جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 746

تاریخ خبر: 1401/03/01

ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022

تبلیغات نیوز- با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی قطر 2022 از اواخر آبان تا اواخر آذر 1401، طی ماه ها و هفته های گذشته اخبار مختلف مرتبط با حوزه تبلیغات درباره این رویداد مهم منتشر شده که برخی سوءاستفاده از وضعیت موجود است و برخی تلاش ها برای استفاده  و بهره مندی از این فرصت مهم حکایت دارد.

بر این اساس، مروری بر رویدادهای مهم تبلیغاتی در حوزه فوتبال و جام جهانی قطر خالی از لطف نخواهد بود.

بودجه 20 میلیاردی معرفی جاذبه های ایران

طی ماه های گذشته، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری با اشاره به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از بودجه ۲۰ میلیاردی برای معرفی جاذبه‌های ایران در جام جهانی قطر و حل مشکلات صدر ویزا و افزایش پروازهای ایران و قطر به منظور جذب تماشاچیان بازی‌های جام جهانی خبر داد.

همچنین علی اصغر شالبافیان  معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفته بود برگزاری رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهره‌مندی از این مهم است. تمرکز و برنامه‌ریزی پیرامون این موضوع می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای بخش‌های مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور داشته باشد. ایران می‌تواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند. ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشور می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.

 

البته مسئولان گردشگری قبل از برگزاری اکسپو دبی نیز چنین وعده‌هایی داده بودند که در نهایت به دلایل مختلف از جمله تامین نشدن به موقع بودجه، به مرحله ظهور نرسید و بی‌نتیجه باقی ماند.

 

 

کمیته مشترک تبلیغات ایران و قطر

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: به منظور بهره مندی ایران از فرصت های جام جهانی ۲۰۲۲ کمیته مشترک تبلیغات برای معرفی ظرفیت های کشور ما با همکاری قطر ایجاد شود. سعید محمد فروردین ماه امسال در نشست بررسی توانمندیها و برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی اظهار داشت: با توجه به میزبانی کشور قطر از جام جهانی و ارتباطات دوستانه آن با کشور جمهوری اسلامی می توان با انجام تبلیغات مشترک گام های بزرگی را در معرفی ظرفیت های ایران برای پشتیبانی از این رویداد برداشت.

وی افزود: تمام برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جذب برخی از گردشگران و علاقه مندان تماشای بازی های این مسابقات تنها با انتخاب ایران به عنوان محل اسکان از سوی برخی مسافران به نتیجه می رسد که این مساله مستلزم همکاری کشور قطر برای معرفی ظرفیت های کشورما است.

محمد با بیان اینکه در این راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت های ملی، بهره گیری از امکانات و زیرساخت های جزایر قشم و کیش به عنوان مناطق آزاد تجاری نزدیک به کشور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است یادآور شد: تامین مواد غذایی مورد نیاز جام جهانی در کشور قطر نیز مساله ای است که نباید از آن غافل شد.

نظارت بر تورهای تبلیغاتی جام جهانی قطر

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، جلسه کمیته تورهای جام جهانی قطر با حضور یحیی نقی‌زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، نماینده فدراسیون فوتبال و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی منتخب برگزار شد.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در خصوص این نشست اظهار کرد: در این نشست مقرر شد تا تعیین نحوه توزیع و فروش بلیط بازی‌ها توسط فیفا و اعلام آن از سوی فدراسیون فوتبال، شرایط اقامت مسافران در قطر و معرفی خطوط پروازی و کار نظارت بر تبلیغ تورها برای برخورد با سودجویان احتمالی فروش تورهای جام جهانی انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران عنوان کرد: جلسات کمیته تورهای جام‌جهانی به صورت منظم تا زمان برگزاری بازی‌های تیم‌ملی برای هماهنگی و افزایش نظارت‌ها برگزار می‌شود.

بعد از قرعه کشی جام جهانی و مشخص شدن وضعیت گروه‌ها در جام جهانی قطر 2022، برخی گزارش ها حاکی از این بود دفتر خدمات مسافرتی یابکس (ماکان سفر جهان) اقدام به تبلیغ پکیج‌های ویژه جام جهانی قطر کرده و از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» به عنوان شرکت هواپیمایی این تور مسافرتی نام برده است. این اتفاق درحالی رخ داده که رییس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی ایران هفته گذشته صراحتاً تأکید کرد نرخ تور جام جهانی قطر هنوز مشخص نشده و همه نرخ‌های اعلامی گمانه‌زنی‌های تبلیغی است. 

رفیعی درباره قیمت‌گذاری‌های اواخر فروردین ماه درباره تورهای جام جهانی اعلام می‌شود، اعلام کرد «قیمت‌های ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومانی تور جام جهانی قطر حقیقت ندارد، همه گمانه‌زنی است، هنوز هیچ‌کس قیمت بلیت مسابقه و قیمت بلیت هواپیما را نمی داند.»

نکات مهم برای ثبت نام تورهای تبلیغاتی جام جهانی 

 

همزمان با آغاز ثبت‌نام بلیت بازی‌های ایران در جام جهانی قطر، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اواسط اردیبهشت ماه سال جاری، از متقاضیان سفر به این کشور درخواست کرد نسبت به خرید تور جام جهانی از مراکز معتبر و مجاز هوشیار باشند.

در اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است: نظر به این‌که در روزهای اخیر در فضاهای حقیقی و مجازی، تبلیغات مربوط به برگزاری و فروش تورهای جام جهانی فوتبال در حال گسترش است، به اطلاع می‌رساند با توجه به اختصاص نیافتن پرواز یا فروش اقامت هتل‌ها در قطر و یا هماهنگی راهنماها برای جام جهانی، هموطنان عزیز در این مرحله صرفاً می‌توانند نسبت به خرید بلیت بازی‌ها اقدام کنند. البته فرآیند خرید بلیت بازی‌های جام جهانی نیز اعم از بازی‌های تیم ملی ایران یا سایر کشورها از طریق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام می‌شود.

ضروری است هموطنان عزیز قبل از هرگونه اقدام برای خرید بسته سفر (تور) به مقصد قطر به موارد ذیل توجه کنند:

1- اطمینان از مجاز و معتبر بودن فروشنده و مجری بسته سفر (تور مسافرتی) با مشاهده مجوز دفتر خدمات مسافرتی و در صورت نیاز استعلام اعتبار آن از طریق آدرس الکترونیکی https://www.visitiran.ir/fa/facilityList/agency یا تماس با ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها.

2- ضرورت عقد قرارداد و دریافت نسخه معتبر قرارداد مُمهور و امضاشده توسط مقام مجاز دفتر خدمات مسافرتی (مجری تور).

3- پرهیز از واریز هرگونه وجه به حساب واسطه‌ها و اشخاص متفرقه و فاقد سمت مجاز.

4- توجه به قوانین فیفا که از سایت رسمی فیفا به آدرس https://www.fifa.com قابل دسترسی است.

توجه به اطلاعیه‌های صادره از مراجع رسمی داخلی از جمله فدراسیون فوتبال به آدرس http://ffiri.ir

5- اطلاعیه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متعاقباً از طریق روابط عمومی و از درگاه اینترنتی وزارت اعلام خواهد شد.

نظرات کاربران