تبلیغات نیوز - آسیه فروردین: در سال 2022، دنیا شاهد 114 خاموشی اینترنت توسط دولتها در 23 کشور بوده که بیش از 24.7 میلیارد دلار ضرر در پی داشته است. به گفته گروه Top10VPN، امسال حداقل 81 خاموشی در 14 کشور رخ داده که هزینه آن حدود 2 میلیارد دلار بوده است.
به گزارش سیانان، مارک اوون جونز، دانشیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر و متخصص اطلاعات نادرست (disinformation) دیجیتال معتقد است قطع شدن اینترنت، تاثیر مخربی بر اقتصاد دارد و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه، وضعیت خوبی ندارند. بر اساس تخمین Top10VPNکه یک گروه تحقیقاتی حفظ حریم خصوصی دیجیتال است، قطعی اینترنت در سال گذشته، میلیاردها دلار برای جهان هزینه داشته است.
به گفته این استاد دانشگاه، خاموشی اینترنت در خاورمیانه با دولتهای اقتدارگرا بهویژه در زمان ناآرامیها یا اعتراضات اجتماعی مرتبط بوده است. وی به سیانان میگوید: «این منطقه، قطعا یکی از بدترین مناطقی است که در آن، اینترنت قطع شده است.»
بر اساس گزارش Internet Society که یک نهاد غیرانتقاعی بینالمللی در حوزه دفاع از اینترنت است، برآورد میشود قطعی طولانیمدت اینترنت ایران بین 16 تا 23 نوامبر 2019 (آبان 1398)، بیش از 33 میلیون دلار ضرر اقتصادی به این کشور وارد کرده است.
هانا کِریتِم، مشاور ارشد Internet Societyمعتقد است برای محاسبه هزینه، این گروه، متغیرهایی مانند اندازه اقتصاد و میزان اتکای کشور به فناوری را درنظر میگیرد. به گفته وی، هر کشوری شاهد زیانهای اقتصادی در درجات مختلف است.
• اینترنت به عنوان امتیاز نه حق!
از دیدگاه کریتم، اینترنت برای حوزههای مختلف اقتصادی اعم از خدمات حملونقل و تحویل غذا تا تراکنشهای بانکی و کسبوکارها حیاتی است. به گفته وی، هرچند ارقام ذکرشده درباره زیان اقتصادی به دلیل خاموشی اینترنت، تخمینی هستند و لزوما دادههای زمان واقعی را منعکس نمیکنند اما هدف این دادهها نشان دادن این موضوع است که خاموشی اینترنت، یک رویکرد بدون هزینه در اختیار دولتها نیست.
کشورهای خاورمیانه، سابقه قطعی اینترنت را دارند اما این خاموشی برای آنها هزینه دارد. این کشورها، زمانی که از سوی مردم احساس خطر میکنند، اغلب به قطعی اینترنت مبادرت میورزند. این موضوع، شاید به بهترین وجه در جریان اعتراضات بهار عربی در سال 2011، نشان داده شد که مهمترین چالش برای حاکمان منطقه در دهههای گذشته بود. در آن زمان، دولتهای لیبی، مصر، سوریه و بحرین، دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کردند.
تمرین و تداوم این خاموشیها همچنان ادامه دارد. از آن زمان تا کنون، عراق و الجزایر، دسترسی به اینترنت را برای جلوگیری از تقلب در طول امتحانات محدود کردهاند. سال گذشته نیز ایران به دلیل مواجهه با اعتراضات گسترده، اینترنت را قطع کرد.
با این حال، چنین اختلالاتی بدون هزینه نیست. یک گروه مدافع اینترنت، راهی برای محاسبه این هزینه ابداع کرده است. گروه Internet Society، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در آمریکاست که از دسترسی جهانی به اینترنت حمایت میکند. این گروه، اخیرا ابزار جدیدی به نام NetLoss منتشر کرد که خسارت اقتصادی خاموشی اینترنت تحمیلی توسط دولت را محاسبه مینماید.
گروه Internet Society، پس از ردیابی قطع شدن اینترنت جهانی در سال 2022، دریافت که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا محدودیتهای دسترسی به اینترنت را در طول زمان تشدید کردهاند. بر اساس این گزارش، این منطقه در سال 2022، شاهد 37 خاموشی اینترنت در 11 کشور بود که رشد 62 درصدی را نسبت به سال 2021 نشان میدهد. دسترسی کمتر به اینترنت، باعث ایجاد نابرابری شده است. این امر، خاموشیهای منطقهای تا قطعی پیامرسانها و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را که معادل 24.3 درصد است، شامل میشود.
در سودان، جایی که درگیری خشونتآمیز بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبهنظامی (RSF) در 15 آوریل آغاز شد، قطعی اینترنت از 19 تا 24 آوریل رخ داد. برآورد میشود این خاموشی، بیش از 3 میلیون دلار برای سودان هزینه داشته باشد. بر اساس دادههای بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی سودان کمتر از 52 میلیارد دلار است. همچنین تعطیلی یک هفتهای، برای 560 شغل در این کشور، هزینه در پی داشته است.
به گفته کریتم، این ابزار به سیاستگذاران اجازه میدهد تا برخی تاثیرات تصمیمات خود را در ارتباط با دسترسی به اینترنت ارزیابی کنند. به عنوان مثال، طبق محاسبهگر NetLoss، اگر عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد جهان عرب، اینترنت را به مدت 24 ساعت قطع کند، تقریبا 12 میلیون دلار برای این کشور، هزینه خواهد داشت و حدود 1.83 میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی و 38 شغل را از دست خواهد داد.
در امارات متحده عربی که هاب مالی، تجاری و گردشگری منطقه است، قطع شدن کامل اینترنت، 4.77 میلیون دلار ضرر اقتصادی روزانه و حدود 2 میلیون دلار خسارت در سرمایهگذاری خارجی خواهد داشت. طبق اعلام Internet Society، هیچیک از این کشورها، هرگز قطعی کامل اینترنت را اعمال نکردهاند و این دو کشور، دارای خطر خاموشی زیر 10 درصد هستند.
بر اساس گزارش Access Now، یک سازمان غیردولتی که مدافع حقوق مدنی دیجیتال است، هند با 84 تعطیلی در سال گذشته، بیشترین تعداد خانوشیهای تحمیلی توسط دولت را داشته است. پس از این کشور، اوکراین و ایران در رتبههای بعدی قرار دارند. طبق این گزارش، قطع شدن اینترنت در اوکراین توسط نیروهای نظامی روسیه رخ داده است.
کریتم معتقد است در حالی که دولتها، از جمله در خاورمیانه، به دنبال تحول دیجیتال به عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی هستند اما هنوز هم این تصور وجود دارد که اینترنت، یک «امتیاز» است، نه یک «حق»!
کریتم میگوید: «دولت ها باید تصمیم بگیرند. آیا آنها میخواهند در زیرساخت اینترنتی خود اعتماد ایجاد کنند یا قصد دارند از ابزار قطع کردن اینترنت استفاده نمایند؟ زمان ثابت میکند که این کار، آنقدر که فکر میکنند، در سرکوب اعتراض یا رسیدگی به تقلب در امتحان، موثر نیست.»
جونز نیز معتقد است دولتهای خاورمیانه، عموما خدمات اجتماعی را «به عنوان آنچه اقتدارگرایی خیرخواهانه تلقی میشود» ارائه میکنند «اما در عین حال، آنها از هزینههای اقتصادی قطع کردن اینترنت آگاه هستند.» وی میگوید: «من فکر میکنم هزینه اقتصادی، یک عامل بازدارنده برای قطعی اینترنت است اما فکر نمیکنم این عامل بازدارنده، بر این تصور که مسدودسازی اینترنت برای امنیت حیاتی است، غلبه کند.»
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران