سعید میرشاهی - واکسن کرونا بزنیم یا نزنیم؟! این پرسشی است که هنوز ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد و از آن مهم تر اینکه: واکسن ایرانی کرونا بزنیم یا نزنیم؟! دوقطبی سازی واکسن خارجی و داخلی کرونا، مدتی است که مطرح شده و ظاهرا هنوز موافقان و مخالفان خود را دارد. این در حالی است که تقریبا همزمان با برخی از کشورهای دنیا، در ایران نیز اولین تزریق واکسن کرونا، 9 دی ماه 99 انجام شد. همین موضوع، سوژه تبلیغ و ضدتبلیغ واکسن کرونا را به میان آورده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، سرانجام سهشنبه ۹ دیماه، نخستین تزریق انسانی مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی بدون عوارض اولیه انجام شد؛ با این حال یک رویکرد سیاسی که به نظر میرسد جان مردم برایش در اولویت نیست، پیگیر دوقطبیسازی بین واکسن ایرانی و خارجی است.
نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام «کُوو ایران برکت»، طی روزهای گذشته در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی داوطلبان انجام شد. در میان القائات مخرب علیه کیفیت واکسن ایرانی، « طیبه مخبر » فرزند محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، داوطلب نخستین آزمایش انسانی این واکسن شد و معاون این ستاد نیز دومین واکسن را دریافت کرد.
در همین حال، برخی رسانهها که بخشی از صداوسیما نیز با آن همراهی میکند، یک جریان دوقطبیسازی میان واکسن ایرانی و خارجی به راهانداختهاند؛ جریانی که به اصول علم پزشکی توجه چندانی ندارد و به نظر میرسد نتیجه شعارهای داغ وطنپرستانه آن، بیش از آنکه جامعه را به این سو سوق دهد، بهانه به دست جریان ضدانقلاب و کسانی بدهد که میخواهند القا کنند سلامت مردم برای برخی مسئولان اهمیت چندانی ندارد.
یکی از نمادهای این جریان، سخنان هفته گذشته سردار نقدی معاون هماهنگکننده سپاه بود؛ او با اذعان به این که «ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمیکنیم»، گفت: اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیکهای جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسنهای خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمیکنیم.
در حالی که هنوز تجربه موفق واکسیناسیون سراسری فلج اطفال توسط بسیج در دهه ۷۰ در خاطرها زنده است، سردار نقدی همچنین تاکید کرد که در امر واکسیناسیون عمومی واکسنهای وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد.
جان ۷۵ هزار ایرانی مهم نیست؟
اخبار ساعت ۸ رادیو ایران، نهم دی ماه به خبر رئیس جمعیت هلال احمر درباره ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر اهدایی خیّران ایرانی خارج از کشور واکنش نشان داد و به طرح این سوال پرداخت که وقتی آمریکاییها مدتهاست واردات دارو برای ایران را هم مشمول تحریم کردهاند، چطور ممکن است اجازه دهند واکسن ساخت خودشان وارد ایران شود؟
کارشناس رادیو سپس به نقل گزارشهایی از آثار منفی تزریق واکسن فایزر، از جمله بیهوش شدن یک پرستار و واکنشهای فضای مجازی و نقل سخنان فردی به نام دکتر کرمی پرداخت که گفته، وقتی کشور ایران ۸۳ میلیون جمعیت دارد، ۱۵۰ هزار دُز به چه درد مردم میخورد؟ باید در این مساله تردید کرد و با دید ظنآلود به آن نگریست.
این نگاههای تردیدآمیز که البته منشا آن سابقه بد دولت آمریکا در تعامل با مردم ایران است، در حالی مطرح شده که شرکت فایزر اقدام به ارسال این واکسنها نکرده، بلکه ایرانیان خارج از کشور در اقدامی انساندوستانه این واکسنها را خریده و به هلال احمر کشورمان اهدا کردهاند.
همچنین با احتساب لزوم تزریق ۲ دُز واکسن به هر نفر، این ۱۵۰هزار دُز میتواند در نجات جان ۷۵ هزار نفر موثر باشد. به ویژه در زمانی که طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۵ هزار تن از هموطنان بر اثر این بیماری جان باختهاند و چه بسا در آینده همین واکسنها بتواند تعدادی از هموطنان گروههای پرخطر را نجات دهد. البته باید تدبیری اندیشید که این واکسنها برخلاف بدگمانیهای ایجادشده در فضای مجازی، به پرخطرترین افراد اختصاص یابد و زندگی آنها را نجات دهد.
دوگانه تبلیغات پرحجم و تخطئه واکسن ایرانی
از سوی دیگر در حالی که تولید واکسن ایرانی یک فرایند علمی و پیچیده است و برای نتیجه بخش بودن آن، باید فضایی آرام در اختیار محققان و افراد مورد آزمایش قرار داد، رویکرد تبلیغاتی و شعاری برخی مسئولان و رسانهها، نه تنها کمکی به فرایند تولید داخلی واکسن ایرانی نمیکند، بلکه بهانه به دست برخی داده تا اعتبار واکسن ایرانی را زیرسوال ببرند.
تولید واکسن همانند دیگر پژوهشهای علمی، یک مسیر پیچیده و پر افت و خیز دارد و از همین رو باید در فضایی آرام و بیحاشیه انجام شود، اما ادعاهای گزاف، رویکرد تبلیغاتی و ایجاد مطالبه ارائه اخبار لحظه به لحظه، میتواند آسیبزا باشد. سکه این تبلیغات گسترده روی دیگری هم دارد و آن توفیق کامل نیافتن برخی از این واکسنها یا عوارض منفی برای برخی افراد مورد آزمایش بوده که امری کاملا طبیعی در فرایندهای تحقیقاتی است، اما خبری کردن آن میتواند بازخوردهای روانی منفی به جامعه دهد.
اظهارنظر برخی افراد غیرمرتبط، بهانه به دست گروه دیگری هم داده که تولید واکسن کرونا در داخل را «در حد یک شوخی» خواندهاند. این گروه که بدون ذکر نامشان، از آنها با عنوان ۱۶۷ داروساز یاد شده، از اینکه افراد با تخصصهای غیردارویی، نظر تخصصی دارویی میدهند انتقاد کرده و برخی موضوعهای مطرح شده در رسانههای داخل ایران درباره تولید واکسن داخلی کرونا را «توهین به شعور علمی داروسازان و صرفا بهانهای برای عدم تامین واکسن» توصیف کردهاند.
به نظر میرسد فعالیت تحقیقاتی و آزمایشهای بدون هیاهو و در نهایت اعلام نتایج بعد از کسب موفقیت، ضمن آنکه از آسیب حواشی به محققان کشور جلوگیری میکند، پاسخی عملی و موثر به کسانی است که توانمندی دانشمندان ایرانی را زیرسوال میبرند.
سلامت مردم، به جای ایجاد دوقطبی
برخلاف این دوقطبیسازی، در شرایطی که هیچ راهی کاملا اطمینان بخش نیست، دولت به دنبال همه راهها برای سلامت مردم است. به گفته رئیسجمهوری، اکنون سه مسیر تولید واکسن داخلی، ساخت واکسن با یک کشور دیگر و خرید واکسن از خارج به موازات هم دنبال میشود.
روحانی تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسنی از خارج خریداری کنیم، با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد. در واکسن داخلی هم زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان نهایی برسیم و همه مراحل را طی کند.
همه راهها برای شکست کرونا
راهبرد دولت در شرایطی دنبال میشود که واکسنهای تولیدی شرکتهای بینالمللی نیز افتوخیز دارند و علاوه بر این، به زودی امکان تولید واکسن برای کل مردم دنیا فراهم نیست و هر واکسنی تولید شود، ظرفیت تولید میلیاردی ندارد.
شرکت فایزر که پیش از این اعلام کرده بود در صورت موفقیتآمیز بودن مطالعه، برای سال ۲۰۲۰، حداکثر صد میلیون دوز واکسن آماده میکند، امسال فقط توانست ۵۰ میلیون تولید کند. تولید شرکت استرازنکا نیز بهدلیل یک اشتباه در کارآزمایی بالینی، یکی دو ماه عقب افتاد.
هر دو این شرکتها برای کل سال ۲۰۲۱ ظرفیتی یک میلیاردی یا کمی بیشتر را پیشبینی کردهاند و با این حساب، حتی اگر مشکلات تحریمی هم رخ ندهد و همه موارد مهیا باشد، تا اواسط سال بعد نمیتوانیم به اندازه کافی واکسن بخریم. از این رو ناگزیر به استفاده از واکسن ساخت داخل هم هستیم.
کارشناسان حوزه تولید واکسن قیمت تمامشده کمتر واکسن داخلی نسبت به خارجی را یکی از بخشهای مهم میدانند؛ به ویژه در زمانی که کل جمعیت ۸۰ میلیونی پذیرنده این واکسن هستند. همچنین، این آخرین بیماری نخواهد بود که مجبوریم به سرعت برای آن واکسن بسازیم و زیرساختی که این بار آماده میشود، به عنوان ظرفیتی استراتژیک برای آینده هموطنانمان خواهد ماند.
به گفته آنها، ما یک National Regulatory Authority قوی به نام «سازمان غذا و دارو» داریم که در بعضی سطوح بینالمللی نیز مجوزهایش قابل قبول است و در نتیجه کنترل مناسبی روی کیفیت واکسنهای تولیدی خواهد داشت.
این سازمان با توان بالای خود میتواند و باید همانند نقش FDA آمریکا یا دکتر آنتونی فاوچی در مقابل دولت ترامپ را ایفا کنند که نگذاشتند مجوز زودهنگام برای واکسنها صادر شود.
وقتی سازمان غذا و داروی کشوری قدرتمند بود و جامعه هم این قدرت را شناخت، مسئول یا دولتمردی نمیتواند برای ارائه مجوز بدون دلیل بر آن فشار وارد کند و این باعث اعتبار خروجی آن خواهد شد.
برای سلامت مردم، همه گزینهها روی میز
دکتر حسین وطنپور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، چندی پیش در وبینار ایرنا تاکید کرده بود: ما درباره واکسن، هم در تدارک وارداتیم و هم تولید داخل. ما به هر دلیلی در تولید واکسن داخلی دچار مشکل شویم، باید از قبل برای جامعه پرخطرمان فکر کنیم و برای واردات هم این پیشبینی را کردهایم.
«از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم ممکن است امکان استفاده از واکسن خارجی نداشته باشیم. از این رو با توجه به شرایط خودمان باید همه گزینهها را برای سلامت مردم روی میز داشته باشیم تا در موقعیتهای مختلف از هر کدام که به نفع سلامت مردم است، استفاده کنیم.»
دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان «هوم ایمن زیست فناور» که یکی از شرکتهای سازنده واکسن کروناست نیز در این نشست آنلاین گفت: من هم که تلاش میکنم واکسن بسازم، یک پزشکم و اگر ببینم از جای دیگری میتوان واکسنی را زیر قیمت، به موقع و ارزانتر و بهتر و به میزان کافی بخریم، توصیه میکنم آن واکسن را بخریم و الزامی ندارم به اینکه واکسن ساخت داخل را استفاده کنیم. از هر راهی بتوانیم مشکل کشور را حل کنیم، باید انجام دهیم.
منبع: ایرنا
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران