علی رغم جابه جایی سالانه صدها میلیون تن بار در جاده های کشور و گسترش سیستم های هوشمند حمل ونقل جاده ای در سال های اخیر، ناوگان باری فرسوده ایران، بهره چندانی از این هوشمندسازی و مزیت های باربری آنلاین نبرده است. در این گزارش، معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری، چالش های حمل بار جاده ای، از سنتی تا آنلاین را تشریح کرده است.
هرچند بازارگاه های الکترونیکی و سامانه های حمل بار اینترنتی، طی سال های اخیر به تدریج رونق یافته اند اما حمل ونقل بار جاده ای هنوز بر مدار سنت می چرخد. واقعیت های این عرصه، روایتگر چالش های متعدد و وجود قوانینی است که نه تنها گره ها را باز نکرده، بلکه بعضا پیمودن این مسیر پر پیچ و خم را پیچیده تر کرده است.
• چالش سرمایه گذاری
بازارگاه های الکترونیکی حمل ونقل، فراهم کننده بستر اقتصادی تبادل خدمات بین حملکنندگان و مشتریان حملونقل کالا در وب هستند و از طریق این سیستمهای مبتنی بر وب، مشتریان میتوانند حمل بار را مطمئن و راحت انجام دهند. با این همه، به دلیل وجود مشکلات ریشه ای در عرصه حمل ونقل و ترانزیت جاده ای طی دهه های گذشته، این عرصه هنوز به خوبی پا نگرفته و کارآیی و اثربخشی آن، منوط به حل معضلات پیشین است.
غلامحسین امیری، معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری، با بیش از سه دهه فعالیت در این حوزه می گوید: «مشکل عمده حمل ونقل، عدم امنیت سرمایه گذاری است که از دهه 1360 شروع شده و تا کنون ادامه دارد. تا زمانی که دولت و مجلس این مسائل را حل وفصل نکنند، حمل ونقل بار پیشرفت نخواهد کرد.»
• چالش قوانین
در این رابطه، یکی از مشکلات حمل ونقل جاده ای بار به حوزه قوانین و دستورالعمل های این حوزه برمی گردد. در این زمینه، طبق دستورالعمل نحوه فعالیت و بهره برداری از شرکت های حمل ونقل بزرگ مقیاس هوشمند، این شرکت ها باید در قالب یک شرکت حمل ونقل بین شهری کالا با مجوز توأمان فعالیت سراسری و بازارگاه الکترونیکی حمل بار با توجه به الزامات این دستورالعمل تشکیل شوند. نکته قابل توجه اینکه بند الف ماده 3 این دستورالعمل، حداقل تعداد وسیله نقلیه باری ملکی برای فعالیت شرکت حمل ونقل هوشمند را 100 دستگاه با عمر 5 سال کمتر از سن فرسودگی، تعیین کرده است.
کارشناس ارشد ترانزیت و حمل ونقل بین المللی در این زمینه معتقد است قوانین مصوب حوزه حمل بار که به شرکت های حمل ونقل ابلاغ شده، کارساز نیست و اگر موثر بود تا الان نتیجه می داد. در این زمینه، طی 40 سال گذشته، دستورالعمل های مختلفی صادر شده اما چون بدون توجه به امنیت سرمایه گذاری بوده و مسئولان در این مصوبات، تنها تعداد کامیون ها یا متراژ ترمینال های بار را کم و زیاد کرده اند، این مصوبات، مشکلی را حل نکرده است.
به گفته امیری، در صورت امنیت سرمایه گذاری، نیازی به تعیین تعداد وسیله حمل بار نیست بلکه هر شرکت با توجه به توانایی اش، ده ها یا صدها کامیون با ترمینال بزرگ برای خود تهیه می کند. الان اگر کسی سرمایه گذاری کند و ترمینال بزرگ داشته باشد، نهادهای امنیتی به سراغ وی می روند و مدام می پرسند از کجا آورده ای؟! با این وضعیت، این دور تسلسل ادامه خواهد داشت.
• چالش تخلفات
موضوع تخلفات شرکت های حمل ونقل بار از جمله تخلفات صدور بارنامه و دستکاری در ارقام آن برای افزایش سود شرکت های بابری، از دیگر چالش های حوزه جابه جایی کالاست. امیری، فعال حوزه حمل ونقل و ترانزیت، ضمن تایید برخی تخلفات توسط شرکت های حمل ونقل بار، دلیل پنهان کاری ها در این زمینه را نحوه برخورد ممیزان مالیاتی می داند و تصریح می کند: ممیزان، مالیات را مطابق میل خود تعیین می کنند و اصلا کاری به میزان فعالیت و پیمایش ندارند. سیستم مالیاتی باعث شده، واقعیت ها پنهان شود. اگر مالیات بر اساس عملکرد شرکت های حمل ونقل اخذ شود، آمارها و گزارش ها نیز به درستی ارائه می شود. هیچ کدام از شرکت های حمل ونقل، از سیستم مالیاتی، اعم از داخلی یا بین المللی راضی نیست. علاوه بر سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی نیز برخورد مناسبی با شرکت های حمل ونقل در حوزه مسائل بیمه ای ندارد.
• چالش بارنامه
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل سازمان راهداری با بیان اینکه شرکت حمل ونقل، وظیفه سنگین صدور بارنامه از مبدأ تا مقصد را برعهده دارد، معتقد است صدور بارنامه، برابر با مسئولیت پذیری است. این مسئولیت نباید با توسعه باربری سنتی به هوشمند از بین برود. ضمن اینکه در صورت ایجاد مشکل برای بار یا نرسیدن آن به مقصد، مجازات هایی مانند حبس و پرداخت جریمه چندبرابری وجود دارد.
وی با مقایسه حمل بار داخلی و بین المللی می افزاید: «در حوزه ترانزیت، بارنامه حمل ونقل بین المللی صادر می شود. این بارنامه باید موردتایید بانک مرکزی باشد. ضمن اینکه الان بارنامه های فیاتا به عنوان یک سارمان بین المللی در حوزه حمل ونقل مدنظر هستند. در این رابطه، شرکت های حمل ونقل بین المللی، می توانند هم فورواردر باشند و هم کریر، اگر بخش کریر داشته باشد، وقتی بار روی کامیون می رود، سند حمل CMR مخصوص حمل جاده صادر می شود. به طور کلی حمل بار ترانزیت بین الملل، نظام مند و منظم تر از حمل ونقل بار بین شهری است.»
• چالش واسطه ها
افزایش واسطه ها، از دیگر چالش های حوزه حمل بار جاده ای به صورت سنتی است. این در حالی است که عضویت شركتهای حملونقل كالا، رانندگان حرفهای و صاحبان كالا در بازارگاه الكترونیكی بار، به کاهش دلالان این حوزه و رونق چرخه اقتصاد حمل بار جاده ای کمک می کند. در این رابطه، امیری که از سال ها قبل تا کنون سابقه مدیرعاملی شرکت حمل ونقل بین المللی را در کارنامه خود دارد، با اشاره به وضعیت حمل بار طی دهه های گذشته خاطرنشان می کند: «قبل از انقلاب، شرکت های حمل-ونقلی بزرگ دارای ده ها یا صدها کامیون داشتیم. آن زمان هیچ واسطه ای به دنبال تهیه بار برای راننده نبود و خودش دنبال بار می رفت اما الان به خاطر عدم سرمایه گذاری، مصادره شرکت های بزرگ و عملا از بین رفتن این شرکت ها، ناوگان باری به سمت خودمالکی سوق پیدا کرده، بنابراین راننده ارتباطی با شرکت حمل ونقل داخلی ندارد و از طریق سیستم اعلام بار اقدام می کند و در نهایت به سمت دلال ها می رود. یک روز بار، زیاد است، دلالی روی کامیون انجام می شود و یک روز، کامیون زیاد و بار کم است، دلالی بر روی بار صورت می گیرد.»
وی ادامه می دهد: «قبلا شرکت ها می دانستند چند کامیون در اختیار دارند و برای آن، بازاریابی می کردند اما الان اقدامات بر اساس سیستم اعلام بار است. ضمن اینکه برخی راننده نماها، بارها را به سرقت می برند. مثلا به بندرعباس می روند و چند روز در نوبت می مانند تا اصطلاحا بار شبرین تر را بر دارند. امکان نظارت روی آنها، با توجه به سیستم اعلام بار وجود ندارد.»
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل سازمان راهداری اضافه می کند: «برخلاف دستورالعمل های قبلی که تا حدودی حاشیه امن برای کالاهای ترانزیت وجود داشت، هم اکنون برای این کالاها در بندرعباس، سیستم اعلام بار برقرار شده و شرکت های ترانزیت کننده را نه تنها با صاحب کالا، دچار مشکل کرده، بلکه مسئولیت را آنها در مقابل گمرگات کشور، نیز با معضلات عدیده از جمله نرسیدن بار به گمرک مقصد داخلی یا گمرک مرز خروجی مواجه ساخته و همین امر، یکی ازعوامل قاچاق در حوزه ترانزیت است.
• چالش هوشمندسازی
با توجه به مشکلات حمل بار سنتی، اپلیکیشن ها و بازارگاه های حمل ونقل، طی سال های اخیر، گسترش یافته اند. افزایش بهره وری، شفافیت و کارآمدی امور حمل کالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حملونقل بار، یکپارچگی رانندگان در یک سیستم متحد از اهداف این بازارگاه ها هستند. در این رابطه، حملونقل هوشمند و سریع بار، زمانبندی بهتر رسیدن بار به كامیون، بهبود كیفیت ارائه خدمات، صرفه جویی اقتصادی و افزایش درآمد رانندگان ناوگان باری، از مزیت های باربری آنلاین است. علاوه بر مزیت این سیستم هوشمند برای شرکت ها و رانندگان، مشتریان نیز درباره کامیون موردنظر و بهای حملونقل کالا، حق انتخاب پیدا می-کنند.
عضو کمیسیون حمل ونقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، درباره توسعه سیستم های هوشمند حمل ونقل بار جاده ای بر اساس دستورالعمل ها و قوانین موجود، بر این باور است که: «این اتفاق رخ نمی دهد و اینها همه روی کاغذ باقی خواهد ماند.» به گفته وی، تا زمانی که ارتباط کامیون و راننده با شرکت باربری بیشتر نشود و از همدیگر جدا باشند، این اپلیکیشن ها و سیستم های هوشمند، تاثیرگذاری لازم را نخواهند داشت و اگر نقش شرکت های حمل ونقل، نادیده گرفته شود، تبعات منفی بیشتری خواهد داشت. البته همه اینها، وابسته به امنیت سرمایه گذاری است.
• چالش خودمالکی
به گفته امیری، وضعیت موجود بیانگر ناکارآمدی دستورالعمل ها و قوانین مصوب، درباره تغییر سیستم خودمالکی به شرکت مالکی است و بعد از سال ها، همچنان آمار بیش از 80 درصدی کامیون¬های خودمالک، خودنمایی می کند. در این رابطه، دولت و مجلس باید زمینه سرمایه گذاری را طی این سال ها فراهم می کردند، در حالی الان شرکت های حمل ونقل، جرأت سرمایه گذاری در این عرصه را ندارند. وی با انتقاد از نبود امنیت سرمایه ها می گوید: «این همه ساختمان و برج ساخته می شود، کسی سراغ آنها نمی رود، اما مدام به فعالان حوزه حمل ونقل می گویند از کجا آورده اید؟! اگر امنیت سرمایه¬گذاری وجود داشته باشد، شرکت های حمل ونقل هوشمند کالا در مقیاس بزرگ نیز ایجاد می شوند و امکان برآورد سالانه فعالیت ها، امکانات و اثربخشی اقدامات وجود دارد.»
• اشتباه بزرگ: حکایت، همچنان باقی...
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری از یک «اشتباه بزرگ» طی سال های گذشته سخن می گوید: «ارائه تسهیلات برای دادن کامیون به رانندگان به جای تقویت و حمایت از شرکت های حمل ونقل.» این فعال حوزه حمل ونقل معتقد است دولت، مسبب اصلی خودمالکی شدن رانندگان و تبعات ناشی از آن است. امیری، تلاش های انجام شده برای تشکیل کنسرسیوم در حوزه حمل ونقل یا اقدامات نهادهایی مانند اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و سایر تشکل های صنفی را برای تاثیرگذاری در این عرصه، ناکام می داند و معتقد است گوش شنوایی برای این موضوع در دولت وجود ندارد.
اکنون با قوانینی مانند لزوم واگذاری سهام 30 درصدی بازارگاه ها به شرکت های حمل بار، وجود حداقل بیش از 300 هزار وسیله نقلیه عمومی باری خودمالک و چالش شکاف ارتباطی بین رانندگان و شرکت های حمل بار، حکایت توسعه باربری آنلاین در ایران همچنان باقی است...
آسیه فروردین / سعید میرشاهی
https://b2n.ir/s80620
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران