پنجشنبه, 09 فروردین ماه 1403

کد خبر: 702

تاریخ خبر: 1399/01/20

برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهی‌های جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا

سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان از برخورد با انتشار دهندگان اخبار کذب و شایعات در مورد بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش تبلیغات نیوز از پلیس فتا، سرهنگ حسن کیخا در زاهدان اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا ویروس در جهان، اخبار و رویدادهای مربوط به آن در بیشتر مناطق کشورمان از جمله استان سیستان و بلوچستان در بین کاربران فضای مجازی به سرخط تبدیل شد و کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، واتساب، اینستاگرام، تویتیر با انتشار جدیدترین اخبار و اتفاقات مربوط به این ویروس سعی در اطلاع رسانی جمعی دارند.

وی افزود: با توجه به این که استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی است و خطر انتقال بیماری کرونا بیش از نقاط دیگر کشور احتمال می‌رود، به همین علت متاسفانه بازار شایعات و انتشار کلیپ‌های دروغین در فضای مجازی داغ شده که در همین مورد پلیس فتا با انتشار دهندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد این بیماری برخورد قانونی می‌کند.

سرهنگ کیخا تصریح کرد: در رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان در این ایام متاسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و کلیپ‌های غیر واقعی در خصوص انتشار وسیع بیماری کرونا هستیم که با توجه به گستردگی مخاطبان فضای مجازی و زودباور بودن عدهای از آنها باعث ایجاد نگرانی خانواده‌ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.

سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اکنون پلیس فتا استان به صورت کاملا تخصصی همه جریانات خبری منتشر شده در فضای مجازی استان و نشانگاه های انتشار اخبار را رصد می کند و در صورت مشاهده هرگونه موارد محتوایی شامل فیلم، خبر، عکس که حاوی مطالب شایعه و کذب به قصد ایجاد تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی در جامعه را تشدید کند؛ موضوع را به صورت قانونی مورد پیگیری قرار داده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد که براساس ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای با شایعه پراکنان در فضای مجازی برخورد قانونی خواهد شد.

وی در ادامه از کاربران فضای سایبر خواست به هیچ عنوان مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی را که از صحت و سقم موضوع و منبع منتشر کننده آن اطمینان ندارند، ملاک قلمداد نکنند و از بازنشر آن خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در این خصوص مشخص شده عده‌ای افراد سودجو و کلاهبردار با دامن زدن به انتشار این گونه اخبار با هدف سود جویی اقدام به ارسال آگهی‌های جعلی با هدف تبلیغ و فروش اقلام و تجهیزات دارویی و بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا با قیمت‌های گزاف و جعلی در شبکه‌های اجتماعی و سایتهای واسط فروشگاهی کرده‌اند.

سرهنگ کیخا گفت: شهروندان هرگز فریب اینگونه آگهیهای جعلی را در فضای مجازی نخورند و اخبار و اطلاعات در این خصوص را از طریق رسانههای معتبر پیگیری کنند و همینطور شهروندان عزیز برای تهیه هرگونه دارو و یا وسایل بهداشتی بهتر است از داروخانه‌ها و یا مراکز مورد تایید وزارت بهداشت اقدام کنند.

سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: هموطنان تمامی نیازهای خبری و اطلاع رسانی خود را از منابع معتبر نظیر رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های خبری مرجع تامین کنند و در صورت مواجه با موارد مشکوک و یا نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی با مراجعه به بخش مرکز امداد و فوریت های سایبری پلیس فتا از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی WWW.CYBERPOLICE.IR از خدمات آنلاین و بر خط این پلیس بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران