جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 669

تاریخ خبر: 1398/11/21

مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته

پوسترهای سینمایی را یکی از مهمترین راه‌های تبلیغات و جذب مخاطب می‌دانند؛ اگرچه فرآیند طراحی پوستر در سینمای ایران فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و برخی معتقدند که به سمت ستاره‌محوری رفته و برخی دیگر بر این باورند که هنر طراحی پوستر همگام با سینما با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، طراحی پوستر یکی از ابزارهای مهم در تبلیغ و جذب مخاطب محسوب می‌شود که طبیعتاً اگر از سطح کیفی خوبی برخوردار باشد، می‌تواند نقش بسیاری مهمی در سرنوشت یک فیلم ایفا کند. هرچند که به باور برخی کارشناسان با پیشرفت روزافزون فناروری‌های ارتباطی، دیگر پوسترها همچون سابق نمی‌توانند در عرصه جذب مخاطب یکه‌تازی کنند، اما با این وجود باز هم نمی‌توان منکر تاثیرگذاری آنها شد.

طبیعی است که اگر پوستر فیلم بتواند هیجان کافی را در مخاطب برانگیزد و منجر به ترغیب او برای خرید بلیط شود، موفق بوده است  و در غیر این صورت ارتباط برقرار نکردن پوستر با مخاطب می‌تواند ارتباط مستقیم با کاهش فروش فیلم داشته باشد. بنابراین هنر سینما نه تنها یک رابطه محکم با هنر گرافیک دارد بلکه نیازمند آن است.

در همین راستا، فرزاد ادیبی ـ هنرمند طراح گرافیست ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت وسایل ارتباطی از اهمیت و تاثیرگذاری پوستر فیلم‌های سینمایی کاسته است، اظهار می‌کند: ممکن است که امروز دیگر پوسترها در آن مقیاس زیاد چاپ نشوند، اما همچنان پوستر برای فیلم‌های سینمایی یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی محسوب می‌شود که البته نوع انتشار آن در سال‌های اخیر تفاوت پیدا کرده است. در دنیای امروز انتشار پوسترها از طریق رسانه‌های اجتماعی در اندازه‌های کوچکتر و حتی همراه با موسیقی صورت می‌گیرد. بنابراین جایگاه پوستر تغییر نکرده و فقط نوع و جای انتشار و نصب پوسترها فرق کرده است. 

او همچنین درباره پیشرفت‌های طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی و چرایی ستاره محوری این پوسترها، می‌گوید: متاسفانه نه تنها در حیطه طراحی پوستر سینما و موسیقی پیشرفت نداشتیم، بلکه پسرفت هم داشته‌ایم. در طراحی پوستر این موضوع باب شده که عکس ستاره‌ها را در پوسترهای سینمایی و عکس خواننده‌ها را در پوسترهای آلبوم‌های موسیقی منتشر می‌کنند. 

ادیبی خاطرنشان می‌کند: طبیعتاً عکس یک فرد در طراحی پوستر جای مانور زیادی ندارد که فقط به آن پرداخته شود و فضایی برای برخورد هنرمندانه باقی نمی‌گذارد. پیشتر پوستر یک رویداد هنری همانند فیلم یا آلبوم موسیقی به چند طریق منتشر می‌شد یا حتی چند طراح یک پوستر را طراحی می‌کردند که الان نیز می‌توان چنین کاری انجام داد.  

        

این هنرمند طراح پوستر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ستاره‌محوری پوسترها در سال‌های اخیر نمود پیدا کرده یا در سال‌های پیش از انقلاب نیز وجود داشته است، می‌گوید: به طور کلی ستاره‌محوری در پوسترها از زمانی که سینما بود، وجود داشته است، اما باز هم معمولاً فیلم‌های هنری و روشنفکری کمتر به این موضوع می‌پرداختند. از همان ابتدا فیلم‌هایی که می‌خواستند گیشه را داشته باشند، چند ستاره می‌آورند که بازی کنند و عکس آنها را هم در پوستر منتشر می‌کردند. در مجموع پیشتر طراحی پوسترهای فیلم‌های سینمایی هنرمندانه بود، ولی الان معمولی و حتی گاهی سطحی شده است، درحالی که می‌توان با این چهره‌ها در طراحی پوستر برخورد هنرمندانه‌ای داشت.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر پوستر برخی فیلم‌های سینمایی ایران در ۷۰ سال اخیر:

منبع: ایسنا

نظرات کاربران