سعید میرشاهی- موسسه گارتنر، سه روند فناوری را شناسایی کرده که استفاده از آن در خدمات بانکی و سرمایهگذاری در سال 2022 رو به افزایش است. بر این اساس، بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری، 623 میلیارد دلار برای محصولات و خدمات فناوری در سال 2022 هزینه می کنند.
بانکها، هوش مصنوعی مولد را در زمینههای رشد مانند کشف تقلب، پیشبینی معاملات و مدلسازی عوامل ریسک به کار می-برند. سیستمهای خودکار به شکل ابتدایی بهعنوان مشاوران ربات وجود دارند اما اشکال پیشرفتهتر پدیدار خواهند شد. تا سال 2025، حدود 60 درصد سازمان¬های بزرگ، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی استفاده می¬کنند. بر اساس تحقیقات گارتنر، هوش مصنوعی (AI)، سیستمهای خودکار و محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی، سه روند فناوری هستند که در سال 2022 در خدمات بانکی و سرمایهگذاری مورد توجه هستند. این روندها، طی دو تا سه سال آینده، به رشد خود ادامه می¬دهند و به افزایش رشد و تحول سازمان¬های خدمات مالی کمک می¬کنند.
در این رابطه، Moutusi Sau، معاون تحلیلگر گارتنر می¬گوید: «در حالی که رشد، اولویت اصلی است، نیاز به مدیریت ریسک، بهینهسازی هزینهها و افزایش کارایی نیز نیازمند نوآوریهایی در فناوری جدید است. هوش مصنوعی مولد به مدیران ارشد فناوری بانکها امکان میدهد تا راهحلهای فناوری را به دنبال رشد درآمد به کسبوکار ارائه دهند، در حالی که سیستمهای خودکار و محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی، راهحلهای بلندمدتی هستند که گزینههای جدیدی برای تحول کسبوکار در خدمات مالی ارائه میکنند.
پیشبینی میشود هزینههای فناوری اطلاعات توسط شرکتهای خدمات بانکی و سرمایهگذاری در سال 2022، با رشد 6.1 درصدی به میزان 623 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. بزرگ¬ترین بخش هزینه¬ها، خدمات فناوری اطلاعات است که خدمات مشاوره و مدیریت را شامل می¬شود و 42 درصدِ کل هزینه¬های فناوری اطلاعات در این بخش به میزان 264 میلیارد دلار است. البته سریعترین رشد به حوزه نرمافزار اختصاص دارد. پیشبینی میشود هزینهها در این حوزه، با افزایش 11.5 درصدی به 149 میلیارد دلار برسد.
به طور کلی، سه فناوری نوظهور شناسایی¬شده از سوی موسسه گارتنر، به اهداف راه¬اندازی، رشد و تبدیل یک کسب¬وکار کمک می¬کنند و موارد استفاده را در صنعت بانکداری و سرمایه¬گذاری نشان می¬دهند.
1. هوش مصنوعی مولد
بر اساس پیش¬بینی گارتنر، تا سال 2025، حدود 20 درصد کل دادههای آزمایشی برای موارد استفاده مصرفکننده به صورت مصنوعی تولید میشود. هوش مصنوعی مولد، یک نمایش دیجیتالی از مصنوعات را از دادهها میآموزد و خلاقیتهای جدید و خلاقانه تولید میکند که مشابه نمونه اصلی هستند اما آن را تکرار نمیکنند. در خدمات بانکی و سرمایهگذاری، کاربرد شبکههای متخاصم مولد (GAN) و تولید زبان طبیعی (NLG) را میتوان در اکثر سناریوها برای کشف تقلب، پیشبینی معاملات، تولید دادههای مصنوعی و مدلسازی عوامل خطر دریافت. این پتانسیل، به دلیل توانایی شخصی¬سازی به درجات جدید است.
2. سیستم¬های خودکار
سیستمهای خودکار، سیستمهای فیزیکی یا نرمافزاری خودمدیریتی هستند که از محیط¬¬شان یاد میگیرند و الگوریتمهای خود را به صورت پویا در زمان واقعی تغییر میدهند تا رفتارشان را در اکوسیستمهای پیچیده بهینه کنند. آنها مجموعهای چابک از قابلیتهای فناوری ایجاد میکنند که نیازها و موقعیتهای جدید را پشتیبانی، عملکرد را بهینه و بدون دخالت انسان در برابر حملات، دفاع مینمایند.
در حال حاضر، سیستم¬های خودکار عمدتا در زمینه بانکداری، مبتنی بر نرم¬افزار هستند. با این حال، رباتهای انساننما در شاخههای هوشمند در حال ظهورند. این ربات¬ها، نمونههایی از سیستمهای مستقل، مبتنی بر سختافزارند که به مشتریان پاسخ میدهند و می¬توان از آنها در مدیریت بدهی مستقل، دستیاران مالی شخصی و وام¬دهی خودکار استفاده کرد. اساسا مشاوران رباتی، سیستمهای خودکار سطح پایینی هستند و به دلیل سطح بالای اتوماسیون، هنوز نگرانیهایی درباره اعتماد به آنها وجود دارد. گارتنر پیشبینی میکند تا سال 2024، حدود 20 درصد سازمانهایی که سیستمها یا دستگاههای خودکار را میفروشند، مشتریان را ملزم میکنند که از مقررات غرامت مربوط به رفتار آموختهشده محصولات، چشمپوشی کنند.
3. محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی
محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی (PEC)، پردازش داده¬های شخصی را در محیط¬های غیرقابل اعتماد، ایمن می¬کند. این کار، به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی، حفاظت از داده¬ها و همچنین نگرانی¬های رو به رشد مصرف¬کننده، بسیار حیاتی است و از انواع تکنیک¬های حفاظت از حریم خصوصی استفاده می¬کند تا امکان استخراج ارزش از داده¬ها را فراهم و الزامات انطباق را رعایت کند. بر اساس پیش¬بینی گارتنر، 60 درصد سازمانهای بزرگ تا سال 2025، از یک یا چند تکنیک محاسبات تقویتکننده حریم خصوصی در تحلیلها، هوش تجاری یا رایانش ابری استفاده می¬کنند. در خدمات مالی، داده¬ها، نقش ذاتی در هرگونه تلاش¬های تحلیلی، محاسباتی و کسب درآمد از داده¬ها دارند. پذیرش محاسبات تقویت¬کننده حریم خصوصی در موارد استفاده مانند تجزیه و تحلیل کلاهبرداری، عملیات اطلاعاتی، اشتراک¬گذاری داده¬ها و مبارزه با پولشویی، رو به افزایش است.
مشتریان گارتنر میتوانند در زمینه «روندهای فناوری استراتژیک برتر در خدمات بانکی و سرمایهگذاری برای سال 2022» و «پیشبینی: هزینههای فناوری اطلاعات سازمانی برای بازار خدمات بانکی و سرمایهگذاری» در سراسر جهان، طی سال¬های 2020 تا 2026، از طریق قسمت بهروزرسانی سهماهه اول (2022)، اطلاعات بیشتری کسب کنند.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران