها، بلکه از طریق واسطه. ایرانیها ظاهرا به واسطه اصرار کیروش میخواستند هرطور شده با آدیداس به توافق برسند و در نهایت هم این خواستهشان محقق شد.
آدیداس آمد ولی چه آمدنی!
سرانجام پیش از رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که اهالی فدراسیون که گویی فتح مهمی انجام دادهاند خبر توافق با این برند آلمانی و معتبر دنیای فوتبال را اعلام کردند؛ آن زمان آنها گفتند قراردادی «اسپانسری» با آدیداس بستهاند و قرار است این برند به صورت انحصاری لباسهای تیم ملی برای جام جهانی روسیه را تولید کند؛ کمی بعد از این خبر اما داستان دیگری رو شد مبنیبر اینکه نهتنها آدیداس «اسپانسر» ایران در جام جهانی نخواهد بود، بلکه حتی خبری از لباسهای انحصاری و طراحیشده هم نیست!
مسئولان فدراسیون فوتبال که در مدیریتکردن اسپانسرهای پوشاک برای تیم ملی مهارتهای عجیبوغریبی داشتند، اینبار مجبور شدند از این برند لباس «بخرند!». اینطور شد که ایران، تیم اول آسیا و دومین تیمی که بعد از برزیل جواز صعود به جام جهانی را گرفت، مجبور شد ۳۰ درصد قیمت لباسها را به آدیداس بدهد و ۷۰ درصد از آنها تخفیف بگیرد! شاهکاری مدیریتی بهگونهای رقم خورد که بسیاری از رسانههای دنیا با تیتر «ایران برای جام جهانی لباس میخرد»، از این موضوع استقبال کردند. البته اندکی بعد، ادبیات مسئولان ذیربط متفاوت شد و اینبار بهجای قرارداد «اسپانسری» خبر دادند قراردادشان با آدیداس «تجاری» است و تا پایان جام جهانی اعتبار دارد. تجاریبودن را هم اینطور توجیه کردند که در قرارداد قید شده است از محل فروش پیراهنهای تیم ملی میتوانند سود خوبی به دست بیاورند و نگران پرداختیشان برای ۳۰ درصد قیمت اولیه نباشند. دستآخر اما نه سودی به ایران رسید و نه اینکه آدیداس اسپانسر بهدردبخوری از آب درآمد؛ این کمپانی آلمانی هم یکی از آن طرحهای آمادهای را که در انبار داشت به تیم ملی ایران فروخت.
هنوز عرق بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی خشک نشده بود که آدیداس نام «ایران» را در سایتش فیلتر کرد و خبر داد که حاضر نیست به همان همکاری تجاریاش با ایران ادامه بدهد. این برند آلمانی نام ایران را در کنار چند کشور دیگر که درگیر جنگ بودند و فاصله زیادی با شرایط اجتماعی ایران داشتند، در فهرست اسامی ممنوعه قرار دارد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت که از همین امروز دیگر کسی در تیم ملی لباسهای آدیداس را تن نخواهد کرد و وعده داد که مسئولان آدیداس را وادار میکند هر طور شده از ملت شریف ایران عذرخواهی کنند. تاج به همکارانش در فدراسیون هم خبر داد خیلی سریع با برند جایگزین به توافق برسند تا برای رقابتهای جام ملتهای آسیا لباس با برند جدید را به تن کنند.
نزدیکان تاج هم که گویی به غیر از «آلاشپرت» سررشتهای از مذاکره با برندهای دیگر نداشتند، خیلی سریع خبر دادند که کارهای نهایی انجام شده است و آلاشپرت بهزودی به عنوان اسپانسر ایران در جام ملتهای آسیا معرفی خواهد شد. البته آن جایگزینی آلاشپرت تا قبل از این بود که «کیروش» اظهار نظر کند! سرمربی وقت تیم ملی ایران که پیشتر هم نشان داده بود دل خوشی از آلاشپرت ندارد، خیلی سریع نظر تاج، رئیس فدراسیون فوتبال را وتو کرد و خبر داد که تیمش با همین لباسهای آدیداسی که در انبار مانده (!) در جام ملتهای حاضر میشود؛ تاج هم که مثل همیشه مدیریت بحرانش عالی به نظر میرسید، دیگر حرفی درباره عزت و اعتبار ایرانی به زبان نیاورد تا ایران با کیروش و آدیداس راهی جام ملتهای آسیا شود.
و دوباره آلاشپرت!
فدراسیون فوتبال تا زمانی که کیروش سر کار بود جرئت استفاده از برندی دیگر را نداشت؛ آنها حتی پیشنهادهایی را که از یکی، دو برند چینی به دستشان رسید که حاضرند اسپانسر تیم ملی شوند و پول هم به فدراسیون بدهند، رد کردند تا مبادا کیروش دوباره بهانهگیر شود؛ اما حالا که کیروش از ایران رفته و هدایت تیم ملی کلمبیا را بر عهده گرفته، تاج و همکارانش به این نتیجه رسیدهاند که لباسهای درانبارمانده آدیداس، دیگر برازنده تیم ملی ایران نیست و این تیم و سایر تیمهای زیرمجموعه نیاز به برندی شایستهتر دارند.
برند دمِدستی هم مثل همیشه همین آلاشپرت است؛ برندی که اینبار «ظاهرا» وعده داد لباسهای اصلیاش را به ایران بدهد؛ وعدهای تکراری که پیشتر مشابهش دیده شده است. فدراسیون هم اما حالا چشم کیروش را دور میبینید و با مرد بسیار آرامتری به نام مارک ویلموتس همکاری میکند. رفتن کیروش برای هر کسی بد شد، برای مسئولان آلاشپرت و افرادی که در فدراسیون اصرار داشتند این برند شایسته تیم ملی است، بد نشد.
منبع: روزنامه شرق
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران