تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: در حالی که به بهار و نوروز 1399 نزدیک می شویم، و در حالی که کرونا همچنان مبتلا می کند و قربانی می گیرد و شعار "در خانه بمانیم" به صدر هشتگ های فضای مجازی طی هفته های اخیر راه پیدا کرده است، سیاست های یک بام و دوهوای ما که در این حال وهوای کرونایی در برخی تیزرهای تبلیغاتی فروشگاهی نمود پیدا می کند، جالب توجه است؛ تیزرهایی که در روزهای پایانی سال همچنان با حراجی و تخفیف مردم را به خرید و حضور بیرون از خانه تشویق می کنند.
در مثل های قدیمی ایرانی که حتما شنیده اید، آمده است: «پیرزنی با عروس و دامادش در خانهای زندگی میکردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشتبام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن میخوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش به هم چسبیده خوابیدهاند، آنها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست به هم چسبیده باشید، از هم جدا بخوابید!» سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند. گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت:
قربون برم خدا را/ یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را / یک بر بام گرما را"
این حکایت، حال و روز کنونی ماست؛ از یک طرف با توجه به شیوع کرونا، مسئولان و نهادهای دولتی و غیردولتی، همه و همه، بهترین راه حل برای پیشگیری از انتشار گسترده تر این ویروس و تبدیل آن به فاجعه بزرگ تر را ماندن در خانه و البته رعایت بهداشت فردی و اجتماعی خصوصا شستن دست و صورت با آب و صابون بیان می کنند و مدام از عدم رعایت مردم برای سفرهای درون شهری و برون شهری می نالند و گلایه می کنند و خواهش و تمنا می کنند، اما از طرف دیگر همین صداوسیمایی که مرجع اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به کروناست، همچنان در تیزرهای تبلیغاتی پایان سال، مدام جار می زند: بشتابید که تا پایان سال فرصت باقی است و مدام از "حراجستون" دم می زند.
فروشگاه "رفاه" که این روزها در غیاب تبلیغات سایر فروشگاه های زنجیره ای خصوصا افق کوروش، تیزرهای تلویزیونی اش را به طور گسترده ادامه داده، با همکاری صداوسیما بر همین سیاست یک بام و دو هوا می کوبد و علیرغم برخی واکنش ها به این موضوع، این تبلیغات همچنان ادامه دارد.
در نگاه اول، از منظر صداوسیما و فروشگاه رفاه می توان گفت مگر این همه تاکید بر تهیه اقلام ضروری مردم خصوصا در ایام کرونایی پایان سال و نزدیک نوروز نیست و همه به این اجناس و اثلام نیاز دارند. بنابراین اتفاقا ما داریم در جهت رفاه ملت برای خرید مواد غذایی، بهداشتی و... آن هم با تخفیف در این روزها تلاش می کنیم و بسیاری از کارکنان ما هم در معرض خطر هستند و تازه بلای کرونا را هم به جان خریده ایم و اگر شایسته تشویق نباشیم، نباید مورد عتاب و غضب باشیم.
از نگاه دیگر، منتقدان این تبلیغات معتقدند تداوم و گسترش تبلیغات برخی از این فروشگاه ها، در حالی که برخی فروشگاه های دیگر به خاطر مسئولیت اجتماعی شان، از پخش آن در این روزها منصرف شده اند، هم از نظر اخلاق تبلیغات بازرگانی دارای ایراد است و هم از نظر تهییج مردمی که خریدهای شان را انجام داده اند یا در حال انجام آن هستند، اما تاکید مجدد بر تخفیف های بالا، و نگرانی از طولانی شدن شیوع کرونا و تورم کالاها در سال آینده، موجب گرد هم آمدن جمع کثیری از آنها در فضای سربسته فروشگاهی می شود، در نتیجه مراجعه کنندگان افزایش می یابند، صف ها شلوغ می شود، تماس ها بیشتر و نزدیک تر می شود و امکان مبتلا شدن به کرونا را افزایش می دهد.
با توجه به این دو نگاه متفاوت، با رویکرد سلامت محوری نه تجارت محور، این اقدام را می توان بیشتر، سوء استفاده برخی فروشگاه ها، از وضع موجود در دوران کرونا و ترویج مصرف گرایی تلقی کرد تا رفع نیازهای مردمی. وگرنه فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بسیاری در حال حاضر توان ارائه آگهی های جذاب و مخاطب پسند دارند اما به خاطر شرایط کنونی، ترجیح داده اند به خاطر سلامت جامعه، در روزهای پایانی سال که منحنی فروش رو به صعود دارد، از این شگرد قانونی و رایج در آمیخته بازاریابی، اما مغایر با اخلاق اجتماعی در شرایط فعلی، خودداری کنند.
این در حالی است که بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، که طی روزهای اخیر در اسفندماه صورت گرفته، بیش از نیمی از تهرانی ها، کرونا را جدی نمی گیرند. بدیهی است حضور مردم در فروشگاه ها برای خرید مواد غذایی، بهداشتی و... خصوصا فروشگاه هایی که تخفیف و حراج اجناس را تبلیغ می کنند، بخشی از همین آمار بالای 50 درصد است و اگر همین وضعیت را به سایر شهرها و استان ها تعمیم دهیم، آن وقت، عمق فاجعه نمودار می شود.
خطاب به کسانی که صاحبان این نوع آگهی ها هستند و نیز مدیران صداوسیما باید به صراحت گفت: در حالی که بسیاری از کسب و کارها و اقشار مختلف جامعه خصوصا قشر با دهک های پایین، از جمله دستفروشان، به شدت از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند و بساط شان را جمع کرده اند، شما هم لطفا فعلا بساط تبلیغات تان را جمع کنید. الان وقت بساط پهن کردن نیست! و دنبال روش های اخلاقی تری برای افزایش درآمد باشید. واقعا افزایش درآمد به چه قیمتی! به قیمت جان مردم بر اثر جمع شدن مردم در فروشگاه ها به بهانه تخفیف پایان سال و احتمال ابتلا به ویروس کرونا. آیا به سرانجام این گونه سیاست های یک بام و دو هوا فکر کرده اید!
ظاهرا بعد از بازتاب منفی پخش آگهی های فروشگاهی با تخفیف و حراجی ها، همین امروز، دوشنبه 26 اسفندماه، خبر رسیده که بالاخره رئیس صداوسیما، به مدیر بازرگانی اش، دستور داده که پخش تبلیغات فروشگاهی متعادل تر شود.
"تعدیل"! این هم از همان بازی با کلمات است با تفسیرهای مختلف! اینکه مفهوم تعدیل تبلیغات فروشگاهی و انواع تبلیغاتی که مردم را به بیرون از خانه ترغیب می کند، نزد مدیران تلویزیون چیست، باید از خودشان پرسید و البته نظاره گر سیاست های این سازمان در روزهای آینده بود.
با این حال، از آنجا که خیر ما در حال حاضر، "در خانه بمانیم" است، برای سلامتی خود، خانواده، عزیزان و هموطنان مان هم که شده، غیر از خرید مایحتاج ضروری برای چندین روز، دور این آگهی های کروناپسند تخفیف دار حراجستان ها را خط بکشیم. حضور گسترده و استقبال از این آگهی ها، شاید رونق کسب و کار برخی ها را چرب و چیلی کند، اما هیچ بعید نیست که فردا، فقط به خاطر یک تخفیف، نام ما هم جزئی از نفراتی باشد که حدود ساعت 14 هر روز، به عنوان یک مبتلا یا خدای ناکرده، متوفی کرونا اعلام شود. باور کنید: رفاه شما در ابتلای ما نیست. پس لطفا ...!
لینک کوتاه: https://b2n.ir/917462
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران