تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: بانکهای مرکزی از غفلت نهادهای خُرد وابسته (پسرعموهای خردهفروش) از حفاظتهای امنیتی سایبری که مانع سقوط مالی میشود، عصبی میشوند.
حمله سایبری با یک سردرگمی آغاز میشود. معاملهگرانی که عادت دارند درباره قیمتها و نرخهای بهره فریاد بزنند، در مقابل، شروع به جنجال میکنند که تراکنشها همیشه وجود دارد. در این شرایط، ایمیلهایی که درخواست کمک میکنند، بیپاسخ میمانند؛ یک دلیلش این است که سیستم از کار افتاده و دلیل دیگر آن، به اصطلاحِ «Bob در IT» برمیگردد؛ مفهومی که بیشتر به یک بدافزار پاککننده و پرسروصدا در پایگاه داده نهادها و سازمانهای مختلف مربوط میشود. طی چند ساعت، مجموعهای از دادهها درباره قراردادهای وام، مدلهای پوشش ریسک، مانده حساب جاری و سایر بستههای مخفیانه درباره اطلاعات مالی از بین میروند و هیئت مدیره، امیدوارانه دعا میکند فقط بخشی از سوابق، در هرجایی، وجود داشته باشد؛ حتی روی کاغذ!
• کابوسِ متخصصانِ امنیتِ آیتیِ بانکها
این کابوس بیداری متخصصان امنیت فناوری اطلاعات در حوزه مالی است: این ایده که یک بانک مرکزی را میتوان با یک حمله سایبری برنامهریزیشده به مرز سقوط رساند. آشکارسازی پیامدهای چنین فاجعهای، عمدتا مربوط به نویسندگان فیلمنامه و تلویزیون است (سری دوم تا چهارمMr Robot )، با این حال، بانکهای مرکزی، اخیرا وارد عمل شدهاند.
پاییز گذشته، بانک انگلستان (BoE) با بیان اینکه حملات سایبری، بزرگترین تهدید برای یکپارچگی بخش مالی بریتانیاست، بر اهمیت بازیهای جنگی (wargames) امنیت سایبری تاکید کرد. در این زمینه، تمرینهای مشابه در همهجا از استرالیا تا بحرین انجام شده است. این بازیهای جنگی غیرمعمول نیستند، زیرا بانکهای مرکزی، مرتبا برادران کوچک (retail brethren) خود را به خاطر نادیده گرفتن جنبههایی از موقعیت امنیت سایبری خود سرزنش میکنند.
فضای تهدید در سالهای اخیر به سرعت تغییر کرده است. تهاجم روسیه به اوکراین بر تلاشهای این کشور برای هک کردن نه تنها کیِف، بلکه همه متحدانش تمرکز کرده، در حالی که سایر کشورها مانند کرهشمالی و ایران نیز کاملا قادر به انجام حملات سایبری پیچیده برای پیشبرد اهداف ملیشان هستند. این کشورها، معمولا با آنهایی که اغلب به عنوان کارتلهای جرایم سایبری توصیف میشوند، همپیمان هستند مانند باند لازاروس، دارکساید، ریویل و تریکباتهای دنیا، که به دنبال اهداف خود هستند.
بانکها در این زمینه به طور فزایندهای، وسوسه انگیز هستند. طی سالها، موسسات مالی، عملکرد خوب را اینگونه تعریف کردهاند که مطمئن شوند از سیستمهای داده خود به خوبی محافظت میکنند. در همین حال، بانکها این واقعیت را نادیده گرفتهاند که بسیاری از سیستمهایی که به اشخاص ثالث برونسپاری می کنند، به طور فزاینده در برابر خرابکاری آسیبپذیرند.
باک راجرز استاد امنیت سایبری دانشگاه گلاسترشر میگوید: «گمان میکنم بانکهای مرکزی سطح جهان از سوی دولتها، تحت فشار هستند که میگویند ساختار مالی ما اکنون زیرساخت حیاتی است و باید مانند گاز و برق به آن نزدیک شویم. اکنون نگرانی این است که این موارد در چه نقطهای متبلور میشوند تا روی شرکتهای مسئولیت محدود در آمریکا و انگلستان (US PLC، UK PLC) یا اروپا تاثیر بگذارند؟»
• فقدان استراتژی سایبری مالی در 50 درصد بانکها
البته هر بانک مرکزی، این نگرانی را ندارد. پژوهش اخیر صندوق بینالمللی پول نشان داد که بیش از نیمی از 51 حوزه مالی مورد بررسی، «استراتژی سایبری ملی برای بخش مالی ندارند»، در حالی که 64 درصد آنها آزمایش امنیت سایبری یا حتی رهنمودها درباره اقداماتی که بانکها باید انجام دهند، اجباری نمیکنند. تام کلرمن، معاون ارشد استراتژی سایبری در Contrast Security معتقد است کشورهایی که بازیهای جنگی را سازماندهی میکنند، اغلب روی نوع اشتباهی از تهدید تمرکز دارند. کلرمن میگوید: «آنها واقعا بر حملات انکار سرویس متمرکز شدهاند. من فکر نمیکنم این، بدترین سناریو باشد.»
بانک ها به طور سنتی امنیت سایبری را فقط شامل محافظت از سیستمهای خود میدانند. حملات اخیر نشان میدهد دیگر اینطور نیست. امنیت سایبری حوزه خدمات مالی به عنوان بخش آسیبپذیر در برابر حملات سایبری، امری متناقض به نظر میرسد. در حال حاضر، بیشتر امور بانکی به صورت آنلاین انجام میشود، بنابراین اطمینان از ایمن ماندن خطوط ارتباطی بین شرکت و مشتریان، شرط لازم برای انجام تجارت است. راجرز معتقد است این نگرش به حفظ این بخش در خط مقدم عملکرد امنیت سایبری کمک کرده است، «زیرا آنها خوشحالند که برای بهبود مسیر و اصلاح مشکل، به درستی، پول خرج میکنند.»
• حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکها
نظرسنجی اخیر توسط BoE نشان داد که 74 درصد مدیران بانکی معتقدند حملات سایبری، بزرگترین تهدید برای مشاغل آنها است. با این حال، چیزی که راجرز را نگران می کند این است که بسیاری از همین مدیران، به طور کامل، توصیههایی را که در آنها بهترین روش برای جلوگیری از حملات سایبری ارائه میشود، درک نمیکنند. بنابراین سوال این است که «آیا آنها مدیریت ریسک را در کنار حملات سایبری درک میکنند و اقدامات کاهشی و فرایندهای مشخص برای مدیریت ریسک دارند؟»
عواقب عدم درک این مهم، احتمالا منجر به انحراف در فرایند تصمیمگیری درباره مشکلات سایبری داخل بانک خواهد شد. راجرز میگوید: «اگر مراقب نباشید، تصمیمات امنیتی توسط افراد غیرامنیتی گرفته میشود. برای مثال، یک CFO ممکن است تصمیم بگیرد بخشی از عملیات حوزه منابع انسانی را به ارائهدهنده نرمافزار شخص ثالث برونسپاری کند. اگر یک CSO مجرب و ارشد نباشید، این تصمیم ممکن است از شما عبور کند و ناگهان، با یک ریسک زنجیره تامین مواجه شوید.»
راجرز اضافه میکند که این، یک تهدید پنهانی است و افراد در داخل و خارج صنعت، واقعا از آن استقبال نمیکنند. در حالی که بانکها برای تقویت امنیت سایبری و در نتیجه، اعتماد مشتریان خرد به عملیات بانکی هزینههای میلیونی بسیاری کردهاند، بخش زیادی از آن، برونسپاری خدمات کلیدی به اشخاص ثالث را شامل میشود. کلرمن میگوید: «آنها از فینتکها،API ها، برنامههای کاربردی مدرن و استراتژیهای مولتیابری استقبال میکنند. در نتیجه، سطح حمله آنها بزرگتر شده است.»
• رشد 257 درصدی هکها در 2022
مثلا حمله به یک ارائهدهنده خدمات مدیریتشده (MSP) مانند سولار ویندز، میتواند عملیات چندین موسسه مالی را یکشبه فلج کند. یکی از این نقضها در Ion Cleared Derivatives، که نرمافزار مورد استفاده پردازش میلیونها معامله آتی را روزانه تامین میکند، به فلج شدن بخشهایی از آن بازار برای چند روز منجر شد. همین امر میتواند با هک کردنAPIهایی که بافت همبند بین سیستمهای بانکی متعدد را تشکیل میدهند و امکان دسترسی چندجهت را برای آنها فراهم میکند، به دست آورد. کلرمن ضمن ابراز تاسف اعلام کرد که این هکها در سال 2022 نسبت به سال قبلتر، 257 درصد افزایش یافته است. او ادامه میدهد که راههای موذیانهتری برای هکرها نیز وجود دارد تا اراده خود را روی بانکها اعمال کنند.
کلرمن میگوید: «بیشتر توطئههای جرایم سایبری، امروزه فقط شامل انتقال الکترونیک وجوه، کلاهبرداری یا باجافزار نیستند. آنها واقعا بر روی هدف قرار دادن اطلاعات بازار غیرعمومی و ربودن تحول دیجیتال موسسه برای استفاده از آن به منظور حمله به هدف انتخابی خود تمرکز می کنند.» این حملات که در آن زیرساختهای آنلاین، کاملا به طور قانونی توسط مجرمان سایبری با بدافزار مسموم میشوند، اکنون بسیاری از بانکها را که عمیقا درگیر بهروزرسانیهای دیجیتالی طی چندین دهه شدهاند، نیز شامل میشود. این نوع حملات سایبری بدونشک پیچیده هستند اما فراتر از تواناییهای برخی کشورها که بخش مالی غرب را به عنوان هدف آسیبپذیر میبینند، نیستند.
کلرمن میگوید: «آنها میتوانند با اجتماعات جرایم سایبری خود از حملاتی استفاده کنند که بخش مالی را به سمت خود سوق دهند.» او میافزاید که گروههای روسی تاکنون بیش از دهها حمله سایبری مخرب علیه موسسات مالی بزرگ غربی انجام دادهاند. این حملات تنها به این دلیل خنثی شدهاند که سرویسهای اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده، اطلاعات مهمی را در زمان مناسب اشتراکگذاری کردهاند. کلرمن میگوید: «این، تنها دلیلی است که ما آن را ندیدهایم اما آنها 14 بار تلاش کردند.»
• لزوم اصلاح ذهنیت مدیران بانکی
به طور خلاصه، مدیران بانکی باید تصویر ذهنی خود را درباره اینکه هکرهای بالقوه در تمام طول شب، نوشیدنیهای انرژیزا میخورند، کنار بگذارند. تهدیدی که آنها با آن روبرو هستند، بسیار پیچیدهتر از آن است. راجرز میگوید: «ما با متخصصان دارای بخش منابع انسانی، دارای هدف، با پولی که باید به دست بیاورند و خانوادهای که باید حمایت کنند، مخالفیم اما باید با آن سازگار شویم.» وقتی این گروهها، MSP دیگری را هدف قرار میدهند، بدتر این است که شاید از آن برای سکوی پرش به سمت بخشهای سودآورتر بانک استفاده کنند. هدف این کار، نگهداشتن کل یک یا سه موسسه برای باج دادن و افشای اطلاعات حساس به بازار گستردهتر است.
راجرز توضیح میدهد که تا آنجایی که پیامدها پیش میرود، بدترین سناریو ممکن است کاهش اعتماد عمومی به خود بخش مالی باشد. در حالی که ممکن است عواقب اولیه به راحتی با استقرار تیمهای امنیتی فناوری اطلاعات و کمکهای مالی بزرگ برطرف شود اما عواقب سیاسی آن میتواند گسترده و طولانیمدت باشد. این چشمانداز، اخیرا با فروپاشی بانک سیلیکونولی نشان داده شد. راجرز توضیح میدهد: «شما یک بانک فناوری در ایالات متحده دارید [در حال فروپاشی] و ناگهان نخستوزیر بریتانیا وارد عمل میشود و به نحوه عملکرد HSBC (گروه بانکداری بریتانیایی) نگاه میکند. این یکی، آن را میخرد.»
راجرز میگوید: در هرگونه تست استرس، انعطافپذیری امنیت سایبری بانک باید لحاظ شود که سطح حمله، اساسا تغییر کرده و اینکه اتکا به ارائهدهندگان نرمافزار شخص ثالث «از بین نخواهد رفت.» وی میافزاید: «مطمئن هستم که شرکتهای بزرگ، هزاران و هزاران شخص ثالث مهم خواهند داشت.» او ادامه میدهد که تستهای استرس آتی، باید بانک مرکزی را در تعیین کمیت و افزایش آگاهی در مورد این ریسک و اینکه آیا آنها یک پلن B و C دارند، شامل شود. این امر، باید شامل تحقق زنجیره تامین بیشتر از همیشه باشد.
راجرز میگوید: «اکثر بانکهای بزرگ، هرکجا که باشند، در حوزه تامینکنندگان مهم خود، واقعا خوب هستند. نگرانی من کسانی هستند که پایینتر از آستانه تحمل قرار دارند. موسسات مالی باید صادقانه درباره تاثیرات نامطلوبی که حتی ممکن است خدمات کوچکتر آنها توسط هکرها تحتتاثیر قرار گیرد، صحبت کنند.»
• اقدامات قانونی در برابر حملات سایبری
راجرز از دیدگاه یک رئیس سابق بانک مرکزی میگوید: «اگر اتفاقی برای آنها بیفتد، آیا شما را به لرزه در میآورد؟» برخی اقدامات قانونی، قبلا در این زمینه انجام شده است. برای مثال، پارلمان اروپا اخیرا قانون مقاومت عملیاتی دیجیتال را تصویب کرده که این قانون، بانکها را مسئول امنیت سایبری فروشندگان امنیت شخص ثالث خود میکند. راجرز استدلال میکند که پیوستن به همه استانداردهای مختلف و تست استرس برای امنیت سایبری نیز میتواند کمککننده باشد و درخواست مشابهی از هیئت ثبات مالی G20 را تکرار میکند.
توافق بینالمللی در مورد مشترکات بین این قوانین حداقل برای بانکهای چندملیتی، میتواند تفاوت زیادی در نحوه قرارگیری آنها در هنگام وقوع تخلف در یک کشور ایجاد کند اما بر عملیات آنها در یک نقطه کاملا متفاوت از جهان تاثیر میگذارد. کلرمن تاکید میکند بانکها همچنین باید به طور اساسی درباره چگونگی طراحی استراتژیهای امنیت سایبری اساسی خود تجدیدنظر کنند. دیگر اینطور نیست که موسسات فقط باید به فکر دفاع از فضای خود باشند، یا همیشه میتوانند در زمینه جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم موفق شوند. کلرمن میگوید: «آنها واقعا باید پارادایم امنیتی را برای دفاع از درون، معکوس و بر سرکوب نفوذ، تمرکز کنند. این امر، لزوما افزایش سرمایهگذاری در حفاظت از زمان اجرا برای برنامهها، تقسیمبندی خرد شبکهها و زیرساختها، خدمات پاسخ تشخیص گسترده و موارد بالاتر را شامل میشود.»
راجرز معتقد است تبادل اطلاعات نیز باید بهبود یابد. انجمنهایی وجود دارند که بانکها میتوانند در آنها، تمام روز درباره عوامل تهدید و ناقلان حمله صحبت کنند اما اینها باید توسط این صنعت، به روش سیستماتیکتر مهار شوند. همچنین بانکها باید از آنها به درستی استفاده کنند. در مجموع، رئیس بانک مرکزی سابق امیدوار است موسسات مالی غربی، اقدامات خود را انجام دهند.
راجرز بهویژه از دیدگاههای رگولاتورهای بریتانیا دلگرم است. او استدلال میکند که وقتی صحبت از امنیت سایبری شهر به میان میآید، آنها «بسیار متمرکز و دقیق» بودهاند. او توضیح میدهد که اگر صنعت، این موضوع را به درستی انجام دهد، میتواند الگوی مثبت برای مدیران شرکتهای مرتبط با زیرساختهای حیاتی باشد تا چشمانداز تهدید خود را مجددا ارزیابی کنند. با این حال، بانکها باید درباره اینکه تهدیدات از کجا ناشی میشود، صحبت کنند.
راجرز میگوید: «درخواست من این است: بیایید بیشتر، صحبت و تبادل اطلاعات کنیم، زیرا اگر میخواهیم به عنوان یک حرفه مورد توجه قرار گیریم، باید مانند یک حرفهای عمل کنیم.»
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران