شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 819

تاریخ خبر: 1402/08/14

چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس‌ تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانس‌های تبلیغاتی برتر در پاییز 1402

تبلیغات نیوز- یکی از نقدهای جدی به فعالان و متخصصان حوزه تبلیغات خصوصا برخی از کانون‌های آگهی و تبلیغاتی کشور و نیز شرکت‌های حوزه بازاریابی و تحقیقات بازار این است که اتفاقا خودشان از ضعف تبلیغات و بازاریابی رنج می‌برند! و مصداق همان ضرب‌المثل معروف هستند: «کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد.» عدم حضور فعال و هدفمند برخی از آژانس‌های تبلیغاتی در رویدادهای مهم و سالانه‌ به ویژه نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، یکی از بهترین نشانه‌ها برای اثبات این مدعاست.

طبق آمارهای سال‌های اخیر، بیش از 10 هزار کانون آگهی و تبلیغاتی در کشور داریم که بسیاری از آنها غیرفعال هستند یا تاثیر چندانی در رویدادهای حوزه تبلیغات ندارند. از این‌رو، عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خردادماه امسال از آغاز طرح رتبه‌بندی کانون‌‏های آگهی و تبلیغاتی به صورت الکترونیک، در بستر سامانه تبلیغات در نیمه دوم امسال خبر داد.

برای بررسی اثربخشی و ارزیابی فعالیت شرکت‌های تبلیغاتی، مدت‌هاست بحث رتبه‌بندی کانون‌های آگهی و تبلیغاتی کشور  و معیارهای آن مطرح است. بر این اساس، یکی از معیارهای رتبه‌بندی آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت فعال در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مهم حوزه تبلیغات و بازاریابی است، زیرا اکنون روند صدور مجوز کانون‌های تبلیغاتی، تسهیل شده و برخی کانون‌های تبلیغاتی، فقط به دریافت مجوز اقدام می‌کنند و فعالیت موثر ندارند.

طبق اعلام مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سه ماه نخست امسال (1402)، بیش از ۲۰۰ مجوز جدید کانون آگهی و تبلیغاتی در کشور صادر شده و این امر به معنای رشد ۴۰ درصدی صدور مجوز با استفاده از سامانه تبلیغات است. بنابراین رتبه‌یندی آژانس‌های تبلیغاتی که یکی از شاخص‌های آن می‌تواند شرکت فعالانه در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و رویدادهای مشابه باشد، با توجه به تعدد کانون‌های تبلیغاتی ضرورت پیدا می‌کند. 

با این توصیف، رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی بر اساس حضور آنها در رویدادهای مهم مانند نمایشگاه تبلیغات، یک معیار مهم برای ارزیابی و مقایسه این کانون‌هاست. در اینجا چند نکته مهم درباره این رتبه‌بندی ارائه شده است:

حضور در نمایشگاه‌های تبلیغات: کانون‌های تبلیغاتی ممکن است به منظور ارتقای خدمات و محصولات و نیز جلب مشتریان جدید در نمایشگاه‌های تبلیغات شرکت کنند. حضور در نمایشگاه‌های بزرگ تبلیغاتی بیانگر فعالیت و تعهد به تبلیغات در صنعت  و صنف است.

اندازه نمایشگاه: اندازه و اهمیت نمایشگاه در رتبه‌بندی تاثیرگذار است. نمایشگاه‌های تخصصی و بزرگ مانند نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، با شرکت‌کنندگان و جلب توجه عمومی بیشتر، به نفع کانون‌های تبلیغاتی است.

جوایز و تقدیرها: اگر یک کانون تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها جوایز و تقدیرهای مربوط به کیفیت و خلاقیت در تبلیغات برنده شود، این امر می‌تواند به عنوان یک معیار برتری شناخته شود.

نمایشگاه‌های مختلف: کانون‌های تبلیغاتی ممکن است در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کنند، مانند نمایشگاه‌های تبلیغات دیجیتال یا چاپ و بسته‌بندی و نظایر آن. بنابراین رتیه‌بندی باید با توجه به نوع نمایشگاه و جزییات آن قابل توجه است.

نقد و ارزیابی فعالیت‌ها: مشتریان و همکاران به‌ویژه در بخش خصوصی، بعضا به نقد و ارزیابی کانون‌های تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها توجه دارند. همچنین نظرات نهادهای رسمی و متولی تبلیغات مانند وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی بر رتبه‌بندی تاثیرگذار است.

به طور کلی، رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی بر اساس حضور  موثر و هدفمند آنها در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با تبلیغات یکی از معیارهای مهم ارزیابی است اما تنها معیار نیست و عوامل دیگر مانند کیفیت خدمات، خلاقیت تبلیغات، نتایج کمپین‌ها و ارتباط با مشتریان نیز برای ارزیابی کانون‌های تبلیغاتی اهمیت دارند. 

فهرست 15 آژانس تبلیغاتی برتر

در زیر، فهرست 15 آژانس‌ تبلیغاتی مشهور داخلی، بر مبنای جستجوی گوگل در پاییز (آبان‌ماه) امسال، به نقل از آیمارکتور ذکر شده است:
1-    گروه تبلیغاتی کانون ایران نوین
2-    شرکت تبلیغاتی آوانگار
3-    آژانس تبلیغات بازاریابی و برند مات
4-    شرکت تبلیغاتی و آژانس دیجیتال مارکتینگ لاوان
5-    آژانس تبلیغاتی بادکوبه
6-    آژانس و شرکت تبلیغاتی چتر قرمز - اصفهان
7-    شرکت تبلیغاتی و آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده
8-    شرکت تبلیغاتی طوسی
9-    گروه تبلیغات دیجیتال دیما
10-    آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ
11-    کانون تبلیغاتی کروشه
12-    شرکت تبلیغاتی ماکان
13-    شرکت تبلیغاتی طرح گندم
14-    آژانس تبلیغاتی مشکات
15-    شرکت تبلیغاتی روزانه ارتباط

 

با توجه به گذشت 18 دوره از نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، انتظار می‌رود کانون‌های تبلیغاتی به عنوان نهادهای حرفه‌ای، در این رویداد مهم تخصصی حوزه تبلیغات کشور حضور پررنگ داشته باشند و رتبه خود را با نتایج حاصل از این گردهمایی بهبود بخشند.
 

لینک کوتاه:

 B2n.ir/h41683

نظرات کاربران