سعید میرشاهی- تقاضای فزاینده برای کسب اطلاعات طی همه گیری کووید 19، با افزایش کافی منابع روزنامه نگاری همراه نبوده و در حقیقت، عکس این قضیه صادق بوده است. طبق گزارش موسسه پوینتر، که یک سازمان آموزش روزنامه نگاری در آمریکاست، فقط در ایالات متحده بیش از 33 هزار روزنامه نگار، بیکار شده اند یا به دلیل پیامد مستقیم ناشی از ویروس کرونا، حقوق شان کاهش یافته یا به مرخصی اجباری رفته اند. در نتیجه، پوشش موضوعات اساسی بهداشت عمومی با ظرفیت محدودتری صورت گرفته است. علیرغم وضعیت وخیم، این بحران، یک عارضه جانبی مثبت و ثانویه را نشان داده است: تسریع در سرعت نوآوری در روزنامه نگاری.
بر اساس گزارش نیولب (Newlab)، سایت سرویس محلی wire service Radar AI در انگلستان با سرمایه گذاری مشترک بین Press Association وRbs Media از یادگیری ماشینی برای تولید مستمر اخبار کووید 19 منطقه ای توزیع شده در رسانه های خبری محلی در انگلستان استفاده می کند. مسوولان این سرویس می گویند: فقط در ماه می سال گذشته، 17 هزار خبر محلی تهیه کردیم و دریافتیم که می توانیم نقش مهمی در کمک به مشترکان خود داشته باشیم تا رویدادها برای خوانندگان در سطح محلی بیان شود. استفاده از محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی توسط مشترکان رکورد زده و از آوریل، سیر صعودی داشته است.
• تاثیر کرونا بر درآمد آگهی ها
سرعت بخشیدن به پذیرش فناوری به منظور گردآوری اخبار که با کاهش مداوم درآمد تبلیغات تشدید شده، کافی نیست. طبق مشاوره FTI، درآمد آگهی روزنامه در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. به گفته مدیرعامل و مدیر سئو خبرگزاری ایتالیاییANSA ، چالش موجود این است که هیچ پاسخی در بازار به رشد اطلاعات دیجیتالی داده نشده است.
می توان گفت تبلیغات محلی در نتیجه بحران مالی در این بخش از بین رفته و یک بحران اقتصادی طولانی و جدی در انتظار ماست. در این رابطه، یک اکوسیستم خبری محلی ضعیف منجر به آگاهی پایین عموم مردم می شود. این موضوع، خصوصا هنگام شیوع یک بیماری همه گیر که تجزیه و تحلیل داده های بهداشت عمومی برای به روز نگه داشتن بسیاری از جوامع درخصوص تأثیر ویروس بر شهرها و سیستم مراقبت های بهداشتی محلی، ضروری است، مسئله ساز است.
• ویروس کرونا، ویروس روزنامه نگاری و هوش مصنوعی
در روی دیگر صنعت رسانه، سردمداران خبری می دانند ویروس کرونا، نوعی ویروس روزنامه نگاری است. در واقع همان طور که کریس کالینز، سردبیر ارشد اجرایی بلومبرگ در گفتگویی در دانشکده اقتصاد لندن تشریح می کند، این همه¬گیری «داستان داده نهایی» است. بلومبرگ یکی از سازمان هایی است که از سیستم های هشدار هوش مصنوعی برای نظارت بر رسانه های اجتماعی و سایر منابع داده برای دیدگاه های مربوط به ویروس کرونا استفاده می کند تا به محض ظهور روند یا ناهنجاری در داده ها، خبرنگاران را مطلع کند.
در اینجا، توصیف قابل تأمل فیلسوف انگلیسی، آلن دو باتن، از روزنامه نگاری به عنوان پیگیری مصمم برای ناهنجاری، معنای واقعی پیدا می کند زیرا سازمان های خبری برای اتخاذ شیوه های الگوریتمی رقابت می کنند. آمارها در داده ها به پیش بینی وقایع خبری کمک می کند و روزنامه نگاران را به داستان بعدی خود سوق می دهد مانند اینکه شیوع بعدی کووید 19، قرار است کجا باشد؟ آیا زیرساخت های مراقبت های بهداشتی برای مقابله با هجوم بیماران آماده می شود؟
• علم داده در خدمت سازمان های خبری
سازمان های خبری مدت زیادی است با تجزیه و تحلیل حرکت شاخص های سهام و استنباط تأثیر بالقوه آنها بر اقتصاد، به دنبال سیگنال در داده ها هستند. آنچه تغییر کرده این است که روزنامه نگاران اکنون تعداد زیادی از شاخص¬های داده و معیارهای حقیقی و ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی برای کسب بینش درباره موضوع را در اختیار دارند. در طول دوران کرونا، خبرنگاران از داده-های اقتصادی و معیارهای بهداشتی در سراسر کشورها، مناطق و شهرها استفاده کرده اند تا نتایج اصلی این داستان جاری را در مقاطع مختلف پیدا کنند.
به گفته دیوید لورنته، مدیرعامل خبرگزاری Narrativa که دفتر مرکزی آن در اسپانیاست: «این بحران، تجارت ما را تغییر داد. مناطق کلیدی که ما تمرکز خود را بر روی آنها قرار داده ایم مانند پوشش اخبار ورزشی، طی چند روز پس از بروز همه گیری، از رده خارج شد. ما مجبور شدیم تجارت خود را بازتعریف کنیم و بر خلق ارزش برای مشتریان خود یعنی تولید محتوا درباره کووید 19، تمرکز نماییم.»
• ابزارهای داده در اتاق های خبر
نشریه برجسته اخبار سلامت STAT News که برخی از گزارش¬های خود را در مورد ابزارهای داده از جمله ردیاب کووید 19 و موارد مشابه، منتشر می کند، تأثیر همه گیری را در سیستم مراقبت های بهداشتی با استفاده از داده های عمومی و مدل های آماری پایه ریزی کرده است. این اندازه¬گیری جدید که از طریق دانش داده تهیه شده توسط Applied XL و داده های مرکز نوآوری روستایی به¬دست آمده، نه تنها زمینه گزارش STAT را فراهم می کند، بلکه توسط موسسات خبری همچون US News & World Report و فاکس نیوز، به عنوان رسانه های مهم آمریکا، برای تعیین کمیت تأثیر بر زیرساخت های بهداشتی در مناطق روستایی استفاده شده است.
جذابیت استفاده از داده ها این است که گویا هستند و اساسا فیلتر نشده اند، بنابراین خوانندگان می توانند اطلاعات را در زمان واقعی کشف و تجزیه و تحلیل کنند. همان طور که در دوران کووید 19، اخبار و رویدادهای مهم می نویسیم ردیاب ما در کمک به خوانندگان برای درک عظیم بحران بهداشت عمومی که دامنه و مقیاس آن گاهی فراتر از درک ماست، بسیار حیاتی بوده است.
اتاق های خبر به سرعت روش های جدیدی را برای متنی سازی اطلاعات فراتر از سنجه¬های سنتی شناسایی می کند. مثلا نشریه دیجیتالی Axios از داده های نوشیدنی هایی که در مکان های آزاد یافت می شود، برای جلب اعتماد مصرف کنندگان درباره بازگشایی شهرها در میان همه گیری کرونا استفاده می کند. این فرم گزارش دهی به کمک شاخص های جایگزین پس از پایان همه گیری، به سایر بخش های سازمان های خبری حمل و نقل، مسکن، اقتصاد محلی، اجرای قانون، آموزش و سایر موارد گسترش می یابد.
• هوش مصنوعی، اخبار محلی و تولید محتوای خودکار
سازمان های خبری محلی می توانند با بهره گیری از ابزارهای تحلیل منبع باز و دوره های آنلاین رایگان برای روزنامه نگاران، از کتابخانه های یادگیری ماشین برای تهیه گزارش استفاده کنند. همکاری با اتاق های خبر دیگر و مشارکت با موسسات دانشگاهی برای اشتراک گذاری دانش و منابع نیز می تواند سرعت تصویب و نهایی سازی گزارش را تسریع کند. به عنوان مثال اندیشکده رسانه ای دانشکده اقتصاد لندن، اخیرا از همکاری بیش از 20 سازمان خبری بین المللی برای نمونه سازی اولیه از راه حل های روزنامه نگاری مجهز به هوش مصنوعی و بحث درباره تاثیر هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری در دوران کرونا خبر داد.
به گفته نیک دیاکوپولوس، استاد روزنامه نگاری رایانه ای از دانشگاه نورث وسترن، با توجه به اهمیت داده ها در روایت داستان کووید 19، در سطح ملی و محلی، روش های جالبی برای استفاده از تولید محتوای خودکار برای تقویت اخبار محلی درباره بحران وجود دارد. یک نمونه مناسب در این زمینه،Big Local News Case Mapper است که یک نقشه و نمودار قابل جاسازی را ارائه می دهد تا رسانه های محلی بتوانند از آن استفاده کنند. در اینجا نیز ممکن است فرصت های استفاده نشده ای برای استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته مانند اینکه خبرنگاران را در مورد مکان هایی که روند نگران کننده ای دارد، آگاه می کند.
• شیوه جذب مخاطب و کسب درآمد
با بهره گیری از علم داده و هوش مصنوعی، سازمان¬های خبری قادرند داده¬های بلادرنگ رویدادها و اطلاعات تهیه شده در شهر یا محله خاص را به شیوه موثرتر، به خوانندگان ارائه دهند. در صنعتی که با کاهش درآمد همراه است، اخبار محلی در مورد بهداشت عمومی می تواند به عنوان یک نقطه ورود مهم برای جذب مخاطب و درآمد در آینده تبدیل شود.
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران