تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: هرچند امروزه روزبه یاسینی را «پدر مودم کابلی» میدانند اما در اوایل دهه 1980، منتقدان او را به دلیل ایده رادیکال و انقلابیاش برای رساندن اینترنت به تودهها، «دیوانه» نامیدند! روایت جذاب تیکا تیواری در palmbeachgroup درباره اختراع مودم کابلی و فراز و فرودهای آن، خواندنی است.
یاسینی در سال 1977، از ایران به آمریکا نقل مکان کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ویرجینیای غربی در سال 1981 در رشته مهندسی برق، جنرال الکتریک، او را برای کمک به ساخت تلویزیون، VCR و دوربین، استخدام کرد. یاسینی در حین کار روی لوازم الکترونیکی از نزدیک با کابلهای هممحور (coaxial) آشنا شد؛ یک کابل مسی که برای پشتیبانی از تماسهای تلفنی یا پخش تلویزیونی استفاده میشود. یاسینی میدانست که این، اینترنتِ آینده است.
وی در سال 1986، جنرال الکتریک را به مقصد شرکت پروتون (Proteon) ترک کرد؛ یک شرکت شبکه داده که مسیریابها و پلها را میساخت. اینها سختافزار موردنیاز برای انتقال دادههای اینترنتی هستند اما در روزهای اولیه اینترنت، این فناوری غیرقابل اعتماد و کند بود.
• یک ایده دیوانهوار: تولد مودم کابلی
در دهه 1990، دانلود کل یک فیلم بلند، ممکن بود چند روز طول بکشد و دانلود یک آهنگ ساده حدود 30 دقیقه طول میکشید. یاسینی در پروتون کشف کرد استفاده از کابلهای موجود، کارآمدترین راهحل برای افزایش سرعت انتقال اینترنت است. بنابراین او ایده انقلابی و تحولگرایانه خود را برای انتقال دادههای اینترنت از طریق خطوط کابل تلویزیون پیشنهاد کرد.
او استدلال کرد اگر شرکتهای اینترنتی از خطوط کابلی موجود استفاده نمیکردند، باید همه شهرهای آمریکا را دوباره سیمکشی کنند و هر خیابان و هر خانه، نیاز به یکسری کابل دیگر دارد که دستیابی به آن نیازمند دهها سال و صدها میلیارد دلار است اما افرادی که شک داشتند، گفتند که ترکیب ویدئو و داده کار نمیکند. برخی حتی این ایده را «دیوانهوار» نامیدند.
آنها به یاسینی گفتند هیچکس به انتقال داده اهمیت نمیدهد. مشتریان فقط به تلویزیون علاقه داشتند. آنها معتقد بودند شرکتهای کابلی نیز این ایده را قبول نمیکنند. به گفته آنها، انتقال دادههای اینترنتی، باعث وقفه در تجارت تلویزیونی آنها میشود اما یاسینی تسلیم نشد. او میدانست حل این مشکل، اینترنت را به سمت تودهها میآورد و دنیا را تغییر میدهد.
بنابراین او در سال 1990، پروتون را ترک کرد تا LANcity را راهاندازی کند؛ جایی که میتوانست رویای خود را برای ساخت دستگاهی دنبال کند تا دادهها و ویدئوهایی با سرعت بالا را روی زیرساختهای کابلی موجود انتقال دهد. این دستگاه به مودم کابلی معروف شد و صنعت مخابرات را متحول کرد.
یاسینی در سال 2014، در مصاحبه با موسسه Syndeo در مرکز کابلی (Cable Center)، عقبنشینی ایدهاش برای ارسال تلویزیون و دادهها از طریق مودم کابلی را بازگو و مدیر سابق خود را از جنرال الکتریک استخدام کرد تا به او کمک کند که ایده مودم را توسعه دهد اما مدیر قبلی وی هنوز به طور کامل به شرکت او منتقل نشده بود.
یاسینی میگوید: من مدیر کل خود را از جنرال الکتریک استخدام کردم که به عنوان رئیس و مدیرعامل، فران اسکریکو انتخاب شد. او گفت: «روزبه، آیا میدانی چگونه محصولاتی با حجم بالا و کمهزینه بسازیم؟ صنعت شبکه داده به چنین چیزی نیاز دارد.» گفتم: «من چیزی درباره دیجیتال نمی دانم. من یک فردآنالوگ هستم.» او گفت: «خب، ما به شما دیجیتال آموزش میدهیم، شما جعبههای باکیفیت و با کارآیی بالا را به ما یاد میدهید.»
وی ادامه میدهد: بنابراین ما این دو را کنار هم آوردیم. ایده این بود. بر اساس تجربهام در جنرال الکتریک و پروتون پرسیدم: «چرا ما به دو کابل جداگانه نیاز داریم؟ ما میتوانیم همه اینها را در قالب یک کابل انجام دهیم.» وقتی این سوال ساده را با مردم به اشتراک میگذارم، آنها میگویند دیوانه شدهام!
• فراز و فرودها: اشک و لبخندهای پدر ایرانی مودم کابلی
اگر امروز از اینترنت استفاده میکنید، احتمالا میدانید مودم چیست. مودم دستگاهی است که خانه شما را به ارائهدهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل میکند. اندازه اولین مدل مودم ساختهشده توسط یاسینی، نصف یک یخچال بود و 18000 دلار قیمت داشت. ساخت یک واحد مودم، یک روز کامل طول کشید. اولین مشتریان LANcity پایگاههای نظامی، دانشگاهها و بیمارستانها بودند، زیرا آنها تنها مشتریانی بودند که میتوانستند چنین دستگاه گرانقیمتی را بخرند.
این شرکت مجبور شد برای کسب سهم بازار، مودمهایی را به صورت رایگان در اختیار کاربران بگذارد و در نتیجه، تقریبا سهبار ورشکست شد. در نهایت، صنعت فناوری متوجه شد که مودم یاسینی یک راهحل شگفتانگیز برای انتقال داده است. بنابراین او شرکت را فروخت و در سال 1996 به CableLabs پیوست.
در CableLabs، او به توسعه دادهها بر روی Cable Services Interface Specification (DOCSIS) کمک کرد و استانداردهای صنعتی را برای مودمهای کابلی ایجاد کرد. (اصطلاح DOCSIS، بیانگر پروتکلی است که به ISP اجازه میدهد سرویس اینترنت را از طریق کابل هممحور ارائه دهد؛ یعنی مودم میتواند دسترسی به پهنای باند اینترنت را فراهم کند.) وقتی یاسینی به دیگران گفت که هدفش ایجاد شبکهای متشکل از 100 میلیون کاربر DOCSIS است، همه به او خندیدند.
با این حال، امروزه تقریبا هر خانه و تجارت در آمریکا، مودمی دارد که تحت DOCSIS کار میکند و بیش از 5 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده میکنند. برای دستیابی به این مقیاس پذیرش، قیمت مودم باید به شدت کاهش مییافت و به لطف کمکهای یاسینی، این اتفاق افتاد. در ادامه، اظهارات او که در مصاحبه سال 2014 مطرح کرده، ذکر شده است:
سی سال پیش، زمانی که ما در LANcity شروع به کار کردیم، هزینه یک مودم کابلی حدود 18000 دلار بود و ساخت آن به معنای واقعی کلمه یک روز طول کشید. با گذشت زمان، با از بین رفتن مانع هزینه در حوزه مواد و تجهیزات، مقیاس به عاملی توانمند تبدیل شد. بنابراین 15 سال بعد، قیمت عمدهفروشی یک مودم، کمتر از 25 دلار در هر واحد بود. هیچ دستگاه الکترونیکی مصرفی دیگری کاهش قیمت به این سرعت را تجربه نکرده است.
به همین دلیل، امروزه مردم یاسینی را «پدر مودم کابلی» میدانند. دستگاه او یکی از ستونهای صنعت اینترنت چند تریلیون دلاری است. اگر او به سخنان مخالفان گوش میداد، اکنون شرکتهایی مانند گوگل، فیسبوک یا نتفلیکس را نداشتیم. آنها نمیتوانستند با اینترنت تلفنی کار کنند. نمونه اولیه مودم او، زیرساختی را برای شرکتها ایجاد کرد تا محصولات و خدمات خود را به میلیاردها نفر از طریق اینترنت پهنباند ارائه کنند.
امروزه بزرگترین شرکت های جهان مانند آمازون، آلفابت (هلدینگ گوگل)، اپل و مایکروسافت، به اینترنت پهنباند متکی هستند. آنها به ترتیب 267224 درصد، 6944 درصد، 267665 درصد و 477503 درصد سود بلندمدت سرمایهگذاران اولیه را دارند.
درست مانند یاسینی، گروهی از توسعهدهندگان، پیشگام راهحلهای مقیاسپذیری برای نسل بعدی اینترنت یعنی بلاکچین هستند. استفاده از فناوری بلاکچین برای بسیاری از صنایع امروزی میسر نیست. استفاده از آن دشوار است، مگر اینکه متخصص باشید. اکنون ممکن است زمان تراکنش کند باشد و کارمزد تراکنش زمانی که ترافیک زیاد است، پرهزینه باشد اما توسعهدهندگان در حال کار بر روی راهکارهای مقیاسبندی هستند که هزینهها را تا 90 درصد کاهش و سرعت تراکنش را تا 100 برابر افزایش میدهد. درست مانند مودم کابلی سالهای گذشته که دادههای اینترنت را از طریق خطوط کابلی موجود حمل میکرد، اکنون پروژههایی مانند آن، بلاکچین را برای تودههای مردم به ارمغان میآورد.
• از مودم کابلی تا لایه 2 نسخه بلاکچین
در دسامبر 2020، کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم به 16 دلار رسید. این رقم، تقریبا 250 برابر افزایش نسبت به آغاز سال 2020 است؛ یعنی زمانی که میانگین کارمزد تراکنش فقط 0.07 دلار بود. صنعت به شدت به یک راهحل نیاز داشت. اگر جامعه بخواهد شاهد پذیرش میلیاردها کاربر از این شبکه باشد، نمیتواند پرداخت 16 دلار به ازای هر تراکنش را بپذیرد.
در آن زمان بود که توسعهدهندگان با یک ایده جدید رادیکال ظهور پیدا کردند: شبکههای لایه 2. اتریوم، راهحل لایه 1 درنظر گرفته شد. لایه 1 شبکه، پایه اساسی یک پلتفرم بلاکچین است. این، مشابه کابلهای کواکسیال (هممحور) در زمان فکر اولیه یاسینی است. شبکههای لایه 2، بالای لایه 1 زندگی میکنند. این فناوری با کاهش زیاد ازدحام شبکه به مقیاس شبکه اتریوم کمک میکند؛ همانند مودم کابلی یاسینی.
مشابه مودم کابلی که استفاده از اینترنت را کارآمدتر کرد، راهحلهای مقیاسپذیری لایه ۲، با کاهش هزینههای تراکنش و افزایش سرعت، اتریوم را کارآمدتر میکنند. شبکههای لایه 2، تراکنشهای خارج از زنجیره (خارج از اتریوم) را انجام میدهند. پس از اجرا، شبکه لایه 2، تراکنش کاملشده را به اتریوم ارسال میکند. اجرای عملیات خارج از زنجیره، به میزان قابل توجهی از فضای بلوک کمتری در اتریوم استفاده میکند و این امر، هزینهها را برای کاربر کاهش میدهد. برای کاهش بیشتر هزینهها، مجموعههای لایه ۲، صدها تراکنش را باندل میکنند و آنها را به عنوان یک تراکنش به شبکه اتریوم ارسال مینمایند.
این بخش از فرایند را میتوان مانند پرداخت یک بار، هزینه نوشیدنی درنظر گرفت. به جای پرداخت هزینه برای هر نوشیدنی جداگانه در طول شب، ایجاد یک برگه و پرداخت هزینه آن در پایان شب در یک تراکنش، کارآمدتر است. با سادهسازی فرایند و حذف ازدحام از شبکه اصلی، شبکهها، تراکنشها را بهطور چشمگیری کاهش میدهند.
• بلاکچین، فناوری بعدی که بازی را تغییر میدهد
توسعه راهحلهای مقیاسبندی لایه 2، فناوری بلاکچین را برای میلیاردها نفر به ارمغان میآورد. همه روزبه یاسینی را در ابتدا دیوانه نامیدند، درست همانطور که ناشر من فکر کرد «دیوانه» هستم، وقتی گفتم میخواهم رمزارز را در سال 2016 توصیه کنم. زمانی که یاسینی راهحل بنیادین برای گسترش اینترنت با استفاده از فناوری تلویزیون کابلی موجود را پیشنهاد کرد، مردم فکر کردند که دیوانه است.
مردم چندین سال، معتقد بودند مودمهای کابلی کار نمیکنند. شکاکان میگفتند این مودمها خیلی گران هستند. شرکتهای کابلی فکر میکردند مودمها، سرویسهای تلویزیون موجود آنها را مختل میکنند. تحلیلگران میگفتند مصرفکنندگان آنها را نمیخواهند اما یاسینی همچنان به اعتقاد خود پایبند بود. اولین نمونه مودم او 18000 دلار قیمت داشت و اندازه نصف یک یخچال بود. امروزه میتوانید یک مودم را با قیمتی معادل ۲۵ دلار، زیر میز خود قرار دهید. مقیاسپذیری و سهولت استفاده مودم، امروزه راه را برای پنج میلیارد کاربر اینترنت هموار کرد و سرمایهگذاران اولیه را در شرکتهای اینترنتی، ثروتمند ساخت. درباره بازار صعودی بعدی، اعتقاد بر این است که راهحلهای لایه 2، بیشترین انفجار قیمت را دارند.
مردم ایده مودم کابلی یاسینی را در اوایل دهه 1990 رد کردند، زیرا نمیدانستند اینترنت چقدر بزرگ خواهد شد. کسانی که او را نادیده گرفتند، فرصت کمک به توسعه یک فناوری تغییردهنده بازی و شهرت و ثروت ناشی از آن را از دست دادند. پس دوباره اشتباه نکنید!
یکی از راههای کسب سود از رشد فناوری لایه 2، خرید ساده اتریوم (ETH) است. این، پایه تمام پروتکلهای لایه 2 خواهد بود اما زیربخش دیگری از کریپتو وجود دارد که از روند جدید سود خواهد برد: توسعه دلار دیجیتال. برای تشریح اینکه دلار دیجیتال برای شما و پولتان چه معنایی دارد، یک جلسه و نوشتار مجزا لازم است، از جمله یک پروژه رمزنگاری که از عرضه آن سود میبرد.
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران