پنجشنبه, 09 فروردین ماه 1403

کد خبر: 778

تاریخ خبر: 1401/12/27

عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟

تبلیغات نیوز- این روزها، آگهی های مختلفی بر در و دیوار شهر، بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و آنلاین و تیزرهای مختلف گسترش یافته است؛ تبلیغاتی جذاب که پیامش این است: «الان بخر، بعدا پرداخت کن»؛ یک روش نوین پرداخت اعتباری یا قسطی.

در حال حاضر BNPL (Buy Now Pay Later) یا همان روش الان بخر، بعدا بپرداز، یک روش نوین پرداختی است که در کشورهای نوآور به یک روش رایج برای خرید کالا یا خدمات تبدیل شده است و یکی از جدیدترین شیوه‌های پرداخت قسطی به‌شمار می‌رود. این روش در ایران هم در حال رایج شدن است و شرکت های مختلف خصوصا اپلیکیشن ها با ارائه خدمات اعتباری به این سمت حرکت کرده اند.

هیچ‌چیز به‌اندازه فروش اقساطی، یک فروشگاه خرده‌فروشی را از دید مشتریان جذاب نمی‌کند. فروش اقساطی به خریداران این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت پول نقد به‌راحتی خرید کنند و بعداً به‌صورت قسطی پول خرید خود را پرداخت کنند. با حرکت در مسیر تجارت الکترونیک، جای تعجب نیست که استراتژی BNPL یا همان فروش اقساطی به یک‌ترند بزرگ در دنیای خرده‌فروشی آنلاین تبدیل شود. 

پرداخت الکترونیک BNPL یا همان “الان بخر بعداً پرداخت کن” یکی از روش‌های نوین خرید کالا و خدمات است که در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی و هم‌چنین کشورهای پیشرفته آسیایی رایج است و در اختیار عموم مردم قرار دارد. BNPL به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بدون پرداخت یکباره ارزش کالاها و خدمات، خریدهای خود را به صورت آنلاین و یا حضوری انجام دهند.

برخلاف فروش اقساطی که در آن ممکن است میزان اعتبار بالا و مدت بازپرداخت طولانی باشد، در BNPL حداکثر مدت بازپرداخت ۴ ماه بوده و مبلغ اعتبار نیز کمتر و بیشتر برای خریدهای خرد است. BNPL بدون کارمزد، سود و یا بهره اضافی است که مهم‌ترین مزیت آن در مقایسه با سایر روش‌های تأمین اعتبار محسوب می‌شود و همین مسئله باعث جذب مصرف‌کنندگان زیادی شده است.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات BNPL، بانک و یا موسسه اعتباری، خرده‌فروشان و مشتریان، بازیگران اصلی صنعت BNPL هستند.

میلیون‌ها خریدار در حال حاضر از خدمت خرید قسطی یا همان سیستم «الان بخر، بعدا پردخت کن» (Buy now pay later) یا BNPL استفاده می‌کنند. امروزه فین‌تک‌های متعددی در دنیا از جمله کلارنا (Klarna)، افیرم (Affirm) و افترپی‌ (Afterpay) در این حوزه فعالیت می‌کنند. شرکت‌های بزرگ هم به این عرصه وارد شده‌اند؛ پی‌پل در حال ارائه خدمات خاص خود در این حوزه است، آمازون و اپل در حال همکاری با افیرم هستند و شرکت اسکوئر در حال خرید افترپی به قیمت 29 میلیارد دلار است.

طرح‌های BNPL که به عنوان «وام‌های نقطه خرید» هم شناخته می‌شوند به خریداران اجازه می‌دهند که هزینه خرید اقلام را در یک دوره مشخص پرداخت کنند.

خریداران در فضای آنلاین تنها با چند کلیک می‌توانند از خدمات BNPL استفاده کنند. معمولا در این روش خریدار یک مبلغ اولیه را پرداخت کرده و باقی‌ مانده را در یک دوره سه تا چهار ماهه تکمیل می‌کند.

ارائه دهندگان خدمات BNPL معمولا استفاده از این وام‌ها را به خرده فروشان پیشنهاد داده و سپس بخشی از تراکنش‌های فروشگاه را به عنوان درآمد و سود خود دریافت می‌کنند. متخصصان معتقدند که خرده فروشان به دلیل افزایش حجم فروش خود به سمت این خدمات جذب می‌شوند.

برخی شرکت‌های BNPL از بازپرداخت دیرهنگام و یا سود مربوط به طرح‌های بلند مدت هم کسب درآمد می‌کنند. خریدار هم در این میان سود می‌کند؛ شما می‌توانید کالایی که هنوز پولش را به طور کامل ندارید خریداری کنید و هزینه را در اقساط ماهانه پس بدهید.

نظرات کاربران