سه شنبه, 29 اسفند ماه 1402

کد خبر: 691

تاریخ خبر: 1402/12/29

انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، سودجویان و کلاهبرداران ازناآگاهی مردم و شرایط بحرانی کنونی با استفاده از شگردهای تبلیغاتی مانند ارسال پیامک یا فروش اینترنتی محصولات بهداشتی ویژه، در پی منفعت شخصی و سود سرشار خویش هستند. در همین رابطه رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران در خصوص پیام های تبلیغاتی در زمینه خرید ماسک یا مواد ضد عفونی کننده هشدار داد.

به گزارش تبلیغات نیوز، سرهنگ تورج  کاظمی گفت: متاسفانه افراد سودجو اخیراً با توجه به نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، تبلیغاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند که مثلاً برای خرید ماسک یا مواد ضد عفونی کننده به آدرس اینترنتی مراجعه کرده یا عدد فلان را به همین سرشماره پیامک کنید.

وی درباره پیامک‌ها و تبلیغاتی که با موضوع خرید آنلاین ماسک و تجهیزات پزشکی و داروهای ضد عفونی کننده برای برخی از شهروندان ارسال شده است، گفت: همانطور که پلیس در مورد برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بارها هشدار داده در این زمینه نیز همین طور است و به شهروندان هشدار می‌دهیم که فریب این گونه تبلیغات را نخورند.

کاظمی با اشاره به شیوه و شگرد سودجویان گفت: متاسفانه افراد سودجو در شرایط مختلف و به بهانه های گوناگون اقدام به ارسال پیامک یا تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و اخیراً نیز با توجه به نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، تبلیغاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند که مثلا برای خرید ماسک یا مواد ضد عفونی کننده به آدرس اینترنتی مراجعه کرده یا عدد فلان را به همین سرشماره پیامک کنید.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه دارد: شهروندانی که ممکن است نگرانی بابت بیماری داشته باشند، یا به سایت های مذکور مراجعه کرده و از آن طریق ممکن است به صفحات فیشینگ هدایت شده و اطلاعات کارت بانکی شان به سرقت برود و یا ممکن است افراد سودجو اقدام به اخذ وجه به شیوه های مختلف نظیر تماس تلفنی و اعلام شماره کارت و ... کرده و پس از اخذ پول محصول را به در منزل ارسال نکنند.

کاظمی افزود: همچنین احتمال دیگر این است که ممکن است مواد غیر بهداشتی که برای سلامتی نیز مضر است از سوی این افراد ارسال شود که در تمامی موارد لازم است شهروندان با هوشیاری از وقوع چنین جرائم سودجویان جلوگیری کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس فتا با چنین مواردی برخورد خواهد کرد، گفت: اما لازم است که شهروندان نیز هوشیاری خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان فریب چنین تبلیغاتی را نخورند و اگر هم قصد خرید اینترنتی محصول را دارند حتما به سایت های معروف و معتبر اینترنتی مراجعه کرده و از پرداخت وجه به افراد ناشناس و سایت‌های نامعتبر خودداری کنند.

در همین رابطه، رئیس پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: معاندین نظام با ایجاد کانال و شبکه های تلگرامی تعداد فوت شدگان را بیش از آن چیزی که است اعلام می کنند و یا نسبت به انتشار اخباری در خصوص تعطیلی برخی مراکز می پردازند و با انتشار این اخبار قصد بر هم زدن نظم و اخلال در نظام را دارند.

پرسا تاکید کرد: برخی نیز لوازم بهداشتی و نیازهایی که مردم به آن احتیاج دارند یا سایر موارد دیگر را احتکار می کنند و با قیمت گزاف در فضای مجازی به فروش می رسانند و یا محموله ارسالی به خریدار آن کیفیت لازم را برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کلاهبرداران نیز افراد را برای خرید این لوازم در فضای مجازی به صف فیشینگ منتقل کرده و به شکل مرحله ای از حساب آنها مبالغی را برداشت می کنند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان تاکید کرد: در برخی موارد کلاهبرداران با پیامک و یا دعوت به صف اینترنتی از مردم درخواست می کنند که رمز پویا دریافت کنند و از شهروندان درخواست داریم به این صفحات مجازی مراجعه نکنند.

پرسا بیان کرد: افرادی که قصد خرید اینترنتی دارند درخواست داریم که به شرکت های معتبر مراجعه کنند.

وی بیان کرد: عده ای افراد کلاهبردار با نامه بهداشت و عنوان ماسک ها به درب منازل مردم مراجعه می کنند و با آلوده کردن این ماسک ها به مواد بیهوش کننده به سرقت منزل اقدام می کنند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان ادامه داد: وزارت بهداشت عنوان کرده که هیچ گروه و یا فردی برای انجام آزمایش و تست کرونا به درب منزل مراجعه نمی کند و یا به صورت حضوری ماسک و اقلام بهداشتی را تحویل نمی دهد.

روزنامه شهروند نیز در این زمینه نوشت: ماجرای ویروس مرموز در کشور به کلاهبرداری و سرقت افراد سودجو کشیده شد. توییت یک روزنامه‌نگار خبر از دست به کارشدن تبهکاران برای دزدی به بهانه تست کرونا می‌داد. «متأسفانه عده‌ای شیاد و کلاهبردار به اتفاق چند خانم مجهز به ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند و به شکل غافلگیرانه با مواد بیهوشی ساکنان را بیهوش و اقلام ارزنده را به سرقت می‌برند.» موضوعی که بلافاصله واکنش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را به همراه داشت و آنها اعلام کردند که چیزی به نام تست کرونا جلوی درِ منازل وجود ندارد. در ابتدا علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییتر خود نوشت: «به هیچ‌وجه تیمی برای تست کرونا به درِ منازل اعزام نمی‌شود و هرگونه مراجعات تحت این عنوان کلاهبرداری است.» دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای مهم با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به هیچ‌وجه تیمی برای تست کرونا درِ منزل اعزام نمی‌کند، از مردم خواست فریب افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند.

در این اطلاعیه آمده است: «وزارت بهداشت درکشور و دانشگاه علوم پزشکی البرز در استان به هیچ‌وجه اقدام به اعزام تیم‌های بهداشتی و درمانی جهت تست کرونا در منزل نکرده است و متأسفانه عده‌ای افراد سودجو و کلاهبردار با ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند که از مردم هوشیار استان البرز درخواست می‌کنیم هیچ‌گونه همکاری با این افراد سودجو نداشته باشند.»

خبرگزاری پانا نیز در این باره آورده است: با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا عده‌ای با تبلیغ ماسک‌های آنتی باکتریال برای مقابله با کرونا، اقدام به فروش این ماسک‌ها در فضای مجازی کرده‌اند، این در حالی است که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، پیشگیری از ویروس کرونا که انتقال آن با غلتک تنفسی انجام می‌شود از طریق ماسک نیست بلکه با شست‌وشوی دست‌هاست.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز به ایسنا گفت: مردم می توانند در صورت مشاهده قیمت های غیرمنطقی با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و موارد را اطلاع دهند تا از طریق بازرسان بررسی ها و برخوردهای لازم انجام شود. ایرج موفق با اشاره به شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا به خصوص برای مواد ضدعفونی کننده، توضیح داد: در موضوع شوینده ها و ماسک جلساتی با واحدهای تولید کننده برگزار کرده ایم و خوشبختانه آنها در حال تولید با بیشترین ظرفیت هستند.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست این محصولات از طریق معاونت غذا و دارو و براساس سهم بندی های انجام شده میان داروخانه ها، مردم می توانند نیاز ژل و مواد ضدعفونی کننده را از این طریق برطرف کنند.

موفق همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه تولید ماسک چندین واحد در سطح استان اصفهان با حداکثر توان خود در حال تولید هستند، از سوی دیگر ژل و مواد ضدعفونی کننده نیز در حال تولید است.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری این محصولات نیز، گفت: قیمت ها تحت نظارت و بازرسی سازمان غذا و دارو و همچنین صنعت، معدن و تجارت است.

رئیس سازمان صنعت استان اصفهان یادآور شد: مردم می توانند در صورت مشاهده قیمت های غیرمنطقی با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و موارد را اطلاع دهند تا از طریق بازرسان بررسی ها و برخوردهای لازم انجام شود.

نظرات کاربران