جمعه, 07 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 782

تاریخ خبر: 1402/02/02

جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر می‌گذارد؟

سعید میرشاهی- شش ماه پیش، از یک چت‌بات مانند Siri یا الکسا برای اقدامات ساده از جمله درخواست پخش آهنگ استفاده می‌شد. اکنون چت جی‌پی‌تی محصول شرکت اپن‌اِی‌آی (ChatGPT OpenAI) می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد. برخی معتقدند ChatGPT قادر است میلیون‌ها شغل را از بین ببرد و کل صنایع را زیر و رو کند. گوگل و در نتیجه، قیمت سهام شرکت آلفابت (Alphabet)، ممکن است اولین چیزی باشد که در مسیر شلیک این پدیده نوظهور قرار گیرد. گفتنی است آلفابت، شرکت فناوری هلدینگ آمریکایی مستقر در کالیفرنیاست که گوگل، زیرمجموعه‌ آن است.

دلیل اینکه چت جی‌پی‌تی، سلطه آلفابت را در فضای موتورهای جستجو تهدید می‌کند، این است که در ژانویه امسال، مایکروسافت 10  میلیارد دلار در ChatGPT سرمایه‌گذاری کرد. هدف نهایی واضح بود: استفاده از این نرم‌افزار هیجان‌انگیز مبتنی بر هوش مصنوعی برای تبدیل موتور جستجوی بینگ (Bing) به رقیب واقعی گوگل. 
اگرچه شرکت آلفابت، یوتیوب و سایر خدمات را داراست و جستجوی گوگل، 162 میلیارد دلار از کل درآمد 280 میلیارد دلاری آن را به خود اختصاص می‌دهد اما این موضوع برای کسانی که قرار است در آلفابت سهم داشته باشند، نگران‌کننده است.
•    رقابت با گوگل: 100 میلیون کاربر روزانه
اینکه جستجوی گوگل، 93 درصد سهم بازار را در اختیار دارد، شگفت‌آور است. این در حالی است که مایکروسافت، به عنوان نزدیک‌ترین رقیب آن و موتور جستجوی بینگ متعلق به این شرکت، سهم ناچیز 3 درصدی را در بازار موتورهای جستجو دارد. بدتر از این، سال‌هاست «گوگل»، محبوب‌ترین واژه جستجو در بینگ بوده است!

وقتی رایج‌ترین دلیلی که مردم از محصول مایکروسافت استفاده می‌کنند، یافتن رقیب آن است، نمی‌توان به شانس‌ این شرکت خوش‌بین بود. در عین حال، با مشاهده پاسخ‌های عمیق، مفید و حیرت‌انگیزChatGPT ، شاید این چت‌بات هوش مصنوعی قادر باشد جریان را تغییر دهد. مایکروسافت قبلا آن را در بینگ ادغام کرده و از زمان ادغام در 7 فوریه، ترافیک این موتور جستجو به 100 میلیون کاربر فعال روزانه رسیده و به رقم 1 میلیارد جستجو توسط گوگل نزدیک‌تر شده است. 

در آن تاریخ، قیمت سهام مایکروسافت، صعودی شد و در شش ماه گذشته، 18 درصد در مقایسه با رشد آلفابت که 2 درصد بوده، افزایش یافت اما آلفابت چگونه پاسخ داد؟ فارغ از این هشدار «کد قرمز»، به هر شکل، گروهی از مهندسان نرم‌افزار با حقوق خوب در کالیفرنیا در این شرکت، نرم‌افزار چت هوش مصنوعی خود یعنی بارد (Bard) را گسترش دادند. (اخیرا چت‌بات گوگل یعنی بارد به ‌عنوان رقیب اصلی چت‌بات ChatGPT به‌صورت عمومی منتشر شد.) اجرای موفق آن، ممکن است این موتور جستجو را در موقعیتی برابر به سمت جنگ‌ هوش مصنوعی سوق دهد اما در شرایط مساوی، مطمئنا بینگ، بیشتر از گوگل سود می‌برد. 
•    تبلیغات مبالغه‌آمیز
اگر به عقب برگردیم، به نظر می‌رسد تهدید هوش مصنوعی در حال حاضر، بسیار مبالغه‌آمیز و به مثابه تبلیغات اغراق‌آمیز است. ما هنوز آرزوی پرینت‌سه بعدی را به یاد داریم اما هیاهوی آن (حداقل از نگاه مصرف‌کننده نه صنعت)، پس از آنکه به نظر می‌رسید کسی چیزی بیشتر از چند مجسمه یا تندیس پلاستیکی خلق نکرده، از بین رفت!

نشانه‌های دیگر بیانگر این است که چت‌بات  هوش مصنوعی ممکن است برای کاربران مشکل ایجاد کند. برای مثال، این فناوری، شگفت‌انگیز اما گران است. نسخه جدید یعنی ChatGPT-4  برای کاربران، ماهانه 20 دلار  هزینه دارد. نمی‌توان تصور کرد یک موتور جستجو با این میزان هزینه، موفق باشد.

در مجموع، اگر قرار باشد حدس بزنیم ChatGPT برای آلفابت مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر، باید گفت: خیر! زیرا شرکت آلفابت، سابقه طولانی در ارائه بهترین تجربه جستجو را دارد و این تجربه، با هوش مصنوعی یا بدون آن هنوز ادامه دارد. قیمت سهام آتی، منعکس‌کننده آن است. البته فناوری‌های نوین، آن‌قدر غیرقابل پیش‌بینی هستند که فعلا نمی‌توان درباره‌ آن اظهارنظر کرد.

نظرات کاربران