تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: موضوع دستکاری عکسها در رسانههای اجتماعی، مدتهاست که برای بسیاری کشورها، نگرانیهای فراوان ایجاد کرده اما با توجه به گسترش روزافزون این فناوری از عکسها به سمت ویدئوها، آیا مقامات کشورها باید مداخله کنند؟
گزارش بیبیسی درباره تغییر چهره با استفاده از نرمافزارهای دیجیتال و اپلیکیشنهای مطرح در این حوزه و قوانین محدودکننده کشورهای اروپایی قابل تامل است.
• 200 میلیون دانلود برای اپلیکیشن تغییر چهره
کریستل برگر، وقتی عکسها و ویدئوهایی را در اینستاگرام، تیکتاک و فیسبوک پست میکند، معتقد است «ویژگیهای چهره من را به شدت تغییر نمیدهد.» او میگوید: «من واقعا بهصورت دیجیتالی، آرایش و نورپردازی عالی را به خودم میدهم.» خانم برگر، مادری جوان از ایالت ایندیانا ایالات متحده، برای اشتراک در اپلیکیشنی به نام FaceTune که بیش از 200 میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده، پول پرداخت میکند.
این برنامه به کاربران امکان میدهد که تغییرات ظریف در ظاهر صورتشان ایجاد کنند (مانند صاف کردن چین و چروکها) یا اینکه به طور متناوب، ظاهر خود را کاملا تغییر دهند. به عنوان مثال، آنها می توانند صورت خود را باریک کنند، شکل و اندازه چشمان خود را تغییر دهند یا تغییرات دیگر روی خودشان اعمال کنند. اپلیکیشن FaceTune که در ابتدا فقط میتوانست روی عکسها کار کند، دو سال پیش نسخهای را برای ویدئوهای سلفی کوتاه عرضه کرد که از آن زمان به بعد، کارایی آن به طور فزاینده توسعه یافته است.
مجموعه FaceTune، یکی از اولین شرکتهایی بود که در این حوزه، برنامه خود را از تصاویر ثابت به ویدئو گسترش داد. در همین حال، برنامه محبوب دیگری که به کاربران اجازه میدهد عکسهای رسانههای اجتماعی خود را تغییر دهند، Perfect365 است که تلاش میکند نسخه ویدئویی خود را اواخر امسال راهاندازی کند.
اپلیکیشن FaceTune متعلق به شرکت اسرائیلی Lightricks است. طبق گزارش دو سال پیش، ارزش این شرکت، 1.8 میلیارد دلار (1.4 میلیارد پوند) است. زیو فاربمن، بنیانگذار Lightricks، میگوید: «نام بازی، باعث میشود تا اپلیکیشن به راحتی کار کند.» به گفته وی، «با این نرمافزار، شما عملا 80 درصد قدرت را با 20 درصد پیچیدگی نرمافزارهای حرفهای به مردم میدهید. این، همان بازیای است که سعی میکنیم انجام دهیم.»
مدتها گفته میشد چنین ابزارهایی ناسالم هستند، زیرا دیدگاه غیرواقعی از زیبایی افراد را ترویج میکنند که میتواند خطرناک باشد؛ بهویژه برای کودکان تاثیرپذیر و بزرگسالان جوان. به عنوان مثال، بر اساس نظرسنجی سال 2021 برند داو (Dove)، در حوزه مراقبت از پوست، 80 درصد دختران نوجوان اعلام کردند تا سن 13 سالگی، ظاهر خود را در یک عکس آنلاین تغییر دادهاند.
• قوانین محدودکننده در اروپا
هرچند هیچکس خواستار ممنوعیت این فناوری نیست اما حرکتهای فزاینده برای وادار کردن تبلیغکنندگان و اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی، یعنی افرادی که اغلب برای تبلیغ محصولات به روش غیررسمیتر پول میگیرند، انجام میشود تا اگر تصویر فیزیکی خود را به این روش تغییر دادهاند، اعتراف کنند. در این شرایط، آیا دولتها باید مقرراتی را برای استفاده از دستکاری عکس و ویدئو در رسانههای اجتماعی تدوین کنند؟
نروژ در سال 2021 قانونی را تدوین کرد که این دو گروه رسانههای اجتماعی را ملزم میکند تا نشان دهند آیا یک عکس روتوش شده یا خیر؟ فرانسه اکنون یک مرحله جلوتر رفته و در حال درخواست همان موضوع، برای عکس و فیلم است. انگلیس نیز اکنون به همین موضوع توجه میکند، زیرا لایحه ایمنی آنلاین دولت، همچنان در مسیر پارلمان است. با این حال، باید دید آیا این قانون فقط تبلیغات در رسانههای اجتماعی را هدف قرار میدهد یا افرادی که تحتتاثیر این اپلیکیشنها هستند، نیز شامل میشود.
سخنگوی وزارت علوم، نوآوری و فناورهای نوین میگوید: «دولت، تهدیدی را که محتوای دستکاریشده دیجیتال میتواند ایجاد کند، تشخیص میدهد و این موضوع را بسیار جدی میگیرد.» لوک ایوانز، نماینده محافظهکار، مدتهاست که برای تبلیغکنندگان و اینفلوئنسرها کمپین تبلیغاتی انجام داده تا اعتراف کنند تصویرشان را در رسانههای اجتماعی تغییر دادهاند. او میخواهد قانون جدید، حاوی مقررات اثباتشده آینده باشد، بنابراین برای ویدئوهای تغییریافته و سایر پیشرفتهای فنی نیز به این پذیرش نیاز دارد. وی میگوید: «باید نسبت به فناوریهای جدید، آگاهی و شفافیت بیشتری داشته باشیم. برای من صداقت، همهچیز است.»
پاسخ فاربمن این است که در حالی که «این گفتگو همیشه وجود داشته... با گذشت زمان، پذیرش این ابزارها افزایش مییابد.» وی میافزاید: «این امر، یک موضوع آزادی بیان است. برای من عجیب است که یک شرکت تصمیم میگیرد آزادی بیان کاربران خود را به دلیل حساسیت های زیباییشناختی یا اخلاقی محدود کند.» شان مائو، مدیر اجرایی Perfect365 مستقر در سانفرانسیسکو، نیز از مردم میخواهد از این برنامه «به روش ایمن و اخلاقی» استفاده کنند. وی می افزاید: «ما مردم را تشویق میکنیم که از این اپلیکیشن برای ابراز خلاقیت خود استفاده کنند و با نیت سوء برای فریب دیگران یا معرفی نادرست خود، استفاده نکنند.»
• خوشقیافههای خوشفروش!
استوارت داف، روانشناس، یکی از شرکای پرن کاندولا در بریتانیا میگوید که برخی از اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی همیشه وسوسه میشوند تا از ترفندهایی برای بهبود ظاهر آنلاین خود استفاده کنند، زیرا خوشقیافه بودن باعث فروش میشود. او میگوید: «جذب فیزیکی، تاثیر بسیار قوی اما اغلب ناخودآگاه بر تصمیمات ما در خرید محصولات و خدمات از دیگران دارد.»
هنگامی که از ما میپرسند چه چیزی بیشتر از همه مهم است، آگاهانه از اهمیت ظاهر فیزیکی سخن میگوییم و از ویژگیهایی مانند هوش، ارزشها و شخصیت، صحبت میکنیم. تحقیقات روانشناختی به طور مستمر، رابطه مثبت قوی بین جذابیت یک فرد و توانایی وی برای فروش به ما نشان میدهد.
یکی از اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی به نام Brandon B، ۵.۶ میلیون مشترک در یوتیوب دارد. او معتقد است برنامههای دستکاری عکس و فیلم باید با دید مثبت دیده شوند. به اعتقاد این اینفلوئنسر رسانههای اجتماعی، اپلیکیشنهای دستکاری تصویر میتوانند به برخی افراد اعتماد به نفس بیشتری بدهند. او میگوید: «خوشحالم که این برنامهها وجود دارند، زیرا فکر میکنم افراد زیادی هستند که به اندازه کافی، ظاهر خوبی ندارند تا در رسانههای اجتماعی فعالیت کنند، بنابراین ممکن است احساس کنند کنار گذاشته شدهاند. این ابزارها به آنها کمک میکند تا در این رسانهها حضور پیدا کنند.»
با این حال، دکتر شیرا براون، پزشک اورژانس در بیمارستان جنوبی نیاگارا، در اونتاریو (کانادا) میگوید: «به نظر میرسد ادراکات تحریفشده از تصویر بدن با شیوههای رایج رسانههای اجتماعی تشدید میشود.» او میافزاید: «ما روزانه پیامدهای سلامت روانی رسانههای اجتماعی مانند اضطراب، افکار خودکشی و افسردگی را در بخشهای خود مشاهده میکنیم.»
منبع: بی بی سی
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران