پنجشنبه, 09 فروردین ماه 1403

کد خبر: 706

تاریخ خبر: 1403/01/09

ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت

بر اساس سازوکار تعیین شده، شناسایی افراد واجد الشرایط برای دریافت یارانه کرونا از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود صورت می‌گیرد و ضعیف‌ترین اقشار جامعه که هیچ منبع درآمدی ثابتی ندارند، در این راستا شناسایی و واریز کمک‌های دولتی به حساب آن‌ها انجام می‌شود.

به گزارش تبلیغات نیوز، در حالی که برنامه دولت برای حمایت از ضعیف ترین قشر جامعه در شرایط شیوع کرونا اعلام شده است، برخی سودجویان با هدف کسب درآمدهای واهی دست به تبلیغات گسترده در خصوص ثبت نام ویژه یارانه کرونا و تسهیلات ۴ درصدی می کنند.

این اقدام در حالی از سوی برخی سودجویان در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است که دولت پیش از این بارها اعلام کرده است نیازی به ثبت نام و مراجعه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و بانک ها برای دریافت کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی و تسهیلات بانکی یک تا دو میلیون تومانی نیست .

بر اساس این گزارش سازوکار تعیین شده، شناسایی افراد واجد الشرایط برای دریافت یارانه کرونا از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود صورت می گیرد و ضعیف ترین اقشار جامعه که هیچ منبع درامدی ثابتی ندارند، در این راستا شناسایی و واریز کمک های دولتی به حساب آنها صورت می گیرد.طبق آخرین گزارش ارائه شده نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران کمک های ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی را در پایان اسفند ماه دریافت می کنند . مرحله دوم این کمک ها نیز در پایان فروردین به حساب آنها واریز خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی شده است عملیات پرداخت یارانه به آسیب دیدگان از کرونا تا پایان خرداد ماه تداوم یابد. ممکن است ستاد ملی مبارزه با کرونا، در صورت افزایش تعداد آسیب دیدگان و همچنین افزایش دوره مقابله با این بیماری ، تصمیمات تازه ای را لحاظ کند .

یارانه کرونا به خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان؛ دو نفره، ۳۰۰ هزار تومان؛ سه نفره، ۴۰۰ هزار تومان؛ چهار نفره، ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان واریز شده است.

وام یک تا دو میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در این راستا دولت تسهیلات ویژه یک تا دو میلیون تومانی را از طریق شارژ در کارت‌های واجدین شرایط نیز پرداخت می کند.این تسهیلات با بهره ۴ درصد پرداخت می شود و دولت پرداخت هشت درصد از سود این تسهیلات را تقبل کرده است .

بر اساس این گزارش این کارت‌ها در طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رییس جمهوری به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دستفروشان و کارگران فصلی تا سقف چهار میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد.به این ترتیب شناسایی این افراد از طریق بانک‌های اطلاعاتی است و نیازی به ثبت نام و اعلام حضور برای دریافت این تسهیلات وجود ندارد.

بانک‌های عامل همان بانک واریز کننده یارانه افراد بوده و موظفند ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار یک میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و ۲ میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت منظور کنند.

بازپرداخت طی ۲۷ ماه که ۳ ماه آن تنفس است صورت می‌گیرد و هشت درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود. مشمولان نیازی به مراجعه به بانک‌ها نداشته و بانک ها با اخذ تعهد الکترونیک می‌توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر کنند.

دارابودن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود. طبق اعلام قبلی، برای پرداخت این تسهیلات باید در ابتدا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصناف و اتحادیه‌ها افراد مشمول را شناسایی کند

۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید

بررسی‌ها نشان می دهد بسیاری از مشاغل در ایران با بحرانی جدی پس از شیوع کرونا مواجه شده اند ، از این رو رییس کل بانک مرکزی سازوکار پرداخت این تسهیلات را اعلام کرده است . به گفته وی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشاغل مشمول این مصوبه در ستاد اقتصادی دولت و با همکاری نظام بانکی مشخص و دستورالعمل مربوط به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد، افزود: طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت این تسهیلات به واحدهای آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ کرده اند پرداخت خواهد شد.

همتی گفت: بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دو ساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.وی تاکید کرد: نرخ سود ۱۲ درصدی این تسهیلات منطقی و بر اساس بررسی های کارشناسی است و هر نرخی کمتر از این با توجه به بار مالی آن برای نظام بانکی امکان پذیر نیست.

همتی افزود: نرخ بهره حقیقی در کشورمان حتی در حد ۱۸ درصد نرخ سود اسمی بانک ها و با توجه به نرخ تورم سالانه منفی می باشد و قطعا با نرخ ۱۲ درصد نرخ بهره حقیقی بسیار منفی تر خواهد بود و لذا کمک مناسبی به مشاغل آسیب دیده است.

۵ هزار میلیارد تومان برای صندق بیمه بیکاری

در عین حال با هدف حمایت از کارگرانی که در اثر شیوع کرونا شغل خود را از دست داده اند مبلغی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار گرفته است. طبق تصمیمات اتخاذ شده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آدرس سایت ثبت نام بیمه بیکاری اعلام کرد: کارگران شغل از دست داده مشمول قانون کار برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

محمد شریعتمداری در توئیتر خود نوشته است: «برای پیشگیری از شیوع ‫کرونا و حفظ سلامت کارگران مشمول ‫ قانون کار و تامین اجتماعی که شغل خود را از دست داده‌اند، ازاین پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

به گفته وی، به منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند به سامانه https://bimebikari.mcls.gov.ir/Darkhast.aspx مراجعه کنند.»

منبع: انتخاب

نظرات کاربران