سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 711

تاریخ خبر: 1399/01/21

16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات

هر گونه فعالیت اقتصادی در بستری از زمان انجام می شود، گاه زمان رونق و گاه دوران رکود؛ این طبیعت اقتصاد است. مهم این است که بتوانید در هر زمان، بهترین عملکرد را داشته باشید.

به گزارش تبلیغات نیوز، درس جدید سواد زندگی (مدرسه عصر ایران) ، 16 راه بسیار مهم برای کار و کسب و درآمدزایی در دوران رکود را پیشنهاد می کند:
1 - در دوران رکود، باید استراتژی شرکت شما، قبل از هر چیزی "بقا" باشد و نه "سود حداکثری" ؛ تا این واقعیت را نپذیرید نخواهید توانست زیست مناسبی در دوران رکود داشته باشید. پس در گام اول، استراتژی تان را واقع بینانه بازتعریف کنید.

2 - هزینه های شرکت را مجدداً و با وسواس بسیار بررسی کنید و ببینید کدام هزینه ها را می توان قطع کرد یا کاست؛ مدیریت هزینه ها ارزشی به مراتب بیشتر از افزایش درآمد دارد؛ قاطعانه در این باره اقدام کنید.

3 - مشتریان کسب و کارها در دوران رکود معمولاً خریدشان را متوقف نمی کنند بلکه آن را محدود می کنند. بنابراین فروش سخت تر از قبل می شود.
در چنین وضعیتی باید بکوشید خود را با محدودیت های مشتریان وفق دهید و با خدمت رسانی بیشتر به آنها، وفاداری شان را حفظ کنید در غیر این صورت به سمت رقبا خواهند رفت. کارهایی مانند این چند مورد می توانند به شما در حفظ مشتریان وفادار کمک کنند:
   - ارائه تخفیف های مناسب و حتی دراز مدت (به جای کاهش قیمت)
   - فروش اقساطی
   - فروش با جایزه
   - ارائه آفرها ( مانند خرید به اندازه n تومان = دریافت یک بسته از کالای x )
  
4 - سبد محصولات خود را متنوع کنید و کالا و خدمات ارزان تر نیز در آن بگنجانید. مثلاً اگر صاحب یک سوپرمارکت هستید، ماکارونی های ارزان تری هم بیاورید، یا اگر معلم زبانی هستید که تدریس خصوصی می کنید، از این پس کلاس های 5  نفری را هم بپذیرید تا هزینه ها بین شاگردان تان سرشکن شود یا اگر مشاور هستید می توانید در کنار مشاوره های مرسوم یک ساعته ، مشاوره های محدود 20 دقیقه ای با قیمت پایین را هم بگنجانید (مثلاً به این شکل که مراجعه کننده از قبل مشکل اش را در یک صفحه تایپ شده به شما بدهد تا شما فرصت بیشتری برای مشاوره دادن در زمان محدود داشته باشید/ البته این فقط یک مثال است و شاید مقررات و الزامات درباره مشاوره جور دیگری ایجاب کند).

بدیهی است که در هر کسب و کاری معنای ارزان و گران متفاوت است. اگر شما فروشنده ساعت های لوکس هستید ممکن  است با آوردن ساعت های 5 میلیون تومانی در کنار ساعت های موجود 20 - 10 میلیون تومانی، بتوانید بخشی از مشتریان قبلی را حفظ کنید ولی در یک ساندویچی با گنجاندن فلافل ارزان قیمت در کنار همبرگرها، به حفظ مشتری فکر کنید.

5 - در دروان رکود، مردم بیش از آن که به ظاهر و بسته بندی های شکیل توجه کنند، متوجه قیمت ها و مقایسه آن با موجودی کارت بانکی شان هستند. لذا اگر تولید کننده هستید - به ویژه در اقلام عمومی - بکوشید با کاستن از هزینه بسته بندی، قیمت تمام شده را پایین بیاورید.

6 - هرگز در دام این که با کاهش کیفیت از قیمت ها بکاهید نیفتید. این تصمیم برندتان را منهدم خواهد کرد و حتی اگر بتوانید از دوران رکود نیز زنده بیرون بیایید، دیگر اعتمادی به شما وجود نخواهد داشت.

7 - از نیروهای شرکت تان بخواهید اگر پیشنهادهای خلاقانه ای برای بهبود وضعیت و کاهش هزینه ها دارند با شما در میان بگذارند. برای پیشنهادهای عملی، پاداش مناسب در نظر بگیرید.

8 - در دوران رکود، ممکن است روحیه نیروهایتان کاهش یابد. باید به عنوان رهبری دلسوز، با نیروهایتان همراهی و همدلی واقعی - و نه نمایشی -  داشته باشید. رفتار انسانی با نیروها به عنوان اعضای یک خانواده می تواند آنها را در کنار هم و در کنار شما نگه دارد.

جاهایی هم لازم است گوشه هایی از مشکلات را به آنها بگویید تا دچار این سوء تفاهم نشوند که شما ثمره کار آنها را به طور غیر منصفانه ای برای خود مصادره می کنید اما نباید طرح مشکلات به گونه ای باشد که آنها را از آینده بترساند و ناامیدشان کند.

راستی اگر مانند گذشته نمی توانید به هر کارمندتان ماهانه 200 هزار تومان پاداش بدهید ولی می توانید که یک جمعه را با آنها قرار بگذارید و با هم به کوه بروید یا یک سینما مهمان شان کنید. (البته در شرایط قرنطینه خانگی، این پیشنهاد میسر نیست ولی ارتباط تلفنی و مجازی با همکاران تان را ارتقا دهید و ارزش انسانی آنها را فراموش نکنید.)

9 - بررسی کنید چگونه می توانید از فضای مجازی برای توسعه فروش تان استفاده کنید؛ این نکته بسیار مهم و حیاتی است.

10 - بسیاری از مدیران اولین کاری که در مواجهه با رکود می کنند، قطع یا کاهش بودجه تبلیغات و بازاریابی است.
تحقیقات دانشگاه مک گیل بر روی 600 شرکت که در عرصه های مختلف کار می کردند نشان داد شرکت هایی که در دوران رکود بودجه  تبلیغات و بازاریابی شان را بهبود بخشیدند در فروش خود بیش از 255 درصد موفق تر از شرکت هایی بودند که این بخش از بودجه شان را قطع کردند یا کاهش دادند. برتری این شرکت ها در دوران بعد از رکود هم عمدتاً ادامه داشته است.

تبلیغات و بازاریابی موثر در دوران رکود که مشتریان سردرگم و کلافه اند می تواند به آنها کمک کند، به ویژه این که رقبای زیادی به اشتباه بودجه تبلیغات و بازاریابی شان را کم یا قطع کرده اند و شما می توانید بهتر و راحت تر دیده شوید.

11 - ارتباط با مشتریان را تقویت کنید. پیشنهاد می کنیم از یک نرم افزار  CRM استفاده کنید. CRM یعنی مدیریت ارتباط با مشتری و برای این که این ارتباط به خوبی مدیریت شود نرم افزارهایی در بازار وجود دارند که اگر خوب انتخاب و عمل کنید، می توانید فروش تان را بالا ببرید.

12 - اگر در حالت عادی فروش تان در یک شهر پاسخگوی نیازهای شرکت تان بود، بررسی کنید که آیا در دروان رکود می توانید دایره جغرافیایی عرضه محصولات تان را گسترش دهید؟

13 - تحقیقات متعدد نشان می دهد در دوران رکود، همبستگی خانوادگی افزایش می یابد (مثلاً پدر به جای این که برای خود کفش نو بخرد، یکی از مایحتاج خانواده را می خرد یا به جای این که 4 بار انفرادی به رستوران برود، یک بار با خانواده به رستوران می رود یا مادر ترجیح می دهد به جای خرید طلا ، یخچال خراب شان را تعویض کند) . بنابراین در تبلیغات تان به جای فرد گرایی روی ارزش های خانوادگی تمرکز کنید.

14 - شبکه توزیع تان را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهید تا انگیزه بیشتری برای توزیع محصول شما داشته باشند. آنها نیروهای خط مقدم شما هستند.

15 - در دوران رکود، بسیاری از رقبا نیروهای کارآمدشان را از دست می دهند، اگر بتوانید آنها را جذب کنید، سرمایه گذاری دراز مدتی برای شرکت خود انجام داده اید. پس حواس تان به اخراجی های رقبا باشد و البته نیروهای کلیدی تان را حفظ کنید.

16 - دانش مربوط به کار و کسب تان را بروز کنید. همچنین درباره بازاریابی و برندسازی و تبلیغات و ... کسب دانش کنید. حتماً ایده های جذابی برای رونق کار و کسب تان می یابید و از رقبا جلوتر می افتید.

نظرات کاربران