سعید میرشاهی- موسسه گارتنر، سه روند فناوری را شناسایی کرده که استفاده از آن در خدمات بانکی و سرمایهگذاری در سال 2022 رو به افزایش است. بر این اساس، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری، 623 میلیارد دلار برای محصولات و خدمات فناوری در سال 2022 هزینه می کنند.
بانکها، هوش مصنوعی مولد را در زمینههای رشد مانند کشف تقلب، پیشبینی معاملات و مدلسازی عوامل ریسک به کار می-برند. سیستمهای خودکار به شکل ابتدایی بهعنوان مشاوران ربات وجود دارند اما اشکال پیشرفتهتر پدیدار خواهند شد. تا سال 2025، حدود 60 درصد سازمان¬های بزرگ، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی استفاده می¬کنند. بر اساس تحقیقات گارتنر، هوش مصنوعی (AI)، سیستمهای خودکار و محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی، سه روند فناوری هستند که در سال 2022 در خدمات بانکی و سرمایهگذاری مورد توجه هستند. این روندها، طی دو تا سه سال آینده، به رشد خود ادامه می¬دهند و به افزایش رشد و تحول سازمان¬های خدمات مالی کمک می¬کنند.
در این رابطه، Moutusi Sau، معاون تحلیلگر گارتنر می¬گوید: «در حالی که رشد، اولویت اصلی است، نیاز به مدیریت ریسک، بهینهسازی هزینهها و افزایش کارایی نیز نیازمند نوآوریهایی در فناوری جدید است. هوش مصنوعی مولد به مدیران ارشد فناوری بانکها امکان میدهد تا راهحلهای فناوری را به دنبال رشد درآمد به کسبوکار ارائه دهند، در حالی که سیستمهای خودکار و محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی، راهحلهای بلندمدتی هستند که گزینههای جدیدی برای تحول کسبوکار در خدمات مالی ارائه میکنند.
پیشبینی میشود هزینههای فناوری اطلاعات توسط شرکتهای خدمات بانکی و سرمایهگذاری در سال 2022، با رشد 6.1 درصدی به میزان 623 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. بزرگ¬ترین بخش هزینه¬ها، خدمات فناوری اطلاعات است که خدمات مشاوره و مدیریت را شامل می¬شود و 42 درصدِ کل هزینه¬های فناوری اطلاعات در این بخش به میزان 264 میلیارد دلار است. البته سریعترین رشد به حوزه نرمافزار اختصاص دارد. پیشبینی میشود هزینهها در این حوزه، با افزایش 11.5 درصدی به 149 میلیارد دلار برسد.
به طور کلی، سه فناوری نوظهور شناسایی¬شده از سوی موسسه گارتنر، به اهداف راه¬اندازی، رشد و تبدیل یک کسب¬وکار کمک می¬کنند و موارد استفاده را در صنعت بانکداری و سرمایه¬گذاری نشان می¬دهند.
1. هوش مصنوعی مولد
بر اساس پیش¬بینی گارتنر، تا سال 2025، حدود 20 درصد کل دادههای آزمایشی برای موارد استفاده مصرفکننده به صورت مصنوعی تولید میشود. هوش مصنوعی مولد، یک نمایش دیجیتالی از مصنوعات را از دادهها میآموزد و خلاقیتهای جدید و خلاقانه تولید میکند که مشابه نمونه اصلی هستند اما آن را تکرار نمیکنند. در خدمات بانکی و سرمایهگذاری، کاربرد شبکههای متخاصم مولد (GAN) و تولید زبان طبیعی (NLG) را میتوان در اکثر سناریوها برای کشف تقلب، پیشبینی معاملات، تولید دادههای مصنوعی و مدلسازی عوامل خطر دریافت. این پتانسیل، به دلیل توانایی شخصی¬سازی به درجات جدید است.
2. سیستم¬های خودکار
سیستمهای خودکار، سیستمهای فیزیکی یا نرمافزاری خودمدیریتی هستند که از محیط¬¬شان یاد میگیرند و الگوریتمهای خود را به صورت پویا در زمان واقعی تغییر میدهند تا رفتارشان را در اکوسیستمهای پیچیده بهینه کنند. آنها مجموعهای چابک از قابلیتهای فناوری ایجاد میکنند که نیازها و موقعیتهای جدید را پشتیبانی، عملکرد را بهینه و بدون دخالت انسان در برابر حملات، دفاع مینمایند.
در حال حاضر، سیستم¬های خودکار عمدتا در زمینه بانکداری، مبتنی بر نرم¬افزار هستند. با این حال، رباتهای انساننما در شاخههای هوشمند در حال ظهورند. این ربات¬ها، نمونههایی از سیستمهای مستقل، مبتنی بر سختافزارند که به مشتریان پاسخ میدهند و می¬توان از آنها در مدیریت بدهی مستقل، دستیاران مالی شخصی و وام¬دهی خودکار استفاده کرد. اساسا مشاوران رباتی، سیستمهای خودکار سطح پایینی هستند و به دلیل سطح بالای اتوماسیون، هنوز نگرانیهایی درباره اعتماد به آنها وجود دارد. گارتنر پیشبینی میکند تا سال 2024، حدود 20 درصد سازمانهایی که سیستمها یا دستگاههای خودکار را میفروشند، مشتریان را ملزم میکنند که از مقررات غرامت مربوط به رفتار آموختهشده محصولات، چشمپوشی کنند.
3. محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی
محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی (PEC)، پردازش داده¬های شخصی را در محیط¬های غیرقابل اعتماد، ایمن می¬کند. این کار، به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی، حفاظت از داده¬ها و همچنین نگرانی¬های رو به رشد مصرف¬کننده، بسیار حیاتی است و از انواع تکنیک¬های حفاظت از حریم خصوصی استفاده می¬کند تا امکان استخراج ارزش از داده¬ها را فراهم و الزامات انطباق را رعایت کند. بر اساس پیش¬بینی گارتنر، 60 درصد سازمانهای بزرگ تا سال 2025، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویتکننده حریم خصوصی در تحلیلها، هوش تجاری یا رایانش ابری استفاده می¬کنند. در خدمات مالی، داده¬ها، نقش ذاتی در هرگونه تلاش¬های تحلیلی، محاسباتی و کسب درآمد از داده¬ها دارند. پذیرش محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی در موارد استفاده مانند تجزیه و تحلیل کلاهبرداری، عملیات اطلاعاتی، اشتراک¬گذاری داده¬ها و مبارزه با پولشویی، رو به افزایش است.
مشتریان گارتنر میتوانند در زمینه «روندهای فناوری استراتژیک برتر در خدمات بانکی و سرمایهگذاری برای سال 2022» و «پیشبینی: هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی برای بازار خدمات بانکی و سرمایهگذاری» در سراسر جهان، طی سال¬های 2020 تا 2026، از طریق قسمت بهروزرسانی سهماهه اول (2022)، اطلاعات بیشتری کسب کنند.
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
نظرات کاربران