جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 753

تاریخ خبر: 1401/06/17

پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد! 

این روزها پیامک‌های تبلیغاتی، وب‌سایت‌های اینترنتی و توزیع‌کنندگان آگهی‌ها یا تراکت‌های تبلیغاتی در مسیرهای پرتردد همچنان اصرار دارند شما را بر روی یکی از صندلی‌های دانشگاه‌های کشور بنشانند؛ آن هم خصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و بدون کنکور و بدون آزمون! هم دانشگاه‌های غیرانتفاعی و هم موسسات فراگیر پیام نور، اکنون که خیل عظیم مشتاقان ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون را مشاهده می‌کنند، دست به تبلیغات گسترده‌ای زده‌اند. 

با گسترش پذیرش دانشجویان در انواع دانشگاه‌های کشور اعم از روزانه دولتی، و دانشگاه‌های پولی، عملا تمامی متقاضیان کنکور می‌توانند به دانشگاه راه پیدا کنند و اکنون با وضعیت موجود، این مسئله در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم رایج شده است. چنانچه وضع به همین منوال پیش رود، و تبلیغات گمراه‌کننده، ولو با انکار مسئولان و نهادهای ذیربط، پیروز میدان شوند، تبلیغات مربوط به خریدوفروش پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌ها و... نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد.
در حال حاضر بازار تبلیغات موسساتی با عناوین مختلف در زمینه نگارش پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی خصوصا در مقاطع ارشد و دکترا، حسابی داغ است؛ تحقیقاتی که مثلا قرار است تولید علم را در کشور ارتقا داده و دردی از مشکلات را دوا کند. نرخ‌ها هم متغیر و بسیاری از آنها بالای 10 میلیون تومان است!
این موضوع درباره موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور، موسسات تبلیغ‌کننده اخذ دیپلم آسان، موسسات مشاوره انتخاب رشته که مانند برخی احزاب یا گروه های انتخاباتی در زمان‌های خاص اعلام موجودیت می‌کنند، نیز صادق است و علیرغم هشدارهای مسئولان، سودهای کلان را نصیب افراد سودجویی می‌کند که پیامد مشاوره یا اقدام غیرقانونی‌شان نیز برای آنها اهمیتی ندارد.
در کسادی بازار تولید و مسکن، اما بازار خدمات آموزشی و مدرک‌فروشی، با تبلیغات گسترده و بی‌در و پیکر آن، بسیار پر رونق است و نتیجه‌اش توقعات بیجا و فساد ناشی از اخذ این مدارک است. از دیپلم‌فروشی تا کارشناسی ارشدفروشی و به تدریج دکترافروشی مسیری به اندازه جیب شماست!

 

نظرات کاربران