تبلیغات نیوز- آسیه فروردین/ سعید میرشاهی: به گفته بیل کلینتون در سال 2000، سرکوب شبکه اینترنت، مانند میخ زدن ژله به دیوار یا انداختن سوزن در انبار کاه است اما دولتها، راههای بیشماری برای فیلترینگ یا مسدودسازی پیدا کردهاند. اکنون برخی کشورها به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند. چرا؟!
نویسندگان روزنامه معتبر استرالیایی Sydney Morning Herald (SMH)، در یک مقاله مبسوط، وضعیت اسپلینترنت یا اینترنت تکهتکه، فیلیترینگ و محدودسازی آن را در برخی کشورها از جمله چین، روسیه، کرهشمالی و ایران تشریح کردهاند. آنها با ارائه شواهد متعدد اعلام کردهاند احتمال موفقیت دولتها در زمینه اینترنت محصورشده و محدودیت شهروندان در استفاده از شبکه جهانی بالاست. از اینرو، آینده اینترنت که با شرایط کنونی، به سمت ازهمپاشیدگی یا تکهنکهشدن میرود، موجب نگرانی است.
برای غربیهایی که هنوز متوجه نشده بودند باد در روسیه درباره آزادی اینترنت به چه سمتی میوزد، سپتامبر 2021 با حضور گروهی از عوامل FSB در برابر یکی از مدیران ارشد گوگل در مسکو، پاسخ خود را دریافت کردند. چند روز از انتخابات روسیه گذشته بود و ماموران یک پیام داشتند: اپلیکیشن الکسی ناوالنی، چهره مخالف کرملین را که مشوق اعتراضات علیه حزب حاکم ولادیمیر پوتین است، حذف کنید یا به زندان بروید. او 24 ساعت وقت داشت. بر اساس گزارش گوگل، با عجله، وی را به هتلی برده و با نام مستعار بازپرسی کردند و یک تیم امنیتی را به کار گرفتند اما دیری نپایید که روس ها دوباره جلوی در بودند. اینبار به خاطر تیکتاک! این برنامه به سرعت از فروشگاههای گوگل و اپل ناپدید شد.
جاستین شرمن، کارشناس سایبری واشنگتن و عضو شورای آتلانتیک میگوید: سالها اینترنت روسیه، علیرغم اینکه توسط یک رژیم اقتدارگرا اداره میشد، نسبتا آزاد بود. البته مطمئنا نظارت وجود داشت اما این نظارت در مقیاس دیواره آتش (فایروال) عظیم چین نبود. با این حال، از زمان مسمومیت ناوالنی و تهاجم تمامعیار پوتین به اوکراین، پرده آهنین دیجیتالی در روسیه فرو ریخت. اکنون انتشار اخبار توسط غرب، درباره جنگ، سختتر شده و کرملین در حال تسریع برنامههای خود برای ایجاد «اینترنت مستقلِ» محصورشده است؛ چیزی که ایران، کامبوج و برزیل نیز در حال تلاش برای آن هستند. چین نیز به دنبال پروتکل جدیدی است تا نحوه عملکرد شبکه اینترنت را تغییر دهد.
اینها بدین معناست که اینترنت، اتصالدهنده بزرگ جهانی که 40 سال پیش، توسط محققان آمریکایی اختراع شد، در حال انشعاب است. کارشناسان هشدار میدهند اگر این اتفاق، مکررا رخ دهد، ممکن است دوباره کنار هم قرار دادن این شبکه غیرممکن باشد. آیا اینترنت دیگر وجود دارد؟ چگونه ممکن است اینترنت متلاشی شود؟ اگر بشود، چه اتفاقی میافتد؟
• اسپلینترنت چیست؟
بیل کلینتون در سال 2000، دلایلی داشت که نسبت به اینترنت خودپسند باشد، چون ایالات متحده آن را اختراع کرده و گسترش داده بود و آمریکا خانه اولین نسل از شرکتهای بسیار بزرگ اینترنتی، از جمله آمازون و گوگل بود. کلینتون در سخنرانیاش در واشنگتن گفت: «میدانیم اینترنت چقدر آمریکا را تغییر داده اما اکنون یک جامعه آزاد هستیم. تصور کنید اینترنت چقدر میتواند چین را تغییر دهد.» وی تاکید کرد: «شکی نیست که چین در تلاش برای سرکوب اینترنت بوده است. موفق باشید!» کلینتون با خنده ادامه داد: «این، به نوعی مانند تلاش برای میخ زدن ژل به دیوار است.» او اشتباه میکرد.
تنها یک سال پس از سخنرانی کلینتون، کلایتون وین کلوز، پژوهشگر، اصطلاح اسپلینترنت (splinternet ) را ابداع کرد و درباره بسیاری از اینترنتهای خصوصیشده به جای یک سیستم یکپارچه نوشت. اصطلاح او از آن زمان، به همه راههایی که اینترنت تکهتکه میشود، اشاره میکند اما خطر اصلی که کلوز پیشبینی کرده بود مقررات وضعشده دولتهاست. این موضوع، هنوز هم خطری است که بیشترین ارتباط را با ایده انشعاب اینترنت دارد. افشاگریهای اسنودن، بحث را تغییر داد و حکومتها را جسور کرد تا کاری را آغاز کنند که کارشناسان فناوری، آن را «بالکانیزه کردن اینترنت» مینامند.
امروزه تخمین زده میشود 5 میلیارد نفر در قالب دهها میلیارد دستگاه آنلاین هستند اما این کاربران همه در یک وب، گشتوگذار نمیکنند. یوتیوب در آمریکاست وYouku در چین مانند RuTube در روسیه است. سایتهای قابل دسترس مانند داروین (Darwin)، ممکن است در دهلی مسدود شوند.
بر اساس گزارش موسسه غیرانتفاعی خانه آزادی (Freedom House) یک نهاد مستقر در واشنگتن، آزادی اینترنت، به معنای دسترسی به شبکه اینترنت بدون نظارت یا سرکوب، برای دوازدهمین سال متوالی کاهش یافته است. ورای جادوگری فنی شبکه اینترنت جهانی و وعده ارتباط و اتصال انسانی، همیشه دو رشته تفکر ایدئولوژیک نهفته است: یکی ریشه اعتقاد به جریان آزاد ایدهها و تجارت و دیگری دولتهایی که به دنبال یک لبه امنیتی هستند. شرمن توضیح میدهد که انشعاب در سطح محتوا اتفاق میافتد، زیرا دولتها ظاهر اینترنت را در کشورهای خود سانسور میکنند اما استخوانهای تکنولوژیکی شبکه نیز در حال ترک خوردن هستند.
به هر حال، اینترنت تا حد زیادی در زیر دریا اجرا میشود، نه در فضای ابرها. دادهها در امتداد کابلهای زیر آب که بین قارهها حرکت میکنند، بزرگنمایی میکنند. افشای اطلاعات ادوارد اسنودن در سال 2013 نشان داد که سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا، از طریق این کابلها با بررسی ترافیک اینترنت، در سراسر جهان جاسوسی میکنند. برزیل از کشورها خواست تا از شبکه اینترنت آمریکاییشده جدا شوند. زمانی ایالات متحده به عنوان قهرمان اینترنت آزاد شناخته میشد و با حق آزادی بیان قدرتمند، وب را به یکی از رایگانها تبدیل کرد اما افشاگریهای اسنودن، بحث را تغییر داد و به حکومتها، برای پیشبرد چیزی که کارشناسان فناوری، به طور تاسفبار آن را بالکانیزه کردن اینترنت مینامند، کمک کرد.
اکنون چین میخواهد نسخه جدیدی از پروتکلها را توسعه دهد که شبکه اینترنت را اجرا میکند. آنها برنامهای رادیکال برای انجام این مهم دارند. برزیل نیز اعلام کرد در حال ساخت شبکه محصورشده خود است (البته هنوز آنلاین نیست) و با اروپا همکاری کرده تا مسیر کابل های زیردریایی بیشتری را در سراسر ایالات متحده آغاز کند. کشورهای دیگر نیز در حال مسابقه دادن هستند تا اینترنت خودشان را داشته باشند. در حالی که قدرتهای بزرگ برای تسلط بر فناوری میجنگند، کشورها شرکتهای فناوری خارجی را که با آنها مشکل دارند، بیرون میکنند؛ از ایالات متحده گرفته تا استرالیا و سایر کشورها که غول مخابراتی چینی یعنی هوآوی را در حوزه ساخت زیرساختهای شبکه ممنوع کردهاند یا روسیه که شرکت مادر فیسبوک، یعنی متا را سازمان تروریستی نامیده است.
اکنون چین در صدد توسعه نسخه جدیدی از پروتکلهای تحت شبکه است. اگر کابلهای زیردریایی، بزرگراههای ترافیک اینترنت هستند، پروتکلها نیز قوانین جادهای هستند که نحوه رسیدن آنها به مقصد را کنترل میکنند. پروتکل اینترنت (IP) وجود دارد که نحوه تجزیه دادهها به بستهها و ارسال سریع آن را به سرتاسر جهان مدیریت می کند و پروتکل کنترل انتقال وجود دارد که تضمین میکند دادهها به چه جایی باید برسد. وزارت فناوری چین به گروهی از موسسات مخابرات این کشور از جمله هوآوی پیوسته تا استدلال کند معماری زیربنایی اینترنت نیازمند بهروز رسانی است و آنها یک طرح رادیکال برای انجام این کار دارند: یک IP جدید که به سازمان ملل ارائه کردهاند تا به گفته منتقدان، امکان کنترل متمرکزتر دولت را فراهم کنند.
• کشورها چگونه آزادی اینترنت را محدود میکنند؟
اگر در حال حاضر در چین، آنلاین بودید، این احتمال وجود دارد که نتوانید این صفحه وب را باز کنید. شما چیزی درباره کشتار معترضان دانشجویی در میدان تیانآنمن در سال 1989 یا تصاویری از وینیپو (که به شیوه نامللوب توسط سانسورکنندگان مورد هجوم قرار گرفت)، پیدا نمیکنید، زیرا وینیپو به دیدگاههای نامطلوب رئیسجمهور شی جینپینگ اشاره میکند. چین از سالهای اولیه «وب جهانی»، افراد را به خاطر پستهای آنلاین دستگیر کرده است.
امروزه، آمار قابل اعتمادی وجود ندارد که چه تعداد از آنها دوران حبس را سپری کردهاند. به عنوان مثال، دکتر لی ونلیانگ، که برای اولین بار در سال 2020 در ووهان زنگ خطر کووید19 را به صدا درآورد، قبل از اینکه بر اثر این ویروس بمیرد، به دلیل پستهای خود در رسانههای اجتماعی ملامت شد.
یکی از کاربران اینترنت پکن که خواست نامش فاش نشود، میگوید: «مردم چین اغلب میگویند پرندهای که سرش را بیرون میآورد، ابتدا به او شلیک میشود. ما میدانیم که برای پزشک افشاگر ووهان، لی ونلیانگ چه اتفاقی افتاده است. فقط چین نیست. در کشورهایی مانند عربستان سعودی و ایران، مردم به خاطر توییتها و پستهای فیسبوک در انتظار اعدام هستند. برخی کشورها مانند چین، روسیه و عربستان، ارتشهایی از ترولها و رباتها را برای ارعاب و آزار منتقدان آنلاین مستقر میکنند.»
در این رابطه،Throttling که در آن، اتصال تا حدی کند میشود که استفاده از آن تقریبا غیرممکن است، اقدام ظریفی است. موسسه خانه آزادی در واشنگتن، سالانه میزان آزادی اینترنت را در 70 کشور جهان اندازه گیری میکند. در سال 2022، چین در پایینترین نقطه این گروه قرار داشت و روسیه نیز چندان وضعیت خوبی نداشت. هند، جایی که دولت در دوران ریاست جمهوری نارندرا مودی، مخالفان آنلاین را سرکوب میکند، در میانه راه است. ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا و بسیاری دیگر از دموکراسیهای غربی نیز از 100 امتیاز، 70 امتیاز کسب کردند.
شرمن میگوید: همه، حتی رژیمهای مستبد، در تلاش هستند تا موارد استثمار کودکان را از بین ببرند. آزادتر از همه کشورها، شبکه اینترنت ایسلند است. طبق اعلام خانه آزادی، ساکنان ایسلند از «اتصال تقریبا جهانی، حداقل محدودیت محتوا و حمایت قوی از حقوق آنلاین برخوردار هستند.»
در استرالیا، قوانین سختگیرانه درباره افترا، میتواند آزادی بیان را خفه کند، مانند قوانین بحثبرانگیز ابرداده در سال 2015 که ارائهدهندگان اینترنت را ملزم میکند اطلاعات گستردهای درباره آنچه مشتریان آنلاین انجام میدهند، نگهداری کند. این ایده، کمک به پلیس برای کشف جرایم جدی بود اما اغلب برای تعقیب جریمههای پارکینگ (یا کنجکاوی در فعالیتهای روزنامهنگاران) مورد استفاده قرار میگیرد.
در کشورهای دیگر، به اصطلاح قوانین ادارات محلی، شرکتهای فناوری بینالمللی را ملزم میکنند تا کارکنان خود را در کشوری که در آن فعالیت میکنند، مستقر کنند. این امر در مورد موضوعاتی مانند فرستادن ماموران سرویس مخفی به خانه این کارکنان نگرانکننده است. مقامات هندی به دفاتر توییتر در دهلی یورش بردند (اگرچه در آن زمان، هیچ کارمندی آنجا نبود.) همچنین در حالی که FSB، مدیر اجرایی گوگل در مسکو را بر سر برنامه رایگیری هوشمند ناوالنی در سال 2021 تعقیب میکرد، مردان مسلح نیز در دفاتر شرکت ظاهر شدند. همچنین پلیس در برزیل میگوید تعدادی از ارائهدهندگان اینترنت، توسط مافیا اداره میشوتد.
البته در زمان ناآرامی، برخی از دولتها، به راحتی اینترنت خود را به طور کلی قطع میکنند. به خاموشی ایران پس از مرگ یک دختر جوان در بازداشت پلیس اخلاقی در سال 2022 فکر کنید. در این سال، 35 کشور در مجموع 187 بار، اینترنت قطع کردند که یک رکورد بالا محسوب میشود. (تقریبا نیمی از خاموشیهای اینترنت در هند اتفاق افتاده است.) اما این تعطیلیها هزینه دارد: از دست رفتن تجارت الکترونیک، تراکنشهای بانکی و مالیاتی و اعتماد سرمایهگذاران. با استفاده از Throttlingکه در آن اتصال به حدی کاهش مییابد که استفاده از آن تقریبا غیرممکن میشود، شرایط خاصی رخ میدهد و به نظر میرسد سرویس فقط بارگذاری شده است. گروههای حقوق بشری میگویند در میانمار، ترکیه و روسیه نیروهای Throttling مستقر شدهاند.
دولتها همچنین میتوانند از شرکتهای اینترنتی بخواهند که دادهها را حذف کنند. گوگل چنین درخواستهایی را در گزارش شفافیت خود فهرست میکند: از سال 2011 تاکنون، 3.5 میلیون مورد در این زمینه، دریافت کرده است. قبل از ادعا درباره حق کپیرایت، افترا و حریم خصوصی، موضوع امنیت ملی، رایجترین دلیل برای حذف دادههاست. در دهه گذشته، روسیه بیشترین درخواست حذف از سرویسهای گوگل را با بیش از 123 هزار مورد داشت. پس از آن، ترکیه با حدود 14 هزار مورد و سپس هند، ایالات متحده و برزیل به ترتیب با کمتر از 10 هزار درخواست قرار دارند. گاهی اوقات گوگل، محتوا را به روش محدود (مثلا فقط در یک کشور خاص) رد یا آن را محدود میکند، اگرچه این شرکت، تفکیک کلی از تصمیمات خود ارائه نکرده است.
یکی دیگر از ترفندهای سانسور دستکاری DNS است. واژه DNS مخفف سیستم نام دامنه است. میتوان گفت DNS دفترچه تلفن اینترنت است. مردم به شبکه از نظر آدرسهای وبسایت مانند amazon.com یا smh.com.au فکر میکنند اما این نامهای دامنه باید به اعداد تبدیل شوند تا ماشینها آنها را بفهمند. این، کار DNS است. برای مثال، با دستکاری سرورهایی که آن را در یک منطقه خاص ارائه میکنند، کاربری که یوتیوب را جستجو می کند، به یک معادل داخلی سانسورشده هدایت میشود. معماری DNS اینترنت، توسط یک سازمان غیرانتفاعی کالیفرنیایی با نام بسیار تحت اللفظی شرکت اینترنتی برای نامها و اعداد اختصاصیافته یا آیکان (ICANN) نظارت میشود. روسیه میخواهد DNS خود را ایجاد کند و ادعا میکند که در صورت قطع شدن از اینترنت جهانی به یک DNS نیاز دارد، همانطور که اوکراین از ICANN درخواست کرد در زمان حمله روسیه به این کشور در سال 2022 این کار را انجام دهد. این اقدام برای روسیه، یک نقطه کلیدی در جاهطلبیهایش برای ایجاد «اینترنت مستقل» است و برای انجام این کار، به متحد خود چین نگاه میکند.
• استاندارد طلایی برای محدودسازی شبکه اینترنت چیست؟
زمانی که اینترنت درست قبل از آغاز هزاره، وارد چین شد، حزب حاکم کمونیست چین (ccp) بیسروصدا در حال ساخت ابزارهای کنترل آن بود. چین، در قالب پروژه سپر طلایی (Project Golden Shield)، اغلب برای دریافت فناوری موردنیاز و استفاده ترافیک اینترنت قطرهچکانی از طریق chokepoints و جاسوسی از آنچه در آن جریان دارد، به شرکتهای غربی روی میآورد.
چین ترافیکی را که در آن کابلها در ساحلش فرود میآیند، با استفاده از دستگاههای ردیابی یا آینهای که دادهها را کپی و به رایانههای Golden Shield منعکس میکنند، نظارت میکند تا تصمیم بگیرد آنها را مسدود کند یا خیر. این به نام فایروال (دیواره آتش) بزرگ چین شناخته میشود و گستردهترین ابزار سانسور اینترنت در جهان است. به همان میزان که قدرت بیثباتکننده اینترنت آشکار شده (از جمله در بهار عربی، اوایل دهه 2010، زمانی که معترضان طرفدار دموکراسی، علیه دولتهای اقتدارگرای خاورمیانه و شمال آفریقا در رسانههای اجتماعی بسیج شدند)، این فایروال نیز شدت یافته است.
شی جین پینگ، قدرتمندترین سیاستمدار جهان کیست؟ چین، اکنون شبکههای اجتماعی غربی را مسدود میکند، به جز نسخهای از لینکدین که از فید خبری آن حذف شده است. جستجوی گوگل از سال 2010 ممنوع شده؛ همان زمانی که شرکت آمریکایی به دلیل حمله سایبری و نگرانیهای سانسور از آن خارج شد. شبکههای اجتماعی خود چین نیز به شدت تحت نظارت هستند مانند ویبو (Weibo) و ویچت (WeChat ). اینها همانند توییتر، یک برنامه فوقالعاده است و پیامهای گروهی واتسآپ را با ویژگیهای فیسبوک، پرداختها و حتی معاملات سهام ترکیب میکند.
یک کاربر اینترنت در پکن میگوید: «سانسور، یک دسته وسیع اما مبهم از کلمات و موضوعات را پوشش میدهد. ما نمیدانیم کی و کجا روی خط قرمز کلیک میکنیم.» به عنوان مثال، کلمه شانگهای زمانی که این کلانشهر تحت قرنطینه شدید کووید19، در رنج بود، غیرقابل جستجو بود. ارجاع به “seeing it” پس از اینکه یک معترض از پل پکن بالا رفت و بنری که خواستار برکناری شی در آستانه کنگره حزب کمونیست سال 2022 بود، باز کرد، حذف شد. این نوع کنترل به ارتشی از سانسورکنندگان انسانی نیاز دارد. چین هر سال میلیاردها دلار برای سانسور هزینه میکند.
شرمن میگوید: در حالی که دولتهای دیگر مدتهاست که با حسادت به فایروال چین مینگرند، به نظر نمیرسد منابع لازم برای این حد از کنترل را داشته باشند. با این حال، برخی دولتها در تلاش برای انجام آن هستند. به عنوان مثال، در سال 2021، کامبوج، برنامههایی برای یک دروازه اینترنتی ملی اعلام کرد که تمام ترافیک داخل و خارج از کشور را از طریق chokepointهای مدیریتشده توسط پیمانکاران دولتی هدایت میکند که البته معرفی آن به دلیل مشکلات فنی، تا کنون به تعویق افتاده، اگرچه مسدودسازی رسانههای مستقل در حال افزایش است. نماینده فرانسه در امور دیجیتال نیز هشدار داده اگر بتوان پیامدها را در پشت دیوارهای بلند اینترنت ملی قرنطینه کرد، کشورها ممکن است بیشتر وسوسه شوند تا حملات سایبری ویرانگر را علیه رقبا انجام دهند. شرمن میافزاید: «نکته کلیدی این است که آنها احساس جسارت کنند.»
او میگوید در حال حاضر، ایران در حال ساخت «اینترانت» خود، سریعتر از شبکه جهانی است تا استفاده داخلی را با این شعار تشویق کند: «این، معادل اینترانت کامپیوتر محل کار شماست اما سریعتر و ارزانتر از اینترنت واقعی است.» در این رابطه، اینترانت کرهشمالی،Kwangmyong (به معنای نور روشن)، داستان متفاوتی است: این شبکه، روی نسخه اصلاحشده نرمافزار قدیمی اجرا میشود و علاوه بر رسانه دولتی و یک سرویس ایمیل داخلی، چیز زیادی در آن وجود ندارد. فقط تعداد کمی از آنها به وب واقعی دسترسی دارند. کارشناسان میگویند روسیه با شبکه ماهوارهای گسترده و جمعیت زیاد (146 میلیون)، در حال شتاب بخشیدن به اینترنت است. پوتین که زمانی اینترنت را «پروژه سیا» اعلام کرد، در حال دو برابر کردن برنامههای خود برای ایجاد «Ru-net» است؛ مکانی برای تبلیغات و نظارت کرملین.
• چگونه میتوان یک اینترنت مستقل ایجاد کرد؟
بیداری اینترنتی کرملین، همانطور که شرمن آن را مینامد، با حمله روسیه به گرجستان در سال 2008 آغاز شد. ناگهان، اکانتهای رسانههای دولتی توسط وبلاگنویسان گرجی که از زمین پست میکردند در تضاد قرار گرفت. با شروع بهار عربی، چند سال بعد از آن و با انقلاب میدان اوکراین در سال 2014، قدرت اینترنت برای پوتین آشکار شد. روسیه کارهای زیادی برای انجام دادن داشت.
شرمن میگوید: «مشکل این است که اینترنت روسیه، بسیار متنوع و سانسور، موقتی است و آنطور که در چین وجود دارد، در استخوانهای این شبکه جاسازی نشده است.» به گفته شرمن، ارائهدهندگان اینترنت بسیار زیادی وجود دارد که بخشی از امضای قانون اینترنت مستقل کرملین در سال 2019 (که قصد داشت روسیه را از شبکه جهانی جدا کند)، به سادگی فهرستی از مالکان شبکهها را شامل میشد و «آنها حتی این موضوع را نمیدانستند.»
شرمن میگوید: در چین، در حالی که «دولت، مرزهای شبکه را سانسور میکند، در داخل چین، چیزهای زیادی به شرکتها وارد میشود». مثلا فهرستی از کلمات کلیدی برای مسدود کردن وجود دارد و اگر این کار را نکنید، با مشکل مواجه خواهید شد. قطعا شما نمیخواهید به دردسر بیفتید! روسیه نیز این کار را انجام داده اما بر سر اینکه چهکسی باید برای «جعبههای سیاه» یا تجهیزات نظارتی، که قانون جدید، شرکتها را ملزم به نصب آنها در سراسر شبکه میکرد، هزینه بپردازد، اختلافاتی وجود دارد.
شرمن میگوید: «شرکتها به این دلیل که مجبور به پرداخت هزینه بودند، پای خود را عقب میکشیدند، و پیگیری مناسبی از سوی دولت برای بررسی وجود نداشت.» او به تلاش فاجعهبار کرملین در سال 2021 برای سرنگونی توییتر اشاره میکند؛ زمانی که آدرسهای اینترنتی تجاری روسیه نیز حذف شدند و باعث دردسر اقتصادی شد. قبل از آن نیز ممنوعیت ناموفق پلتفرم رسانههای اجتماعی یعنی تلگرام مطرح بود. به گفته شرمن: «این، یک ممنوعیت کاغذی بود، نه فنی، زیرا آنها نمیتوانستند این کار را انجام دهند. حتی مقامات ارشد کرملین، هنوز آشکارا از تلگرام استفاده میکردند.» این ممنوعیت در سال 2020 برداشته شد. در این زمینه، کرملین مصمم است. به گفته پوتین، روسیه یک «استبداد قانونی» است. شرمن میگوید: «اگر این، قانون آنها باشد، چیزی است که قصد انجام آن را دارند.»
در دسامبر 2019، ادعای کرملین مبنی بر اینکه قطع ارتباط از شبکه جهانی را با موفقیت آزمایش کرده، با تردید کارشناسان مواجه شد. شرمن میگوید: «روسیه اغلب اعلام میکند آزمایشها به خوبی پیش رفته اما هیچکس متوجه آن نشده است.» هرچند روسیه با این دیدگاه پوتین که با زدن یک دکمه، ارتباط خود را با دنیا قطع میکند، فاصله زیادی دارد اما این امر به معنای غیرممکن بودن نیست. آنها مطمئنا به سرعت به این نقطه میرسند.
رگولاتور اینترنتی Roskomnadzor در سال 2008 با چندین کارمند شروع به کار کرد اما هزاران سندی که در سال 2022 به نیویورک تایمز درز کرد، نشان میدهد از آن زمان، به دستگاه گسترده سانسور و نظارت تبدیل شده است. این فهرست سیاه، بیش از یک میلیون وب سایت ممنوعه را شامل میشود. دولت همچنین در زمینه مسدودسازی شبکههای خصوصی مجازی (VPN)که آدرس IP کاربر را پنهان و به مردم در سراسر جهان کمک میکند تا از سانسور فرار کنند، وضعیت بهتری پیدا میکند.
دهها کابل زیردریایی استرالیا را به اینترنت متصل میکند. چه اتفاقی میافتد اگر این کابلها هک یا قطع شوند؟ با وجود گرایش به انشعاب، کاترین منستد در شرکت امنیت دیجیتال استرالیایی CyberCX میگوید که اقتصاد جهانی همچنان به ارتباطات آنلاین وابسته است.
او معتقد است ارتباطات حتی در سختترین شرایط نیز پایدار است و به تلاشهای گستردهتر علیه سانسور اشاره میکند، مانند ماهوارههای استارلینک ایلان ماسک که به مردم اوکراین کمک میکند تا آنلاین بمانند. او میگوید: «قطع اینترنت از خود، از بسیاری جهات، مانند بریدن بینی برای کینهتوزی با صورتتان است.» شرمن میگوید: «حتی اگر شما یک گازیلیون (بینهایت) ماهواره مختلف در سرتاسر چین برای عبور از دیواره آتش بزرگ نصب کنید، این، شبکه جهانی امروزی نیست. در بهترین حالت، چیزی شبیه به شبکه جهانی دهه 1990 است.»
توضیح: دیدگاه های منتشرشده در این مطلب، به معنای موافقت تبلیغات نیوز با محتوای آن نیست و به منظور آگاهی از دیدگاه های مختلف درباره شبکه ملی اینترنت منتشر شده است.
منبع: Sydney Morning Herald (SMH)
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران