شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 835

تاریخ خبر: 1402/09/16

معاون وزیر پاسخ می دهد:

تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات

تبلیغات نیوز- بعد از حدود 1.5 دهه، نام «معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «معاونت امور رسانه ای و تبلیغات» تغییر کرد. اینکه چرا این تغییر عنوان انجام شد و این موضوع چه تاثیری بر فعالیت معاونت، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها به ویژه در حوزه تبلیغات می گذارد، موضوعی است که سوژه داغ این حوزه است. روزنامه هم میهن و خبرگزاری ایرنا این موضوع را در گفتگو با معاون وزیر در میان گذاشته اند و فرشاد مهدی پور به آن پاسخ داده است.

در گزارش هم میهن آمده است: یکی از خبرهایی که این روزها در حوزه فرهنگ‌و‌هنر مورد توجه قرار گرفته است، تغییر نام یکی از معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. خبری که روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه اعلام شد و براساس آن عنوان «معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» تغییر کرد.

فرشاد مهدی‌پور، «معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد» که با تغییر عنوان به «معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات» تبدیل شده است،  گفت: «همان‌‌طور که مستحضرید تکالیف معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، از بدو پیدایش تا امروز در دو دسته‌ قابل تفکیک بوده است. یکی تکالیف مرتبط با حوزه رسانه -چه رسانه‌های داخلی، چه رسانه‌های خارجی- و دیگری تکالیف مربوط به حوزه تبلیغات. این دو تکلیف طی سال‌های متمادی، دو بال دائمی معاونت مذکور بوده و تا سال‌های 86-85 هم رد و نشان‌شان در عنوان معاونت مندرج می‌شد. عنوانی که تغییر کرد و به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی تبدیل ‌شد.»

مهدی‌پور با اشاره به اینکه در طول 15-14 سال گذشته چند تحول مهم در حوزه رسانه اتفاق افتاده است، افزود: «در آن دوران هنوز اساساً چگونگی شکل‌گیری سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها در قانون نیامده بود و این اتفاق در اواخر دهه ۸۰ رخ داد. بحث شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هم وجود خارجی نداشت و نیازی به صحبت‌‌کردن پیرامونش نبود. پس در حوزه‌ رسانه -هم از باب ماموریت‌ها، هم از باب تکالیف- در طول این سال‌ها موارد بسیاری به مجموعه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اضافه شد. درمجموع عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی بیشتر بر رسانه‌های چاپی ناظر است و «معاون امور رسانه‌ای» دایره بزرگ‌تری را دربرمی‌گیرد؛ هم رسانه‌های چاپی اعم از روزنامه و نشریات، هم خبرگزاری‌ها و هم رسانه‌های مجازی. پس دایره بزرگ‌تری را شامل می‌شود«.

توجه ویژه به تبلیغات در ساختار جدید ودرخواست نهادهای صنفی

او ادامه داد: «در حوزه تبلیغات نیز به همین صورت است. درواقع تبلیغاتی که معاونت امور مطبوعاتی پیش‌تر بر آن نظارت می‌کرد، محدود به حوزه تبلیغات شهری بود که به تبلیغات بزرگراهی، فرودگاهی و خارج‌شهری هم توسعه پیدا کرد. در ادامه تبلیغات در بستر فضای مجازی توسعه پیدا کرد، پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها و وی‌اودی‌ها هم اضافه شدند و درنتیجه در حوزه تبلیغات هم تکالیف بسیار زیاد، هم انتظارات بالایی از معاونت مطبوعاتی به‌عنوان تنها مرجع تخصصی نظارت بر تبلیغات تجاری در کشور شکل گرفت. درنتیجه ضرورت داشت که ما هم بنا بر اعلام نیازها و درخواست‌ها، در عملکرد خود تغییراتی ایجاد کنیم که به‌مرور ایجاد شده بود و در عناوین هم باید تغییراتی صورت می‌گرفت که گرفت؛ همچنین عناوین بخش‌های زیرمجموعه هم متعاقباً تغییراتی خواهد کرد. برخی از تغییرات ساختاری به‌جهت اضافه‌شدن بخش‌هایی از ماموریت‌ها به زیرمجموعه تحت‌نظر است و این توسعه‌ نیازمند آن است که ما در زمینه عنوان به‌مثابه بخشی پیشران یا پیش‌رو یا نمایش‌دهنده تغییرات هم تغییری ایجاد کنیم که این اتفاق با پیگیری جناب وزیر رخ داد.».

او همچنین با تاکید بر این‌که فعالیت معاونت مطبوعاتی در این حوزه، نه براساس قانونی جدید که براساس قانونی قدیمی در حوزه تبلیغات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اضافه کرد: «البته به‌طور طبیعی به‌دلیل نیازمندی‌های جدید، محتاج مقررات جدیدی در حوزه تبلیغات تجاری هستیم که به فراخور آن، سازوکارهایی پیش‌بینی شده است که در قانون انجام می‌شود. معاونت هم‌اکنون در همین موقعیت قرار دارد و کمیته‌ای به‌نام کمیته‌ مرکزی‌ سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ کشور وجود دارد که ریاست آن برعهده معاون امور مطبوعاتی است و نظارت بر تبلیغات تجاری در مرکز و استان‌ها را برعهده دارد. ضمن این‌که این اتفاق مطالبه صنف از ما بود. در همه جلساتی که با کانون‌های تبلیغاتی و انجمن‌ها در تهران یا استان‌ها گذاشته می‌شد آن‌ها این مسئله را به‌عنوان مطالبه‌ای دائمی مطرح می‌کردند و خواستار توجه ویژه معاونت امور مطبوعاتی به حوزه تبلیغات می‌شدند.»

توسعه تبلیغات و نظارت بر بسترهای مجازی و تغییر در زیرمجموعه‌ها

خبرگزاری ایرنا نیز درباره این موضوع آورده است: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی این وزارت‌خانه به معاونت امور تبلیغات و رسانه توضیح و در عین حال از تصمیم دستگاه دیپلماسی فرهنگی برای رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی خبر داد.

فرشاد مهدی‌پور در گفت وگو با این خبرگزاری درباره تغییر نام معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات اظهار داشت: مجموعه‌ای از تکالیف در حوزه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سال های گذشته ایجاد شده که برخی از اینها متناسب با عنوان ماموریت‌های معاونت(مطبوعاتی) نبوده است.

وی ادامه داد: در حوزه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مسوولیت‌هایی داریم و در خصوص شبکه‌های اجتماعی و بسترهای درگاه‌های نشر به طور طبیعی ماموریت‌هایی به عهده ما گذاشته شده است. حوزه تبلیغات نیز توسعه پیدا کرده و صرفا به تبلیغات شهری محدود نیست.

مهدی‌پور ادامه داد: تبلیغات در حوزه‌های مختلف بوده و تبلیغات بصری مجازی در زیر مجموعه مسوولیت‌های ما قرار گرفته است. البته در گذشته هم قبل از سال های ۸۵ و ۸۶، تبلیغات در عنوان معاونت وجود داشته است. بنا به این موارد تصمیم به اتخاذ موضع جدیدی از حیث تغییر گرفته شد که این تغییر، تحولات در زیر مجموعه‌ها، ساختارها و برنامه ها را نیز در پی خواهد داشت.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: نظارت بر بسترهای مجازی، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی در حوزه محتوایی و از جنس رسانه‌ای و تبلیغاتی جزو تکالیفی است که در چند سال گذشته از طریق شورای عالی فضای مجازی بر عهده معاونت گذاشته شده بود. حوزه مطبوعاتی هم توسعه پیدا کرده و رسانه ها هم شامل بخش های زیادی می شوند و از این حیث چنین حرکتی صورت گرفت.

مهدی‌پور همچنین در مورد رتبه‌بندی تبلیغات گفت: یکی از برنامه های جدید ما رتبه بندی کانون های تبلیغاتی به عنوان اصلی ترین درگاه هایی است که در این جهت فعالیت می کنند. رتبه بندی می تواند فواید زیادی برای حوزه صنایع، تجارت و دیگر بخش ها ایجاد کند امیدواریم با همکاری وزارت صمت و ظرفیت های حقوقی این کار توسعه پیدا کند.

 

لینک کوتاه:

   B2n.ir/m17876

نظرات کاربران