جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 775

تاریخ خبر: 1402/01/05

بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»

آسیه فروردین- 17 سال پیش، وقتی خوشه‌های طلایی سالم، محبوب و خوشمزه خانواد‌ه‌ها، در «زرماکارون» قد برافراشت و با سادگی، سرعت، قیمت و کیفیت عالی، زینت‌بخش سفره‌های ایرانی و تغذیه متعالی شد، به روزی می‌اندیشید که کام‌ یک ملت را شیرین کند!

تیرماه 1401، سرآغاز این روایت خوشمزه کارآفرینانه، دانش‌بنیان و اشتغال‌زا در صنایع تبدیلی و بازرگانی ایران و منطقه بود: بهره‌برداری از «زرکام»، بزرگ‌ترین کارخانه تولیدی محصولات شیرینی و شکلات خاورمیانه.
•    بازخوانی 30 سال افتخار
هرچند توسعه محصولات شرکت‌ها یک ضرورت است اما این اقدام، با وجود رقبای فراوان و مشتریان حساس در صنایع غذایی، به‌ویژه شیرینی و شکلات (confectionery) کار آسانی نیست. بررسی نیاز مشتریان برای توسعه محصول جدید، خلق ایده‌ها و گزینش آنها، توسعه مفاهیم و تست اولیه، بررسی جنبه اقتصادی محصول، تست محصول و در نهایت، تجاری‌سازی آن، شش گام مهم برای حرکت در این مسیر است؛ گام‌هایی که کارآفرینان و پایه‌گذاران گروه صنعتی زر، از حدود 30 سال پیش تا کنون همواره پیموده‌اند؛ یعنی همان زمان که در سال 1372، با ورود به حوزه صنایع غذایی، کارخانه آرد صنعتی را تاسیس کردند. 
ماجرا به همین‌جا ختم نشد. احداث کارخانه آرد سمولینا و فروش آن به کارخانه‌های ماکارونی در سال 1380 و چهار سال بعد، احداث کارخانه زرماکارون در سال 1384، نویدبخش رونق تولید، توزیع گسترده، قیمت مناسب و پیشبرد فروش شد تا 4P معروف آمیخته بازاریابی، از تئوری به عمل تبدیل شود. 
نیازسنجی مشتریان و بازار صنعت کیک، شیرینی و شکلات و نیز شیرینی توسعه محصولات با استقبال و رضایت مشتریان، به حدی بود که به استخراج قند از ذرت و احداث کارخانه زرفروکتوز انجامید؛ اقدامی که حتی اوج تحریم‌ها مانع آن نشد. احداث نخستین پالایشگاه غلات کشور و نیز راه‏‌اندازی بزرگ‌ترین مجتمع کارخانجات فرآوری عمیق غلات در ایران، در دهه 1390 به دست کارآفرینان و بنیانگذاران گروه صنعتی زر، به گفته جورج برنارد شاو، شایسته تحسین است: «مردی که در نبرد زندگی می‌خندد، قابل ستایش است.»
•    توسعه محصول، به کام مشتری
مرور سه دهه تلاش مستمر هلدینگ زر در حوزه صنایع غذایی و توسعه محصولات از ماکارونی به کیک و شیرینی، بیانگر چشم‌انداز قوی این مجموعه و حرکت در مسیر نقشه راه است؛ همان‌ موضوعی که اتفاقا پاشنه آشیل بسیاری از شرکت‌های صنعتی و عدم تاب‌آوری آنها در عرصه کسب‌وکار و البته نقطه قوت زرکام به دلیل نگاه راهبردی است. بیل گیتس می‌گوید: «ما همیشه تغییراتی که در دو سال آینده اتفاق می‌افتد، بیش از حد بزرگ می‌کنیم و تغییراتی که در 10 سال آینده رخ می‌دهد، نادیده می‌گیریم.» 
توسعه و تنوع محصولات و برندهای زرکام نشان می‌دهد سخن بیل گیتس درباره این مجموعه صدق نمی‌کند. گروه زر، از دیروز، یعنی 10 سال قبل، تصویر امروز را در استراتژی برند خود که توسعه کسب‌وکار در عرصه B2B و B2C است، ترسیم کرده و اکنون با ورود به صنعت شیرینی و شکلات، آن را اجرایی کرده است. کیک با برندهای هانیپرز، بریتونا و پیکولند، ویفر با برندهای تیکرز، تریپرز، چوکوتریپس و وینکرز و بیسکویت با برند بیس‌باکس به همراه تنوع طعم‌ها از جمله کاکائویی، فندقی، شیری، شکلات تلخ و کرم سبک، تنها گوشه‌ای از محصولات و برندهای متنوع شرکت زرکام است.
همچنین راه‌اندازی کارخانه بزرگ و دانش‌بنیان زرکام با محوریت صنعت شیرینی و شکلات، توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در سال جاری، یک روایت مستند و یک شاهد عینی برای تحقق شعار سال، «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است. مجموعه زرکام به جای گفتاردرمانی درباره فعالیت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زا در همایش‌ها و سخنرانی‌ها، پند حکیمانه «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست» را آموزه اصلی و آویزه گوش خویش قرار داده و آن را اثبات کرده است.
•    از زرماکارون تا زرکام
عملکرد موفق گروه صنعتی زر با ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون بزرگ‌ترین صادرکننده ایرانیِ انواع ماکارونی، برخورداری از بیشترین درصد سهم بازار پاستا در چند سال اخیر، بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی سیلوهای غلات و بیشترین تولید آرد و فروکتوز در ایران، تحولات فراوانی در عرصه بازار ماکارونی ایجاد کرد. 
همان‌گونه که زرماکارون، برند محبوب مردمی سال 1400، سهم ارزنده‌ای در تامین کالری، تنظیم قند و کلسترول خون از طریق کربوهیدرات‌ها و سلامت غذایی مردم داشته و سهم بازار بیش از 50 درصدی ماکارونی را در کشور به خود اختصاص داده، زرکام نیز به پشتوانه این تحولات و ثمرات، مزیت رقابتی خود را از نظر قیمت مناسب و کیفیت بالا نسبت به محصولات مشابه حفظ کرده است. این مجموعه از طریق توزیع گسترده محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پیشبرد فروش از طریق کمپین‌های تبلیغاتی و به‌کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته دنیا، گذشته پرافتخار هلدینگ زر را چراغ راه آینده قرار داده تا شیرین‌کامی و شادکامی را به مشتریان خود هدیه دهد و با وجود شرایط دشوار اقتصادی، هر روز و در هر میان‌وعده، «ایام به کام» را در کام آنها جاری ‌سازد.
•    تاج پادشاهی بر سر؛ ایام به کام!
علاوه بر این، محصولات زرکام با نیازها و خواسته‌های مشتریان به‌ویژه نسل تنوع‌طلب امروز، در داخل و خارج از ایران، همسو و همگام است. این مجموعه با بسته‌بندی ویژه، کیفیت فزاینده، استانداردهای بالا و عرضه 400 محصول تا پایان سال جاری، نه تنها در ایران و آسیا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بلکه گسترش رویکرد صادراتی و رقابت با برندهای معتبر جهانی، در قالب انواع کیک، ویفر، بیسکویت، کراکر، تافی و شکلات را سرلوحه کار خود قرار داده است. همچنین تمام برندهای شیرینی و شکلات زرکام، در تست‌های محصول، در مقایسه با دیگر محصولات بازار، بالاترین رتبه‌ها را کسب کرده‌اند. 
کسانی که نقل‌قول بیل گیتس در وب‌نوشت شخصی‌اش در سال 1996، «محتوا، پادشاه است» را به خاطر می‌آورند، اکنون در سال 2023، «زرکام، پادشاه طعم» را نیز در خاطرات شیرین خود ماندگار می‌سازند؛ خاطره و احساس لذت‌بخشی که بعد از چشیدن طعم برندهای مختلف کیک، شیرینی، شکلات، ویفر، بیسکویت و سایر محصولات این شرکت به دست می‌دهد. علاه بر این، مشاهده تاج گروه زر در محصولات و عبارت King Of Taste، تجربه مشتری را دلپذیرتر، سفر مشتری را رویایی‌تر و حس تعلق مشتری را فزاینده‌تر می‌سازد. در روزگاری که بعضا کام مردم، به خاطر تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی تلخ است، خانواده هلدینگ زر و مجموعه زرکام، با طعم خوش فرآوری خوشه‌های طلایی و سلامت محصولات غذایی، راوی این روایت است: «اکسیر عشق بر مسم افتاد، زر شدم.»

نظرات کاربران