سعید میرشاهی- هرچه بیشتر از هزاره سوم می گذرد، بازاریابی، اهمیت بیشتری در دنیای دیجیتال امروز پیدا می کند. هرچند روش های بازاریابی و تبلیغات به عنوان یکی از زیرمجموعه های پروموشن در آمیخته، به سبب تحولات فناوری نسبت به گذشته، متنوع تر و متفاوت تر شده اما آموزه های اصیل آن همچنان پابرجاست.
زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران و استاد دانشگاه شهید بهشتی که آذرماه سال گذشته (1400) بر اثر بیماری سرطان جان به جان آفرین تسلیم کرد، 15 سال پبش در کارگاه آموزشی نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، سهل و ممتنع، علم، هنر و فن پیچیده بازاریابی و مدیریت را آن قدر ساده، دلنشین و جذاب تشریح کرد که هنوز هم طعم تازگی دارد. بازخوانی بیش از 100 نکته درباره بازاریابی و مدیریت از زبان این استاد فقید، همچنان لذت بخش است؛ هرچند لذت حضور وی اکنون میسر نیست.
دكتر احمد روستا، استاد دانشگاه شهيد بهشتي، مولف كتاب هاي بازاريابي در كارگاه آموزشي دومين نمايشگاه صنعت تبليغات و بازاريابي، اصول بازار يابي را ساده گفت؛ البته ساده، به معنای هنرمدانه، نه عاميانه.
تسلط وي بر ميراث غني ادب و فرهنگ ايران و برخورداري از تخصص 30 ساله اش، دنياي ديگري از بازاريابي را در ذهن ترسيم كرد. دنيايي كه نگرش ماكياوليستي مبني بر رسيدن به هدف با هر وسيله اي را نهي مي كند، دنيايي كه فقط سود بيش تر و فروش كالارا هدف نمي داند، بلكه دنياي بازاريابي با اهداف متعالي همچون رضایت مشتری را هدف مي داند.
نوشتار حاضر، نگاهي نكته واردرباره اصول بازاريابي دارد؛ نكاتي ظاهرا ساده كه حتي بازاريابان، مديران فروش و آنان كه در اين عرصه دستي بر آتش دارند، تاكنون كمتر از اين زاويه به بازاريابي نگريسته اند. نوشتاري بيش از 100 نكته البته که بخشی از نکات، آموزه های زندگی است و فراتر از بازاریابی..
بازنشر این مطلب که 20 شهریورماه 1386، حدود 15 سال قبل به قلم اینجانب و به همت دوست عزیز آقای احمد آخوندی، در «روزنامه سرمایه» منتشر شد، فرصتی است برای بازاندیشی آثار و اندیشه های استاد فرهیخته بازاریابی در ایران. روحش شاد و یادش گرامی.
1- به جاي بازاريابي بگوييم دادوستد_ يا كسب و كار
2- بازاريابي يعني نياز، عوامل رفع نياز، دادوستد
3- نياز يعني آنچه نداريم و داشتن آن وضع زندگي را بهبود مي بخشد.
4- خواسته يعني تنوع نياز.
5- در كتاب «رقابت آينده» از پرفروش ترين كتاب هاي مديريت در سال گذشته، آمده است كه برخلاف تصور، مديران دهه هاي آينده، مديران رويايي، عاطفي، خيال پرداز و داراي هوش هيجاني هستند.
6- بازارياب حرفه اي كسي است كه چيزي را توليد نكند مگر اين كه آنچه از نظر مشتري مناسب است. اين يعني مشتري مداري و نگرش بازاريابي نه فروش.
7- بازاريابي ارزشي، يعني هر چيز را بر اساس ارزش هاي مشتري توليد كنيم.
8- ويژگي هاي فروشنده حرفه اي برخورداري از تصوير، نگرش، دانش، حساسيت، تعصب و علاقه مندي و پختگي است.
9- مديريت فروش يعني ناز خريدن و مديريت خريد يعني ناز كردن.
10- بازاريابي قديم بر كيفيت، خدمت و قيمت استوار بود و بازاريابي جديد بر سرعت، منفعت و سهولت.
11- كاهش وفاداري مردم به برند (نام تجاري)، پديده بازاريابي امروز است.
12- شاغل بودن زن و مرد الگوي مصرف را در عصر حاضر تغيير داده است.
13- تحولات ناشي از موارد زير هستند: رخوت، درماندگي و عقب ماندگي
14- قوت، بالندگي و تشنگي / اضطرار، تصادفات و اتفاقات
15- ما ديرانديش هستيم نه دورانديش. يعني دير متوجه حقيقت مي شويم.
16- مديريت عمر در زندگي نبايد فراموش شود.
17- معدل چهار «ت» براي موفقيت در بازاريابي: تلقين، تعليم، تمرين، ترميم.
18- بازارسازي يعني ايجاد سهم بازار، سهم مشتري.
19- توسعه الزام كسب و كار و بازاريابي نيست بلكه در ذات آن نهفته است.
20- به جاي «قناعت» توانگر كند مرد را، در بازاريابي بايد گفت «زيادت» توانگر كند مرد را. زياده طلبي در فكر كردن، كار كردن و...
21- STP در بازاريابي مهم است:
- تقسيم بندي مشتريان با بازار (Segmentation)
- بازار هدف (Target)
- موقعيت يابي،منزلت (Positioning)
22- منزلت يعني پسوند نام شما، حاصل استمرار رفتار است مانند حاجي ارزوني، اكبر جوجه و...
23- منزلت مهم ترين توصيه به مديران است يعني آنچه در ذهن ديگران تداعي مي شود.
24- ليواني كه نيمي از آن پر است و نيمي ديگر خالي، نصفه است: واقع بين باشيد.
25- تمام زندگي دادوستد است و بازار.
26- بازاردار يعني مديريت ارتباط با مشتريان (CRM)
27- راه ميان بر موفقيت آن است كه سعي و خطا هميشه لازم است. الگوهاي موفق را ببينيد.
28- عوامل كليدي موفقيت عبارتند از: كپي كردن (تقليد)، اصلاح، تغيير، نوآفريني.
29- طبق تحقيقات انجام شده در ساير كشورها، افراد راضي به 9 نفر پيام مي دهند و افراد ناراضي به 21 نفر. پس رضايت مشتري را فراموش نكنيد.
30- علم، تجربيات طبقه بندي شده است.
31- زيباترين لحظات تحول، عيد نوروز است و نيز روز تولد و شب قدر.
32- مدل حرفه اي شدن بر اساس مدل هفت «ت» توكل، تعهد، تخصص، تعلق، تداوم، تحول، تكامل.
33- بازارداري در بازاريابي بسيار حساس است زيرا امروز، هزينه يافتن مشتري جديد، سه تا 30 برابر حفظ مشتري موجود است.
34- در بازارداري بايد اين مثل تغيير يابد: به جاي «نو كه آمد به بازارt كهنه شود دل آزار» بگوييم: «نو كه آمد به بازارt كهنه شود بهادار»
35- سه ركن مهم بازاريابي:
الف- بازار را بشناسيد، بازار را بسازيد، بازار را حفظ كنيد
ب- دنياي امروز بازاريابي، دنياي مبتني بر تحقيقات است نه تجربيات، اما آن چه مهم است پيوند تحقيقات و تجربيات است. تحقيقات+ تجربيات= مديريت شبكه
ج- بيزنس، تجارت نيست، كسب و كار است، يعني كسب كردن فرصت ها و كارآفريني از طريق آن و «بيزينس من» يعني كاسب كار!
36- كاسب كار (بازارياب) نبايد ديكته بنويسد بلكه بايد انشا بنويسد.
37- ما نبايد راجع به همه چيز اطلاعات داشته باشيم بلكه بايد اطلاعات را در حد بنگاه خود كسب كنيم.
38- بازاريابي فقط رضايت مشتري نيست بلكه فروشنده هم بايد راضي باشد.
39- ريشه اصلي ورشكستگي ها بودن در اوج موفقيت است.
40- سه نكته مديريتي:
هيچ چيز ثابت نيست (مديريت تحول)
هيچ كس كامل نيست (مديريت كمال)
همه چيز نسبي است و وابسته به چيزهاي ديگر (مديريت سيستمي)
41- مديران يا مشكل شناس هستند يا مشكل گشا يا جامع نگر
42- براي موفقيت، هم عوامل موفقيت ديگران را بايد ديد و هم عوامل شكست را. ادب از كه آموختي؟ از بي ادبان.
43- ريشه شكست ها و موفقيت ها ناشي از اين است كه چقدر هر چيز را در جاي خود قرار داده ايم.
44- مديريت از نگاه ادبيات فارسي پيوند دو بيت شعر از هر كدام يك مصراع است كه مي شود:
همه چيز به جاي خويش نيكوست / اندازه نگه دار كه اندازه نيكوست
بر اين اساس مديريت يعني هر چيز را در جاي خودش و در ظرفيت خودش به كار بردن.
45- محيط يعني جايي كه در آن دو عامل فرصت و تهديد وجود دارد.
46- محيط يابي و محيط شناسي يعني شناختن فرصت ها سريع تر از رقبا و كم كردن تهديدها و تبديل تهديدها به فرصت ها
47- بازار بزرگ ترين مركز تحول است.
48- بازارشناسي بايد دايمي باشد و واحد تحقيقات بازار بايد شكل بگيرد.
49- اولين رمز موفقيت در بازاريابي، برخلاف بسياري تصورات، «صادق بودن» است.
50- اگر مي خواهيم قوي باشيم بايد مديريت را متحول كنيم و براي تحول در مديريت نبايد پيچيده گويي كنيم بايد ساده بگوييم. سادگي، زيبايي است.
51- به عنوان يك بازارياب، در بازار صنعتي با فروشنده و واسطه سروكار داريد نه مصرف كننده.
52- دو نقش واسطه در بازار: 1- محقق شماست 2-مبلغ شماست
53- عامل اصلي موفقيت صادرات در ايران، داشتن واسطه هاي بالفعل است.
54- بالاترين اطلاعات مصرف كننده را واسطه ها به شما مي دهند.
55- ديد يعني ديدن آن چه ديگران نمي بينند.
56- در رفتار مصرف كننده شش سوال اساسي مطرح است: where-when-what-why-who-how به عبارت ديگر «چي، چون، چرا، چه كسي، كي، كجا»
57- شعار جديد بازاريابي: مشك آن است كه خود ببويد همان كه عطار بگويد.
58- شكسته نفسي خود بازاريابي است، نه افراط، نه تفريط، بلكه اعتدال
59- ياد نگيريد چگونه بفروشيد بلكه خريدار باشيد تا ببينيد مي خواهيد از چه كسي خريد كنيد.
60- همدلي يعني خود را به جاي ديگري فرض كردن، يك اصل بازاريابي است.
61- Branding يعني چهار «ن»: نامگذاري، نام سازي، نام وري، نام داري، نام بگذاريد، نام بسازيد، نام را ارتقا دهيد، نام را حفظ كنيد.
62- روزي كه براي ما اسم گذاشتند، برند شديم.
63- بازاريابي در سه واژه خلاصه مي شود: شناسايي (تحقيقات)، شناساندن (تبليغات)، رضايت (خدمات)
64- شناسايي، شناساندن، رضايت / كند بازاريابي را حكايت
65- كتابداري نكنيد، كتابخواني كنيد.
66- كيفيت يعني انطباق منابع با آن چه مشتري مي خواهد.
67- حقوق چهارگانه; حق آزادي، حق اطلاع يابي، حق شنيده شدن، حق ايمني براي اولين بار توسط كندي در انتخابات آمريكا مطرح شد. حقوق جديد: حق حريم خصوصي، حق شهروندي.
68- يك دختر 14 ساله آمريكايي، جايزه بهترين تعريف خوشبختي را از آن خود كرد. او گفته بود: خوشبختي يعني رسيدن به نقطه تعادل در زندگي.
69- رضايت نسبي: انتظارات=دريافت / نارضايتي: انتظارات بیشتر از دريافت / رضايت بالا(شعف): انتظارات
کمتر از دريافت
70- مدل چهار «ع» براي مديران:
1- عقيده
2- عشق
3- عرضه
4- عمل (عمل صالح)
71- هرجا نام مشتري بود، فرصت هم هست.
72- فرآيند بازاريابي ارزشي نوين: يافتن و شناختن ارزش ها، ايجاد و خلق ارزش ها، توزيع و عرضه ارزش ها
73- تحقيقات بازار، پچ پچ بازار را شنيدن است.
74- با زبان مردم از آن ها سوال كنيم نه با زبان علم
75- هميشه اولين پاسخي كه از يك نفر مي شنويد، پررنگ ترين آن است.
76- آن چه جامعه مديريت امروز ايران، احتياج دارد حساس شدن به عمر و زندگي است.
77- دو ويژگي مهم بازارياب: انطباق پذيري و انعطاف پذيري
78- مدير بازاريابي حتما يك عضو ارتباطات مي خواهد.
79- كيفيت از كيف كردن و از ته دل راضي بودن سرچشمه مي گيرد. كيفيت يعني آنقدر به انتظارات مشتري نزديك شوي كه خودت هم لذت ببري.
80- درس اول فروشندگي، تو از مشتري سوال كن: مي توانم كمكتان كنم؟
81- جوان براي جوان مي فروشد نه سالمند براي جوان.
82- بازاريابي يعني مديريت ارتباطات و مديريت ارتباطات يعني نفوذ در دل (احساس) و فكر (عقل) مخاطب
83- عوامل موفقيت زبدگان: مشورت، تحقيق، آموزش
84- عمر، محدود است، غيرقابل پيش بيني است، برگشت ناپذير است.
85- موضوعات مورد توجه در تحقيقات بازار، اندازه گيري پتانسيل هاي بازار، تجزيه و تحليل سهم بازار است.
86- سهم نسبي بازار يعني مقايسه سهم بازار با اولين رقيب
87- بازار يك سيستم باز اجتماعي است متشكل از فروشندگان، خريداران، واسطه ها و...
88- تجزيه و تحليل فروش هم از نظر مقدار و هم از نظر ارزش مهم است.
89- بيش از 48 درصد محصولات جديد ايران در شش ماهه اول شكست مي خورند.
90- ما اول شتاب داريم نه شناخت.
91- مديريت يعني مسير درست رفتن و مسير را درست رفتن
92- امروز فرهنگ «زود، زياد، آسان» مطرح است اما فرهنگ صادرات ما «دير، كم، دشوار» است.
93- فقط 5/2 درصد در نخستين برخورد، محصولات جديد را مي پذيرند (زود)
94- طرح تحقيق يعني ماكتي كه معمار براي ساختمان مي سازد.
95- گردآوري اطلاعات از طريق ديدني ها (مشاهده)، پرسيدني ها و پرسشنامه ها و خواندني ها (مطالعه) صورت مي گيرد.
96- طرح هاي مربوطه به شاخص رضايت شركت خود را خودتان انجام ندهيد.
97- محقق واقعي بايد قيف باشد نه فيلتر.
98- تحليل گر واقعي كسي است كه پشت عدد را ببيند.
99- مديريت و كسب وكار شبكه اي: مديريت مالكيتي، مديريت ارتباطي، مديريت شراكتي
100- استراتژي هاي بازاريابي: تمايز، تمركز، مزيت رقابتي
101- كيفيت الزامي يعني كيفيت حداقلي مانند استاندارد
102- تمايز يعني چيزي به مردم بدهيم كه رقبا نتوانند به راحتي آن را بدهند.
103- تمركز يعني به جاي پخش گسترده، بخشي از يك بازار بزرگ را انتخاب كنيد و ليدر باشيد.
104- مزيت قيمت تمام شده يعني ارزان توليد كنيم نه اين كه ارزان بفروشيم.
105- هيچگاه خود را گرفتار يك استراتژي نكنيد بلكه از استراتژي هاي موازي (چندگانه) استفاده كنيد.
106- در هر بازار با يك استراتژي خاص وارد شويد.
107- تدبر يعني توان، دانش، بينش و روش; تدبير يعني توان، دانش، بينش، يورش و روش.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران