جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 685

تاریخ خبر: 1398/12/14

چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است

بر اساس تحقیقات جدیدی که روز دوشنبه توسط دانشمندان موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) در سوئد منتشر شد، مشخص شد که برخلاف تصور عمومی و تبلیغات منتشرشده فراوان، چیزی به نام سلول بنیادی تخمک وجود ندارد.

به گزارش تبلیغات نیوز، در این مطالعات، محققان بیش از 24 هزار سلول از قشر تخمدان 21 بیمار را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کردند. این تیم همچنین هزاران سلول از بخش مرکزی تخمدان افراد داوطلب را استخراج و تجزیه‌وتحلیل کردند.

وجود سلول موسوم به سلول‌های بنیادی تخمک، موضوعی است که مدت‌هاست موردبحث و بررسی قرارگرفته است اما آخرین مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که اصولاً چنین سلولی وجود ندارد.

دکتر فردریک لانر (Fredrik Lanner) سرپرست این تیم پژوهشی و متخصص زنان و زایمان در این رابطه اعلام کرد: این سؤال و موضوع مطالعه شده، بسیار بحث‌برانگیز است زیرا برخی تحقیقات پیشین گزارش داده‌اند که چنین سلول‌هایی وجود دارند، اما مطالعات دیگر ازجمله تحقیقات اخیر ما نشان می‌دهد که موضوع کاملاً برعکس بوده و چنین سلولی وجود خارجی ندارد.

وجود سلول بنیادی تخمک برای توسعه درمان‌های مربوط به نازایی، بسیار مهم است. سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که قادر به مشتق‌گیری و ایجاد تفکیک با سایر سلول‌ها بوده و از آن‌ها برای ایجاد انواع روش‌های درمانی استفاده می‌شود.

دکتر پائولینا دامدیموپولو (Pauliina Damdimopoulou) متخصص زنان و زایمان و دیگر پژوهشگر این تیم تحقیقاتی در مرکز مطالعات کارولینسکا در این رابطه گفت: مشکلات نازایی و مسایل مربوط به باروری زنان، یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهش و تحقیق محسوب می‌شود. این‌یک موضوع بحث‌برانگیز است که شامل آزمایش‌های باروری و مستلزم انجام روش‌های پیچیده آزمایشگاهی است.

تجزیه‌و تحلیل‌های جدید انجام‌شده روی چندین سلول تخمدانی مشترک و مطالعات گسترده، حاکی از وجود انواع سلول‌ها ازجمله ocytes، سلول‌های گرانولوزا (granulosa cells)، سلول‌های ایمنی بدن، سلول‌های اندوتلیال (endothelial)، سلول‌های اطراف عروق (perivascular cells) و سلول‌های استرومال (stromal cells) بود اما سلول‌های بنیادی تخمک در هیچ موردی دیده نشده و می‌توان ادعا کرد چنین سلول‌هایی وجود ندارد.

یافته‌های این مطالعه با نتایج چندین مطالعه دیگر که روی نمونه حیوانات آزمایشگاهی انجام‌شده بود، مطابقت دارد زیرا در این مطالعات مشخص شد در حیوانات نیز سلول‌های بنیادی تخمک دیده نمی‌شود.

دانشمندان امیدوارند که تلاش‌های آن‌ها منجر به ایجاد درک بهتری از نقشه سلولی تخمدان انسان شود.

دکتر پائولینا دامدیموپولو در خاتمه توضیحات خود گفت: «عدم آگاهی در مورد اینکه سلول‌های عادی تخمدان چگونه به وجود می‌آید، موجب عدم پیشرفت علم در این زمینه شده است.

مطالعه جدید ما زمینه را برای تولید روش‌های جدید متمرکز بر سلول‌های تخمدان ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند باعث شود سلول‌های تخمدان در لوله‌های آزمایش قرارگرفته و حتی در ساخت تخمدان مصنوعی نیز مؤثر باشد.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سناپرس

نظرات کاربران